Rozporządzenie 846/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 846/2009
z dnia 1 września 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(1), w szczególności jego art. 44 akapit trzeci, art. 59 ust. 6, art. 66 ust. 3, art. 69 ust. 1, art. 70 ust. 3, art. 72 ust. 2, art. 74 ust. 2 i art. 76 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999(2), w szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi i art. 13 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Doświadczenia nabyte po rozpoczęciu okresu programowania 2007-2013 wykazały konieczność uproszczenia i wyjaśnienia niektórych przepisów dotyczących realizacji działań z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

(2) W świetle ostatnich zmian do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, dotyczących odpowiednio niektórych przepisów w zakresie zarządzania finansowego programami operacyjnymi oraz kwalifikowalności efektywności energetycznej i inwestycji w energię odnawialną w budownictwie mieszkaniowym, należy dostosować niektóre przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006(3) do tych rozporządzeń.

(3) W trakcie stosowania rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 w jego przepisach znaleziono wiele niespójności. Ze względu na pewność prawną, należy te niespójności usunąć.

(4) 1 Jako że niektóre wymogi dotyczące działań informacyjnych i promocyjnych skierowanych do opinii publicznej były trudne do zastosowania w praktyce w przypadku niektórych rodzajów operacji, i w związku z tym stanowiły nieproporcjonalnie obciążenie administracyjne dla beneficjentów, należy zapewnić większą ich elastyczność. Ze względu na pewność prawną, bardziej elastyczne wymogi powinny również mieć zastosowanie do operacji i działań wybranych do współfinansowania od daty wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

(5) Należy wyjaśnić, że w przypadku celu "Europejska współpraca terytorialna", niektóre obowiązki instytucji zarządzającej związane z regularnym charakterem operacji i wydatków w stosunku do zasad krajowych i wspólnotowych spoczywają również na kontrolerach wyznaczonych zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(6) Należy wyjaśnić, że roczne sprawozdanie audytowe i opinia, jak również deklaracja zamknięcia i końcowe sprawozdanie audytowe muszą obejmować cały program oraz wszystkie wydatki związane z programem kwalifikujące się do otrzymania wkładu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".

(7) W świetle zdobytego przez Komisję i państwa członkowskie doświadczenia związanego ze stosowaniem rozporządzenia Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994 r. dotyczącego nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie(4), należy uprościć procedury sprawozdawcze z działań następczych dotyczących nieprawidłowości. Ponadto, aby zmniejszyć obciążenia administracyjne nałożone na państwa członkowskie, należy określić bardziej precyzyjnie, jakich informacji wymaga Komisja. W tym celu do rocznego oświadczenia przedkładanego Komisji zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 należy włączyć informacje o nieściągalnych należnościach i o łącznych kwotach związanych ze zgłoszonymi nieprawidłowościami.

(8) Procedury zgłaszania nieściągalnych należności powinny w sposób dokładny odzwierciedlać obowiązki państw członkowskich określone w art. 70 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w szczególności obowiązek zapewnienia skutecznego ściągania należności. Należy również uprościć procedury monitorowania przez Komisję wypełniania tych obowiązków, aby uczynić je bardziej skutecznymi i opłacalnymi.

(9) Zgodnie z art. 61 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 należy wyraźnie zaznaczyć, że instytucja certyfikująca odpowiada za przechowywanie pełnych zapisów księgowych, obejmujących zwłaszcza odniesienia do kwot zgłoszonych Komisji jako nieprawidłowe zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

(10) 2 Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji dotyczących nieprawidłowości i uniknąć nakładania się różnych punktów kontaktowych, należy połączyć przepisy dotyczące współpracy z państwami członkowskimi w jednym artykule.

(11) Konieczne jest ułatwienie wdrażania instrumentów inżynierii finansowej z pomocą funduszy poprzez uproszczenie i uelastycznienie interakcji między instrumentami inżynierii finansowej a instytucjami zarządzającymi. Ponadto, aby złagodzić trudności spowodowane oddaleniem regionów najbardziej oddalonych, należy zwiększyć próg kosztów zarządzania dla instrumentów inżynierii finansowej działających w tych regionach.

(12) Należy również wyjaśnić, że te przedsiębiorstwa i te projekty, które są skierowane na obszary miejskie i są wspierane przez instrumenty inżynierii finansowej, nie są wyłączone z możliwości uzyskania dotacji ze środków programu operacyjnego.

(13) Aby ułatwić inwestycje w sektorze budownictwa mieszkaniowego na podstawie art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, należy zapewnić większą elastyczność kryteriów wyboru obszarów oraz kwalifikowalności tych działań.

(14) Należy wyjaśnić, iż zasady kwalifikowalności kosztów ponoszonych przez władze publiczne nie są częścią pomocy technicznej, gdzie władze publiczne są beneficjentem programów operacyjnych w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna".

(15) Jako że art. 7 ust. 4 ppkt. (i) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 ustanawia zasady obliczania kosztów pośrednich, należy unikać stosowania równoległych zasad ustanowionych w art. 52 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006. Aby jednak odpowiedzieć na uzasadnione oczekiwania, należy utrzymać możliwość stosowania tych zasad przez państwa członkowskie w przypadku działań programów w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna", które zostały wybrane przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia.

(16) Konieczne jest uproszczenie informacji w wykazie danych operacji do celów kontroli dokumentacji i kontroli na miejscu i dostosowanie ich do innych przepisów rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 oraz do art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(17) Należy zapewnić większą elastyczność statystycznego losowego doboru próby w przypadku operacji obejmujących niewielką populację.

(18) Zgodnie z art. 78 ust. 4 rozporządzenia (WE) 1083/2006, możliwe jest ujęcie wydatków związanych z dużymi projektami w deklaracji wydatków przed przyjęciem przez Komisję decyzji w sprawie danego dużego projektu. Należy usunąć odniesienie do deklaracji wydatków dotyczące dużych projektów w poświadczeniu wydatków towarzyszącym płatnościom okresowym zgodnie z art. 78 tego rozporządzenia.

(19) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne dla państw członkowskich, należy usunąć wymóg składania sprawozdania dotyczącego podziału na rok wszystkich poświadczonych wydatków kwalifikowalnych w deklaracji wydatków dla płatności pośrednich oraz wypłaty salda końcowego, który ma jedynie ograniczone znaczenie.

(20) Należy dostosować informacje wymagane w deklaracji wydatków dla częściowego zamknięcia do informacji wymaganych w deklaracji wydatków dla płatności okresowych i wypłaty salda końcowego.

(21) Aby ulepszyć procedury sprawozdawcze, należy wyjaśnić wymogi dotyczące sprawozdań rocznych i końcowych. Należy zwłaszcza wyjaśnić zastosowanie wskaźników oraz wymogi odnośnie do informacji w sprawie wykorzystania funduszy oraz sprecyzować informacje wymagane w przypadku dużych projektów, jak i działania informacyjne i promocyjne skierowane do opinii publicznej.

(22) Z doświadczeń wynika również, że konieczne jest wyjaśnienie zawartości informacji wymaganych w kontekście wniosków składanych dla dużych projektów oraz zmniejszenie ilości tych informacji.

(23) Dlatego należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1828/2006.

