Decyzja 2008/951/WE w sprawie przydziału środków dla Somalii w ramach 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju

DECYZJA NR 2/2008 RADY MINISTRÓW AKP-WE
z dnia 18 listopada 2008 r.
w sprawie przydziału środków dla Somalii w ramach 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju

(2008/951/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2008 r.)

RADA MINISTRÓW AKP-WE,

uwzględniając umowę o partnerstwie AKP-WE podpisaną w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r. i zmienioną w Luksemburgu dnia 25 czerwca 2005 r.(1), w szczególności jej art. 93 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy decyzji nr 3/2001 Rady Ministrów AKP-WE(2) na współpracę finansową na rzecz rozwoju z Somalią przeznaczono z 8. i 9. Europejskiego Funduszu Rozwoju (EFR) kwotę 149 mln EUR na okres do końca 2007 r., zgodnie z art. 93 ust. 6 umowy o partnerstwie AKP-WE. Przepis ten pozwala Radzie Ministrów AKP-WE na udzielenie specjalnego wsparcia państwom AKP będącym Stroną poprzednich konwencji AKP-WE, które z powodu braku instytucji rządowych ustanawianych w trybie normalnym nie były w stanie podpisać lub ratyfikować wspomnianej umowy.

(2) Na mocy decyzji nr 3/2007(3) Rady Ministrów AKP-WE z dnia 25 maja 2007 r. zmieniającej decyzję nr 3/2001 wspomniany przydział środków na rzecz Somalii zwiększono o 36.144.798 EUR z 9. EFR.

(3) Zmieniona umowa o partnerstwie AKP-WE, zawierająca wieloletnie ramy finansowe na okres od 2008 do 2013 r., ujęte w załączniku Ib do tej umowy(4), weszła w życie w dniu 1 lipca 2008 r. Jej art. 93 ust. 6 ma nadal zastosowanie w stosunku do Somalii.

(4) W celu zapewnienia ciągłości wsparcia udzielanego na rzecz ludności somalijskiej należy przydzielić środki na ten cel z 10. EFR, który obejmie okres od 2008 do 2013 r.

(5) Somalia powinna skorzystać z przydziałów z 10. EFR, które są porównywalne do tych, które otrzymały państwa z grupy AKP, które ratyfikowały umowę o partnerstwie AKP-WE. Gdyby Somalia była włączona do modelu przydziału pomocy 10. EFR, który opiera się na kryterium potrzeb i wyników przewidzianym w art. 3 załącznika IV do umowy o partnerstwie AKP-WE, kwota, jaka by z tego wynikała, wynosiłaby 212 mln EUR na pokrycie wsparcia makroekonomicznego, polityk sektorowych, programów i projektów wspierających kluczowe i niekluczowe obszary objęte wsparciem wspólnotowym oraz 3,8 mln EUR na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, jak określono w tym samym artykule. Na specjalne wsparcie powinno się zatem przeznaczyć kwoty równoważne.

(6) Na posiedzeniu w dniu 25 maja 2007 r. Rada Ministrów AKP-WE postanowiła przekazać Komitetowi Ambasadorów swoje uprawnienia w zakresie ukończenia prac nad przeglądem specjalnego wsparcia na rzecz Somalii w ramach 10. EFR,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1
1.
Zgodnie z art. 93 ust. 6 umowy o partnerstwie AKP-WE pobiera się z rezerwy dziesiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju na współpracę krajową i regionalną kwotę 215,8 mln EUR na udzielenie specjalnego wsparcia Somalii. W ramach wymienionej kwoty:

a) 212 mln EUR wykorzystuje się na działalność związaną z rozwojem instytucjonalnym oraz podejmowaniem działań w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb najsłabszych grup ludności. Wspomniany przydział środków planuje się w ramach specjalnej strategii pomocy;

b) 3,8 mln EUR wykorzystuje się na pokrycie nieprzewidzianych potrzeb, takich jak pomoc nadzwyczajna w przypadku, jeżeli takie wsparcie nie może być finansowane z budżetu UE.

2.
Komisja przyjmuje obowiązki związane z funkcją krajowego urzędnika zatwierdzającego w zakresie programowania i wdrażania wspomnianego przydziału środków zgodnie z art. 4 ust. 5 załącznika IV do umowy AKP-WE.
Artykuł  2

Wzywa się Komisję Europejską do podjęcia odpowiednich środków w celu nadania skuteczności niniejszej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 listopada 2008 r.

W imieniu Rady Ministrów AKP-WE
P. SELLAL
Przewodniczący Komitetu Ambasadorów AKP-WE z upoważnienia

______

(1) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 27.

(2) Dz.U. L 56 z 27.2.2002, s. 23.

(3) Dz.U. L 175 z 5.7.2007, s. 36.

(4) Dz.U. L 247 z 9.9.2006, s. 22.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.338.53

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/951/WE w sprawie przydziału środków dla Somalii w ramach 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju
Data aktu: 18/11/2008
Data ogłoszenia: 17/12/2008
Data wejścia w życie: 18/11/2008