Rozporządzenie 1166/2008 w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 1166/2008
z dnia 19 listopada 2008 r.
w sprawie badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (EWG) nr 571/88 z dnia 29 lutego 1988 r. w sprawie organizacji badań statystycznych Wspólnoty dotyczących struktury gospodarstw rolnych 2 przewiduje program prowadzenia badań wspólnotowych w celu dostarczania statystyk dotyczących struktury gospodarstw rolnych do 2007 r.

(2) Program badań struktury gospodarstw rolnych prowadzonych w całej Wspólnocie począwszy od lat 1966/67, należy kontynuować w celu badania tendencji na poziomie Wspólnoty. Dla zachowania przejrzystości rozporządzenie (EWG) nr 571/88 powinno zostać zastąpione niniejszym rozporządzeniem.

(3) W celu uaktualnienia podstawowych rejestrów gospodarstw rolnych i uzyskania innych informacji wymaganych dla odpowiedniego warstwowania w badaniach reprezentacyjnych istnieje konieczność przeprowadzania spisu gospodarstw rolnych we Wspólnocie przynajmniej co dziesięć lat. Ostatni spis przed przyjęciem niniejszego rozporządzenia odbył się w latach 1999/2000.

(4) Istnieje konieczność gromadzenia danych na temat wdrażania środków związanych z rozwojem obszarów wiejskich, określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) 3 .

(5) W konkluzjach z dnia 19 grudnia 2006 r. na temat wskaźników rolno-środowiskowych Rada uznała, że istnieje zapotrzebowanie na porównywalne dane dotyczące działalności rolnej, uzyskiwane na odpowiednim poziomie geograficznym i obejmujące całą Wspólnotę. Rada zwróciła się do Komisji o podjęcie środków określonych w komunikacie Komisji z dnia 15 sierpnia 2006 r. 4 , które obejmują opracowanie danych statystycznych dotyczących zwłaszcza praktyk w zakresie prowadzenia gospodarstw rolnych oraz wykorzystania środków produkcji w rolnictwie.

(6) Informacje statystyczne na temat różnych metod produkcji rolnej na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych są niewystarczające. W związku z tym, aby dostarczyć dodatkowych danych statystycznych umożliwiających opracowanie polityki rolno-środowiskowej oraz poprawę jakości wskaźników rolno-środowiskowych, należy usprawnić gromadzenie informacji na temat metod produkcji rolnej w powiązaniu z informacjami uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych.

(7) Porównywalne statystyki dotyczące struktury gospodarstw rolnych pochodzące ze wszystkich państw członkowskich są istotne dla określenia rozwoju polityki rolnej we Wspólnocie. Dlatego też w odniesieniu do badanych cech należy w miarę możliwości stosować standardowe klasyfikacje i wspólne definicje.

(8) Przeprowadzenie w roku 2010 badania struktury gospodarstw rolnych, a w roku 2011 dziesięcioletniego spisu ludności stanowiłoby znaczne obciążenie dla służb statystycznych państw członkowskich, gdyby terminy realizacji w terenie tych dwóch istotnych badań się pokrywały. Należy zatem wprowadzić odstępstwo umożliwiające państwom członkowskim przeprowadzenie badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2009.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 5 stanowi ramy odniesienia dla przepisów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, zwłaszcza w odniesieniu do poszanowania norm bezstronności, rzetelności, odpowiedniości, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych oraz przejrzystości. Rozporządzenie Rady (Euratom, EWG) nr 1588/90 z dnia 11 czerwca 1990 r. w sprawie przekazywania danych objętych poufnością informacji statystycznych do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich 6 stanowi ramy odniesienia w zakresie przekazywania i ochrony poufnych danych statystycznych dostarczanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, mające na celu zapewnienie, że nie zachodzi bezprawne ujawnianie i wykorzystywanie danych statystycznych Wspólnoty do celów innych niż statystyczne w trakcie ich opracowywania i rozpowszechniania.

