Rozporządzenie 791/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 791/2010
z dnia 6 września 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2111/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 grudnia 2005 r. w sprawie ustanowienia wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej i informowania pasażerów korzystających z transportu lotniczego o tożsamości przewoźnika lotniczego wykonującego przewóz oraz uchylające art. 9 dyrektywy 2004/36/WE(1), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 474/2006(2) z dnia 22 marca 2006 r. ustanowiono wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Unii Europejskiej określony w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005(3).

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 dwa państwa członkowskie przyjęły nadzwyczajne środki wprowadzające natychmiastowy zakaz wykonywania przewozów na ich terytorium, stanowiące reakcję na nieprzewidziane problemy związane z bezpieczeństwem.

(3) Zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 473/2006(4) z dnia 22 marca 2006 r. ustanawiającego przepisy wykonawcze dotyczące wspólnotowego wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty, określonemu w rozdziale II rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, dwa państwa członkowskie złożyły wnioski o uaktualnienie wykazu przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w Unii Europejskiej.

(4) Nie ulega wątpliwości, że dalsza działalność tych przewoźników może stanowić poważne zagrożenie bezpieczeństwa, które nie zostało w pełni wyeliminowane podjęciem natychmiastowych środków przez wspomniane dwa państwa członkowskie.

(5) Komisja poinformowała zainteresowanych przewoźników, przekazując istotne fakty i okoliczności, które stanowiłyby podstawę decyzji o wprowadzeniu zakazu wykonywania przez nich przewozów w Unii Europejskiej.

(6) Ponieważ dla rozwiązania tej kwestii konieczne jest podjęcie natychmiastowych środków, zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 473/2006 Komisja nie jest zobowiązana stosować się do postanowień art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia. Jednak Komisja umożliwiła zainteresowanym przewoźnikom lotniczym wgląd do dokumentacji przekazanej przez państwa członkowskie oraz przedstawienie Komisji i członkom Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego swoich uwag na piśmie oraz w formie ustnej prezentacji.

(7) Komisja, a także niektóre państwa członkowskie przeprowadziły konsultacje z organami odpowiedzialnymi za nadzór regulacyjny nad zainteresowanymi przewoźnikami lotniczymi.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 474/2006.

Meridian Airways

(9) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika Meridian Airways posiadającego certyfikat wydany w Republice Ghany. Uchybienia te zostały stwierdzone przez Belgię, Francję, Niemcy, Niderlandy i Zjednoczone Królestwo w trakcie kontroli na ziemi przeprowadzonych w ramach programu SAFA(5).

(10) Na spotkaniu z Komisją w dniu 9 czerwca 2010 r., w którym wzięły udział także właściwe organy Ghany oraz właściwe organy Belgii i Zjednoczonego Królestwa, przewoźnik lotniczy przedłożył plan działań naprawczych służący usunięciu uchybień w zakresie bezpieczeństwa.

(11) Zjednoczone Królestwo i Belgia poinformowały Komisję o wprowadzeniu odpowiednio dnia 23 lipca 2010 r. oraz 27 lipca 2010 r. natychmiastowego zakazu wykonywania przewozów przez całą flotę Meridian Airways, w oparciu o wspólne kryteria, zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005.

(12) Ponadto Belgia i Zjednoczone Królestwo złożyły dnia 29 lipca 2010 r. w Komisji wniosek o aktualizację wspólnotowego wykazu na mocy art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 473/2006, w celu nałożenia zakazu wykonywania przewozów do Unii Europejskiej na całą flotę Meridian Airways.

(13) Powtarzające się przypadki uchybień w zakresie bezpieczeństwa dowodzą, że przewoźnik Meridian Airways nie był w stanie ich usunąć w odpowiedzi na zastrzeżenia Belgii. Kontrole na ziemi w Zjednoczonym Królestwie w lipcu 2010 r. przyniosły szereg zastrzeżeń co do zdatności do lotu statków powietrznych przewoźnika Meridian Airways, a także zastrzeżenia co do kontroli i zarządzania w zakresie norm bezpieczeństwa operacji lotniczych przewoźnika Meridian Airways. Podobnie kontrole przeprowadzone w ubiegłym roku przez inne państwa członkowskie przyniosły negatywne wyniki, co potwierdza, że uchybienia w zakresie bezpieczeństwa tego przewoźnika mają charakter trwały.

(14) Właściwe organy Republiki Ghany, choć gotowe do współpracy z państwami członkowskimi w celu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości, nie rozwiązały skutecznie najważniejszych problemów wskazanych w trakcie kontroli SAFA, czego dowodzą powtarzające się uchybienia w zakresie bezpieczeństwa. Jednak w ślad za informacją Komisji o jej zastrzeżeniach dotyczących norm bezpieczeństwa stosowanych przez przewoźnika właściwe organy Ghany zawiesiły z dniem 29 lipca 2010 r. certyfikat przewoźnika lotniczego wydany dla Meridian Airways

(15) Dnia 12 sierpnia 2010 r. przewoźnik Meridian Airways został wysłuchany przez służby Komisji i właściwe organy Belgii, Niemiec oraz Zjednoczonego Królestwa Konsultacje te nie przyniosły satysfakcjonujących rozwiązań dla stwierdzonych przypadków uchybień w zakresie bezpieczeństwa, które mogłyby być wdrożone w najbliższym czasie. Właściwe organy Republiki Ghany odmówiły udziału w posiedzeniu.

