uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1182/2007 z dnia 26 września 2007 r. ustanawiające przepisy szczegółowe dotyczące sektora owoców i warzyw, zmieniające dyrektywy 2001/112/WE i 2001/113/WE oraz rozporządzenia (EWG) nr 827/68, (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96, (WE) nr 2826/2000, (WE) nr 1782/2003 i (WE) nr 318/2006 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2202/96(1), w szczególności jego art. 42 lit. a), b) i j),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 80 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007(2) ustanawia limit dla produktów wycofywanych z rynku w formie odsetka od wielkości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu jakiegokolwiek produktu jakiejkolwiek danej organizacji producentów. Aby promować bezpłatną dystrybucję jako przeznaczenie wycofywanych produktów, powyższy limit nie powinien dotyczyć produktów wysyłanych do bezpłatnej dystrybucji.
(2) Artykuł 80 ust. 2 akapit trzeci przewiduje 3-procentowy margines błędu w obliczeniu wielkości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu. Wyrażenie to może być mylące i w celu jasności przepis powinien odwoływać się do 3-procentowego marginesu przekroczenia.
(3) Artykuł 55 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1182/2007 stanowi, że programy operacyjne zatwierdzone przed dniem 31 grudnia 2007 r. mogą być zmieniane w celu spełnienia wymogów tego rozporządzenia. Zmiany takie wymagają jednak od zainteresowanych państw członkowskich przyjęcia krajowej strategii na mocy wymienionego rozporządzenia, co może zająć pewien czas w 2008 r.
(4) Po dniu 31 grudnia 2007 r. nie można wycofywać produktów z rynku zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2200/96(3) na skutek zmian wprowadzonych w nim rozporządzeniem (WE) nr 1182/2007.
(5) Pożądanym jest również umożliwienie szybkiego wprowadzenia w 2008 r. nowych środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, tam gdzie jest to administracyjnie możliwe i gdzie można przeprowadzić odpowiednie kontrole, a mianowicie kontrole promocji i komunikacji oraz szkolenia.
(6) W związku z tym, aby umożliwić płynne przejście z systemu zarządzanego rozporządzeniem (WE) nr 2200/96 na system zarządzany rozporządzeniem (WE) nr 1182/2007, aby umożliwić szybkie wprowadzanie nowych środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych oraz aby uniknąć niepotrzebnego zawieszenia środków wycofywania produktów z rynku, należy zezwolić państwom członkowskim na kwalifikowanie wydatków dokonanych na te środki od dnia 1 stycznia 2008 r., nawet jeżeli działania w ramach danego środka są przeprowadzone przed dostosowaniem danego programu operacyjnego w celu jego uwzględnienia. Z tych samych powodów należy zezwolić państwom członkowskim na wprowadzanie zmian w środkach w programach istniejących na mocy art. 55 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1182/2007 w celu uwzględnienia wydatków dokonanych od dnia 1 stycznia 2008 r.
(7) W interesie dobrego zarządzania działania powinny spełniać pozostałe wymogi rozporządzenia (WE) nr 1580/2007, a krajowa strategia i program operacyjny powinny być następnie zmienione, tak aby uwzględniać dany środek przed złożeniem wniosku o płatność w ramach związanej z tym pomocy.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1580/2007.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 kwietnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273 z 17.10.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 350 z 31.12.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.90.3 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 292/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1580/2007 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw |
| Data aktu: | 01/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 02/04/2008 |
| Data wejścia w życie: | 05/04/2008 |