(10) Wykorzystywanie przez Komisję informacji na temat położenia gospodarstwa rolnego powinno być ograniczone do analiz statystycznych i nie powinno obejmować losowania próby ani przeprowadzania badań. Należy zapewnić niezbędną ochronę poufności danych, między innymi poprzez zmniejszenie dokładności parametrów dotyczących położenia i odpowiednie agregowanie danych przy publikacji statystyk.

(11) Rozporządzeniem Rady (EWG) nr 3037/90 7 ustanowiono statystyczną klasyfikację działalności gospodarczej we Wspólnocie.

(12) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji jednostek terytorialnych do celów statystycznych (NUTS) 8 jednostki terytorialne należy określić zgodnie z klasyfikacją NUTS.

(13) W celu maksymalnego zmniejszenia obciążenia respondentów i państw członkowskich związanego z gromadzeniem danych należy zapewnić możliwość korzystania z badań reprezentacyjnych i źródeł administracyjnych.

(14) Przeprowadzenie badań statystycznych będzie wymagało od państw członkowskich i Komisji przeznaczenia na ten cel w ciągu szeregu lat znacznych środków finansowych, których znaczna część będzie wykorzystywana na spełnienie wymogów Wspólnoty.

(15) Uznaje się, że w wielu państwach członkowskich spełnienie wymogów dotyczących lokalizacji i identyfikacji satelitarnej gospodarstw rolnych napotyka poważne trudności metodologiczne i techniczne.

(16) Należy zatem ustanowić przepisy umożliwiające wsparcie programu badań dotacjami Wspólnoty w ramach Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej 9 .

(17) Niniejsze rozporządzenie określa kopertę finansową na cały czas trwania programu, która stanowi zasadniczy punkt odniesienia dla władzy budżetowej podczas corocznej procedury budżetowej, w rozumieniu punktu 37 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami 10 .

(18) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie systematyczne tworzenie statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych i metod produkcji rolnej, nie może być osiągnięty w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, z uwagi na rozmiary i skutki niniejszego rozporządzenia, natomiast możliwe jest lepsze jego osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.

(19) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 11 .

(20) W szczególności Komisja powinna być uprawniona do definiowania współczynników dotyczących sztuk dużych, definiowania badanych cech i dostosowywania załączników do niniejszego rozporządzenia. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(21) Przeprowadzono konsultacje ze Stałym Komitetem ds. Statystyk Rolniczych ustanowionym decyzją Rady 72/279/EWG 12 ,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia ramy tworzenia porównywalnych statystyk wspólnotowych dotyczących struktury gospodarstw rolnych oraz badania metod produkcji rolnej.

Artykuł  2

Definicje

Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"gospodarstwo rolne" lub "gospodarstwo" oznacza wyodrębnioną jednostkę, zarówno pod względem technicznym, jak i ekonomicznym, która posiada oddzielne kierownictwo i prowadzi działalność rolniczą wymienioną w załączniku I na terytorium gospodarczym Unii Europejskiej jako działalność podstawową lub drugorzędną;
b)
"sztuka duża" oznacza standardową jednostkę miary umożliwiającą sumowanie poszczególnych kategorii zwierząt gospodarskich do celów porównawczych. Sztuki duże określa się na podstawie wymogów żywieniowych poszczególnych kategorii zwierząt, dla których przyjmuje się odpowiednie współczynniki, zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2;
c)
"badania reprezentacyjne" oznaczają badania statystyczne w oparciu o warstwowe losowanie próby, których celem jest uzyskanie reprezentatywnych statystyk dotyczących gospodarstw rolnych na szczeblu regionalnym i krajowym; w warstwowaniu uwzględnia się wielkość i typ gospodarstwa rolnego, tak aby gospodarstwa rolne o różnej wielkości i różnych typów były odpowiednio reprezentowane;
d)
"region" oznacza jednostkę terytorialną NUTS 2 określoną w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003;
e)
"położenie gospodarstwa rolnego" oznacza współrzędne szerokości i długości geograficznej z dokładnością do 5 minut szerokości kątowej, tak by uniemożliwić bezpośrednią identyfikację poszczególnych gospodarstw rolnych; jeżeli dane położenie określone na podstawie szerokości i długości geograficznej obejmuje tylko jedno gospodarstwo rolne, to gospodarstwo to przyporządkowywane jest do innego położenia, które obejmuje co najmniej jeszcze jedno gospodarstwo rolne.
Artykuł  3