(16) Komisja przyjmuje do wiadomości zobowiązanie przewoźnika do kontynuowania realizacji planu działań naprawczych. Na kolejnym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego należy poddać analizie postępy poczynione przez przewoźnika w realizacji planu działań naprawczych oraz jego bieżącą sytuację.

(17) W oparciu o wspólne kryteria stwierdza się, że Meridian Airways nie spełnia odpowiednich norm bezpieczeństwa. Przewoźnik powinien podlegać całkowitemu zakazowi wykonywania przewozów i należy umieścić go w załączniku A.

Airlift International (GH) Ltd

(18) Istnieją potwierdzone dowody poważnych uchybień w zakresie bezpieczeństwa po stronie przewoźnika Airlift International (GH) Ltd posiadającego certyfikat wydany w Republice Ghany. Uchybienia te zostały stwierdzone przez Zjednoczone Królestwo w trakcie kontroli na ziemi przeprowadzonej w ramach programu SAFA(6).

(19) Właściwe organy Zjednoczonego Królestwa poinformowały Komisję o wydaniu w dniu 29 lipca 2010 r. natychmiastowego zakazu wykonywania przewozów przez całą flotę przewoźnika Airlift International (GH) Ltd, z powodu poważnych nieprawidłowości stwierdzonych w trakcie kontroli na ziemi, a także ze względu na nieprzestrzeganie przez załogę obowiązujących ograniczeń czasu pracy.

(20) Ponadto Zjednoczone Królestwo złożyło dnia 29 lipca 2010 r. w Komisji wniosek o aktualizację wspólnotowego wykazu na mocy art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2111/2005 oraz zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 473/2006, w celu nałożenia zakazu wykonywania przewozów do Unii Europejskiej na całą flotę Airlift International (GH) Ltd.

(21) Na podstawie wniosku Zjednoczonego Królestwa Komisja przeprowadziła konsultacje z przewoźnikiem i właściwymi organami odpowiedzialnymi za nadzór nad nim. Konsultacje te nie pozwoliły upewnić się, że stwierdzone uchybienia w zakresie bezpieczeństwa zostały usunięte i że został wdrożony odpowiedni plan działań zapobiegający ich ponownemu wystąpieniu.

(22) Dnia 18 sierpnia 2010 r. przewoźnik Airlift International (GH) Ltd oraz właściwe organy Ghany zostali wysłuchani przez służby Komisji oraz właściwe organy Niemiec i Zjednoczonego Królestwa. Przewoźnik lotniczy przedstawił dokumenty potwierdzające zezwolenie na eksploatację czterech statków powietrznych typu DC8-63F (o znakach rejestracyjnych 9G-FAB, 9G-TOP, 9G-RAC, 9G-SIM), z których dwa (9G-FAB i 9G-SIM) pozostają w hangarze. Przewoźnik lotniczy zaprezentował procesy bezpieczeństwa przez niego stosowane, jednak nie był w stanie jednoznacznie wyjaśnić, dlaczego statek powietrzny 9G-RAC, który został wyprowadzony z hangaru w celu obsługi połączenia do Zjednoczonego Królestwa, nie spełnia norm międzynarodowych. Przewoźnik lotniczy poinformował, że ostatnio poprawił stosowane rozwiązania w zakresie jakości i zarządzania bezpieczeństwem, a także o trwającej weryfikacji procesów zarządzania bezpieczeństwem.

(23) Biorąc pod uwagę działania podjęte przez przewoźnika do tej pory oraz w oparciu o wspólne kryteria ocenia się, że Airlift International (GH) Ltd powinien zostać umieszczony w załączniku B, aby umożliwić mu wykonywanie przewozów wyłącznie z użyciem statku powietrznego o znaku rejestracyjnym 9G-TOP. Komisja dokona analizy sytuacji na kolejnym posiedzeniu Komitetu ds. Bezpieczeństwa Lotniczego.

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 474/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1. Załącznik A zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku A do niniejszego rozporządzenia.

2. Załącznik B zastępuje się tekstem znajdującym się w załączniku B do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 6 września 2010 r.

W imieniu Komisji, za Przewodniczącego,
Siim KALLAS
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 15.

(2) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (UE) nr 590/2010 (Dz.U. L 170 z 6.6.2010, s. 9).

(3) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 14.

(4) Dz.U. L 84 z 23.3.2006, s. 8.

(5) BCAA-2010-68, BCAA-2009-132, BCAA-2010-10, DGAC/F-2010-1297, LBA/D-2009-1415, LBA/D-2010-386, CAA-NL-2009-200, CAA-UK-2009-873, CAA-UK-2010-659, CAA-UK-2010-670, CAA-UK-2010-671, CAA-UK-2010-672.

