uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. h),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 690/2008(2) niektóre państwa członkowskie lub niektóre obszary w państwach członkowskich uznano za strefy chronione w odniesieniu do niektórych organizmów szkodliwych. W niektórych przypadkach status strefy chronionej przyznano na czas określony, aby dane państwo członkowskie mogło dostarczyć wszystkie informacje niezbędne do wykazania, że w danym państwie członkowskim lub na danym obszarze nie występuje organizm szkodliwy, lub zakończyć działania zmierzające do zwalczenia tego organizmu.
(2) Całe terytorium Grecji uznano za strefę chronioną w odniesieniu do Dendroctonus micans Kugelan, Gilpinia hercyniae (Hartig), Gonipterus scutellatus Gyll., Ips amitinus Eichhof, Ips cembrae Heer i Ips duplicatus Sahlberg zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. h) akapit pierwszy tiret pierwsze dyrektywy 2000/29/WE.
(3) Zgodnie z art. 2 ust. 1. lit. h) akapit trzeci dyrektywy 2000/29/WE Grecja zobowiązana jest do przeprowadzania regularnych i systematycznych urzędowych badań obecności tych organizmów szkodliwych oraz do niezwłocznego powiadamiania Komisji na piśmie o każdym przypadku wystąpienia takiego organizmu. Zobowiązania te mają na celu umożliwienie Komisji wycofania statusu strefy chronionej, jeśli warunki uznania tego statusu nie są już spełniane.
(4) Grecja nie powiadomiła Komisji o żadnych wynikach badań obecności danych organizmów szkodliwych w ciągu 5 lat. Wizyta ekspertów Komisji w okresie od dnia 26 stycznia 2009 r. do dnia 6 lutego 2009 r. potwierdziła, że Grecja do tej pory nie przeprowadzała regularnych i systematycznych urzędowych badań obecności tych organizmów szkodliwych. Jednakże w marcu 2009 r. Grecja dostarczyła Komisji informacje świadczące o tym, że podjęto niezbędne kroki prawne, finansowe i organizacyjne w celu prowadzenia regularnych i systematycznych urzędowych badań obecności tych organizmów szkodliwych w okresie sprawozdawczym 2009 i w okresach następnych.
(5) W związku z tym, dopóki Grecja nie przeprowadzi badania przewidzianego w art. 2 ust. 1 lit. h) akapit trzeci dyrektywy 2000/29/WE i nie powiadomi Komisji o jego wynikach zgodnie z akapitem piątym wspomnianego przepisu, nie jest możliwe stwierdzenie, że nadal nie ma dowodów na obecność tych organizmów szkodliwych w Grecji. Aby dać Grecji niezbędny czas na przeprowadzenie badania i powiadomienie Komisji o jego wynikach, należy w dalszym ciągu uznawać ją za strefę chronioną w odniesieniu do wspomnianych organizmów szkodliwych do dnia 31 marca 2010 r.
(6) W Grecji Kretę i Lesbos uznano za strefy chronione w odniesieniu do Cryphonectria parasitica (Murrill) Barr. Grecja przedstawiła informacje świadczące o tym, że obecnie w tych regionach występuje Cryphonectria parasitica (Murrill) Barr. Nie należy zatem dłużej uznawać Krety i Lesbos za strefy chronione w odniesieniu do tego szkodliwego organizmu.
(7) Niektóre regiony i części regionów w Austrii uznawano tymczasowo za strefy chronione w odniesieniu do Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. do dnia 31 marca 2009 r. Austria przedstawiła informacje świadczące o tym, że Erwinia amylovora (Burr.) Winsl. et al. występuje obecnie na jej terytorium. Dlatego tym razem okres obowiązywania statusu strefy chronionej nie powinien zostać przedłużony.
(8) Republikę Czeską i niektóre regiony Francji oraz Włoch uznawano tymczasowo za strefy chronione w odniesieniu do mikoplazmy żółknięcia dorée winorośli do dnia 31 marca 2009 r. W świetle informacji otrzymanych od tych państw członkowskich wymienione strefy chronione powinny być wyjątkowo uznawane przez następne dwa lata, tak aby te państwa członkowskie miały niezbędny czas na przedstawienie informacji świadczących o tym, że mikoplazma żółknięcia dorée winorośli nie występuje, lub - w razie konieczności - na dokończenie działań zmierzających do zwalczenia tego organizmu szkodliwego.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 690/2008.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 9 września 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1.
(2) Dz.U. L 193 z 22.7.2008, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.239.46 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 823/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 690/2008 uznające chronione strefy narażone na szczególne ryzyko dla zdrowia roślin we Wspólnocie |
| Data aktu: | 09/09/2009 |
| Data ogłoszenia: | 10/09/2009 |
| Data wejścia w życie: | 30/09/2009, 01/12/2009 |