Zakres badań

1.
Badania określone w niniejszym rozporządzeniu obejmują:
a)
gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych wynosi co najmniej jeden hektar;
b)
gospodarstwa rolne, w których powierzchnia użytków rolnych wykorzystywanych do celów rolniczych jest mniejsza niż jeden hektar, o ile część produkcji tych gospodarstw przeznaczona jest na sprzedaż lub jeśli wielkość ich produkcji przekracza pewne fizyczne progi.
2.
Jednakże państwa członkowskie, które stosują wielkości progów powyżej jednego hektara, ustalają ten próg na potrzeby badań na poziomie, wyłączającym jedynie najmniejsze gospodarstwa rolne, których łączny udział w ogólnej powierzchni użytkowanych użytków rolnych z wyłączeniem terenów wspólnych, jak i w całkowitej liczbie sztuk dużych wynosi najwyżej 2 %.
3.
W każdym przypadku należy uwzględnić wszystkie gospodarstwa rolne osiągające jeden z progów fizycznych określonych w załączniku II.
Artykuł  4

Źródła danych

1.
Państwa członkowskie wykorzystują informacje ze zintegrowanego systemu zarządzenia i kontroli przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1782/2003 13 , systemu identyfikacji i rejestracji bydła przewidzianego rozporządzeniem (WE) nr 1760/2000 14 oraz rejestru gospodarstw ekologicznych ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 834/2007 15 , o ile te informacje są co najmniej takiej samej jakości, jak informacje uzyskane z badań statystycznych. Państwa członkowskie mogą również korzystać ze źródeł administracyjnych dotyczących uprawy roślin genetycznie zmodyfikowanych oraz konkretnych środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III.
2.
Jeżeli dane państwo członkowskie postanowi wykorzystać inne źródła administracyjne niż te, które określono w ust. 1, wówczas powiadamia z wyprzedzeniem Komisję i podaje szczegółowe informacje dotyczące metody, którą zamierza stosować, oraz jakości danych pochodzących z tego źródła administracyjnego.
Artykuł  5

Wymogi dokładności

1.
Państwa członkowskie przeprowadzające badania reprezentacyjne zapewniają, aby ważone wyniki badań były statystycznie reprezentatywne dla gospodarstw rolnych w każdym regionie oraz spełniały wymogi dotyczące dokładności określone w załączniku IV.
2.
W uzasadnionych przypadkach Komisja zezwala państwom członkowskim na zastosowanie wyjątków od wymogów dokładności, o których mowa w ust. 1, dla określonych regionów.

ROZDZIAŁ  II

STATYSTYKI DOTYCZĄCE STRUKTURY GOSPODARSTW ROLNYCH

Artykuł  6

Badania struktury gospodarstw rolnych

1.
W latach 2010, 2013 i 2016 państwa członkowskie przeprowadzą badania struktury gospodarstw rolnych, zwane dalej "badaniami struktury gospodarstw rolnych".
2.
Badanie struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 przeprowadza się w formie spisu. Jednak w przypadku cechy "inna działalność zarobkowa" osób pracujących w gospodarstwie, wymienionych w załączniku III sekcja V ppkt (ii), można zastosować badanie reprezentacyjne.
3.
Badania struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 mogą być przeprowadzone w formie badania reprezentacyjnego.
Artykuł  7

Cechy objęte badaniem

1.
Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech objętych badaniem wymienionych w załączniku III.
2.
Komisja może dokonać zmian w wykazie cech objętych badaniem zamieszczonym w załączniku III w odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.
3.
Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.
4.
Definicje cech badanych przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.
Artykuł  8