(6) Zob. CAA-UK-2010-673.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  A

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH PEŁNEMU ZAKAZOWI WYKONYWANIA PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) lub numer koncesji przewoźnika lotniczego Kod ICAO linii lotniczej Państwo przewoźnika
ARIANA AFGHAN AIRLINES AOC 009 AFG Afganistan
BLUE WING AIRLINES SRBWA-01/2002 BWI Surinam
MERIDIAN AIRWAYS LTD AOC 023 MAG Republika Ghany
SIEM REAP AIRWAYS INTERNATIONAL AOC/013/00 SRH Królestwo Kambodży
SILVERBACK CARGO FREIGHTERS nieznany VRB Republika Rwandy
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Angoli z wyjątkiem przewoźnika TAAG Angola Airlines ujętego w załączniku B, w tym: Republika Angoli
AEROJET 015 nieznany Republika Angoli
AIR26 004 DCD Republika Angoli
AIR GEMINI 002 GLL Republika Angoli
AIR GICANGO 009 nieznany Republika Angoli
AIR JET 003 MBC Republika Angoli
AIR NAVE 017 nieznany Republika Angoli
ALADA 005 RAD Republika Angoli
ANGOLA AIR SERVICES 006 nieznany Republika Angoli
DIEXIM 007 nieznany Republika Angoli
GIRA GLOBO 008 GGL Republika Angoli
HELIANG 010 nieznany Republika Angoli
HELIMALONGO 011 nieznany Republika Angoli
MAVEWA 016 nieznany Republika Angoli
PHA 019 nieznany Republika Angoli
RUI & CONCEICAO 012 nieznany Republika Angoli
SAL 013 nieznany Republika Angoli
SERVISAIR 018 nieznany Republika Angoli
SONAIR 014 SOR Republika Angoli
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Beninie, w tym: - Republika Beninu
AERO BENIN PEA No 014/

MDCTTTATP-PR/ANAC/

DEA/SCS

nieznany Republika Beninu
AFRICA AIRWAYS nieznany AFF Republika Beninu
ALAFIA JET PEA No 014/ANAC/

MDCTTTATP-PR/DEA/

SCS

N/A Republika Beninu
BENIN GOLF AIR PEA No 012/MDCTTP-PR/ANAC/DEA/SCS. nieznany Republika Beninu
BENIN LITTORAL AIRWAYS PEA No 013/

MDCTTTATP-PR/ANAC/

DEA/SCS.

LTL Republika Beninu
COTAIR PEA No 015/

MDCTTTATP-PR/ANAC/

DEA/SCS.

COB Republika Beninu
ROYAL AIR PEA No 11/ANAC/MDCTTP-PR/DEA/SCS BNR Republika Beninu
TRANS AIR BENIN PEA No 016/