(24) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego fundusze,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1828/2006 wprowadza się następujące zmiany:

(1) W art. 8 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 2 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Informacje określone w art. 9 zajmują co najmniej 25 % powierzchni tablicy."

b) dodaje się akapit w brzmieniu:

"Tam, gdzie umieszczenie na stałe tablicy pamiątkowej na środku trwałym, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b), nie jest możliwe, należy podjąć inne odpowiednie środki, aby upublicznić wkład Wspólnoty."

(2) W art. 9 wprowadza się następujące zmiany:

a) w akapicie pierwszym, zdanie wprowadzające otrzymuje następujące brzmienie:

"Wszystkie działania informacyjne i promocyjne podejmowane przez instytucje zarządzające lub beneficjentów i skierowane do beneficjentów, potencjalnych beneficjentów i opinii publicznej zawierają następujące elementy:"

b) dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku, gdy działanie informacyjne lub promocyjne ma na celu promocję wielu operacji współfinansowanych przez więcej niż jeden fundusz, odniesienie, o którym mowa w akapicie pierwszym lit. b) nie jest wymagane."

(3) W art. 13 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Instytucja zarządzająca i kontrolerzy"

b) ustęp 2 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Weryfikacje przeprowadzane przez instytucję zarządzającą zgodnie z art. 60 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 lub przez właściwych kontrolerów wyznaczonych przez państwa członkowskie w przypadku programów celu »Europejska współpraca terytorialna« zgodnie z art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 dotyczą, stosownie do potrzeb, aspektów formalnych, finansowych, technicznych i rzeczowych operacji."

c) ustępy 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W przypadku, gdy na mocy ust. 2 akapit trzeci lit. b) weryfikacje na miejscu dla programu operacyjnego przeprowadzone są na wybranej próbie, instytucja zarządzająca lub właściwi kontrolerzy w przypadku programów celu »Europejska współpraca terytorialna« przechowują dokumentację opisującą i uzasadniającą metodę doboru próby oraz identyfikującą wybrane do celów weryfikacji operacje i transakcje.

Instytucja zarządzająca, lub właściwi kontrolerzy w przypadku programów celu »Europejska współpraca terytorialna«, określają wielkość próby w celu osiągnięcia wystarczającej pewności, co do zgodności z prawem i prawidłowości transakcji będących podstawą wydatków, uwzględniając określony przez siebie poziom ryzyka dla danego rodzaju beneficjentów i stosownych operacji. Instytucja zarządzająca lub właściwi kontrolerzy corocznie poddają przeglądowi metodę doboru próby.

4. Instytucja zarządzająca, lub właściwi kontrolerzy w przypadku programów celu »Europejska współpraca terytorialna«, ustanawiają w formie pisemnej normy i procedury weryfikacji przeprowadzanych zgodnie z ust. 2 oraz przechowują dokumentację dotyczącą każdej weryfikacji, z wyszczególnieniem przeprowadzonych działań, daty i wyników weryfikacji oraz środków podjętych w odniesieniu do wykrytych nieprawidłowości."

(4) W art. 14 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. W zapisach księgowych utrzymywanych zgodnie z art. 61 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 jakakolwiek kwota związana z nieprawidłowością zgłoszoną Komisji na mocy art. 28 niniejszego rozporządzenia identyfikowana jest za pomocą numeru identyfikacyjnego przyznanego tej nieprawidłowości lub za pomocą innej odpowiedniej metody."

(5) W art. 18 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 2 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do programów w ramach celu »Europejska współpraca terytorialna« roczne sprawozdanie audytowe i opinia obejmują całość programu oraz wszystkie wydatki w ramach programu kwalifikujące się do uzyskania wkładu z EFRR."

b) ustęp 3 akapit drugi otrzymuje brzmienie:

"W odniesieniu do programów w ramach celu »Europejska współpraca terytorialna«, deklaracja zamknięcia i końcowe sprawozdanie audytowe obejmują całość programu oraz wszystkie wydatki w ramach programu kwalifikujące się do uzyskania wkładu z EFRR."

(6) W art. 20 ust. 2 wprowadza się następujące zmiany:

a) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

(i) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Do dnia 31 marca 2010 r., a następnie co roku, w terminie do 31 marca, instytucja certyfikująca przesyła do Komisji deklarację zgodną ze wzorem zawartym w załączniku XI, określającą, w odniesieniu do każdej osi priorytetowej programu operacyjnego:"

(ii) litera b) otrzymuje brzmienie:

"b) kwoty odzyskane, które zostały odliczone od deklaracji wydatków przedłożonych w ciągu poprzedniego roku;"

(iii) dodaje się lit. d) w brzmieniu:

"d) wykaz kwot, co do których wykazano poprzedniego roku, że nie mogą zostać odzyskane lub których nie spodziewa się odzyskać, ujęte w porządku lat wydania zlecenia windykacji."

(iv) dodaje się akapity w brzmieniu:

"Do celów akapitu pierwszego lit. a), b) i c), łączne kwoty związane z nieprawidłowościami zgłoszonymi Komisji na mocy art. 28 podaje się w odniesieniu do każdej osi priorytetowej.

Do celów akapitu pierwszego lit. d), jakakolwiek kwota związana z nieprawidłowością zgłoszoną Komisji na mocy art. 28 określona jest numerem identyfikacyjnym tej nieprawidłowości lub jakąkolwiek inną odpowiednią metodą."

b) 3 Dodaje się ust. 2a i 2b w brzmieniu:

"2a. Dla każdej kwoty, o której mowa w ust. 2 akapit pierwszy lit. d), instytucja certyfikująca wskazuje, czy wnioskuje o pokrycie udziału Wspólnoty ze środków budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

Jeśli, w ciągu roku od daty przedłożenia deklaracji, Komisja nie zwróci się o informacje do celów art. 70 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, nie poinformuje pisemnie państwa członkowskiego o swojej intencji wszczęcia postępowania odnośnie do tej kwoty ani nie zwróci się do państwa członkowskiego o kontynuacje procedury odzyskiwania, udział Wspólnoty zostanie pokryty z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

Termin jednego roku nie ma zastosowania w przypadku podejrzenia o nadużycie finansowe lub potwierdzonego nadużycia finansowego.

2b. Do celów deklaracji, o której mowa w ust. 2, państwa członkowskie, które nie przyjęły euro jako swojej waluty do dnia przedłożenia deklaracji, przeliczają na euro kwoty wydatków poniesionych w walucie krajowej, korzystając z kursu wymiany, o którym mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006. W przypadku gdy kwoty te odnoszą się do wydatków zaksięgowanych przez instytucję certyfikującą w okresie przekraczającym miesiąc, można wykorzystać kurs wymiany z miesiąca, w którym wydatki zostały zaksięgowane po raz ostatni."

