uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 34 ust. 2 akapit drugi oraz art. 142 lit. c), d) i g),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 ustanowiło nowe zasady w stosunku do systemu płatności jednolitych, stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r. W związku z tym należy dostosować przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 795/2004(2).
(2) Definicje określone w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 powinny odzwierciedlać rozszerzoną kwalifikowalność obszarów w ramach systemu płatności jedno-litej.
(3) Przepisy dotyczące kryteriów kwalifikowalności, określone w art. 3b rozporządzenia (WE) nr 795/2004, są nieaktualne i należy je w związku z tym usunąć. Jednakże art. 34 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 dotyczy również wykorzystywania hektarów kwalifikujących się do prowadzenia działalności pozarolniczej. Należy określić kryteria ramowe dla wszystkich państw członkowskich.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 znosi obowiązek odłogowania i niektóre ograniczenia związane z uprawnieniami do płatności z rezerwy krajowej, co powoduje, że przepisy dotyczące tych kwestii stają się nieaktualne.
(5) Należy wyjaśnić art. 7 rozporządzenia (WE) nr 795/2004 w zakresie odniesień do rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003(3) i rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 nie zawiera już szczególnych zasad dotyczących procedury składania wniosków do systemu płatności jednolitej w pierwszym roku jego wdrażania. Należy w związku z tym zaktualizować odnośne zasady w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004.
(7) W przypadku gdy dzierżawa, o której mowa w art. 20 i 22, lub programy, o których mowa w art. 23 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wygasają po upływie ostatecznego terminu na złożenie wniosku w ramach systemu płatności jednolitej w pierwszym roku wdrażania, termin występowania o określenie uprawnień do płatności powinien zostać przedłużony, aby rolnicy dysponowali odpowiednim czasem na złożenie wniosku, który odzwierciedla faktyczną sytuację gospodarstwa.
(8) Ograniczenia regionalne, określone w art. 26 rozporządzenia (WE) nr 795/2004, powinny zostać dostosowane do art. 43 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(9) Przepisy dotyczące obowiązkowego odłogowania stają się nieaktualne, należy jednak umożliwić w 2009 r. dobro-wolne odłogowanie zgodnie z przepisami art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003.
(10) W przypadku gdy państwa członkowskie postanawiają stosować art. 72 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy określić termin i treść przesyłanego do Komisji wniosku.
(11) Należy przyjąć przepisy określające zasady obowiązujące nowe państwa członkowskie przechodzące z systemu jednolitej płatności obszarowej do systemu płatności jednolitej. Zasady te powinny dotyczyć przede wszystkim wstępnego przyznawania uprawnień do płatności, szczególnych uprawnień oraz powiadamiania o decyzji.
(12) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje przyznanie bezpośredniego wsparcia w ramach systemu płatności jednolitej na rzecz producentów wina, zwłaszcza w drodze przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina do systemu płatności jednolitej. Należy zatem przyjąć odnośne szczegółowe zasady przyznawania uprawnień do płatności. Te zasady szczegółowe powinny opierać się na tych samych wytycznych co zasady określone już w rozporządzeniu (WE) nr 795/2004 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw.
(13) W przypadku rolników, którym zostało już przyznane uprawnienie do płatności lub którzy nabyli je bądź otrzymali przed ostateczną datą składania wniosków o ustanowienie uprawnień do płatności, określonych zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 795/2004, wartość i liczba ich uprawnień do płatności powinna zostać ponownie obliczona. Uprawnienia do płatności podlegające specjalnym warunkom nie powinny być uwzględniane w tym obliczeniu.
(14) Państwa członkowskie, które stosują model regionalny ustanowiony w art. 59 ust. 1 i 3 lub art. 71f rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, powinny mieć możliwość ustalenia przypadającej na rolnika liczby uprawnień do płatności, wynikających z przeniesienia z programów wsparcia na rzecz sektora wina zgodnie z częścią C załącznika IX do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(15) Należy przyjąć przepisy dotyczące średniej regionalnej w kontekście określania wartości uprawnień do płatności w zastosowaniu części B załącznika IX (karczowanie) do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(16) W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 795/2004 ustala się datę, z którą można zezwolić tymczasowo na uprawę poplonów w regionach, w których zbiór zbóż odbywa się zwykle wcześniej ze względu na warunki klimatyczne, zgodnie z przepisami art. 38 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Na wniosek Hiszpanii należy ustalić odrębne daty dla poszczególnych regionów tego państwa członkowskiego ze względu na odmienne warunki agronomiczne i klimatyczne. Załącznik powinien być również zaktualizowany w celu uwzględnienia kwalifikowalności owoców i warzyw w tych państwach członkowskich, które nie korzystają z opóźnionego włączenia tego sektora do systemu płatności jednolitej.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 795/2004.
(18) Proponowane zmiany powinny być stosowane od dnia stosowania rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 6 maja 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1.
(3) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.114.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 370/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
| Data aktu: | 06/05/2009 |
| Data ogłoszenia: | 07/05/2009 |
| Data wejścia w życie: | 07/05/2009, 01/01/2009 |