Decyzja 2009/333/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rok 2009, przeznaczonego na komputeryzację procedur weterynaryjnych, systemu zgłaszania chorób zwierzęcych, działań w zakresie komunikacji oraz badań, ocen i dotacji bezpośredniej dla OIE na podstawie art. 168 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002

DECYZJA KOMISJI
z dnia 20 kwietnia 2009 r.
w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rok 2009, przeznaczonego na komputeryzację procedur weterynaryjnych, systemu zgłaszania chorób zwierzęcych, działań w zakresie komunikacji oraz badań, ocen i dotacji bezpośredniej dla OIE na podstawie art. 168 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002

(2009/333/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając decyzję Rady 90/424/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie wydatków w dziedzinie weterynarii(1), w szczególności jej art. 17, 20, art. 37 ust. 2 oraz art. 37a ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji 90/424/EWG określone są procedury dotyczące wkładu finansowego Wspólnoty na szczególne środki weterynaryjne, w szczególności w zakresie informacji o zdrowiu zwierząt, dobrostanie zwierząt, bezpieczeństwie żywności, środkach technicznych i naukowych oraz zwalczaniu chorób.

(2) Zgodnie z art. 16 decyzji 90/424/EWG Wspólnota udziela finansowego wsparcia dla ustanowienia polityki informacyjnej w dziedzinie zdrowia zwierząt, ich dobrostanu i bezpieczeństwa żywności pochodzenia zwierzęcego, w tym wykonywania badań potrzebnych do przygotowania i opracowania prawodawstwa w dziedzinie dobrostanu zwierząt.

(3) Właściwe jest zatem, aby Wspólnota sfinansowała w 2009 r. badania, oceny skutków oraz oceny i politykę informacyjną w obszarach bezpieczeństwa żywności, zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zootechniki. Należy określić maksymalną kwotę, jaka może być przydzielona na te działania.

(4) Należy przeprowadzić studium wykonalności dotyczące ogólnego przeglądu wspólnotowego prawodawstwa w zakresie dobrostanu zwierząt gospodarskich oraz zintegrowania w prawodawstwie wskaźników dobrostanu zwierząt gospodarskich. Ponadto należy przeprowadzić ocenę skutków dotyczącą dobrostanu zwierząt podczas transportu oraz uboju ryb hodowlanych. Badania te będą wspierać działania określone we Wspólnotowym planie działań dotyczącym ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010.

(5) Wspólnotowy plan działań dotyczący ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010(2) przewiduje w szczególności ocenę postępów, a także opracowanie programu działań na okres po 2010 r. Istnieje zatem potrzeba całościowej oceny polityki Wspólnoty w zakresie dobrostanu zwierząt przed rokiem 2010.

(6) Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie nowej strategii Unii Europejskiej w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013) - Lepiej zapobiegać niż leczyć(3) przewiduje opracowanie powszechnego prawa unijnego w zakresie zdrowia zwierząt oraz zharmonizowanych ram prawnych UE dotyczących kryteriów podziału obowiązków i kosztów. Z tego względu należy przeprowadzić badanie, które wspierałoby ocenę skutków powszechnego prawa w zakresie zdrowia zwierząt oraz studium wykonalności dotyczące przeglądu decyzji 90/424/EWG.

(7) Wszystkie te badania, z wyjątkiem studium wykonalności dotyczącego przeglądu decyzji 90/424/EWG, podlegają umowom szczegółowym zawieranym w ramach umowy ramowej DG SANCO dotyczącej oceny skutków, oceny i usług pokrewnych, część 3 (Łańcuch żywnościowy) (dla której zaproszenie do składania ofert ogłoszono w 2004 r.). Wspomniane umowy szczegółowe mają być podpisywane przez Komisję i wybranego wykonawcę, jak określono w umowie ramowej. W 2009 r. ma zostać ogłoszone zaproszenie do składania ofert na przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego przeglądu decyzji 90/424/EWG.

