(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 5090)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/481/UE, Euratom)
(Dz.U.UE L z dnia 7 września 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniajac Traktat ustanawiający Europejską Wspólnote Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2007/779/WE, Euratom z dnia 8 listopada 2007 r. ustanawiającą wspólnotowy mechanizm ochrony ludności(1), w szczególności jej art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2004/277/WE, Euratom z dnia 29 grudnia 2003 r. ustanawiająca zasady wdrażania decyzji Rady 2001/792/WE, Euratom ustanawiającej mechanizm wspólnotowy ułatwiający wzmocnioną współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności(2) została zmieniona decyzją Komisji 2008/73/WE, Euratom(3) w celu uwzględnienia w niej przepisów wykonawczych dotyczących ochrony ludności w Europie. Przepisy te obejmują podstawowe cechy modułów ochrony ludności, takie jak przypisane im zadania, ich możliwości, elementy składowe i czas gotowości, oraz określają odpowiedni dla tych modułów poziom samowystarczalności i interoperacyjności.
(2) Moduły ochrony ludności, tworzone na zasadzie dobrowolności na bazie krajowych zasobów z jednego z państw członkowskich lub większej ich liczby, przyczyniają się do rozwoju zdolności szybkiego reagowania w dziedzinie ochrony ludności, do którego wezwała Rada Europejska w swych konkluzjach z posiedzenia, które odbyło się w dniach 16 i 17 czerwca 2005 r., oraz Parlament Europejski w swej rezolucji z dnia 13 stycznia 2005 r. w sprawie klęski tsunami. Aby moduły ochrony ludności mogły przyczynić się do właściwego reagowania w obliczu poważnych katastrof, ich podstawowe cechy powinny spełniać określone wymagania ogólne.
(3) Moduły ochrony ludności powinny być zdolne do samowystarczalnego funkcjonowania przez dany okres. Konieczne jest zatem określenie ogólnych wymagań dotyczących samowystarczalności modułów oraz - w stosownych przypadkach - szczególnych wymagań, które mogą się różnić w zależności od rodzaju interwencji lub modułu. Należy także wziąć pod uwagę powszechne praktyki państw członkowskich i organizacji międzynarodowych, takie jak wydłużanie okresów samowystarczalności modułów ds. miejskich akcji poszukiwawczo-ratowniczych lub podział zadań między kraj oferujący i kraj przyjmujący pomoc w odniesieniu do modułów korzystających z transportu lotniczego.
(4) Konieczne jest podjęcie środków zarówno na szczeblu Unii, jak i na poziomie państw uczestniczących, w celu wzmocnienia interoperacyjności modułów ochrony ludności, zwłaszcza w zakresie szkoleń i ćwiczeń.
(5) Ostatnie działania i ćwiczenia z zastosowaniem modułów wykazały potrzebę częściowej zmiany ogólnych wymogów dwóch modułów wymienionych w załączniku II do decyzji 2008/73/WE, Euratom, tj. modułów "Zwalczanie z powietrza pożarów lasów przy użyciu samolotów" i "Szpital polowy".
(6) Ostatnie działania w dziedzinie ochrony ludności wykazały potrzebę dodania i wdrożenia czterech nowych rodzajów modułów ochrony ludności w celu wzmocnienia zdolności szybkiego reagowania, tj. modułów "Zwalczanie z ziemi pożarów lasów", "Zwalczanie z ziemi pożarów lasów przy użyciu pojazdów", "Zapobieganie rozprzestrzenianiu się powodzi" oraz "Ratowanie ofiar powodzi przy użyciu łodzi".
(7) W związku z tym decyzja 2004/277/WE, Euratom powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(8) Zmiany oraz dodanie modułów przedstawionych w załączniku do niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Ochrony Ludności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 29 lipca 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Kristalina GEORGIEVA |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 314 z 1.12.2007, s. 9.
(2) Dz.U. L 87 z 25.3.2004, s. 20.
(3) Dz.U. L 20 z 24.1.2008, s. 23.