Dyrektywa 2010/4/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego

DYREKTYWA KOMISJI 2010/4/UE
z dnia 8 lutego 2010 r.
zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych(1), w szczególności jej art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Naukowym ds. Bezpieczeństwa Konsumentów,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Obecnie dwie substancje nieutleniające używane w farbach do włosów są tymczasowo dopuszczone do stosowania w produktach kosmetycznych do dnia 31 grudnia 2010 r., z zastrzeżeniem ograniczeń i warunków określonych w części 2 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG.

(2) Dla wspomnianych dwóch substancji nieutleniających używanych w farbach do włosów, HC Orange No. 2 oraz 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole, wymienionych w części 2 załącznika III pod numerami referencyjnymi 26 i 29, Komitet Naukowy ds. Bezpieczeństwa Konsumentów (zwany dalej "SCCS") wydał ostateczną opinię w sprawie ich bezpieczeństwa. SCCS zalecił, aby maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych wynosiło 1,0 % dla HC Orange No. 2 oraz 0,2 % dla 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole. W związku z powyższym można ostatecznie wprowadzić w części 1 załącznika III przepisy dotyczące HC Orange No. 2 oraz 2-hydroxyethylamino-5-nitroanisole.

(3) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 76/768/EWG.

(4) Aby zapewnić sprawne przejście w zakresie dotyczącym wprowadzania do obrotu produktów zawierających HC Orange No. 2, które nie spełniają wymogów dotyczących etykietowania określonych w niniejszej dyrektywie, konieczne jest wprowadzenie odpowiednich okresów przejściowych.

(5) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Kosmetycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Zmiana w dyrektywie 76/768/EWG

Załącznik III do dyrektywy 76/768/EWG zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Transpozycja

1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują, najpóźniej do dnia 1 września 2010 r., przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.

Państwa członkowskie stosują przepisy zawarte w załączniku do niniejszej dyrektywy, z wyjątkiem wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208, od dnia 1 grudnia 2010 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinie objętej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Przepisy przejściowe

Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu dopilnowania, by po dniu 1 listopada 2011 r. żadne produkty kosmetyczne niespełniające wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208 w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie były wprowadzane do obrotu przez producentów unijnych lub importerów mających siedzibę w Unii.

Państwa członkowskie podejmują wszelkie niezbędne środki w celu dopilnowania, by po dniu 1 listopada 2012 r. żadne produkty kosmetyczne niespełniające wymogów dotyczących etykietowania określonych w kolumnie f dla pozycji 208 w części 1 załącznika III do dyrektywy 76/768/EWG zmienionej niniejszą dyrektywą nie były sprzedawane ani odstępowane konsumentom końcowym w Unii.

Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  5

Adresaci

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 lutego 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.

ZAŁĄCZNIK

W załączniku III do dyrektywy 76/768/EWG wprowadza się następujące zmiany:
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

1) w części 1 dodaje się pozycje w brzmieniu:

Numer porządkowy Substancja Ograniczenia Warunki stosowania i ostrzeżenia, które muszą być wydrukowane na etykiecie
Zakres zastosowania i/lub użycia Maksymalne dopuszczalne stężenie w gotowych produktach kosmetycznych Inne ograniczenia i wymagania
a b c d e f
"208 1-(beta-aminoetylo)-amino-4-(beta-hydro-ksyetylo)oksy-2-nitro-benzen i jego sole HC Orange No. 2 Nr CAS 85765-48-6 EINECS 416-410-1 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 1,0 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

grafika

Barwniki do włosów mogą wywoływać silne reakcje alergiczne.

Proszę przeczytać instrukcje i przestrzegać ich. Produkt nie jest przeznaczony dla osób poniżej 16 roku życia.

Tymczasowe tatuaże na bazie czarnej henny mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia alergii. Nie farbować włosów, jeśli:

- na twarzy występuje wysypka lub skóra głowy jest wrażliwa, podrażniona i uszkodzona,

- kiedykolwiek wystąpiła reakcja na farbowanie włosów,

- w przeszłości wystąpiła reakcja na tymczasowy tatuaż na bazie czarnej henny."

209 2-[(2-metoksy-4-nitrofenylo)amino]etanol i jego sole 2-Hydroxyethyla-mino-5-nitroanisole Nr CAS 66095-81-6 EINECS 266-138-0 Substancja do farbowania włosów w nieutleniających produktach do farbowania włosów 0,2 % - Nie używać z systemami nitrozującymi

- Maksymalna zawartość nitrozoaminy: 50 μg/kg

- Przechowywać w pojemnikach niezawierających azotynów

2) w części 2 skreśla się pozycje dotyczące numerów referencyjnych 26 i 29.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.36.21

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2010/4/UE zmieniająca załącznik III do dyrektywy Rady 76/768/EWG dotyczącej produktów kosmetycznych w celu jego dostosowania do postępu technicznego
Data aktu: 08/02/2010
Data ogłoszenia: 09/02/2010
Data wejścia w życie: 01/03/2010