MDCTTTATP-PR/ANAC/

DEA/SCS

TNB Republika Beninu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Konga, w tym: Republika Konga
AERO SERVICE RAC06-002 RSR Republika Konga
EQUAFLIGHT SERVICES RAC 06-003 EKA Republika Konga
SOCIETE NOUVELLE AIR CONGO RAC 06-004 nieznany Republika Konga
TRANS AIR CONGO RAC 06-001 nieznany Republika Konga
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Demokratycznej Republice Konga, w tym: - Demokratyczna Republika Konga
AFRICAN AIR SERVICES COMMUTER 409/CAB/MIN/TVC/051/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
AIR KASAI 409/CAB/MIN/TVC/036/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
AIR KATANGA 409/CAB/MIN/TVC/031/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
AIR TROPIQUES 409/CAB/MIN/TVC/029/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
BLUE AIRLINES 409/CAB/MIN/TVC/028/ 08 BUL Demokratyczna Republika Konga
BRAVO AIR CONGO 409/CAB/MIN/TC/0090/ 2006 BRV Demokratyczna Republika Konga
BUSINESS AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/048/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
BUSY BEE CONGO 409/CAB/MIN/TVC/052/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
CETRACA AVIATION SERVICE 409/CAB/MIN/TVC/026/ 08 CER Demokratyczna Republika Konga
CHC STELLAVIA 409/CAB/MIN/TC/0050/ 2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga
CONGO EXPRESS 409/CAB/MIN/TVC/083/ 2009 EXY Demokratyczna Republika Konga
COMPAGNIE AFRICAINE DAVIATION (CAA) 409/CAB/MIN/TVC/035/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
DOREN AIR CONGO 409/CAB/MIN/TVC/ 0032/08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
ENTREPRISE WORLD AIRWAYS (EWA) 409/CAB/MIN/TVC/003/ 08 EWS Demokratyczna Republika Konga
FILAIR 409/CAB/MIN/TVC/037/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
GALAXY KAVATSI 409/CAB/MIN/TVC/027/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
GILEMBE AIR SOUTENANCE (GISAIR) 409/CAB/MIN/TVC/053/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
GOMA EXPRESS 409/CAB/MIN/TC/0051/ 2006 nieznany Demokratyczna Republika Konga
GOMAIR 409/CAB/MIN/TVC/045/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
HEWA BORA AIRWAYS (HBA) 409/CAB/MIN/TVC/038/ 08 ALX Demokratyczna Republika Konga
INTERNATIONAL TRANS AIR BUSINESS (ITAB) 409/CAB/MIN/TVC/033/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga)
KIN AVIA 409/CAB/MIN/TVC/042/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
LIGNES AÉRIENNES CONGOLAISES (LAC) podpis ministerialny (postanowienie nr 78/205) LCG Demokratyczna Republika Konga
MALU AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/ 04008 nieznany Demokratyczna Republika Konga
MANGO AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/034/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
SAFE AIR COMPANY 409/CAB/MIN/TVC/025/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
SERVICES AIR 409/CAB/MIN/TVC/030/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
SWALA AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/050/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
TMK AIR COMMUTER 409/CAB/MIN/TVC/044/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
TRACEP CONGO AVIATION 409/CAB/MIN/TVC/046/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
TRANS AIR CARGO SERVICES 409/CAB/MIN/TVC/024/ 08 nieznany Demokratyczna Republika Konga
WIMBI DIRA AIRWAYS 409/CAB/MIN/TVC/039/ 08 WDA Demokratyczna Republika Konga
ZAABU INTERNATIONAL 409/CAB/MIN/TVC/049/ 09 nieznany Demokratyczna Republika Konga
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Dżibuti, w tym: Dżibuti
DAALLO AIRLINES nieznany DAO Dżibuti
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Gwinei Równikowej, w tym: Gwinea Równikowa
CRONOS AIRLINES nieznany nieznany Gwinea Równikowa
CEIBA INTERCONTINENTAL nieznany CEL Gwinea Równikowa
EGAMS nieznany EGM Gwinea Równikowa
EUROGUINEANA DE AVIACION Y TRANSPORTES 2006/001/MTTCT/DGAC/SOPS EUG Gwinea Równikowa
GENERAL WORK AVIACION 002/ANAC n/a Gwinea Równikowa
GETRA - GUINEA ECUATORIAL DE TRANS-PORTES AEREOS 739 GET Gwinea Równikowa
GUINEA AIRWAYS 738 n/a Gwinea Równikowa
STAR EQUATORIAL AIRLINES nieznany nieznany Gwinea Równikowa
UTAGE - UNION DE TRANSPORT AEREO DE GUINEA ECUATORIAL 737 UTG Gwinea Równikowa