(7) W art. 28 wprowadza się następujące zmiany:

a) 4 w ust. 1 akapit drugi, lit. l) - o) otrzymują brzmienie:

"l) całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków oraz wkład publiczny zatwierdzony dla operacji wraz z odpowiednią kwotą wkładu Wspólnoty, obliczone przez zastosowanie poziomu współfinansowania osi priorytetowej;

m) kwota wydatków i kwota wkładu publicznego poświadczone Komisji, których dotyczy nieprawidłowość oraz odpowiadająca im kwota zagrożonego wkładu Wspólnoty, obliczone przez zastosowanie stopy współfinansowania osi priorytetowej;

n) w przypadku podejrzenia o nadużycie finansowe i gdy nie dokonano żadnej płatności z tytułu wkładu publicznego na rzecz osób lub innych podmiotów, wskazanych zgodnie z lit. k), kwoty, które zostałyby nienależnie wypłacone, w przypadku gdyby nieprawidłowość nie została wykryta;

o) kod regionu lub obszaru, na którym odbywała się operacja, poprzez określenie poziomu NUTS lub w inny sposób;"

b) w ust. 2 akapit pierwszy, lit. b) i c) otrzymują brzmienie:

"b) przypadki zgłaszane instytucji zarządzającej lub certyfikującej przez beneficjenta z własnej woli i przed wykryciem przez właściwe podmioty, przed lub po włączeniu danego wydatku do poświadczonej deklaracji przedłożonej Komisji;

c) przypadki wykryte i skorygowane przez instytucję zarządzającą lub instytucję certyfikującą przed włączeniem danego wydatku do deklaracji wydatków przedłożonej Komisji."

c) ustęp 3 otrzymuje brzmienie:

"3. W przypadku gdy niektóre z informacji, o których mowa w ust. 1, a zwłaszcza informacje dotyczące praktyk zastosowanych przy popełnieniu nieprawidłowości oraz sposobu ich wykrycia, nie są dostępne lub wymagają sprostowania, państwa członkowskie w miarę możliwości dostarczają brakujące lub właściwe informacje w momencie przekazywania Komisji kolejnych kwartalnych raportów dotyczących nieprawidłowości."

(8) Artykuł 30 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 30

Składanie sprawozdań z działań następczych

1. Oprócz informacji, o których mowa w art. 28 ust. 1, państwa członkowskie informują Komisję w okresie dwóch miesięcy po upływie każdego kwartału, odnosząc się do wszelkich wcześniejszych sprawozdań na mocy tego artykułu, o szczegółach dotyczących wszczęcia, zakończenia lub zaniechania postępowań nakładających sankcje administracyjne lub karne związane ze zgłoszonymi nieprawidłowościami oraz o wynikach tych postępowań.

Jeśli chodzi o nieprawidłowości, odnośnie do których nałożono sankcje, państwa członkowskie wskazują również:

a) czy sankcje są natury administracyjnej czy karnej;

b) czy sankcje powstały w wyniku naruszenia prawa Wspólnoty lub prawa krajowego;

c) odniesienie do przepisów wprowadzających te sankcje;

d) czy nadużycie finansowe zostało potwierdzone.

2. Na pisemny wniosek Komisji, państwo członkowskie przedstawia informacje odnośnie do konkretnej nieprawidłowości lub grupy nieprawidłowości."

(9) W art. 33 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Współpraca z państwami członkowskimi"

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Bez uszczerbku dla kontaktów, o których mowa w ust. 1, jeśli Komisja stwierdzi, że, z powodu charakteru nieprawidłowości, do identycznych lub podobnych praktyk mogłyby dojść w innych państwach członkowskich, przedstawia ona daną sprawę Komitetowi Doradczemu ds. Koordynacji w zakresie Nadużyć Finansowych, ustanowionemu decyzją Komisji 94/140/WE(*).

Co roku, Komisja powiadamia Komitet i komitety, o których mowa w art. 103 i 104 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, o szacunkowej wielkości środków, których dotyczą wykryte nieprawidłowości oraz o poszczególnych kategoriach nieprawidłowości w podziale na rodzaj i liczbę.

______

(*) Dz.U. L 61 z 4.3.1994, s. 27."

(10) Skreśla się art. 35.

(11) W art. 36 wprowadza się następujące zmiany:

a) w ust. 1 skreśla się akapit drugi i trzeci;

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Państwa członkowskie, które nie przyjęły euro jako swojej waluty do dnia przedłożenia sprawozdania na mocy w art. 28 ust. 1, przeliczają na euro kwoty wydatków poniesionych w walucie krajowej, korzystając z kursu wymiany, o którym mowa w art. 81 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

W przypadku, gdy kwoty te odnoszą się do wydatków zaksięgowanych przez instytucję certyfikującą w okresie przekraczającym miesiąc, można wykorzystać kurs wymiany z miesiąca, w którym wydatki zostały zaksięgowane. Jeżeli wydatki nie zostały zaksięgowane przez instytucję certyfikującą, stosuje się ostatni aktualny obrachunkowy kurs wymiany opublikowany przez Komisję w mediach elektronicznych."

(12) W art. 43 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Przepisy ogólne"

b) ustępy 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Instrumenty inżynierii finansowej, w tym fundusze powiernicze, występują jako niezależna osoba prawna zarządzana na podstawie umów między współfinansującymi partnerami lub udziałowcami, lub też jako wydzielona jednostka finansowa w ramach instytucji finansowej.

Jeżeli instrument inżynierii finansowej jest tworzony w ramach instytucji finansowej, ustanawia się go jako wydzieloną jednostkę finansową podlegającą szczególnym przepisom wykonawczym tej instytucji, wymagającym, w szczególności, posiadania oddzielnych rachunków odróżniających nowe środki zainwestowane w instrument inżynierii finansowej, w tym środki wnoszone przez program operacyjny, od środków pierwotnie dostępnych w danej instytucji.

Komisja nie może zostać partnerem współfinansującym ani udziałowcem instrumentów inżynierii finansowej.

3. W przypadku wyboru instrumentów inżynierii finansowej przez instytucje zarządzające lub fundusze powiernicze, instrumenty te przedstawiają plan operacyjny lub inny odpowiedni dokument.

Zasady i warunki wnoszenia wkładów przez programy operacyjne do instrumentów inżynierii finansowej zostają określone w umowie o finansowaniu zawartej między należycie upoważnionym przedstawicielem instrumentu inżynierii finansowej a państwem członkowskim lub instytucją zarządzającą albo, tam, gdzie to stosowne, funduszem powierniczym.

Umowa o finansowaniu zawiera co najmniej:

a) strategię inwestycyjną i planowanie inwestycyjne;

b) przepisy dotyczące monitorowania realizacji;

c) politykę wychodzenia z instrumentu inżynierii finansowej w odniesieniu do wkładu wniesionego przez program operacyjny;

d) przepisy dotyczące likwidacji instrumentu inżynierii finansowej, w tym ponownego wykorzystania środków zwróconych z inwestycji do instrumentu inżynierii finansowej lub nadwyżek pozostałych po wykorzystaniu wszystkich gwarancji przypisanych do wkładu wniesionego przez program operacyjny."

c) w ust. 4 wprowadza się następujące zmiany:

(i) zdanie wprowadzające otrzymuje brzmienie:

"Koszty zarządzania nie mogą przekraczać, średniorocznie, w czasie trwania programu pomocowego, poniższych progów, chyba że przeprowadzony przetarg wykaże konieczność podwyższenia tych pułapów, zgodnie z istniejącymi zasadami:"

(ii) dodaje się akapit:

"Progi określone w akapicie pierwszym mogą zostać podwyższone o 0,5 % dla regionów najbardziej oddalonych."

d) ustępy 5, 6 i 7 otrzymują brzmienie:

"5. Zyski z inwestycji kapitałowych, z pożyczek i innych inwestycji podlegających zwrotowi, jak i z gwarancji dla inwestycji podlegających zwrotowi, pomniejszone pro rata o udział w kosztach zarządzania i kosztach zachęt do osiągania lepszych wyników, mogą być na zasadzie preferencyjnej przeznaczone dla inwestorów działających w poszanowaniu zasady inwestora gospodarki rynkowej. Zyski takie mogą być przyznane do poziomu wynagrodzenia określonego w regulaminie prowadzenia instrumentów inżynierii finansowej, a następnie zostają rozdzielone proporcjonalnie pomiędzy wszystkich współfinansujących partnerów lub udziałowców.