Okresy odniesienia

Okresy odniesienia dla badań struktury gospodarstw rolnych przeprowadzanych w latach 2010, 2013 i 2016 są następujące:

a)
dla cech badanych dotyczących gruntów, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;
b)
dla cech badanych dotyczących zwierząt gospodarskich, określonych w załączniku III - dzień odniesienia między 1 marca a 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane;
c)
dla cech badanych dotyczących siły roboczej, określonych w załączniku III - okres 12 miesięcy kończący się w dniu odniesienia między 1 marca a 31 października roku, w którym badanie jest przeprowadzane;
d)
dla środków rozwoju obszarów wiejskich określonych w załączniku III - okres trzech lat kończący się w dniu 31 grudnia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.
Artykuł  9

Przekazywanie

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań struktury gospodarstw rolnych za rok 2010 do dnia 31 marca 2012 r.
2.
W przypadku badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie przekazują Komisji zatwierdzone wyniki badań w terminie 12 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.
3.
Dane dotyczące środków rozwoju obszarów wiejskich, o których mowa w załączniku III, oraz uzyskane ze źródeł administracyjnych mogą być przekazywane Komisji oddzielnie w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku, w którym badanie jest przeprowadzane.
4.
Wyniki badania struktury gospodarstw rolnych przekazywane Komisji sporządzone są w formie elektronicznej i na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych.
5.
Komisja określa format przekazywania wyników badań.
6.
Komisja nie wykorzystuje danych z badania struktury gospodarstw rolnych do losowania prób ani do przeprowadzania badań.
Artykuł  10

Operat losowania

W celu aktualizacji operatu losowania dla badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 państwa członkowskie udostępniają krajowym władzom odpowiedzialnym za badania struktury gospodarstw rolnych informacje dotyczące gospodarstw rolnych zawarte w zgromadzonych na swoich terytoriach aktach spraw administracyjnych.

ROZDZIAŁ  III

STATYSTYKI DOTYCZĄCE METOD PRODUKCJI ROLNEJ

Artykuł  11

Badanie metod produkcji rolnej

1.
Państwa członkowskie przeprowadzają badanie metod produkcji rolnej stosowanych w gospodarstwach rolnych. Badanie może być przeprowadzone jako badanie reprezentacyjne.
2.
W uzasadnionych przypadkach Komisja może zezwolić państwu członkowskiemu na przeprowadzenie badania reprezentacyjnego z wykorzystaniem odrębnych podprób.
3.
Państwa członkowskie dostarczają informacje na temat cech badanych dotyczących metod produkcji rolnej wymienionych w załączniku V.
4.
Dla każdego badanego gospodarstwa rolnego państwa członkowskie przekazują także szacunkowe dane na temat ilości wody wykorzystywanej do nawadniania w gospodarstwie (w metrach sześciennych). Szacunku można dokonać na podstawie modelu.
5.
Komisja zapewnia państwom członkowskim wsparcie metodyczne i wsparcie innego rodzaju do celów opracowania modelu, o którym mowa w ust. 4. Ponadto Komisja wspiera współpracę i wymianę doświadczeń między państwami członkowskimi niezbędne do osiągnięcia porównywalnych wyników.
6.
Jeżeli dane państwo członkowskie stwierdzi, że cecha charakterystyczna występuje rzadko lub wcale, cecha ta może być wyłączona z procesu zbierania danych. W roku kalendarzowym bezpośrednio poprzedzającym rok, w którym ma zostać przeprowadzone badanie, dane państwo członkowskie informuje Komisję o wszelkich cechach wyłączonych z procesu zbierania danych.
7.
Definicje cech objętych badaniem przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 15 ust. 2.
8.
Okres odniesienia pokrywa się z okresami odniesienia stosowanymi dla cech objętych badaniem w badaniu struktury gospodarstw rolnych w roku 2010.
9.
Wyniki tego badania powinny być powiązane z danymi uzyskanymi z badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 na poziomie pojedynczych gospodarstw rolnych. Zestaw łącznie zatwierdzonych danych przekazuje się Komisji w formie elektronicznej najpóźniej do dnia 31 grudnia 2012 r.
10.
Komisja określa format przekazywania wyników badań.
11.
Komisja nie wykorzystuje danych na temat metod produkcji rolnej do losowania prób ani do przeprowadzania badań.

