Decyzja 2010/516/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008

(2010/516/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008(3) w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0068/2010),

1. udziela Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej nieodłączną część, Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 21.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące nieodłączną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008(3) w sprawie utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego, w szczególności jego art. 60,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0068/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo,

B. mając na uwadze fakt, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament Europejski udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007(5), a także fakt, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament:

– odnotował fakt, iż Trybunał Obrachunkowy skrytykował kilka poddanych audytowi procedur udzielania zamówień,

– wezwał Agencję, aby dotrzymała złożonego w odpowiedziach dla Trybunału zobowiązania do ścisłego przestrzegania przepisów dotyczących udzielania zamówień oraz, aby zwracała szczególną uwagę na udzielanie potencjalnym oferentom dokładnych informacji,

– odnotował uwagę Trybunału, że plan zatrudnienia w 2007 r. przewidywał 467 stanowisk dla pracowników zatrudnionych na czas określony, lecz środki budżetowe na wydatki na personel nie pozwalały na pokrycie faktycznych kosztów personelu na tych stanowiskach oraz że w związku z tym Agencja uzgodniła z Komisją zmniejszenie liczby stanowisk do maksimum 342, z czego 333 obsadzono na koniec roku,

1. z zadowoleniem przyjmuje stwierdzenie przez Trybunał Obrachunkowy, iż sprawozdanie finansowe Agencji za rok 2008 jest wiarygodne oraz że ogólnie rzecz ujmując, transakcje leżące u podstaw sprawozdania zostały przeprowadzone zgodnie z prawem i prawidłowo;

2. odnotowuje, że Agencja otrzymała z budżetu na 2008 r. kwotę 30.000.000 EUR w postaci środków na pokrycie zobowiązań i środków na pokrycie płatności;

3. odnotowuje, że od 2007 do 2008 r. budżet Agencji wzrósł o 42 % - z 72.000.000 EUR do 102.000.000 EUR, a liczba pracowników wzrosła z 362 do 442;

Wyniki

4. podkreśla znaczenie wyznaczenia w programowaniu Agencji celów SMART i wskaźników RACER, umożliwiających ocenę osiąganych wyników; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, która zapewnia, że poprawiła swój program prac na 2010 r., wprowadzając istotne cele i wskaźniki dotyczące wyników oraz ulepszony system planowania zasobów; zachęca również Agencję do rozważenia wprowadzenia wykresu Gantta do programowania wszystkich działań operacyjnych, aby szybko określić czas, jaki każdy pracownik poświęcił danemu projektowi, oraz aby wzmocnić ukierunkowanie na osiąganie rezultatów;

5. zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych w roku, którego dotyczy absolutorium, oraz celów zrealizowanych w roku poprzednim, aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;

Rozporządzenie w sprawie opłat i honorariów

6. zauważa, że rok 2008 był pierwszym pelnym rokiem wdrażania zadań certyfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 593/2007 z dnia 31 maja 2007 r. w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(6);

7. zwraca się do Agencji o utworzenie systemu monitorowania poszczególnych projektów certyfikacyjnych, aby uzyskać pewność, że honoraria pobierane przez cały okres trwania projektu nie odbiegają znacząco od rzeczywistych kosztów;

8. ubolewa, że w 2008 r. system rocznych opłat ryczałtowych przyniósł dochód znacznie przewyższający rzeczywiste koszty świadczonych usług, i wzywa Agencję do przedłożenia w trybie pilnym szczegółowego planu gwarantującego, że taka sytuacja nie powtórzy się w latach kolejnych;

Przeniesienie środków

9. zwraca uwagę na fakt, że Agencja przeniosła na rok 2009 znaczną sumę środków na wydatki operacyjne (ponad 53.000.000 EUR, czyli 79 % środków operacyjnych); zgadza się, że wysoki poziom środków przeniesionych na 2009 r. jest sprzeczny z zasadą jednoroczności, chociaż pewien poziom niepewności co do wysokości opłat i należności jest właściwy dla początkowego cyklu działalności Agencji; podkreśla również, że sytuacja ta świadczy o nieprawidłowościach w systemie planowania zasobów Agencji spowodowanych opóźnieniem w procesie podpisywania umowy o usługi; w związku z tym wzywa do przedstawienia Komisji i Parlamentowi bardziej realistycznych prognoz na kolejny rok budżetowy wystarczająco wcześnie, by umożliwić ich przeanalizowanie;

10. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja wykazała dochody z odsetek w wysokości 1.988.000 EUR; z rocznego sprawozdania finansowego i z wysokości odsetek wnioskuje, że Agencja dysponuje długoterminowo niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne Agencji wynosiły 57.245.000 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji zarządzania środkami pieniężnymi ukierunkowanego na potrzeby, zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002, oraz jakie zmiany koncepcyjne są potrzebne, by środki pieniężne Agencji utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

11. odnotowuje, że w 2008 r. 15 % wydatków na personel przesunięto na wydatki operacyjne, co świadczy o nierealistycznym planowaniu; jest zaniepokojony zwiększeniem wydajności w wyniku tego przesunięcia, dlatego dokładniej zbada pod tym względem koszty przygotowań i działań następczych związanych z wdrożeniem systemu planowania zasobów Agencji (ERP);

Inne ulepszenia wymagane od Agencji

12. wyraża zaniepokojenie z powodu braku koordynacji między potrzebami, personelem i rozporządzeniem finansowym Agencji, a zwłaszcza z powodu faktu, że procedury doboru pracowników utrudniają rekrutację odpowiednio wykwalifikowanego personelu; jest zdania, że kwestią tą mogłaby zająć się międzyinstytucjonalna grupa robocza ds. agencji zdecentralizowanych;

13. wzywa Agencję do poprawy planowania naboru pracowników, by było ono bardziej realistyczne, oraz do usunięcia niedociągnięć w opracowywaniu budżetu i monitorowaniu systemu planowania zasobów Agencji;

Audyt wewnętrzny

14. przyznaje, że od 2006 r. Agencja wdrożyła 15 z 28 zaleceń sformułowanych przez służby audytu wewnętrznego; podkreśla, że spośród 13 zaleceń wymagających jeszcze wdrożenia 2 uznano za "decydujące", a 5 za "bardzo ważne"; podkreśla, że zalecenia te dotyczą niepewności budżetowej, braku analizy ryzyka, braku polityki oceny i awansu, procedury rozdzielania okresów sprawozdawczych oraz braku procedury rejestrowania wyjątków, z których nie można już korzystać;

15. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(7) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

______

(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 21.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 122.

(6) Dz.U. L 140 z 1.6.2007, s. 3.

(7) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024