6. Przedsiębiorstwa, jak również partnerstwa publiczno-prywatne i inne projekty objęte zintegrowanym planem na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, które otrzymują pomoc z instrumentów inżynierii finansowej, mogą również otrzymać dotację lub inna formę pomocy z programu operacyjnego.

7. Instytucje zarządzające podejmują wszelkie środki ostrożności, aby minimalizować zakłócenia konkurencji na rynkach kapitału podwyższonego ryzyka i pożyczek oraz na rynku prywatnych gwarancji."

(13) W art. 44 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Fundusze powiernicze"

b) ustęp 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Umowa o finansowaniu, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności następujące postanowienia:

a) zasady i warunki wnoszenia wkładów przez program operacyjny do funduszu powierniczego;

b) zaproszenia do wyrażenia zainteresowania skierowane do instrumentów inżynierii finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;

c) wykonaną przez fundusz powierniczy ocenę i wybór instrumentów inżynierii finansowej;

d) wypracowanie i monitorowanie polityki inwestycyjnej lub wybranych planów i działań na rzecz rozwoju obszarów miejskich;

e) sprawozdawczość funduszu powierniczego przed państwami członkowskimi oraz instytucjami zarządzającymi;

f) monitorowanie wdrażania inwestycji;

g) wymagania dotyczące audytu;

h) politykę wychodzenia funduszu powierniczego z instrumentów inżynierii finansowej;

i) przepisów w zakresie likwidacji funduszu powierniczego, w tym ponownego wykorzystania środków zwróconych z inwestycji lub nadwyżek pozostałych po wykorzystaniu wszystkich gwarancji przypisanych do wkładu z programu operacyjnego.

W przypadku instrumentów inżynierii finansowej pomagających przedsiębiorstwom, przepisy dotyczące wypracowania i monitorowania polityki inwestycyjnej, o której mowa w akapicie pierwszym lit. d), obejmują przynajmniej wskazanie wybranych do pomocy przedsiębiorstw i produktów inżynierii finansowej."

c) skreśla się ust. 3.

(14) W art. 46 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich"

b) ustępy 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Jeżeli fundusze strukturalne finansują fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich, te drugie inwestują w partnerstwa publiczno-prywatne lub inne projekty objęte zintegrowanym planem na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich. Takie partnerstwa publiczno-prywatne lub inne projekty nie obejmują tworzenia i rozwoju instrumentów inżynierii finansowej, takich jak kapitał podwyższonego ryzyka, fundusze pożyczkowe i gwarancyjne dla przedsiębiorstw.

2. Do celów ust. 1, fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich inwestują za pomocą pożyczek i gwarancji lub równoznacznych instrumentów oraz za pomocą kapitału własnego."

(15) Artykuł 47 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 47

Działania w zakresie budownictwa mieszkaniowego

1. Przy określaniu obszarów, o których mowa w art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, państwa członkowskie uwzględniają przynajmniej jedno z następujących kryteriów:

a) wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia;

b) wysoka stopa długotrwałego bezrobocia;

c) niekorzystne trendy demograficzne;

d) niski poziom wykształcenia, wyraźny deficyt kwalifikacji i wysoki wskaźnik przedwczesnego zaniechania nauki;

e) wysoki poziom przestępczości i wykroczeń;

f) szczególnie wysoki stopień degradacji środowiska;

g) niski wskaźnik działalności gospodarczej;

h) wysoka liczba imigrantów, grup etnicznych i mniejszościowych lub uchodźców;

i) porównywalnie niski poziom wartości nieruchomości;

j) niski poziom wydajności energetycznej budynków.

2. Tylko wymienione działania są kwalifikowalne na mocy art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006:

a) renowacja wspólnych części wielorodzinnych budynków mieszkalnych;

b) udostępnienie nowoczesnych, socjalnych budynków mieszkalnych dobrej jakości poprzez renowację i zmianę wykorzystania istniejących budynków stanowiących własność władz publicznych lub własność podmiotów działających w celach niezarobkowych."

(16) W art. 50, ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Koszty, o których mowa w ust. 1 lit. b) są kwalifikowalne, jeżeli nie wynikają z obowiązków statutowych władz publicznych lub bieżących zadań związanych z zarządzaniem, monitorowaniem i kontrolą i odnoszą się do wydatków rzeczywiście i bezpośrednio poniesionych na współfinansowaną operację lub wydatków na wkłady niepieniężne, o których mowa w art. 51."

(17) W art. 52 dodaje się akapit trzeci w brzmieniu:

"Akapit pierwszy i drugi stosuje się wyłącznie do operacji zatwierdzonych przed 13 października 2009 i gdy opcja dostępna dla państw członkowskich w art. 7 ust. 4 ppkt. (i) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 nie została wykorzystana."

(18) W załączniku I wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

(19) Załącznik III zastępuje się tekstem załącznika II do niniejszego rozporządzenia.

(20) W załączniku IV wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem III do niniejszego rozporządzenia.

(21) Załączniki X i XI zastępuje się tekstem załącznika IV do niniejszego rozporządzenia.

(22) Załącznik XIV zastępuje się tekstem załącznika V do niniejszego rozporządzenia.

(23) Załącznik XVIII zastępuje się tekstem załącznika VI do niniejszego rozporządzenia.

(24) Załączniki XX, XXI i XXII zastępuje się tekstem załącznika VII do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 pkt 1 i 2 stosuje się od dnia 16 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 września 2009 r.
W imieniu Komisji
Paweł SAMECKI
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25.

(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 371 z 27.12.2006, s. 1.

(4) Dz.U. L 178 z 12.7.1994, s. 43.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I, pod nagłówkiem "INTERNET", zdanie otrzymuje brzmienie:

"W palecie kolorów komputerowych PANTONE REFLEX BLUE odpowiada kolorowi RGB: 0/51/153 (w systemie szesnastkowym (hexadecimal): 003399), a PANTONE YELLOW odpowiada kolorowi RGB: 255/204/0 (w systemie szesnastkowym (hexadecimal): FFCC00)."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK III

WYKAZ DANYCH DOTYCZĄCYCH OPERACJI, PRZEKAZYWANYCH NA WNIOSEK KOMISJI, DLA POTRZEB AUDYTU DOKUMENTACJI I AUDYTU NA MIEJSCU NA MOCY ART. 14

A. DANE DOTYCZĄCE OPERACJI (W ODNIESIENIU DO DECYZJI O DOFINANSOWANIU, ZMIENIONEJ)

Pole 1. Kod CCI programu operacyjnego
Pole 2. Numer priorytetu
Pole 3. Nazwa funduszu
Pole 4. Kod regionu lub obszaru, na którym operacja jest zlokalizowana lub realizowana (poziom NUTS lub inny, w stosownych przypadkach)
Pole 5. Instytucja certyfikująca
Pole 6. Instytucja zarządzająca
Pole 7. Instytucja pośrednicząca deklarująca wydatki instytucji certyfikującej (jeśli dotyczy)
Pole 8. Indywidualny kod operacji
Pole 9. Krótki opis operacji
Pole 10. Data rozpoczęcia operacji
Pole 11. Data zakończenia operacji
Pole 12. Organ wydający decyzję o dofinansowaniu
Pole 13. Data decyzji o dofinansowaniu
Pole 14. Numer identyfikacyjny beneficjenta
Pole 15. Waluta (jeśli inna niż euro)
Pole 16.
Pole 17. Całkowita kwota kwalifikowalnych wydatków, którą mają ponieść beneficjenci
Pole 18. Odpowiadający wkład publiczny
Pole 19.

