uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz art. 19 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1266/2007 z dnia 26 października 2007 r. w sprawie przepisów wykonawczych dotyczących dyrektywy Rady 2000/75/WE w odniesieniu do kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie chorobą niebieskiego języka(2) ustanowiono przepisy dotyczące przemieszczeń tych zwierząt, w związku z chorobą niebieskiego języka, wewnątrz i ze stref zamkniętych. W rozporządzeniu ustanawia się także warunki zwolnienia z przewidzianego w dyrektywie 2000/75/WE zakazu opuszczania strefy zamkniętej, mającego zastosowanie do przemieszczeń takich zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków. Warunki te obejmują ochronę takich zwierząt przed atakami wektorów.
(2) W celu pozwolenia na większą elastyczność w opracowywaniu programów monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka w państwach członkowskich, w szczególności w odniesieniu do oznaczania "obszarów niższego ryzyka", można opracowywać alternatywne strategie monitorowania przy użyciu zwierząt wskaźnikowych, dające jednak ten sam poziom zabezpieczeń dotyczących wykazania braku występowania wirusa. Badania serologiczne lub wirusologiczne mogą obejmować również badania próbek pobranych do innych celów, takich jak próbki z rzeźni lub próbki mleka ze zbiorników.
(3) Doświadczenie wykazuje, że wymogi ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1266/2007, mające na celu zapobieganie narażeniu zwierząt na kontakt z wektorami, mogą być trudne w stosowaniu. Jednakże w pewnych warunkach w niektórych zakładach, takich jak punkty inseminacyjne lub stacje kwarantanny, ochrona zwierząt przed narażeniem na kontakt z wektorami jest możliwa. Ochrona zwierząt przed atakami wektorów nie powinna opierać się jedynie na stosowaniu środków owadobójczych lub środków odstraszających owady, ale powinna wymagać także trzymania zwierząt w zakładzie odpornym na wektory, w którym podjęto dodatkowe środki zapobiegające kontaktowi zwierząt z wektorami, w szczególności łączące odpowiednie bariery fizyczne i środki chemiczne (owadobójcze lub odstraszające owady). Brak wektorów można weryfikować za pomocą pułapek na wektory zainstalowanych w takich zakładach.
(4) W opinii panelu naukowego ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt EFSA w sprawie ryzyka przeniesienia choroby niebieskiego języka podczas tranzytu zwierząt, przyjętej w dniu 11 września 2008 r.(3), wskazano, iż ryzyko wynikające z przemieszczania zwierząt w okresie niskiego ryzyka przeniesienia nawet bez dodatkowych badań pozostaje znacznie niższe niż w innych okresach nawet w połączeniu z badaniami serologicznymi lub PCR. Ponadto gdy długość okresu tranzytu, podczas którego zwierzęta narażone są na ataki wektorów, nie przekracza jednego dnia, skuteczność środków owadobójczych lub odstraszających owady jako środków zmniejszających ryzyko uważa się za wystarczającą do ochrony zwierząt przed takimi atakami.
(5) Tranzyt przez "obszary niższego ryzyka", gdzie stosuje się szczepionkę i nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa, nie stwarza zagrożenia zakażenia dla zwierząt.
(6) Należy zatem przyjąć pewne odstępstwa od ogólnego wymogu ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 1266/2007, że zwierzęta i pojazdy muszą być zabezpieczone za pomocą środków owadobójczych lub odstraszających owady podczas wszelkich przemieszczeń.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1266/2007.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 28 sierpnia 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74.
(2) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37.
(3) Dziennik EFSA (2008) 795, s. 1-56.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.227.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 789/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w odniesieniu do ochrony zwierząt przed atakami wektorów i do minimalnych wymagań dotyczących programów monitorowania i nadzoru choroby niebieskiego języka |
| Data aktu: | 28/08/2009 |
| Data ogłoszenia: | 29/08/2009 |
| Data wejścia w życie: | 18/09/2009 |