Decyzja 2008/981/WE w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 91/440/EWG oraz dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przyznanych Irlandii oraz Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej

DECYZJA KOMISJI
z dnia 5 grudnia 2008 r.
w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 91/440/EWG oraz dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przyznanych Irlandii oraz Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 7703)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2008/981/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 grudnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/440/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie rozwoju kolei wspólnotowych(1), w szczególności jej art. 14a ust. 3, oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/14/WE z dnia 26 lutego 2001 r. w sprawie alokacji zdolności przepustowej infrastruktury kolejowej i pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury kolejowej(2), w szczególności jej art. 33 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 14a dyrektywy 91/440/EWG i art. 33 dyrektywy 2001/14/WE Irlandia i Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej ze względu na swoje szczególne położenie geograficzne korzystają z odstępstw od stosowania niektórych przepisów wymienionych dyrektyw, takich jak wymagania powierzenia niezależnemu organowi roli zapewnienia wolnego od dyskryminacji dostępu do infrastruktury kolejowej, powołania niezależnego organu kontrolnego (regulatora), przepisów dotyczących zdolności przepustowej, umów ramowych, środków podejmowanych w przypadku wystąpienia przeciążenia sieci kolejowej oraz innych przepisów. Odstępstwa te wygasły z dniem 14 marca 2008 r.

(2) Irlandia złożyła wniosek o przedłużenie okresu obowiązywania odstępstw o kolejnych 5 lat z dniem 13 marca 2007 r., a Zjednoczone Królestwo złożyło podobny wniosek z dniem 14 marca 2007 r.

(3) Na podstawie dowodów dostarczonych przez państwa członkowskie Komisja uznała, że specyficzne położenie geograficzne Irlandii i Irlandii Północnej oraz, w obecnej sytuacji, brak perspektyw rozwoju usług kolejowego transportu towarowego oraz międzynarodowych kolejowych usług pasażerskich uzasadnia przedłużenie okresu obowiązywania odstępstw o kolejnych 5 lat. W nadchodzących latach ewentualne koszty zapewnienia zgodności z wymaganiami dyrektyw objętych odstępstwami przekroczyłyby potencjalne korzyści wynikające z pełnego wdrożenia ram regulacyjnych wspólnotowego rynku usług transportu kolejowego.

(4) Kilka wniosków Komisji o uzupełnienie dokumentacji oraz opóźnienia w ich dostarczeniu doprowadziły do opóźnienia w opracowaniu niniejszej decyzji. Decyzja w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej stosowana jest z mocą wsteczną od dnia 15 marca 2008 r.

(5) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Kolei Europejskich, powołanego na mocy art. 11a dyrektywy 91/440/EWG oraz art. 35 dyrektywy 2001/14/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Okres obowiązywania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, o których mowa w art. 14a ust. 1 dyrektywy 91/440/EWG, przedłuża się do dnia 14 marca 2013 r.

Artykuł  2

Okres obowiązywania odstępstw przyznanych Irlandii i Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, o których mowa w art. 33 ust. 1 dyrektywy 2001/14/WE, przedłuża się do dnia 14 marca 2013 r.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 15 marca 2008 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii i Zjednoczonego Królestwa.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, s. 25.

(2) Dz.U. L 75 z 15.3.2001, s. 29.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.352.32

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/981/WE w sprawie przedłużenia stosowania odstępstw od niektórych przepisów dyrektywy Rady 91/440/EWG oraz dyrektywy 2001/14/WE Parlamentu Europejskiego i Rady przyznanych Irlandii oraz Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w odniesieniu do Irlandii Północnej
Data aktu: 05/12/2008
Data ogłoszenia: 31/12/2008