B. WYDATKI ZADEKLAROWANE W ODNIESIENIU DO OPERACJI

Pole 20. Wewnętrzny numer identyfikacyjny ostatniego wniosku o płatność operacji
Pole 21. Data wpisania do systemu monitorowania ostatniego wniosku o płatność operacji
Pole 22. Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjentów i zgłoszonych w ostatnim wniosku o płatność operacji wpisanym do systemu monitorowania
Pole 23. Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjentów, dla których złożono wnioski o płatność
Pole 24. Miejsce przechowywania szczegółowych dokumentów uzupełniających wniosek, jeżeli nie znajdują się w siedzibie beneficjenta
Pole 25. Wydatki związane z EFRR na programy operacyjne współfinansowane z EFS(1)
Pole 26. Wydatki związane z EFS na programy operacyjne współfinansowane z EFRR(2)
Pole 27. Wydatki poniesione na obszarach przylegających do obszarów kwalifikowalnych (współpraca transgraniczna)(3)
Pole 28. Wydatki poniesione przez partnerów spoza obszaru kwalifikowalnego (współpraca transnarodowa)(4)
Pole 29. Wydatki poniesione poza terytorium Wspólnoty (współpraca transgraniczna, transnarodowa i międzyregionalna)(5)
Pole 30. Wydatki poniesione na zakup gruntów(6)
Pole 31. Wydatki poniesione na mieszkalnictwo(7)
Pole 32. Wydatki związane z kosztami pośrednimi/kosztami ogólnymi rozliczanymi ryczałtowo, koszty ryczałtowe wyliczone na podstawie standardowych taryf zryczałtowanych stawek kosztów jednostkowych i kwot ryczałtowych(8)
Pole 33. Dochód odliczony od wydatków na operację i włączony do deklaracji wydatków i wniosku o płatność
Pole 34. Korekty finansowe odliczone od wydatków na operację i włączone do deklaracji wydatków i wniosku o płatność
Pole 35. Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych operacji i odpowiadający wkład publiczny włączone do deklaracji wydatków przesłanej Komisji przez instytucję certyfikującą (w euro)
Pole 36. Całkowita kwota wydatków kwalifikowalnych operacji i odpowiadający wkład publiczny włączone do deklaracji wydatków przesłanej Komisji przez instytucję certyfikującą (w walucie krajowej)
Pole 37. Data ostatniej deklaracji wydatków instytucji certyfikującej zawierającej wydatki operacji
Pole 38. Data weryfikacji przeprowadzonych na podstawie art. 13 ust. 2 lit. b)
Pole 39. Data audytów przeprowadzonych na podstawie art. 16 ust. 1
Pole 40. Organ przeprowadzający audyt lub weryfikację
Pole 41.
(1) Pole 25: należy przewidzieć dla programów operacyjnych współfinansowanych z EFS, w przypadku korzystania z możliwości, o której mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 lub możliwości, o której mowa w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(2) Pole 26 należy przewidzieć dla programów operacyjnych współfinansowanych z EFRR, w przypadku korzystania z możliwości, o której mowa w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 lub możliwości, o której mowa w art. 8 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(3) Artykuł 21 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(4) Artykuł 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(5) Artykuł 21 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(6) Artykuł 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(7) Artykuł 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006.

(8) Artykuł 7 rozporządzenia 1080/2006 i art. 11 rozporządzenia 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 12)."

ZAŁĄCZNIK  III

W załączniku IV, dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5. W przypadku, gdy liczba operacji dla danego roku referencyjnego jest niewystarczająca, aby skorzystać z metody statystycznej losowego doboru próby, można skorzystać z metody niestatystycznej. Stosowana metoda musi zapewnić losowy dobór próby. Wielkość próby musi zostać określona przy uwzględnieniu poziomu zapewnienia gwarantowanego przez system. Musi być ona wystarczająca, aby umożliwić instytucji audytowej wyciągnięcie wiarygodnych wniosków (przykładowo niskie ryzyko doboru próby) dotyczących skutecznego funkcjonowania systemu."

ZAŁĄCZNIK  IV 5

"ZAŁĄCZNIK X

POŚWIADCZENIE I DEKLARACJA WYDATKÓW ORAZ WNIOSEK O PŁATNOŚĆ OKRESOWĄ
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

ZAŁĄCZNIK XI

ROCZNE OŚWIADCZENIE O WYCOFANYCH I ODZYSKANYCH KWOTACH, KWOTACH PODDANYCH PROCEDURZE ODZYSKIWANIA ORAZ NIEŚCIĄGALNYCH NALEŻNOŚCIACH (ART. 20 UST. 2)

1. KWOTY WYCOFANE I ODZYSKANE POTRĄCONE Z DEKLARACJI WYDATKÓW W ROKU 20 ...

A) Kwoty wycofane(1) B) Kwoty odzyskane(2)
a b c d e f g h i
Oś priorytetowa Całkowita kwota wycofanych wydatków poniesionych przez beneficjentów(3) Wycofany odpowiadający wkład publiczny(4) Całkowita kwota wycofanych wydatków związana z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006(5) Kwota wycofanego odpowiadającego wkładu publicznego związana z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006(6) Odzyskany wkład publiczny(7) Całkowita kwota wydatków poniesionych przez beneficjentów(8) Kwota wkładu publicznego związana z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006(9) Całkowita kwota wydatków związanych z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006(10)
1
2
3
4
...
Ogółem
(1) Część A) tabeli (kwoty wycofane) wypełniona jest zgodnie z wydatkami już zadeklarowanymi Komisji, które zostały wycofane z programu po wykryciu nieprawidłowości. W tym przypadku kolumny 2 i 3 niniejszego załącznika nie muszą być wypełnione.

(2) Część B) tabeli (kwoty odzyskane) wypełniona jest zgodnie z wydatkami, które tymczasowo pozostały w programie, w oczekiwaniu na wynik procedur odzyskiwania i które zostały odliczone po odzyskaniu.

(3) Kwota ta jest kwotą całkowitą wydatków już zadeklarowanych Komisji, na którą miały wpływ nieprawidłowości i która została wycofana.

(4) Kolumna ta ma zostać wypełniona w przypadku gdy wkład z funduszy obliczony jest odnośnie do kwalifikowalnych wydatków publicznych.

(5) Kwota ta jest częścią kwoty ujętej w kolumnie b), która została zgłoszona jako nieprawidłowa w ramach procedur sprawozdawczych określonych w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

(6) Kolumna ta ma zostać wypełniona w przypadku gdy wkład z funduszy obliczony jest odnośnie do kwalifikowalnych wydatków publicznych.

