(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/105/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 13 lutego 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 96/23/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. w sprawie środków monitorowania niektórych substancji i ich pozostałości u żywych zwierząt i w produktach pochodzenia zwierzęcego oraz uchylającą dyrektywy 85/358/EWG i 86/469/EWG oraz decyzje 89/187/EWG i 91/664/EWG(1), w szczególności jej art. 29 ust. 1 akapit czwarty oraz art. 29 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 96/23/WE ustanowiono środki monitorowania substancji i grup pozostałości wymienionych w załączniku I do tej dyrektywy. Na mocy dyrektywy Rady 96/23/WE ujęcie danego kraju i zachowanie go w wykazach krajów trzecich, z których zezwala się państwom członkowskim na przywóz zwierząt i podstawowych produktów pochodzenia zwierzęcego objętych tą dyrektywą, zależy od przedłożenia przez kraje trzecie, których to dotyczy, planu określającego oferowane przez niego gwarancje w odniesieniu do monitorowania grup pozostałości i substancji, o których mowa w tej dyrektywie.
(2) W decyzji Komisji 2004/432/WE z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie zatwierdzenia przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE(2) planów w zakresie kontroli pozostałości wymieniono te kraje trzecie, które przedłożyły plan w zakresie kontroli pozostałości, określający gwarancje oferowane przez nie zgodnie z wymogami tej dyrektywy.
(3) Białoruś, Kanada, Falklandy, Mauritius i Szwajcaria przedstawiły Komisji plany w zakresie kontroli pozostałości w odniesieniu do zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego obecnie niewymienionych w załączniku do decyzji 2004/432/WE. Ocena tych planów oraz dodatkowe informacje otrzymane przez Komisję zapewniają wystarczające gwarancje dotyczące monitorowania pozostałości w tych krajach trzecich w odniesieniu do rozpatrywanych zwierząt i produktów. Odnośne zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego powinny zatem zostać ujęte w wykazie zawartym w załączniku do tej decyzji dotyczącym tych krajów trzecich.
(4) Ponadto Szwajcaria przedłożyła Komisji plan w zakresie kontroli pozostałości dotyczący miodu, w odniesieniu do którego obecnie stosuje się ograniczenie "kraje trzecie wykorzystujące jedynie surowce z innych zatwierdzonych krajów trzecich do produkcji żywności". Ocena tego planu i dodatkowe informacje otrzymane przez Komisję zapewniają wystarczające gwarancje dla zniesienia tego ograniczenia. Należy zatem skreślić przypis ustanawiający to ograniczenie w załączniku do decyzji 2004/432/WE.
(5) Etiopia, Islamska Republika Iranu i Surinam przedłożyły Komisji plany kontroli w zakresie pozostałości w odniesieniu do niektórych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego. Ocena tych planów oraz dodatkowe informacje otrzymane przez Komisję zapewniają wystarczające gwarancje dotyczące monitorowania pozostałości w tych krajach trzecich w odniesieniu do rozpatrywanych zwierząt i produktów. Odnośne zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego powinny zatem zostać ujęte w wykazie zawartym w załączniku do decyzji 2004/432/WE dotyczącym Etiopii, Islamskiej Republiki Iranu i Surinamu.
(6) Belize, Kolumbia, Kenia, Oman i Zimbabwe, które są obecnie wymienione w wykazie w odniesieniu do niektórych zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego w załączniku do decyzji 2004/432/WE, nie przedłożyły Komisji wymaganych planów kontroli w odniesieniu do niektórych z tych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego. Wpisy dotyczące odnośnych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego powinny zostać zatem ujęte w wykazie zawartym w załączniku do tej decyzji dotyczącym tych krajów trzecich. Kraje trzecie, których to dotyczy, zostały o tym odpowiednio powiadomione.
(7) Erytrea, Izrael i Tunezja, które obecnie są ujęte w załączniku do decyzji 2004/432/WE w odniesieniu do niektórych zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego, nie przedłożyły Komisji wymaganych planów kontroli w zakresie pozostałości w odniesieniu do niektórych z tych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, ponieważ obecnie nie dokonuje się wywozu do Wspólnoty tego rodzaju zwierząt ani produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z tych krajów trzecich. Odnośne zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego powinny zostać zatem ujęte w wykazie zawartym w załączniku do decyzji 2004/432/WE dotyczącym tych krajów trzecich. Kraje trzecie, których to dotyczy, zostały o tym odpowiednio powiadomione.
(8) Ukraina, która obecnie jest ujęta w wykazie w odniesieniu do koniowatych w związku z ograniczeniem "wywozu żywych koni rzeźnych (wyłącznie zwierząt przeznaczonych do produkcji żywności)" w załączniku do decyzji 2004/432/WE, nie przedłożyła Komisji wymaganego planu kontroli pozostałości. Ponadto badania Biura ds. Żywności i Weterynarii wykazały poważne niedociągnięcia w badaniu żywych koni w tym kraju trzecim. Należy zatem skreślić odnośny wpis w wykazie zawartym w załączniku do tej decyzji. Organy tego kraju trzeciego zostały o tym odpowiednio powiadomione.
(9) Republika Południowej Afryki, która jest obecnie ujęta w wykazie w załączniku do decyzji 2004/432/WE w odniesieniu do kilku zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego, przedłożyła Komisji wymagane plany kontroli w zakresie pozostałości w odniesieniu do tych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego. Jednak inspekcja Biura ds. Żywności i Weterynarii wykazała poważne niedociągnięcia w wykonywaniu planu kontroli w zakresie pozostałości w odniesieniu do niektórych zwierząt lub produktów pochodzenia zwierzęcego, o których mowa w planach. Na tej podstawie Republika Południowej Afryki wniosła o skreślenie z wykazu zawartego w załączniku do tej decyzji wpisów dotyczących wszystkich zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego, z wyjątkiem zwierzyny łownej i zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka, w tym strusi. W odniesieniu do tych zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego otrzymano wystarczające gwarancje.
(10) Należy wprowadzić okres przejściowy obejmujący wysyłki zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z Belize, Kolumbii, Erytrei, Izraela, Kenii, Omanu, Republiki Południowej Afryki, Tunezji, Ukrainy i Zimbabwe, wysłanych z tych krajów trzecich do Wspólnoty przed datą stosowania niniejszej decyzji, w celu uwzględnienia czasu potrzebnego na ich dotarcie do Wspólnoty i uniknięcia zakłóceń w handlu.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2004/432/WE.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lutego 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 10. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/104/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 352).
(2) Dz.U. L 154 z 30.4.2004, s. 44. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/362/WE (Dz.U. L 138 z 30.5.2007, s. 18).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.38.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/105/WE zmieniająca decyzję 2004/432/WE w sprawie zatwierdzenia przedłożonych przez państwa trzecie zgodnie z dyrektywą Rady 96/23/WE planów w zakresie kontroli pozostałości |
| Data aktu: | 11/02/2008 |
| Data ogłoszenia: | 13/02/2008 |
| Data wejścia w życie: | 13/02/2008, 01/03/2008 |