Rozporządzenie 258/2009 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 258/2009
z dnia 26 marca 2009 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 69 ust. 2, art. 80 ust. 1 i art. 85 w związku z jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 10 rozporządzenia Komisji (WE) nr 595/2004(2) określa sposób uwzględniania zawartości tłuszczu w mleku przy sporządzaniu ostatecznego zestawienia dostarczonych ilości.

(2) Współczynniki dostosowania stosowane w odniesieniu do dostaw mleka, w którym zawartość tłuszczu jest większa lub mniejsza od zawartości referencyjnej, nie uległy zmianie od 1989 r. Z uwagi na zmiany, jakie w tym czasie zaszły w systemie wsparcia sektora mleka i przetworów mlecznych, należy zmniejszyć stopień dostosowania stosowany w odniesieniu do dostarczonego mleka o zawartości tłuszczu większej od zawartości referencyjnej. Współczynnik stosowany w przypadku gdy rzeczywista zawartość tłuszczu w dostarczonym mleku jest niższa od zawartości referencyjnej należy pozostawić bez zmian.

(3) Ze względu na zróżnicowanie dostosowań należy w informacjach dostarczanych Komisji przez państwa członkowskie w rocznym kwestionariuszu uwzględnić korekty zarówno w górę, jak i w dół.

(4) Artykuł 2 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 przewiduje, że każdego roku Komisja, w oparciu o komunikaty przesyłane przez państwa członkowskie, dokonuje podziału krajowych ilości referencyjnych ustanowionych w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego między dostawy a sprzedaż bezpośrednią. Komunikaty te dotyczą przeliczeń, o które wnioskują producenci. Wszelkie dodatkowe kwoty przyznane państwu członkowskiemu są automatycznie wliczane do rezerwy krajowej i dzielone przez państwa członkowskie na dostawy i sprzedaż bezpośrednią zgodnie z przewidywanymi potrzebami. Nie istnieje jednak żaden formalny przepis, zgodnie z którym Komisja byłaby informowana o tym podziale. W związku z tym należy nałożyć na Komisję obowiązek uwzględniania tego podziału dla celów corocznego dostosowania oraz utworzyć mechanizm, który umożliwi państwom członkowskim informowanie Komisji o podziale tego rodzaju kwot.

(5) W ciągu kilku lat w kilku państwach członkowskich dostawy były znacznie niższe od krajowej kwoty dostaw. Wraz ze wzrostem krajowych kwot zmaleje możliwość ich przekroczenia. Doświadczenie uczy, że w miarę jak maleje prawdopodobieństwo nałożenia opłaty wyrównawczej, maleje również prawdopodobieństwo, że podmioty czynne w sektorze mleka będą zaniżać lub ukrywać dane dotyczące dostarczonych ilości. Należy zatem odpowiednio ograniczyć częstotliwość kontroli odbywanych w tych państwach członkowskich, w celu możliwie najlepszego wykorzystania zasobów kontrolnych.

(6) Zgodnie z art. 19 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 595/2004 państwa członkowskie są zobowiązane do sporządzenia wszystkich raportów z inspekcji odnoszących się do okresu 12-miesięcznego nie później niż w ciągu 18 miesięcy po zakończeniu danego okresu 12-miesięcznego. W przypadku gdy państwa członkowskie korzystają z obecnie utworzonej możliwości stosowania w określonych okolicznościach kontroli o zmniejszonej częstotliwości, należy ograniczyć maksymalny okres czasu przewidziany na sporządzenie wszystkich raportów.

(7) Aby umożliwić państwom członkowskim skorzystanie z mniejszego obciążenia wynikającego ze zmienionej częstotliwości kontroli oraz uwzględniając, że zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 595/2004 kontrole przeprowadza się częściowo w trakcie danego okresu 12-miesięcznego oraz częściowo po tym okresie, zmianę częstotliwości kontroli należy zastosować, począwszy od okresu 12-miesięcznego 2008/2009, tzn. okresu rozpoczynającego się w dniu 1 kwietnia 2008 r. a kończącego się w dniu 31 marca 2009 r.

(8) W celu ułatwienia Komisji prowadzenia nadzoru nad wdrożeniem systemu kwotowego, szczególnie w kontekście sprawozdań, które Komisja ma przedstawić Radzie w okresie od końca 2010 r. do 2012 r., należy zapewnić Komisji dostęp do bardziej szczegółowych informacji na temat wykorzystania kwot, rozdziału niewykorzystanych kwot pomiędzy producentów oraz, w stosownych przypadkach, na temat pobierania opłat wyrównawczych od producentów.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 595/2004.