(7) Jest to kwota wkładu publicznego odzyskana skutecznie od beneficjentów.

(8) Kwota ta jest kwotą wydatków poniesionych przez beneficjenta odpowiadającą wkładowi publicznemu ujętemu w kolumnie f).

(9) Kwota ta jest częścią kwoty ujętej w kolumnie f), która została zgłoszona jako nieprawidłowa w ramach procedur sprawozdawczych określonych w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006..

(10) Kwota ta jest częścią kwoty ujętej w kolumnie g), która została zgłoszona jako nieprawidłowa w ramach procedur określonych w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

2. KWOTY PODDANE PROCEDURZE ODZYSKIWANIA DO DNIA 31.12.20.. R.

a b c d e f
Oś priorytetowa Rok rozpoczęcia procedur odzyskiwania Wkład publiczny do odzyskania(1) Całkowita kwota kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta(2) Całkowita kwota wydatków związanych z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006(3) Kwota wkładu publicznego do odzyskania związana z nieprawidłowościami zgłoszonymi na mocy art. 28 ust. 1 rozporządzenia WE) nr 1828/2006(4)
1 2007
2008
...
2 2007
2008
...
3 2007
2008
Ogółem
(1) Jest to wkład publiczny poddany procedurom odzyskiwania na szczeblu beneficjenta.

(2) Kwota ta jest kwotą wydatków poniesionych przez beneficjenta odpowiadającą wkładowi publicznemu ujętemu w kolumnie c).

(3) Kwota ta jest częścią kwoty ujętej w kolumnie d), która została zgłoszona jako nieprawidłowa w ramach procedur sprawozdawczych określonych w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

(4) Kwota ta jest częścią kwoty ujętej w kolumnie c), która została zgłoszona jako nieprawidłowa w ramach procedur sprawozdawczych określonych w art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1828/2006.

3. NALEŻNOŚCI NIEŚCIĄGALNE DO DNIA 31.12.20.. R.

a b c d e f g h i j k
Nazwa operacji Oś priorytetowa Numer identyfikacyjny nieprawidłowości, jeśli ma zastosowanie(1) Rok rozpoczęcia procedur odzyskiwania Wkład publiczny zadeklarowany jako nieściągalny(2) Całkowita kwota wydatków poniesiona przez beneficjentów zadeklarowana jako nieściągalna(3) Data ostatniej płatności wkładu publicznego na rzecz beneficjenta Data, z którą kwoty zostały uznane za nieściągalne Powody nieściągalności Środki podjęte na rzecz odzyskiwania, w tym data zlecenia windykacji Wskazać, czy wkład wspólnotowy powinie być poniesiony z budżetu UE (TAK/NIE)(4)
X 20..
Y 20..
Z 20..
Ogółem
(1) Jest to numer referencyjny przyznany nieprawidłowości lub inna identyfikacja, o której mowa w art. 14 ust. 3.

(2) Jest to kwota wkładu publicznego poniesionego przez beneficjenta, co do której ustalono, że nie mogła zostać przeprowadzona procedura odzyskiwania lub dla której nie spodziewa się, że zostanie ona przeprowadzona.

(3) Kwota ta jest kwotą wydatków poniesionych przez beneficjenta odpowiadającą wkładowi publicznemu ujętemu w kolumnie e).

(4) Udział wspólnotowy obliczony jest przez zastosowanie poziomu współfinansowania dla danej osi priorytetowej w odniesieniu do kolumny e) lub f) zgodnie z art. 53 ust. 1 lit. a) lub b) rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006."

ZAŁĄCZNIK  V

"ZAŁĄCZNIK XIV

WZÓR DEKLARACJI WYDATKÓW DO CELÓW CZĘŚCIOWEGO ZAMKNIĘCIA

grafika

ZAŁĄCZNIK  VI

"ZAŁĄCZNIK XVIII

SPRAWOZDAWCZOŚĆ ROCZNA I KOŃCOWA

1. IDENTYFIKACJAS

PROGRAM OPERACYJNY Cel
Obszar kwalifikowalny
Okres programowania
Numer programu (nr CCI)
Nazwa programu
ROCZNE SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI Rok sprawozdawczy
Data zatwierdzenia rocznego sprawozdania przez komitet monitorujący

2. PRZEGLĄD REALIZACJI PROGRAMU OPERACYJNEGO

2.1. Realizacja i analiza postępów

2.1.1. Informacje na temat postępów rzeczowych w realizacji programu operacyjnego:

Dla każdego wskaźnika ilościowego, w szczególności dla wskaźników podstawowych:

Wskaźniki 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Ogółem
Wskaźnik 1: Realizacja(1)
Cel(2)
Sytuacja wyjściowa(3)
... ...
Wskaźnik n: Realizacja
Cel
Sytuacja wyjściowa
(1) Realizacja powinna zostać wyrażona w sposób kumulatywny - wartość wskaźnika powinna odpowiadać całkowitej wartości osiągniętej na koniec roku sprawozdawczego. Realizacja z lat ubiegłych może być aktualizowana przy okazji dostarczania w okresie późniejszym rocznych sprawozdań z realizacji, jeżeli dostępne są dokładniejsze informacje

(2) Cel może być podany w ujęciu rocznym lub dla całego okresu programowania.

(3) Sytuacja wyjściowa ma dotyczyć tylko pierwszego roku, w którym informacja jest dostępna, chyba że stosowana jest koncepcja dynamicznej sytuacji wyjściowej.

Wszystkie wskaźniki są przedstawiane, tam gdzie to możliwe, w podziale na płeć. Jeżeli dane liczbowe (dane) nie są jeszcze dostępne, należy wskazać kiedy będą one dostępne i kiedy instytucja zarządzająca dostarczy je Komisji.

2.1.2. Informacje finansowe (wszystkie informacje finansowe powinny być wyrażone w euro)

Wydatki poniesione przez beneficjentów zawarte we wnioskach o płatność przesłanych do instytucji zarządzającej Odpowiadający wkład publiczny Wydatki poniesione przez organ odpowiedzialny za dokonywanie płatności na rzecz beneficjentów Łączne płatności otrzymane od Komisji
Oś priorytetowa 1 - - - -
Wskazać fundusz
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR
Oś priorytetowa 2 - - - -
Wskazać fundusz
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR
Oś priorytetowa - - - -
Wskazać fundusz
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS
w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR
Suma całkowita
Łącznie w regionach objętych wsparciem przejściowym w ramach sumy całkowitej
Łącznie w regionach nieobjętych wsparciem przejściowym w ramach sumy całkowitej
Wydatki w rodzaju EFS w ramach sumy całkowitej, jeżeli program operacyjny jest współfinansowany przez EFRR(1)
Wydatki w rodzaju EFRR w ramach sumy całkowitej, jeżeli program operacyjny jest współfinansowany przez EFS(1)
(1) Pole to jest wypełniane jeżeli program operacyjny jest współfinansowany przez EFRR lub przez EFS, w przypadku gdy skorzystano z możliwości przewidzianej w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

- Dla programów operacyjnych otrzymujących wkład EFRR w ramach szczególnej alokacji dla regionów najbardziej oddalonych: podział wydatków pomiędzy koszty operacyjne a inwestycje w infrastrukturę.

2.1.3. Informacje na temat podziału wykorzystania funduszy

- Informacje zgodne z częścią C załącznika II.