ROZDZIAŁ  IV

SPRAWOZDANIA, FINANSOWANIE I ŚRODKI WYKONAWCZE

Artykuł  12

Sprawozdania

1.
Państwa członkowskie przekazują krajowe sprawozdania metodologiczne dotyczące badań, których dotyczy niniejsze rozporządzenie, opisujące:
a)
zastosowaną organizację i metodologię;
b)
poziom dokładności w badaniach reprezentacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu;
c)
informacje na temat jakości wszelkich wykorzystanych źródeł danych administracyjnych; oraz
d)
kryteria włączenia i wyłączenia zastosowane w celu spełnienia wymogów dotyczących zakresu badania, określonych w art. 3.
2.
Krajowe sprawozdania metodologiczne przekazywane są Komisji wraz z zatwierdzonymi wynikami badań zgodnie z terminami określonymi w art. 9 ust. 1 i 2.
3.
Oprócz krajowych sprawozdań metodologicznych wymaganych na zakończenie każdego badania państwa członkowskie przekazują Komisji wszelkie informacje dodatkowe, jakie mogą być wymagane, dotyczące organizacji i metodologii badania.
Artykuł  13

Wkład wspólnotowy

1.
Państwa członkowskie otrzymują wkład finansowy ze Wspólnoty w wysokości najwyżej 75 % z tytułu kosztów przeprowadzania badań określonych w niniejszym rozporządzeniu, z zastrzeżeniem kwot maksymalnych określonych w ust. 3 i 4.
2.
Z chwilą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Komisja udziela państwom członkowskim, które złożą stosowny wniosek, niezbędnego wsparcia technicznego i merytorycznego w zakresie satelitarnej lokalizacji gospodarstw rolnych.
3.
W odniesieniu do łącznych kosztów badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2010 i badania metod produkcji rolnej wkład wspólnotowy jest ograniczony do kwot maksymalnych wymienionych poniżej:
po 50.000 EUR dla Luksemburga i Malty,
po 1.000.000 EUR dla Austrii, Irlandii i Litwy,
po 2.000.000 EUR dla Bułgarii, Niemiec, Węgier, Portugalii i Zjednoczonego Królestwa,
po 3.000.000 EUR dla Grecji, Hiszpanii i Francji,
po 4.000.000 EUR dla Włoch, Polski i Rumunii, oraz
po 300.000 EUR dla wszystkich pozostałych państw członkowskich.
4.
W odniesieniu do badań struktury gospodarstw rolnych w latach 2013 i 2016 kwoty maksymalne określone w ust. 3 są zmniejszone o 50 %.
4a. 16
Na badanie struktury gospodarstw rolnych w 2016 r. przeznacza się maksymalną kwotę na rzecz Chorwacji w wysokości 500.000 EUR.
5.
Wkład finansowy Wspólnoty finansowany jest z Europejskiego Funduszu Gwarancji Rolnej zgodnie z art. 3 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (WE) nr 1290/2005.
Artykuł  14

Ramy finansowe

1.
Koperta finansowa na realizację programu badań, w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia, wynosi 58.850.000 EUR na lata 2008-2013.
2. 17
Pula środków finansowych na realizację badań struktury gospodarstw rolnych w 2016 r., w tym środki niezbędne do zarządzania, utrzymywania i rozwoju systemów baz danych wykorzystywanych w Komisji do przetwarzania danych dostarczonych przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, wynosi 20.650.000 EUR na lata 2014-2018.
3.
Roczne środki zatwierdzane są przez władzę budżetową w granicach ram finansowych.
4. 18
Komisja realizuje unijne wsparcie finansowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 19 .
Artykuł  14a 20