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Indonezji z wyjątkiem Garuda Indonesia, Airfast Indonesia, Mandala Airlines, Ekspres Transportasi Antarbenua Indonesia Air Asia oraz Metro Batavia, w tym: Republika Indonezji
AIR PACIFIC UTAMA 135-020 nieznany Republika Indonezji
ALFA TRANS DIRGANTATA 135-012 nieznany Republika Indonezji
ASCO NUSA AIR 135-022 nieznany Republika Indonezji
ASI PUDJIASTUTI 135-028 nieznany Republika Indonezji
AVIASTAR MANDIRI 135-029 nieznany Republika Indonezji
CARDIG AIR 121-013 nieznany Republika Indonezji
DABI AIR NUSANTARA 135-030 nieznany Republika Indonezji
DERAYA AIR TAXI 135-013 DRY Republika Indonezji
DERAZONA AIR SERVICE 135-010 DRZ Republika Indonezji
DIRGANTARA AIR SERVICE 135-014 DIR Republika Indonezji
EASTINDO 135-038 nieznany Republika Indonezji
GATARI AIR SERVICE 135-018 GHS Republika Indonezji
INDONESIA AIR TRANSPORT 135-034 IDA Republika Indonezji
INTAN ANGKASA AIR SERVICE 135-019 nieznany Republika Indonezji
JOHNLIN AIR TRANSPORT 135-043 nieznany Republika Indonezji
KAL STAR 121-037 KLS Republika Indonezji
KARTIKA AIRLINES 121-003 KAE Republika Indonezji
KURA-KURA AVIATION 135-016 KUR Republika Indonezji
LION MENTARI AIRLINES 121-010 LNI Republika Indonezji
MANUNGGAL AIR SERVICE 121-020 nieznany Republika Indonezji
MEGANTARA 121-025 MKE Republika Indonezji
MERPATI NUSANTARA AIRLINES 121-002 MNA Republika Indonezji
MIMIKA AIR 135-007 nieznany Republika Indonezji
NATIONAL UTILITY HELICOPTER 135-011 nieznany Republika Indonezji
NUSANTARA AIR CHARTER 121-022 nieznany Republika Indonezji
NUSANTARA BUANA AIR 135-041 nieznany Republika Indonezji
NYAMAN AIR 135-042 nieznany Republika Indonezji
PELITA AIR SERVICE 121-008 PAS Republika Indonezji
PENERBANGAN ANGKASA SEMESTA 135-026 nieznany Republika Indonezji
PURA WISATA BARUNA 135-025 nieznany Republika Indonezji
REPUBLIC EXPRESS AIRLINES 121-040 RPH Republika Indonezji
RIAU AIRLINES 121-016 RIU Republika Indonezji
SAMPOERNA AIR NUSANTARA 135-036 SAE Republika Indonezji
SAYAP GARUDA INDAH 135-004 nieznany Republika Indonezji
SKY AVIATION 135-044 nieznany Republika Indonezji
SMAC 135-015 SMC Republika Indonezji
SRIWIJAYA AIR 121-035 SJY Republika Indonezji
SURVEI UDARA PENAS 135-006 nieznany Republika Indonezji
TRANSWISATA PRIMA AVIATION 135-021 nieznany Republika Indonezji
TRAVEL EXPRESS AVIATION SERVICE 121-038 XAR Republika Indonezji
TRAVIRA UTAMA 135-009 nieznany Republika Indonezji
TRI MG INTRA ASIA AIRLINES 121-018 TMG Republika Indonezji
TRIGANA AIR SERVICE 121-006 TGN Republika Indonezji
UNINDO 135-040 nieznany Republika Indonezji
WING ABADI AIRLINES 121-012 WON Republika Indonezji
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Kazachstanie z wyjątkiem przewoźnika Air Astana ujętego w załączniku B, w tym: Republika Kazachstanu
AERO AIR COMPANY nieznany nieznany Republika Kazachstanu
AEROPRAKT KZ nieznany APK Republika Kazachstanu
AIR ALMATY AK-0331-07 LMY Republika Kazachstanu
AIR COMPANY KOKSHETAU AK-0357-08 KRT Republika Kazachstanu
AIR DIVISION OF EKA nieznany nieznany Republika Kazachstanu
AIR FLAMINGO nieznany nieznany Republika Kazachstanu
AIR TRUST AIRCOMPANY nieznany nieznany Republika Kazachstanu
AK SUNKAR AIRCOMPANY nieznany AKS Republika Kazachstanu
ALMATY AVIATION nieznany LMT Republika Kazachstanu
ARKHABAY nieznany KEK Republika Kazachstanu
ASIA CONTINENTAL AIRLINES AK-0345-08 CID Republika Kazachstanu
ASIA CONTINENTAL AVIALINES AK-0371-08 RRK Republika Kazachstanu
ASIA WINGS AK-0390-09 AWA Republika Kazachstanu
ASSOCIATION OF AMATEUR PILOTS OF KAZAKHSTAN nieznany nieznany Republika Kazachstanu
ATMA AIRLINES AK-0372-08 AMA Republika Kazachstanu
ATYRAU AYE JOLY AK-0321-07 JOL Republika Kazachstanu
AVIA-JAYNAR nieznany nieznany Republika Kazachstanu
BEYBARS AIRCOMPANY nieznany nieznany Republika Kazachstanu
BERKUT AIR/BEK AIR AK-0311-07 BKT/BEK Republika Kazachstanu
BERKUT KZ nieznany nieznany Republika Kazachstanu
BURUNDAYAVIA AIRLINES AK-0374-08 BRY Republika Kazachstanu
COMLUX AK-0352-08 KAZ Republika Kazachstanu
DETA AIR AK-0344-08 DET Republika Kazachstanu
EAST WING AK-0332-07 EWZ Republika Kazachstanu
EASTERN EXPRESS AK-0358-08 LIS Republika Kazachstanu
EURO-ASIA AIR AK-0384-09 EAK Republika Kazachstanu
EURO-ASIA AIR INTERNATIONAL nieznany KZE Republika Kazachstanu
FENIX nieznany nieznany Republika Kazachstanu
FLY JET KZ AK-0391-09 FJK Republika Kazachstanu