2.1.4. Pomoc w podziale na grupy docelowe

- Dla programów operacyjnych współfinansowanych przez EFS: informacje w podziale na grupy docelowe zgodnie z załącznikiem XXIII.

- Dla programów operacyjnych współfinansowanych przez EFRR: wszystkie właściwe informacje na temat określonych grup docelowych, sektorów lub obszarów (w stosownych przypadkach).

2.1.5. Pomoc zwrócona lub ponownie wykorzystana

- Informacje na temat wykorzystania zwróconej pomocy lub ponownego wykorzystania pomocy anulowanej, jak określono w art. 57 i 98 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

2.1.6. Analiza jakościowa

- Analiza realizacji mierzonych wskaźnikami fizycznymi i finansowymi, włącznie z analizą jakościową postępów poczynionych w odniesieniu do początkowych celów. Należy zwrócić szczególną uwagę na wkład programu operacyjnego w proces lizboński, włącznie z jego wkładem w realizację celów określonych w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

- Określenie wpływu realizacji programu operacyjnego w zakresie wspierania równości szans mężczyzn i kobiet, w stosownych przypadkach, oraz opis umów o partnerstwie.

- Dla programów współfinansowanych z EFS: informacje wymagane na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1081/2006.

2.2. Informacje na temat zgodności z prawem wspólnotowym

Wszystkie znaczące problemy związane z przestrzeganiem prawa wspólnotowego napotkane podczas realizacji programu operacyjnego oraz podjęte środki zaradcze.

2.3. Napotkane znaczące problemy oraz podjęte środki zaradcze

- Wszystkie znaczące problemy napotkane podczas realizacji programu operacyjnego, w tym podsumowanie poważnych problemów określonych zgodnie z procedurą określoną w art. 62 ust. 1 lit. d) pkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w stosownych przypadkach, oraz wszystkie środki podjęte przez instytucję zarządzającą lub komitet monitorujący w celu rozwiązania problemów.

- Dla programów finansowanych przez EFS: wszystkie znaczące problemy napotkane podczas realizacji działań wskazanych w art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1081/2006.

2.4. Zmiany w kontekście realizacji programów operacyjnych (w stosownych przypadkach)

Opis wszystkich elementów, które nie wynikają bezpośrednio z wkładu finansowego programu operacyjnego, ale wywierają bezpośredni wpływ na realizację programu (takie jak zmiany legislacyjne lub nieprzewidziane zmiany społeczno-gospodarcze).

2.5. Zasadnicze modyfikacje na mocy art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 (w stosownych przypadkach)

Przypadki, w których stwierdzono zasadnicze zmiany na mocy art. 57 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

2.6. Komplementarność z innymi instrumentami

Podsumowanie wdrożenia uzgodnień zapewniających rozgraniczenie i koordynację pomocy z EFRR, EFS, Funduszu Spójności, EFRROW, EFR oraz interwencji EBI i innych istniejących instrumentów finansowych (art. 9 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006).

2.7. Monitorowanie i ocena

Środki w zakresie monitorowania i oceny podjęte przez instytucję zarządzającą lub komitet monitorujący, włącznie z napotkanymi trudnościami i podjętymi środkami zaradczymi.

2.8. Krajowa rezerwa wykonania (w stosownych przypadkach i wyłącznie w odniesieniu do rocznego sprawozdania z realizacji przedłożonego w 2010 r.)

Informacje opisane w art. 50 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

3. REALIZACJA W PODZIALE NA PRIORYTETY

3.1. Priorytet 1

3.1.1. Realizacja celów i analiza postępów

Informacje na temat postępów rzeczowych w realizacji priorytetu

Dla każdego wskaźnika ilościowego w osi priorytetowej, w szczególności dla wskaźników podstawowych:

Wskaźniki 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Ogółem
Wskaźnik 1: Realizacja(1)
Cel(2)
Sytuacja wyjściowa(3)
... ...
Wskaźnik n: Realizacja
Cel
Sytuacja wyjściowa
(1) Realizacja powinna zostać wyrażona w sposób kumulatywny - wartość wskaźnika powinna odpowiadać całkowitej wartości osiągniętej na koniec roku sprawozdawczego. Realizacja z lat ubiegłych może być aktualizowana przy okazji dostarczania w okresie późniejszym rocznych sprawozdań z realizacji, jeżeli dostępne są dokładniejsze informacje.

(2) Cel może być przedstawiony w ujęciu rocznym lub dla całego okresu programowania.

(3) Sytuacja wyjściowa ma dotyczyć tylko pierwszego roku, w którym informacja jest dostępna, chyba że stosowana jest koncepcja dynamicznej sytuacji wyjściowej.

Wszystkie wskaźniki są przedstawiane, tam gdzie to możliwe, w podziale na płeć. Jeżeli dane nie są jeszcze dostępne, należy wskazać kiedy będą one dostępne i kiedy instytucja zarządzająca dostarczy je Komisji.

- Dla programów operacyjnych współfinansowanych przez EFS: informacje w podziale na grupy docelowe zgodnie z załącznikiem XXIII.

Analiza jakościowa

- Analiza realizacji mierzonych przy wykorzystaniu informacji finansowych (pkt 2.1.2) i wskaźników fizycznych (pkt 3.1.1) oraz innych istotnych informacji.

- Określenie wpływu wspierania równości szans mężczyzn i kobiet (w stosownych przypadkach)

- Analiza wykorzystania funduszy zgodnie z art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006. Dla programów EFS, informacje wymagane na mocy art. 10 rozporządzenia (WE) nr 1081/2006.

- Wykaz niedokończonych operacji i harmonogram ich realizacji (wyłącznie sprawozdanie końcowe).

3.1.2. Napotkane znaczące problemy oraz podjęte środki zaradcze

Informacje na temat wszystkich znaczących problemów napotkanych podczas realizacji priorytetu, w tym podsumowanie poważnych problemów określonych zgodnie z procedurą przedstawioną w art. 62 ust. 1 lit. d) pkt (i) rozporządzenia (WE) nr 1083/2006, w stosownych przypadkach, oraz wszystkie środki podjęte przez instytucję zarządzającą lub komitet monitorujący w celu rozwiązania problemów.

3.2. Priorytet 2

Jak poprzednio.

3.3. Priorytet 3

Jak poprzednio.

4. PROGRAMY EFS: SPÓJNOŚĆ I KONCENTRACJA

Dla programów EFS:

- opis sposobu, w jaki działania wspierane z EFS są spójne z działaniami podejmowanymi zgodnie z Europejską Strategią Zatrudnienia w ramach krajowych programów reform i krajowych planów działania na rzecz włączenia społecznego, oraz przyczyniają się do ich realizacji,

- opis sposobu, w jaki działania EFS przyczyniają się do realizacji zaleceń w zakresie zatrudnienia i związanych z zatrudnieniem celów Wspólnoty w dziedzinie włączenia społecznego, kształcenia i szkolenia (art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1081/2006).

5. PROGRAMY EFRR/FS: DUŻE PROJEKTY (W STOSOWNYCH PRZYPADKACH)

Dla bieżących dużych projektów:

- Postępy w realizacji różnych etapów dużych projektów, jak określono w harmonogramie ustalonym w pkt D.1 załączników XXI i XXII.