(8) Zgodnie z art. 37a ust. 1 lit. b) decyzji 90/424/EWG wkład finansowy Wspólnoty może zostać przyznany na komputeryzację procedur weterynaryjnych odnoszących się do hostingu, zarządzania i utrzymania zintegrowanych skomputeryzowanych systemów weterynaryjnych, w tym, w stosownych przypadkach, krajowych baz danych. Należy zatem przyznać wkład finansowy Wspólnoty na hosting, zarządzanie i utrzymanie zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego TRACES (ekspercki system kontroli handlu), wprowadzonego decyzją Komisji 2003/24/WE z dnia 30 grudnia 2002 r. dotyczącą opracowania zintegrowanego skomputeryzowanego systemu weterynaryjnego(4), aby zapewnić dostępność, bezpieczeństwo i aktualność systemu.

(9) Zgodnie z art. 37 ust. 1 decyzji 90/424/EWG można otrzymać pomoc finansową Wspólnoty na wprowadzenie systemów identyfikacji zwierząt i powiadamiania o chorobach na mocy prawa dotyczącego kontroli weterynaryjnych w wewnątrzwspólnotowym handlu żywymi zwierzętami w celu urzeczywistnienia rynku wewnętrznego. Należy zatem przyznać wkład finansowy Wspólnoty na aktualizację systemu zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS), w oparciu o decyzję Komisji 2005/176/WE z dnia 1 marca 2005 r. w sprawie ustanowienia skodyfikowanej formy i kodów zgłaszania chorób zwierząt zgodnie z dyrektywą Rady 82/894/EWG(5), wprowadzając niezbędne ulepszenia techniczne.

(10) Komunikat Komisji w sprawie nowej strategii UE w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013) potwierdza znaczenie dialogu między obywatelami, organizacjami społeczeństwa obywatelskiego i instytucjami WE (zwłaszcza Komisją). Potrzebna jest zatem skuteczna strategia komunikacji, aby propagować wśród zainteresowanych stron, organizacji i ogółu społeczeństwa kwestie dotyczące zdrowia zwierząt i zasad strategii w zakresie zdrowia zwierząt.

(11) Na mocy art. 19 decyzji 90/424/EWG Wspólnota może podejmować lub wspierać państwa członkowskie w podejmowaniu działań technicznych i naukowych koniecznych do opracowania wspólnotowego prawodawstwa w dziedzinie weterynarii oraz do rozwoju kształcenia lub szkoleń w dziedzinie weterynarii.

(12) Światowa Organizacja Zdrowia Zwierząt (OIE) jest organizacją międzyrządową odpowiedzialną za dążenie do poprawy zdrowia zwierząt na świecie. Jest ona uznawana przez Światową Organizację Handlu (WTO) za organizację referencyjną ustalającą normy w międzynarodowym handlu zwierzętami i produktami zwierzęcymi.

(13) OIE planuje zorganizowanie międzynarodowej konferencji na temat pryszczycy. Konferencja ta będzie wspierała działania określone w komunikacie Komisji w sprawie nowej strategii UE w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013). W związku z tym właściwe jest, aby Wspólnota wniosła swój wkład do tej inicjatywy, w celu uzyskania lepszej ochrony przed tą chorobą. Wspólnota powinna zatem wesprzeć inicjatywę OIE.

(14) OIE posiada w tym obszarze faktyczny monopol, o którym mowa w art. 168 ust. 1 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(6). Dlatego też ogłoszenie zaproszenia do składania wniosków nie jest wymagane, aby Wspólnota mogła włączyć się do organizacji międzynarodowej konferencji na temat pryszczycy.

(15) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(7) oraz art. 90 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości do 250.000 EUR z przeznaczeniem na przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego ogólnego przeglądu wspólnotowego prawodawstwa w zakresie dobrostanu zwierząt gospodarskich oraz zintegrowanie w prawodawstwie wskaźników dobrostanu zwierząt gospodarskich.

Artykuł  2

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości do 150.000 EUR z przeznaczeniem na przeprowadzenie oceny skutków dotyczącej dobrostanu zwierząt podczas transportu oraz uboju ryb hodowlanych

Artykuł  3

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości do 350.000 EUR z przeznaczeniem na przeprowadzenie badania dotyczącego oceny polityki Wspólnoty w zakresie dobrostanu zwierząt.

