Decyzja 2010/518/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008

(2010/518/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0104/2010),

1. udziela Dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 304 z 15.12.2009, s. 112.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Centrum(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 851/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiające Europejskie Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób(3), w szczególności jego art. 23,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0104/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw zostały przeprowadzone prawidłowo i zgodnie z prawem,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób absolutorium z wykonania budżetu Centrum za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji w sprawie absolutorium Parlament:

– stwierdził, że budżet Centrum wzrósł z 17.100.000 EUR w 2006 r. do 28.900.000 EUR w 2007 r.,

– odnotował, że w 2006 r. środki przeniesione wyniosły prawie 45 %, a w 2007 r. nie nastąpiła żadna istotna poprawa, gdyż środki przeniesione wyniosły blisko 43 %, co wskazuje, że Centrum ma trudności w wykonaniu swojego budżetu,

– przyjął do wiadomości uwagę Trybunału, że liczba zmian w budżecie wskazuje na słabe punkty w kontroli wykonywania budżetu,

1. wyraża zadowolenie w związku z tym, że Centrum działa już z powodzeniem od pięciu lat; stwierdza, że budżet Centrum wzrósł z 17.100.000 EUR w 2006 r. do 28.900.000 EUR w 2007 r. i do 40.700.000 EUR w 2008 r.;

Wyniki

2. w konsekwencji zauważa, że Centrum umocniło swe funkcje w odniesieniu do zdrowia publicznego, rozwijało zdolności swych programów ukierunkowanych na konkretne choroby, nadal rozwijało partnerstwa i poprawiło swe struktury zarządzania;

3. zwraca się do Centrum, by w tabeli, która zostanie załączona do kolejnego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, przedstawiło porównanie wykonania założeń na rok objęty decyzją w sprawie absolutorium z wykonaniem założeń na poprzedni rok budżetowy, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Centrum w kolejnych latach;

Przeniesienie środków

4. przyjmuje do wiadomości, że Trybunał Obrachunkowy odnotował, iż przeniesienia wymagało około 16.200.000 EUR (czyli 40 % łącznego budżetu Centrum); w związku z tym wyraża obawę, że sytuacja ta narusza zasadę jednoroczności i wskazuje na uchybienia w zakresie programowania i kontroli wykonania budżetu Centrum;

5. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Centrum zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 313.000 EUR i że zgodnie z rozporządzeniem finansowym 307.000 EUR musiano zwrócić Komisji; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Centrum trwale dysponuje niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Centrum wynosiły 16.705.090,95 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w kasie Centrum utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

6. przyjmuje do wiadomości wysiłki Centrum włożone w zakończenie na początku 2009 r. rozpoczętych w 2008 r. procedur przetargowych i działalności związanej z udzieleniem zamówień, aby obniżyć poziom środków przeniesionych na następny rok;

Siedziba Centrum

7. wyraża zaniepokojenie faktem, że na dzień 31 grudnia 2008 r. Centrum nie zawarło jeszcze z rządem szwedzkim porozumienia w sprawie siedziby Centrum, gdyż nadal nierozstrzygnięte pozostawały liczne kwestie wymagające dalszych negocjacji; podkreśla, że już w absolutorium udzielonym za rok budżetowy 2007 organ udzielający absolutorium z niepokojem odnotował uwagę Trybunału Obrachunkowego, że Centrum wydało 500.000 EUR na prace remontowe w zajmowanych przez siebie wynajętych budynkach oraz że, podobnie jak w 2006 r., decyzję o przeprowadzeniu tych prac podjęto na podstawie bezpośredniego porozumienia między Centrum a właścicielem budynku, nie określając charakteru prac ani terminów i warunków płatności; niemniej jednak z radością przyjmuje fakt, że w marcu 2009 r. doszło do porozumienia w sprawie osobistych numerów identyfikacyjnych, oraz popiera starania Centrum o wypracowanie z rządem szwedzkim definitywnych rozwiązań;

8. przypomina międzyinstytucjonalnej grupie roboczej ds. agencji zdecentralizowanych, by ogólnie podniosła tę kwestię w prowadzonych przez siebie dyskusjach;

Zasoby ludzkie

9. podkreśla, że w planowaniu procedur rekrutacyjnych wciąż jeszcze występują słabe punkty; wyraża w szczególności zaniepokojenie faktem, że na koniec 2008 r. obsadzono tylko 101 stanowisk ze 130, na które wyrażono zgodę;

10. odnotowuje wysiłki włożone we wdrożenie w 2008 r. zatwierdzonego planu zatrudnienia złożonego ze 130 stanowisk; z radością przyjmuje nabór 54 dodatkowych pracowników (pracownicy czasowi, pracownicy kontraktowi, oddelegowani krajowi eksperci), co sprawia, że liczba zajmowanych stanowisk pod koniec 2008 r. wyniosła 101 i co przyczyni się do zapewnienia operacyjności Centrum w realizacji powierzonych mu zadań; ubolewa nad faktem, że musiano ponownie ogłosić 16 procedur naboru pracowników; wspiera przyjmowane przez Centrum środki zmierzające do poprawy sytuacji w tym względzie; z radością przyjmuje dokonanie przez Centrum przeglądu swej struktury wewnętrznej;

Audyt wewnętrzny

11. wyraża ubolewanie, że Centrum nie w pełni wywiązało się z obowiązku przesłania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania sporządzonego przez dyrektora Centrum i podsumowującego audyty wewnętrzne przeprowadzone przez audytora wewnętrznego zgodnie z art. 72 ust. 5 ramowego rozporządzenia finansowego; przyznaje jednak, że Centrum udzieliło pewnych informacji w sprawie sześciu niewykonanych jeszcze zaleceń, które dział audytu wewnętrznego Komisji uznał za "bardzo ważne"; zauważa, że dotyczą one jakości zarządzania (w odniesieniu do doradztwa naukowego, informacji na temat zdrowia oraz doskonalenia obecnej procedury pilnej oceny ryzyka i zagrożeń), podejmowania wymaganych działań w związku z niektórymi normami kontroli wewnętrznej (np. tworzenie obiegów środków finansowych) oraz wdrażania innych norm kontroli wewnętrznej (np. wskazywanie słabych punktów i struktura rocznego sprawozdania z działalności);

12. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 112.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 142 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 133.

(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.141

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/518/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010