- Postępy w finansowaniu dużych projektów na podstawie informacji dostarczonych w pkt H.2.2 załączników XXI i XXII (informacje muszą zostać dostarczone łącznie).

Dla ukończonych dużych projektów:

- Wykaz ukończonych dużych projektów, włącznie z datą zakończenia, łącznymi końcowymi kosztami inwestycji z wykorzystaniem wzoru dostarczonego w pkt H.2.2 załączników XXI i XXII oraz kluczowych wskaźników produktu i rezultatu, włącznie, w stosownych przypadkach, z podstawowymi wskaźnikami, określonymi w decyzji Komisji dotyczącej dużego projektu.

- Napotkane znaczące problemy w realizacji dużych projektów oraz podjęte środki zaradcze.

- Jakiekolwiek zmiany w indykatywnym wykazie dużych projektów w programie operacyjnym.

6. POMOC TECHNICZNA

- Wyjaśnienie sposobu wykorzystania pomocy technicznej.

- Wartość procentowa kwoty wkładu z funduszy strukturalnych przydzielonego programowi operacyjnemu i wydanego w ramach pomocy technicznej.

7. INFORMACJA I PROMOCJA

- Informacje zgodnie z art. 4 ust. 2 niniejszego rozporządzenia, włącznie z realizacją, przykładami dobrych praktyk oraz ważnymi wydarzeniami."

ZAŁĄCZNIK  VII 6

"ZAŁĄCZNIK XX

DANE DOTYCZĄCE DUŻYCH PROJEKTÓW DO WPROWADZENIA W POSTACI KODÓW
Główne informacje na temat dużego projektu Formularz wniosku - inwestycje w infrastrukturę Formularz wniosku - inwestycje produkcyjne Rodzaj danych
Nazwa projektu B.1.1 B.1.1 Tekst
Nazwa przedsiębiorstwa: n.d. B.1.2 Tekst
MŚP n.d. B.1.3 TAK/NIE
Kryterium priorytetowego obszaru tematycznego B.2.1 B.2.1 Kod(y)
Kryterium formy finansowania B.2.2 B.2.2 Kod
Kryterium obszaru B.2.3 B.2.3 Kod
Kryterium rodzaju działalności gospodarczej B.2.4 B.2.4 Kod(y)
Kod NACE B.2.4.1 B.2.4.1 Kod(y)
Rodzaj inwestycji n.d. B.2.4.2 Kod
Kryterium lokalizacji B.2.5 B.2.5 Kod(y)
Fundusz B.3.4 B.3.3 EFRR/FS
Oś priorytetowa B.3.4 B.3.4 Tekst
PPP B.4.2.d n.d. TAK/NIE
Etap budowy - data rozpoczęcia D.1.8A D.1.5A Data
Etap budowy - data ukończenia D.1.8B D.1.5B Data
Okres odniesienia E.1.2.1 E.1.2.1 Lata
Finansowa stopa dyskontowa E.1.2.2 E.1.2.2 %
Całkowity koszt inwestycji E.1.2.3 E.1.2.3 EUR
Całkowity koszt inwestycji (wartość zaktualizowana) E.1.2.4 n.d. EUR
Wartość rezydualna E.1.2.5 n.d. EUR
Wartość rezydualna (wartość zaktualizowana) E.1.2.6 n.d. EUR
Dochody (wartość zaktualizowana) E.1.2.7 n.d. EUR
Koszty operacyjne (wartość zaktualizowana) E.1.2.8 n.d. EUR
Dochód netto (wartość zaktualizowana) E.1.2.9 n.d. EUR
Wydatki kwalifikowalne (wartość zaktualizowana) E.1.2.10 n.d. EUR
Oczekiwany wzrost rocznych obrotów n.d. E.1.2.4 EUR
% zmiana obrotów wyrażonych w podziale na 1 pracownika n.d. E.1.2.5 %
Finansowa stopa zwrotu (bez dotacji wspólnotowej) E.1.3.1A E.1.3.1A %
Finansowa stopa zwrotu (z dotacją wspólnotową) E.1.3.1B E.1.3.1B %
Finansowa zaktualizowana wartość netto (bez dotacji wspólnotowej) E.1.3.2A E.1.3.2A EUR
Finansowa zaktualizowana wartość netto (z dotacją wspólnotową) E.1.3.2B E.1.3.2B EUR
Koszty kwalifikowalne H.1.12C H.1.10C EUR
Kwota wskazana w decyzji H.2.1.3 H.2.1.1 EUR
Dotacja wspólnotowa H.2.1.5 H.2.1.3 EUR
Poświadczone wydatki Kwota w EUR: H.2.3 H.2.3 EUR
Koszty i korzyści gospodarcze E.2.2 E.2.2 Tekst/EUR
Społeczna stopa dyskontowa E.2.3.1 E.2.3.1 %
Ekonomiczna stopa zwrotu E.2.3.2 E.2.3.2 %
Ekonomiczna zaktualizowana wartość netto E.2.3.3 E.2.3.3 EUR
Wskaźnik korzyści i kosztów E.2.3.4 E.2.3.4 Liczba
Bezpośrednio utworzona liczba miejsc pracy: podczas etapu realizacji E.2.4.1A E.2.4 a) 1A Liczba
Średni czas trwania zatrudnienia bezpośrednio utworzonego podczas etapu realizacji E.2.4.1B E.2.4 a) 1B Miesiące/stały
Bezpośrednio utworzona liczba miejsc pracy podczas etapu operacyjnego E.2.4.2A E.2.4 a) 2A Liczba
Średni czas trwania zatrudnienia bezpośrednio utworzonego podczas etapu operacyjnego E.2.4.2B E.2.4 a) 2B Miesiące/stały
Pośrednio utworzona liczba miejsc pracy podczas etapu operacyjnego n.d. E.2.4 a)4A Liczba
Wpływ na zatrudnienie w wymiarze międzyregionalnym n.d. E.2.4 c) neg/neut/poz
Kategoria przedsięwzięcia - ocena oddziaływania na środowisko F.3.2.1 F.3.2.1 I/II/nieobjęte
Ocena oddziaływania na środowisko przeprowadzona w przypadku kategorii II F.3.2.3 F.3.2.3 TAK/NIE
% kosztów skompensowania negatywnego oddziaływania na środowisko F.6 F.6 %
Inne źródła wspólnotowe (EBI/EFI) I.1.3 I.1.3 TAK/NIE
Udział inicjatywy JASPERS I.4.1 I.4.1 TAK/NIE
Główne wskaźniki (proszę wybrać odpowiedni główny wskaźnik z rozwijanego menu w systemie elektronicznym): B.4.2B n.d. Liczba

ZAŁĄCZNIK XXI

grafika

ZAŁĄCZNIK XXII

grafika

1 Motyw 4 zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62).
2 Motyw 10 zmieniony przez pkt 2 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62).
3 Art. 1 pkt 6 lit. b) zmieniona przez pkt 3 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62).
4 Art. 1 pkt 7 lit. a) zmieniona przez pkt 4 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62).
5 Załącznik IV zmieniony przez pkt 5 i 6 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
6 Załącznik VII zmieniony przez pkt 7-18 sprostowania z dnia 22 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.338.62). Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.250.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 846/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Data aktu: 01/09/2009
Data ogłoszenia: 23/09/2009
Data wejścia w życie: 16/01/2007, 13/10/2009