(10) Komitet Zarządzający ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 595/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 akapit pierwszy odesłanie do "art. 21" zastępuje się odesłaniem do "art. 25";

2) w art. 10 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

(i) akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli stwierdzona różnica jest dodatnia, ilość dostarczonego mleka należy zwiększyć o 0,09 % na 0,1 g dodatkowej zawartości tłuszczu na kilogram mleka.";

(ii) akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Jeżeli ilość dostarczonego mleka jest wyrażona w litrach, dostosowanie należy pomnożyć przez współczynnik 0,971.";

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie ustalają dostosowania dostaw na poziomie krajowym zgodnie z art. 80 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007(*).

______

(*) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.";

3) w art. 19 ust. 3 akapit drugi dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Jednak raporty z inspekcji są udostępnianie nie później niż w 12 miesięcy po zakończeniu przedmiotowego okresu w tych państwach członkowskich, w których zastosowano art. 22 ust. 1 lit. aa) oraz ba).";

4) w art. 22 ust. 1 lit. a) i b) otrzymują brzmienie:

"a) 2 % producentów w każdym 12-miesięcznym okresie; lub

aa) 1 % producentów w tych państwach członkowskich, w których dostosowane dostawy ogółem stanowiły mniej niż 95 % krajowej kwoty dostaw w każdym z trzech poprzednich 12-miesięcznych okresów; oraz

b) 40 % ilości mleka zgłoszonego po przeprowadzeniu dostosowania dla danego okresu; lub

ba) 20 % ilości mleka zgłoszonego po przeprowadzeniu dostosowania w tych państwach członkowskich, w których dostosowane dostawy ogółem stanowiły mniej niż 95 % krajowej kwoty dostaw w każdym z trzech poprzednich 12-miesięcznych okresów; oraz";

5) artykuł 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Zgodnie z art. 69 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 państwa członkowskie przekazują Komisji do dnia 1 lutego każdego roku informacje na temat:

a) ilości ostatecznie przeliczonych na wniosek producentów na indywidualne kwoty dostaw i indywidualne kwoty sprzedaży bezpośredniej;

b) podziału kwot krajowych wliczonych do rezerwy krajowej na »dostawy« i »sprzedaż bezpośrednią« zgodnie z art. 71 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 ze skutkiem od dnia 1 kwietnia przedmiotowego okresu 12- miesięcznego.";

6) w art. 27 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Do dnia 1 października każdego roku państwa członkowskie przekazują Komisji sprawozdanie na temat wykorzystania kwot i pobierania opłat w okresie 12-miesięcznym, którego koniec przypada w dniu 31 marca tego samego roku kalendarzowego. Sprawozdanie zawiera informacje na temat ponownego przydziału niewykorzystanych kwot, w tym liczbę producentów, na których rzecz dokonano przydziału, oraz powody, dla których tego przydziału dokonano. W stosownych przypadkach w sprawozdaniu podaje się liczbę producentów wnoszących opłaty wyrównawcze oraz liczbę przypadków, jeśli takie mają miejsce, w których pobranie opłaty wyrównawczej okazało się niemożliwe z powodu ostatecznej niewypłacalności producenta lub jego upadłości. Do dnia 1 grudnia państwa członkowskie przekazują Komisji zaktualizowane sprawozdanie, zawierające najnowsze istotne informacje. Każde kolejne sprawozdanie powinno podawać zaktualizowane informacje na temat pobierania opłat wyrównawczych, poprzednio zgłoszonych jako nieuregulowane.";

7) w załączniku I pkt 1.8 otrzymuje brzmienie:

"1.8. Dostosowanie dostaw z uwagi na referencyjną zawartość tłuszczu:

a) ilość dostaw objętych korektą w górę (kilogramy);

b) ogółem korekta w górę (kilogramy);

c) ilość dostaw objętych korektą w dół (kilogramy);

d) ogółem korekta w dół (kilogramy).".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 kwietnia 2009 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 3 i 4, który stosuje się od dnia 1 kwietnia 2008 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 26 marca 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.81.19

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 258/2009 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 595/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1788/2003 ustanawiającego opłatę wyrównawczą w sektorze mleka i przetworów mlecznych
Data aktu: 26/03/2009
Data ogłoszenia: 27/03/2009
Data wejścia w życie: 01/04/2008, 01/04/2009, 28/03/2009