Ochrona interesów finansowych Unii

1.
Komisja przyjmuje odpowiednie środki zapewniające, w przypadku realizacji działań finansowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia, ochronę interesów finansowych Unii przez stosowanie środków zapobiegania nadużyciom finansowym, korupcji i innym nielegalnym działaniom, przez skuteczne kontrole oraz, w razie wykrycia nieprawidłowości, przez odzyskiwanie kwot nienależnie wypłaconych, a także, w stosownych przypadkach, przez nałożenie skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji.
2.
Komisja lub jej przedstawiciele oraz Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do audytu, na podstawie dokumentacji i na miejscu, wobec wszystkich beneficjentów dotacji, wykonawców i podwykonawców, którzy otrzymują od Unii środki na podstawie niniejszego programu.

Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) może przeprowadzać kontrole i inspekcje na miejscu u podmiotów gospodarczych, których takie finansowanie bezpośrednio lub pośrednio dotyczy, zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 21 , w celu ustalenia, czy miały miejsce nadużycia finansowe, korupcja lub jakiekolwiek inne nielegalne działanie, naruszające interesy finansowe Unii, w związku z umową o dotację, decyzją o udzieleniu dotacji lub zamówieniem dotyczącym finansowania przez Unię.

Nie naruszając przepisów akapitów pierwszego i drugiego, w umowach o współpracy z państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi, umowach o dotację, decyzjach o udzieleniu dotacji i zamówieniach wynikających z wdrożenia niniejszego rozporządzenia wyraźnie upoważnia się Komisję, Trybunał Obrachunkowy i OLAF do prowadzenia takich audytów, kontroli i inspekcji na miejscu.

Artykuł  15

Komitet

1.
Komisja jest wspierana przez Stały Komitet ds. Statystyk Rolniczych ustanowiony decyzją 72/279/EWG.
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem przepisów jej art. 8.
Artykuł  16

Odstępstwa

1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 i 2, art. 8, art. 9 ust. 1, art. 11 ust. 8 i 9, art. 13 ust. 3, załącznika III i załącznika IV, odniesienia do roku 2010 zastępuje się odniesieniami do roku 2009 w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.
2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 9 ust. 1, odniesienie do dnia 31 marca 2012 r. zastępuje się odniesieniami do:
a)
dnia 31 marca 2011 r. w przypadku Grecji i Portugalii;
b)
dnia 30 czerwca 2011 r. w przypadku Hiszpanii;
c)
dnia 30 czerwca 2012 r. w przypadku Włoch i Rumunii.
3.
Na zasadzie odstępstwa od art. 11 ust. 9, odniesienie do dnia 31 grudnia 2012 r. zastępuje się odniesieniem do dnia 31 grudnia 2011 r. w przypadku Grecji, Hiszpanii i Portugalii.
Artykuł  17

Uchylenie

1.
Uchyla się rozporządzenie (EWG) nr 571/88.
2.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia traktuje się jako odesłania do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  18

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 19 listopada 2008 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego

W imieniu Rady

H.-G PÖTTERING

J.-P JOUYET

Przewodniczący

Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Wykaz rodzajów działalności rolniczej, o których mowa w definicji gospodarstwa rolnego

Gospodarstwo rolne definiuje się przy pomocy następujących rodzajów działalności (podstawowej lub drugorzędnej), których podstawę stanowi statystyczna klasyfikacja działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE Rev. 2) dla upraw rolnych, chowu i hodowli zwierząt, łowiectwa, włączając działalność usługową:
Opis działalności kod NACE Rev. 2 Dodatkowe uwagi dotyczące działalności włączonej do definicji działalności rolnej lub wyłączonych z niej
Uprawy rolne inne niż wieloletnie 01.1
Uprawa roślin wieloletnich 01.2 Gospodarstwa rolne wytwarzające wino z winogron produkowanych we własnej winnicy i oliwę z oliwek produkowanych we własnej plantacji są objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.
Rozmnażanie roślin 01.3
Chów i hodowla zwierząt 01.4 Wszystkie formy działalności sklasyfikowane w ramach kodu 01.49 NACE Rev. 2 (Chów i hodowla pozostałych zwierząt) są wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia z wyjątkiem:

(i) chowu i hodowli strusi, emu i królików;

(ii) pszczelarstwa i produkcji miodu oraz wosku pszczelego.