IJT AVIATION AK-0335-08 DVB Republika Kazachstanu
INVESTAVIA AK-0342-08 TLG Republika Kazachstanu
IRTYSH AIR AK-0381-09 MZA Republika Kazachstanu
JET AIRLINES AK-0349-09 SOZ Republika Kazachstanu
JET ONE AK-0367-08 JKZ Republika Kazachstanu
KAZAIR JET AK-0387-09 KEJ Republika Kazachstanu
KAZAIRTRANS AIRLINE AK-0347-08 KUY Republika Kazachstanu
KAZAIRWEST nieznany nieznany Republika Kazachstanu
KAZAVIA nieznany KKA Republika Kazachstanu
KAZAVIASPAS nieznany KZS Republika Kazachstanu
KOKSHETAU AK-0357-08 KRT Republika Kazachstanu
MEGA AIRLINES AK-0356-08 MGK Republika Kazachstanu
MIRAS AK-0315-07 MIF Republika Kazachstanu
NAVIGATOR nieznany nieznany Republika Kazachstanu
ORLAN 2000 AIRCOMPANY nieznany KOV Republika Kazachstanu
PANKH CENTER KAZAKHSTAN nieznany nieznany Republika Kazachstanu
PRIME AVIATION nieznany nieznany Republika Kazachstanu
SALEM AIRCOMPANY nieznany KKS Republika Kazachstanu
SAMAL AIR nieznany SAV Republika Kazachstanu
SAYAKHAT AIRLINES AK-0359-08 SAH Republika Kazachstanu
SEMEYAVIA nieznany SMK Republika Kazachstanu
SCAT AK-0350-08 VSV Republika Kazachstanu
SKYBUS AK-0364-08 BYK Republika Kazachstanu
SKYJET AK-0307-09 SEK Republika Kazachstanu
SKYSERVICE nieznany nieznany Republika Kazachstanu
TYAN SHAN nieznany nieznany Republika Kazachstanu
UST-KAMENOGORSK AK-0385-09 UCK Republika Kazachstanu
ZHETYSU AIRCOMPANY nieznany JTU Republika Kazachstanu
ZHERSU AVIA nieznany RZU Republika Kazachstanu
ZHEZKAZGANAIR nieznany nieznany Republika Kazachstanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Kirgiskiej, w tym: Republika Kirgiska
AIR MANAS 17 MBB Republika Kirgiska
ASIAN AIR nieznany AAZ Republika Kirgiska
AVIA TRAFFIC COMPANY 23 AVJ Republika Kirgiska
AEROSTAN (EX BISTAIRFEZ BISHKEK) 08 BSC Republika Kirgiska
CLICK AIRWAYS 11 CGK Republika Kirgiska
DAMES 20 DAM Republika Kirgiska
EASTOK AVIA 15 EEA Republika Kirgiska
GOLDEN RULE AIRLINES 22 GRS Republika Kirgiska
ITEK AIR 04 IKA Republika Kirgiska
KYRGYZ TRANS AVIA 31 KTC Republika Kirgiska
KYRGYZSTAN 03 LYN Republika Kirgiska
KYRGYZSTAN AIRLINE nieznany KGA Republika Kirgiska
MAX AVIA 33 MAI Republika Kirgiska
S GROUP AVIATION 6 SGL Republika Kirgiska
SKY GATE INTERNATIONAL AVIATION 14 SGD Republika Kirgiska
SKY WAY AIR 21 SAB Republika Kirgiska
TENIR AIRLINES 26 TEB Republika Kirgiska
TRAST AERO 05 TSJ Republika Kirgiska
VALOR AIR 07 VAC Republika Kirgiska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Liberii - Liberia
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Republice Gabońskiej, z wyjątkiem przewoźników Gabon Airlines, Afrijet i SN2AG ujętych w załączniku B, w tym: Republika Gabońska
AIR SERVICES SA 004/MTAC/ANAC-G/DSA RVS Republika Gabońska
AIR TOURIST (ALLEGIANCE) 007/MTAC/ANAC-G/DSA LGE Republika Gabońska
NATIONALE ET REGIONALE TRANSPORT (NATIONALE) 008/MTAC/ANAC-G/DSA NRG Republika Gabońska
SCD AVIATION 005/MTAC/ANAC-G/DSA SCY Republika Gabońska
SKY GABON 009/MTAC/ANAC-G/DSA SKG Republika Gabońska
SOLENTA AVIATION GABON 006/MTAC/ANAC-G/DSA nieznany Republika Gabońska
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Filipinach, w tym: Republika Filipin
AEROWURKS AERIAL SPRAYING SERVICES 4AN2008003 nieznany Republika Filipin
AIR PHILIPPINES CORPORATION 2009006 nieznany Republika Filipin
AIR WOLF AVIATION INC. 200911 nieznany Republika Filipin
AIRTRACK AGRICULTURAL CORPORATION 4AN2005003 nieznany Republika Filipin
ASIA AIRCRAFT OVERSEAS PHILIPPINES INC. 4AN9800036 nieznany Republika Filipin
AVIATION TECHNOLOGY INNOVATORS, INC. 4AN2007005 nieznany Republika Filipin
AVIATOUR'S FLYN INC. 200910 nieznany Republika Filipin
AYALA AVIATION CORP. 4AN9900003 nieznany Republika Filipin
BEACON nieznany nieznany Republika Filipin
BENDICE TRANSPORT MANAGEMENT INC. 4AN2008006 nieznany Republika Filipin
CANADIAN HELICOPTERS PHILIPPINES INC. 4AN9800025 nieznany Republika Filipin
CEBU PACIFIC AIR 2009002 nieznany Republika Filipin
CHEMTRAD AVIATION CORPORATION 2009018 nieznany Republika Filipin
CM AERO 4AN2000001 nieznany Republika Filipin
CORPORATE AIR nieznany nieznany Republika Filipin
CYCLONE AIRWAYS 4AN9900008 nieznany Republika Filipin
FAR EAST AVIATION SERVICES 2009013 nieznany Republika Filipin
F.F. CRUZ AND COMPANY, INC. 2009017 nieznany Republika Filipin
HUMA CORPORATION 2009014 nieznany Republika Filipin
