Decyzja 2010/454/UE w sprawie określenia nadwyżki zapasów produktów rolnych innych niż cukier oraz w sprawie skutków finansowych ich eliminacji w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 sierpnia 2010 r.
w sprawie określenia nadwyżki zapasów produktów rolnych innych niż cukier oraz w sprawie skutków finansowych ich eliminacji w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 5524)

(Jedynie tekst w języku rumuńskim jest autentyczny)

(2010/454/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii,

uwzględniając Akt przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w szczególności rozdział 3 ust. 4 jego załącznika V,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ustęp 2 rozdziału 3 załącznika V do Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii stanowi, że wszelkie zapasy produktów, zarówno prywatne jak i publiczne, znajdujące się w swobodnym obrocie na terytorium Bułgarii i Rumunii (zwanymi dalej "nowymi państwami członkowskimi") w dniu przystąpienia, przekraczające ilości, które mogą być uznane za normalny poziom zapasów, muszą zostać usunięte na koszt nowego państwa członkowskiego. Pojęcie zwykłego poziomu zapasów definiuje się dla każdego produktu na podstawie kryteriów i celów właściwych dla każdej ze wspólnych organizacji rynku.

(2) Zarówno kryteria jak i cele właściwe dla każdej organizacji rynku, a także związek między cenami w nowych państwach członkowskich przed przystąpieniem i cenami wspólnotowymi oznaczają, że normalny poziom zapasów należy ocenić w świetle czynników różniących się w zależności od sektora.

(3) Podstawą obliczenia poziomu nadwyżki zapasów powinna być różnica w produkcji krajowej powiększona o przywóz i pomniejszona o wywóz w 2006 r., w porównaniu do średniej różnicy w produkcji krajowej powiększonej o przywóz i pomniejszonej o wywóz w ciągu trzech poprzednich lat.

(4) Wyniki obliczeń należy dostosować tak, aby uwzględniały również fakt, że niektóre kategorie produktów, takie jak masło i olej maślany, różne klasy jakości ryżu, chmiel, nasiona, alkohol winny, tytoń oraz zboża można z łatwością wymieniać, dzięki czemu można uznać je za grupę. Zatem zwiększenie poziomu zapasów niektórych produktów w danej grupie może być zrekompensowane zmniejszeniem poziomu zapasów innych produktów w tej grupie.

(5) Aby uwzględnić wzrost gospodarczy w okresie ocenianym pod względem nadwyżki zapasów oraz wynikający z niego ewentualny wzrost konsumpcji żywności, zastosowano liniową funkcję trendu, wykorzystując jako podstawę dane dotyczące produkcji i handlu z lat 2003-2005. W przypadkach gdy zastosowanie liniowej funkcji trendu przyniosło by większą nadwyżkę, wykorzystano średnią różnicę w produkcji krajowej powiększonej o przywóz i pomniejszonej o wywóz w ciągu trzech poprzednich lat.

(6) Aby wyeliminować małe nadwyżki wprowadzono próg: jeżeli wysokość nadwyżki zapasów danego produktu nie przekroczyła 10 % tego, co można uznać za normalny poziom zapasów tego produktu, uznano, że państwa członkowskie nie powinny zostać obciążone żadną opłatą. W przedmiotowych 10 % uwzględniono margines błędu wynikającego z informacji statystycznych zebranych w szczególnych okolicznościach, jakie miały miejsce w okresie przedakcesyjnym, oraz stopień złożoności i zakres całego przedsięwzięcia.

(7) Komisja umożliwiła również nowym państwom członkowskim przedstawienie argumentów dotyczących szczególnych okoliczności, które uzasadniałyby zwiększenie normalnych zapasów, oraz poddała te argumenty ocenie. Ocena ta nie doprowadziła do wprowadzenia zmian w danych zgromadzonych zgodnie z metodami opisanymi w motywach 1-6.

(8) Obliczenie należy przygotować w oparciu o oficjalne dane udostępniane przez Eurostat i przekazane przez państwa członkowskie, jeśli dane te są dostępne. W przypadkach gdy dane te nie są dostępne ze względu na poufność informacji statystycznych, należy wykorzystać dane przekazane oficjalnie Komisji przez nowe państwa członkowskie.

(9) W przypadku Bułgarii matematyczne zastosowanie metod opisanych w motywach 1-6 w odniesieniu do informacji statystycznych, o których mowa w motywie 8, daje wynik, zgodnie z którym nie stwierdzono żadnych nadwyżek zapasów, bez konieczności uwzględnienia argumentów dotyczących szczególnych okoliczności opisanych w motywie 7.

(10) W celu obliczenia skutków finansowych nadwyżek zapasów należy obliczyć koszt ich usunięcia. Z powodu braku refundacji wywozowych dla grzybów zakonserwowanych, względem których zaobserwowano znaczne nadwyżki zapasów, zgodnie ze zrównoważonym podejściem za podstawę należy przyjąć różnicę cen między średnimi wewnętrznymi i zewnętrznymi cenami. W świetle tymczasowego charakteru skutków finansowych wnikających ze stwierdzenia nadwyżek zapasów państwa, których to dotyczy, powinny wpłacić odpowiednie kwoty do budżetu Unii. Należy ustalić datę uregulowania tych płatności. Uwzględniając trudną sytuację gospodarczą, jaka panuje obecnie w Rumunii, uznano za stosowne przedłużenie terminu uregulowania płatności o 4 lata.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W załączniku określa się ilości produktów rolnych w swobodnym obrocie w Bułgarii i w Rumunii w dniu przystąpienia przekraczające ilości, które można uznać za normalne zapasy na dzień 1 stycznia 2007 r. oraz kwoty, którymi należy obciążyć te nowe państwa członkowskie ze względu na koszty eliminacji tych ilości.

Artykuł  2
1.
Kwoty określone w załączniku uznawane są za przychody do budżetu Unii.
2.
Rumunia może wpłacić kwoty określone w załączniku do budżetu Unii w czterech równych ratach. Pierwszą ratę uiszcza się do ostatniego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dane nowe państwo członkowskie powiadomiono o niniejszej decyzji. Kolejne raty reguluje się odpowiednio do dnia 31 października 2011 r., 31 października 2012 r. oraz 31 października 2013 r.
Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Rumunii.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 sierpnia 2010 r.

W imieniu Komisji
Dacian CIOLOȘ
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 

ILOŚCI PRZEKRACZAJĄCE NORMALNY POZIOM ZAPASÓW ORAZ KWOTY, JAKIMI NALEŻY OBCIĄŻYĆ BUŁGARIĘ I RUMUNIĘ

Rumunia
Ilość w tonach Kwota w tys. EUR
Grzyby w puszkach 685 108
Ogółem 685 108

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.213.51

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/454/UE w sprawie określenia nadwyżki zapasów produktów rolnych innych niż cukier oraz w sprawie skutków finansowych ich eliminacji w związku z przystąpieniem Bułgarii i Rumunii
Data aktu: 12/08/2010
Data ogłoszenia: 13/08/2010