Artykuł  4

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości do 150.000 EUR z przeznaczeniem na przeprowadzenie badania wspierającego ocenę skutków powszechnego prawa w zakresie zdrowia zwierząt.

Artykuł  5

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości do 250.000 EUR z przeznaczeniem na przeprowadzenie studium wykonalności dotyczącego przeglądu decyzji 90/424/EWG.

Artykuł  6

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty z przeznaczeniem na hosting, zarządzanie i utrzymanie systemu TRACES, wprowadzonego decyzją 2003/24/WE, w następujących kwotach dla poszczególnych celów:

a) 600.000 EUR na hosting;

b) 450.000 EUR na nabycie niezbędnego wsparcia logistycznego w ramach systemu pomocy dla użytkowników;

c) 400.000 EUR na nabycie wsparcia w zakresie utrzymania systemu, niezbędnego do dostosowania systemu do zmian prawnych i technicznych;

d) 380.000 EUR na niezbędne zmiany w zakresie przetwarzania danych;

e) 300.000 EUR na opracowanie interfejsu między krajowymi bazami danych dotyczącymi identyfikacji bydła;

f) 120.000 EUR na nabycie licencji informatycznych.

Artykuł  7

Niniejszym zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości 270.000 EUR z przeznaczeniem na aktualizację systemu zgłaszania chorób zwierzęcych (ADNS) w oparciu o decyzję 2005/176/WE.

Artykuł  8

Na potrzeby rozpowszechniania przez Komisję wśród obywateli i między właściwymi organami informacji dotyczących prawodawstwa wspólnotowego w dziedzinie zdrowia i dobrostanu zwierząt przyznaje się następujące kwoty dla poszczególnych celów:

– 1.400.000 EUR na publikacje i rozpowszechnianie informacji oraz na strategię w zakresie zdrowia zwierząt,

– 150.000 EUR na publikacje i rozpowszechnianie informacji oraz na strategię w zakresie dobrostanu zwierząt.

Artykuł  9

Zatwierdza się wkład finansowy Wspólnoty w wysokości 200.000 EUR z przeznaczeniem na finansowanie międzynarodowej konferencji na temat pryszczycy, która zostanie zorganizowana przez OIE w 2009 r., przy współfinansowaniu Wspólnoty nieprzekraczającym 33 % łącznych kwalifikowalnych kosztów.

Artykuł  10

Wkład finansowy, o którym mowa w art. 1-9, finansuje się z pozycji 17 04 02 01 w budżecie Unii Europejskiej na 2009 r.

Wykonawcy badań określonych w art. 1-4 zostaną wybrani na podstawie umowy ramowej DG SANCO dotyczącej oceny, część 3 (Łańcuch żywnościowy).

Wykonawcy studium określonego w art. 5 zostaną wybrani w ostatnim kwartale 2009 r. na podstawie zaproszenia do składania ofert dotyczącego umów szczegółowych.

Wkład finansowy przewidziany w art. 6 i 7 zostanie przyznany na podstawie następujących umów ramowych DIGIT: DI 5370, DI 5711, DI 5712, DI 5716, DI 5717, DI 5719, DI 5720, DI 6350.

Artykuł  11

Umowa na dotację, dotycząca wkładów finansowych, o których mowa w art. 9, zostanie zawarta z OIE bez zaproszenia do składania wniosków, gdyż OIE jest międzyrządową organizacją działającą na rzecz poprawy zdrowia zwierząt na całym świecie, posiadającą faktyczny monopol w tej dziedzinie.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, s. 19.

(2) COM(2006) 13 wersja ostateczna.

(3) COM(2007) 539 wersja ostateczna.

(4) Dz.U. L 8 z 14.1.2003, s. 44.

(5) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 40.

(6) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(7) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.101.18

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/333/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty na rok 2009, przeznaczonego na komputeryzację procedur weterynaryjnych, systemu zgłaszania chorób zwierzęcych, działań w zakresie komunikacji oraz badań, ocen i dotacji bezpośredniej dla OIE na podstawie art. 168 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002
Data aktu: 20/04/2009
Data ogłoszenia: 21/04/2009
Data wejścia w życie: 20/04/2009