Decyzja 2009/673/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 23 kwietnia 2009 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007

(2009/673/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 września 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska(4), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A6-0171/2009),

1. udziela dyrektorowi Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Klaus WELLE

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 4.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 64.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 23 kwietnia 2009 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007(1),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące ostatecznego rocznego sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007, wraz z odpowiedziami Agencji(2),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 10 lutego 2009 r. (5588/2009 - C6-0060/2009),

– uwzględniając traktat WE, w szczególności jego art. 276,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1210/90 z dnia 7 maja 1990 w sprawie ustanowienia Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska oraz europejskiej sieci informacji i obserwacji środowiska(4), w szczególności jego art. 13,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(5), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A6-0171/2009)

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (ETO) stwierdził, iż uzyskał uzasadnioną pewność, że sprawozdanie roczne za rok budżetowy 2007 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

B. mając na uwadze, że w dniu 22 kwietnia 2008 r. Parlament udzielił dyrektorowi Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2006(6) oraz że w rezolucji towarzyszącej decyzji o udzieleniu absolutorium stwierdził między innymi, że na podstawie sprawozdania rocznego jedna trzecia pracowników Agencji jest takiego samego obywatelstwa, oraz przyjął do wiadomości cel Agencji (określony w sprawozdaniu rocznym), polegający na osiągnięciu większej równowagi i różnorodności wśród członków personelu;

1. uznaje Europejską Agencję Ochrony Środowiska (Agencję) za źródło ważnej legislacji z dziedziny ochrony środowiska dla wszystkich instytucji UE i dla określania jej polityki; zauważa z zadowoleniem, że Europejska Agencja Ochrony Środowiska z powodzeniem koordynuje europejską sieć informacyjną i obserwacyjną w dziedzinie środowiska oraz wspiera instytucje UE i państwa członkowskie we wzbogacaniu wiedzy w zakresie danych i informacji na temat środowiska;

2. zachęca Agencję, aby kontynuowała wysiłki w zakresie dalszego rozwoju metod komunikacji w celu zwrócenia większej uwagi mediów na wyniki swoich badań, a w ten sposób podsycenia publicznej debaty na temat istotnych zagadnień dotyczących środowiska naturalnego, takich jak zmiany klimatyczne, różnorodność biologiczna oraz gospodarka zasobami naturalnymi;

3. podkreśla, że wpływ programów w zakresie ochrony środowiska jest często osłabiony przez brak oceny oddziaływania na środowisko innych aktów legislacyjnych i programów Wspólnoty; uważa, że Agencja mogłaby zaoferować wsparcie w dziedzinie kształtowania polityki przez dalsze działania dotyczące oceny oddziaływania na środowisko;

4. podkreśla rolę Agencji w dokonywaniu oceny wdrażania prawodawstwa UE w dziedzinie środowiska naturalnego zarówno na terenie UE, jak i w przyszłych państwach członkowskich;

5. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Agencji mającą na celu zrównoważenie wpływu, jaki na klimat wywierają loty odbywane przez pracowników Agencji i uczestników działań tej ostatniej;

Procedury rekrutacyjne

6. przyjmuje do wiadomości wyniki kontroli dokonanej przez ETO, zgodnie z którymi dwie procedury rekrutacyjne nie spełniały warunków w zakresie przejrzystości i niedyskryminacji, ponieważ kandydaci, którzy nie spełniali wymaganych kryteriów, zostali dopuszczeni do kolejnych etapów, a kryteria, na których podstawie wezwano najlepszych kandydatów na rozmowy kwalifikacyjne, nie zostały poparte dokumentami;

7. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą dopuściła ona kandydatów, którzy byli najbliżsi spełnienia wymaganych kryteriów, aby mieć dużą liczbę kandydatów; usilnie zachęca Agencję do dotrzymania obietnicy, zgodnie z którą ogłoszenie o naborze na dane stanowisko zostanie ponownie opublikowane, jeżeli zajdzie w przyszłości podobna sytuacja;

8. przyjmuje do wiadomości obietnicę Agencji, zgodnie z którą w większym stopniu poprze ona dokumentami wybór kandydatów znajdujących się na liście po pierwszym etapie selekcji;

Procedury udzielania zamówień

9. zauważa, że ETO stwierdził dwa przypadki bezpośredniego udzielenia zamówień na usługi, na łączną kwotę około 26.000 EUR, co jest niezgodne z rozporządzeniem finansowym;

10. uważa za niezadowalającą odpowiedź Agencji, zgodnie z którą udzielenie tych dwóch zamówień było uzasadnione znacznymi korzyściami dla Agencji oraz że wyjątkowy charakter tych przypadków został wystarczająco udokumentowany;

