uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. c) i e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 73/2009 uchylono rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003(2) w celu kontynuowania stopniowego włączania kolejnych sektorów do systemu płatności jednolitej i rozszerzenia oddzielania płatności od produkcji. W rezultacie pewne systemy pomocy przestały istnieć i dlatego związane z nimi przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1793/2004(3) nie są już potrzebne.
(2) We Francji kontynentalnej i we Włoszech wprowadzono niedawno nowe techniki uprawy ryżu wymagające pewnego opóźnienia w zasiewie. Należy zatem przesunąć termin zasiewu, aby kwalifikować się do specjalnej płatności z tytułu uprawy ryżu we Włoszech i Francji.
(3) Zgodnie z dawnym art. 71 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastosowaniu systemu płatności jednolitej po okresie przejściowym, który upłynął najpóźniej w dniu 31 grudnia 2006 r. W rezultacie niektóre płatności z tytułu wołowiny i cielęciny ustanowione w rozdziale 12 wspomnianego rozporządzenia, które państwa członkowskie miały prawo realizować jedynie podczas wspomnianego okresu przejściowego, nie mają już zastosowania. Należy zatem skreślić przepisy rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 dotyczące wspomnianych płatności.
(4) W roku 2009 rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004(4), ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli, zostało zmienione tak, aby miało ono bezpośrednie zastosowanie do systemu jednolitej płatności obszarowej. Przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (WE) nr 796/2004 do systemu jednolitej płatności obszarowej należy zatem skreślić z rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(5) Współfinansowanie uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich dotyczy jedynie Bułgarii i Rumunii w roku 2009. Należy zatem uaktualnić przepisy dotyczące kontroli i sankcji w przypadku współfinansowania.
(6) System odłogowania ma zastosowanie jedynie w postaci dobrowolnego odłogowania ustanowionego w dawnym art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 dla rolników w państwach członkowskich stosujących płatności obszarowe z tytułu roślin uprawnych zgodnie z art. 66 tego rozporządzenia. W celu uproszczenia zarządzania tzw. systemem gruntów odłogowanych z uprawami typu niespożywczego ustanowionym w rozdziale 16 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 należy wyłączyć z tego systemu grunty rolne użytkowane na uprawę produktów kwalifikujących się do płatności obszarowych z tytułu roślin uprawnych.
(7) Artykuł 103 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 stanowi, że średnią mleczność stosowaną do ustalenia liczby kwalifikowalnych krów mamek - działając na podstawie art. 111 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 - oblicza się na podstawie średnich mleczności określonych w załączniku XVI do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004. Załącznik ten określa średnią mleczność dla Hiszpanii na poziomie 4.650 kg. Hiszpania zwróciła się z wnioskiem o aktualizację powyższej średniej mleczności. W świetle rozwoju sektora mleka w tym państwie członkowskim, w którym odnotowano stały wzrost mleczności ze stada mlecznego na skutek procesu restrukturyzacji mającego wpływ zarówno na liczbę, jak i na wielkość gospodarstw rolnych, należy zaktualizować wspomniany załącznik.
(8) Decyzja Komisji C(2004) 1439 z dnia 29 kwietnia 2004 r. została zmieniona w celu określenia obszarów rolnych objętych systemem jednolitej płatności obszarowej w Republice Słowackiej na poziomie 1.880 tys. ha od roku 2009. Należy ująć tę kwotę w załączniku XXI do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1973/2004.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 kwietnia 2009 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.100.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 316/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1973/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców |
| Data aktu: | 17/04/2009 |
| Data ogłoszenia: | 18/04/2009 |
| Data wejścia w życie: | 21/04/2009 |