INAEC AVIATION CORP. 4AN2002004 nieznany Republika Filipin
ISLAND AVIATION 2009009 nieznany Republika Filipin
ISLAND TRANSVOYAGER 2010022 nieznany Republika Filipin
LION AIR, INCORPORATED 2009019 nieznany Republika Filipin
MACRO ASIA AIR TAXI SERVICES 4AN9800035 nieznany Republika Filipin
MINDANAO RAINBOW AGRICULTURAL DEVELOPMENT SERVICES 2009016 nieznany Republika Filipin
MISIBIS AVIATION & DEVELOPMENT CORP 2010020 nieznany Republika Filipin
OMNI AVIATION CORP. 4AN2002002 nieznany Republika Filipin
PACIFIC EAST ASIA CARGO AIRLINES, INC. 4AS9800006 nieznany Republika Filipin
PACIFIC AIRWAYS CORPORATION nieznany nieznany Republika Filipin
PACIFIC ALLIANCE CORPORATION nieznany nieznany Republika Filipin
PHILIPPINE AIRLINES 2009001 nieznany Republika Filipin
PHILIPPINE AGRICULTURAL AVIATION CORP. 4AN9800015 nieznany Republika Filipin
ROYAL AIR CHARTER SERVICES INC. 4AN2003003 nieznany Republika Filipin
ROYAL STAR AVIATION, INC. 4AN9800029 nieznany Republika Filipin
SOUTH EAST ASIA INC. 2009004 nieznany Republika Filipin
SOUTHSTAR AVIATION COMPANY, INC. 4AN9800037 nieznany Republika Filipin
SPIRIT OF MANILA AIRLINES CORPORATION 2009008 nieznany Republika Filipin
SUBIC INTERNATIONAL AIR CHARTER 4AN9900010 nieznany Republika Filipin
SUBIC SEAPLANE, INC. 4AN2000002 nieznany Republika Filipin
TOPFLITE AIRWAYS, INC. nieznany nieznany Republika Filipin
TRANSGLOBAL AIRWAYS CORPORATION 2009007 nieznany Republika Filipin
WORLD AVIATION, CORP. nieznany nieznany Republika Filipin
WCC AVIATION COMPANY 2009015 nieznany Republika Filipin
YOKOTA AVIATION, INC. nieznany nieznany Republika Filipin
ZENITH AIR, INC. 2009012 nieznany Republika Filipin
ZEST AIRWAYS INCORPORATED 2009003 nieznany Republika Filipin
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny na Wyspach Świętego Tomasza i Książęcej, w tym: - - Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
AFRICA CONNECTION 10/AOC/2008 nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
BRITISH GULF INTERNATIONAL COMPANY LTD 01/AOC/2007 BGI Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
EXECUTIVE JET SERVICES 03/AOC/2006 EJZ Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
GLOBAL AVIATION OPERATION 04/AOC/2006 nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
GOLIAF AIR 05/AOC/2001 GLE Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
ISLAND OIL EXPLORATION 01/AOC/2008 nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
STP AIRWAYS 03/AOC/2006 STP Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSAFRIK INTERNATIONAL LTD 02/AOC/2002 TFK Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSCARG 01/AOC/2009 nieznany Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
TRANSLIZ AVIATION (TMS) 02/AOC/2007 TMS Wyspy Świętego Tomasza i Książęca
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sierra Leone, w tym: - - Sierra Leone
AIR RUM, LTD nieznany RUM Sierra Leone
DESTINY AIR SERVICES, LTD nieznany DTY Sierra Leone
HEAVYLIFT CARGO nieznany nieznany Sierra Leone
ORANGE AIR SIERRA LEONE LTD nieznany ORJ Sierra Leone
PARAMOUNT AIRLINES, LTD nieznany PRR Sierra Leone
SEVEN FOUR EIGHT AIR SERVICES LTD nieznany SVT Sierra Leone
TEEBAH AIRWAYS nieznany nieznany Sierra Leone
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Sudanie Republika Sudanu
SUDAN AIRWAYS nieznany Republika Sudanu
SUN AIR COMPANY nieznany Republika Sudanu
MARSLAND COMPANY nieznany Republika Sudanu
ATTICO AIRLINES nieznany Republika Sudanu
FOURTY EIGHT AVIATION nieznany Republika Sudanu
SUDANESE STATES AVIATION COMPANY nieznany Republika Sudanu
ALMAJARA AVIATION nieznany Republika Sudanu
BADER AIRLINES nieznany Republika Sudanu
ALFA AIRLINES nieznany Republika Sudanu
AZZA TRANSPORT COMPANY nieznany Republika Sudanu
GREEN FLAG AVIATION nieznany Republika Sudanu
ALMAJAL AVIATION SERVICE nieznany Republika Sudanu
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Suazi, w tym: - - Suazi
SWAZILAND AIRLINK nieznany SZL Suazi
Wszyscy przewoźnicy lotniczy posiadający certyfikaty wydane przez organy odpowiedzialne za nadzór regulacyjny w Zambii, w tym: Zambia
ZAMBEZI AIRLINES Z/AOC/001/2009 ZMA Zambia
______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku A można zezwolić na korzystanie z praw przewozowych poprzez leasing statków powietrznych z załogą przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa.