11. ponadto zauważa, że ETO stwierdził przypadek udzielenia zamówienia na usługi, na kwotę około 215.000 EUR, niezgodnego z warunkami umowy ramowej, co podważa przejrzystość procedury;

12. przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą przypadek ten dotyczył systemów informatycznych oraz że umowa wstępna została przedłużona, kiedy stało się konieczne zwiększenie możliwości gromadzenia danych i wydajności serwera; przyjmuje do wiadomości odpowiedź, zgodnie z którą zakupy w zakresie informatyki będą w przyszłości przedmiotem przetargu;

13. wzywa Agencję do zagwarantowania pełnej zgodności z przepisami dotyczącymi udzielania zamówień;

Niedociągnięcia w zarządzaniu umowami o dotacji z europejskimi centrami tematycznymi

14. przyjmuje do wiadomości uwagę ETO, według której Agencja prowadziła jedynie ograniczone kontrole płatności dokonywanych na podstawie umów o dotacji na rzecz tzw. europejskich centrów tematycznych;

15. wyraża zadowolenie z odpowiedzi Agencji, według której wprowadzono nowe procedury kontrolne zgodnie z uwagami ETO, w tym wizytacje i inne szczegółowe kontrole przeprowadzane przed dokonaniem ostatecznej płatności; zauważa, że Agencja przeprowadziła cztery wizytacje w związku z dotacjami przyznanymi za rok 2007;

16. przyjmuje do wiadomości uwagę ETO, zgodnie z którą w umowach o dotacji zawartych między Agencją a europejskimi centrami tematycznymi przyznaje się im zryczałtowaną stawkę w wysokości 20 % bezpośrednich wydatków na finansowanie bezpośrednich kosztów (kosztów ogólnych), natomiast szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia finansowego ograniczają tę stawkę do 7 %; stwierdza, że zgodnie z wymienionymi zasadami pułap ten można przekroczyć jedynie na podstawie uzasadnionej decyzji Agencji; stwierdza, że Agencją nie podjęła takiej decyzji;

17. zauważa, zgodnie z uwagą ETO, że przy zastosowaniu 7 % stawki kwota wypłacona w 2007 r. wyniosłaby o 300.000 EUR mniej;

18. przyjmuje do wiadomości, że Agencja przyznała, iż nie podjęła wymaganej, uzasadnionej decyzji, lecz że stawka kosztów ogólnych została głęboko rozpatrzona przed zatwierdzeniem umów oraz szczególnie rozpatrzona przy opracowaniu zakresu uprawnień;

19. przyjmuje do wiadomości zobowiązanie Agencji do zadbania o to, aby zarząd podjął w przyszłości uzasadnioną decyzję odnośnie do umów z europejskimi centrami tematycznymi, przewidzianym na lata 2009/2010;

Dalsze działania związane z poprzednio udzielonymi absolutoriami

20. ponawia wniosek, wysunięty w rezolucji towarzyszącej decyzji o udzieleniu absolutorium za rok budżetowy 2005(7), o to, aby przed dniem 1 stycznia 2010 r., a następnie co pięć lat, Agencja przeprowadziła zewnętrzną, niezależną ocenę swoich prac w oparciu o podstawowe rozporządzenia i program prac ustalony przez zarząd;

21. zauważa, że zgodnie z informacjami zawartymi w sprawozdaniu rocznym Agencja oczekuje wyników zewnętrznej niezależnej oceny wpływu i skuteczności swojej pięcioletniej strategii 2004-2008;

22. zwraca się do Agencji o poinformowanie organu udzielającego absolutorium o wynikach zewnętrznej oceny, jak tylko będą one dostępne;

23. ubolewa nad faktem, że zgodnie z danymi zawartymi w rocznym sprawozdaniu Agencji sytuacja w odniesieniu do równowagi i różnorodności wśród członków personelu nie uległa zauważalnej poprawie w 2007 r., ponieważ jedna trzecia członków personelu jest nadal tego samego obywatelstwa;

24. zachęca Agencję do zdwojenia wysiłków w celu zwiększenia równowagi i różnorodności wśród członków personelu;

25. jeśli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zarządzania finansami i kontroli agencji UE(8).

______

(1) Dz.U. C 278 z 31.10.2008, s. 4.

(2) Dz.U. C 311 z 5.12.2008, s. 64.

(3) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(4) Dz.U. L 120 z 11.5.1990, s. 1.

(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(6) Dz.U. L 88 z 31.3.2009, s. 159.

(7) Dz.U. L 187 z 15.7.2008, s. 107.

(8) Zob. s. 206 niniejszego Dziennika Urzędowego.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.255.180

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/673/WE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Ochrony Środowiska za rok budżetowy 2007
Data aktu: 23/04/2009
Data ogłoszenia: 26/09/2009