ZAŁĄCZNIK  B

WYKAZ PRZEWOŹNIKÓW LOTNICZYCH PODLEGAJĄCYCH OGRANICZENIOM W WYKONYWANIU PRZEWOZÓW W RAMACH UE(1)

Nazwa osoby prawnej przewoźnika lotniczego wskazana w certyfikacie przewoźnika lotniczego (AOC) (oraz nazwa handlowa, w przypadku różnic) Numer certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) Kod ICAO linii lotniczej Państwo przewoźnika Typ statku powietrznego objętego ograniczeniem Znak rejestracyjny oraz numer seryjny, o ile jest dostępny Państwo rejestracji
AIR KORYO GAC-AOC/KOR-01 KRLD cała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu Tu-204 cała flota z wyjątkiem P-632, P-633 KRLD
AFRIJET(1) 002/MTAC/ANAC-G/DSA Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu Falcon 50; 2 statków powietrznych typu Falcon 900 cała flota z wyjątkiem TR-LGV; TR-LGY; TR-AFJ; TR-AFR Republika Gabońska
AIR ASTANA(2) AK-0388-09 KZR Kazachstan cała flota z wyjątkiem 2 statków powietrznych typu B767; 4 statków powietrznych typu B757; 10 statków powietrznych typu A319/320/321; 5 statków powietrznych typu Fokker 50 cała flota z wyjątkiem P4-KCA, P4-KCB; P4-EAS, P4-FAS, P4-GAS, P4-MAS; P4-NAS, P4-OAS, P4-PAS, P4-SAS, P4-TAS, P4-UAS, P4-VAS, P4-WAS, P4-YAS, P4-XAS; P4-HAS, P4-IAS, P4-JAS, P4-KAS, P4-LAS Aruba (autonomiczne terytorium Królestwa Niderlandów)
AIRLIFT INTERNATIONAL (GH) LTD AOC 017 ALE Republika Ghany cała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu DC8-63F cała flota z wyjątkiem 9G-TOP Republika Ghany
AIR SERVICE COMORES 06-819/TA-15/DGACM KMD Komory cała flota z wyjątkiem LET 410 UVP cała flota z wyjątkiem D6-CAM (851336) Komory
GABON AIRLINES(3) 001/MTAC/ANAC GBK Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu Boeing B-767-200 cała flota z wyjątkiem TR-LHP Republika Gabońska
IRAN AIR(4) FS100 IRA Islamska Republika Iranu cała flota z wyjątkiem 14 statków powietrznych typu A300, 8 statków powietrznych typu A310, 1 statku powietrznego typu B737 cała flota z wyjątkiem

EP-IBA

EP-IBB

EP-IBC

EP-IBD

EP-IBG

EP-IBH

EP-IBI

EP-IBJ

EP-IBM

EP-IBN

EP-IBO

EP-IBS

EP-IBT

EP-IBV

EP-IBX

EP-IBZ

EP-ICE

EP-ICF

EP-IBK

EP-IBL

EP-IBP

EP-IBQ

EP-AGA

Islamska Republika Iranu
NOUVELLE AIR AFFAIRES GABON (SN2AG) 003/MTAC/ANAC-G/ DSA NVS Republika Gabońska cała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego Challenger CL601, 1 statku powietrznego typu HS-125-800 cała flota z wyjątkiem TR-AAG, ZS-AFG Republika Gabońska; Republika Południowej Afryki
TAAG ANGOLA AIRLINES 001 DTA Republika Angoli cała flota z wyjątkiem 3 statków powietrznych typu Boeing B-777 i 4 statków powietrznych typu Boeing B-737-700 cała flota z wyjątkiem D2-TED, D2-TEE, D2-TEF, D2-TBF, D2, TBG, D2-TBH, D2-TBJ Republika Angoli
UKRAINIAN MEDITERRANEAN 164 UKM Ukraina cała flota z wyjątkiem 1 statku powietrznego typu MD 83 cała flota z wyjątkiem UR-CFF Ukraina
(1) Afrijet może w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(2) Air Astana może w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(3) Gabon Airlines może w swojej działalności na terytorium Wspólnoty Europejskiej eksploatować wyłącznie określone statki powietrzne.

(4) Iran Air może obsługiwać połączenia do Unii Europejskiej przy użyciu określonych statków powietrznych, zgodnie z warunkami ustalonymi w motywie 69 rozporządzenia (UE) nr 590/2010, Dz.U. L 170 z 6.7.2010, s. 15.

______

(1) Przewoźnikom lotniczym wymienionym w załączniku B można zezwolić na korzystanie z praw przewozowych poprzez leasing statków powietrznych z załogą od przewoźnika lotniczego niepodlegającego zakazowi wykonywania przewozów, pod warunkiem spełnienia odpowiednich norm bezpieczeństwa.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.237.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 791/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 474/2006 ustanawiające wspólnotowy wykaz przewoźników lotniczych podlegających zakazowi wykonywania przewozów w ramach Wspólnoty
Data aktu: 06/09/2010
Data ogłoszenia: 08/09/2010
Data wejścia w życie: 09/09/2010