Uprawy rolne połączone z chowem i hodowlą zwierząt (działalność mieszana) 01.5
Działalność usługowa wspomagająca rolnictwo i następująca po zbiorach 01.6 Ogólnie, wszystkie gospodarstwa rolne, które prowadzą działalność w ramach kodu 01.6 NACE Rev. 2 są wyłączone z zakresu niniejszego rozporządzenia, jeżeli prowadzą one wyłącznie taką działalność. Jednak gospodarstwa jedynie utrzymujące użytki rolne według zasad dobrej kultury rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska (według 01.61 NACE Rev. 2) są objęte zakresem niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK  II

 Progi dla badań struktury gospodarstw rolnych i badania metod produkcji rolnej

Cechy objęte badaniem Próg
Powierzchnia użytkowanych użytków rolnych Grunty orne, ogrody przydomowe, trwałe użytki zielone, uprawy trwałe 5 ha
Uprawy trwałe uprawiane na otwartej przestrzeni Sady i plantacje roślin owocowych, jagodowych, owoców cytrusowych i oliwek, winnice i szkółki roślinne 1 ha
Inna intensywna produkcja Świeże warzywa, melony i truskawki - uprawy polowe lub pod niskimi (niedostępnymi) osłonami 0,5 ha
Tytoń 0,5 ha
Chmiel 0,5 ha
Bawełna 0,5 ha
Uprawy pod szkłem lub innymi (dostępnymi) osłonami Świeże warzywa, melony i truskawki 0,1 ha
Kwiaty lub rośliny ozdobne (z wyłączeniem szkółek) 0,1 ha
Bydło Ogółem 10 sztuk
Trzoda chlewna Ogółem 50 sztuk
Lochy do dalszego chowu 10 sztuk
Owce Ogółem 20 sztuk
Kozy Ogółem 20 sztuk
Drób Ogółem 1.000 sztuk

ZAŁĄCZNIK  III

  22 Wykaz cech objętych badaniem struktury gospodarstw rolnych w 2016 r

CECHY OBJĘTE BADANIEM JEDNOSTKI/KATEGORIE
I.
Ogólne cechy objęte badaniem

- Położenie gospodarstwa 23

- - Region NUTS 24 3 Kod NUTS 3

- - Czy gospodarstwo znajduje się na obszarach o niekorzystnych L/M/N 25

warunkach gospodarowania (ONW)?

- Status prawny gospodarstwa

- - Czy gospodarstwo jest częścią gruntów wspólnych? Tak/Nie

- - Czy odpowiedzialność prawną i ekonomiczną za gospodarstwo

ponosi:

- - - osoba fizyczna, która jest wyłącznym posiadaczem, Tak/Nie

w przypadku gdy gospodarstwo jest niezależne?

- - - - Jeżeli odpowiedź na poprzednie pytanie brzmi »tak«, Tak/Nie

to czy osoba ta (posiadacz) jest także osobą zarządzającą

gospodarstwem?

- - - - - Jeśli osoba ta nie jest osobą zarządzającą gospodarstwem, Tak/Nie

to czy osoba zarządzająca jest członkiem rodziny posiadacza?

- - - - - Jeśli osoba zarządzająca gospodarstwem jest członkiem Tak/Nie

rodziny posiadacza, to czy osobą zarządzającą gospodarstwem

jest współmałżonek posiadacza?

- - - jedna lub więcej osób fizycznych będących partnerami, gdy Tak/Nie

gospodarstwo jest gospodarstwem grupowym?

- - - osoba prawna? Tak/Nie

- Struktura własnościowa (w odniesieniu do posiadacza) i system

gospodarki rolnej

- - Użytkowane użytki rolne:

- - - własne ha

- - - dzierżawione ha

- - - połownictwo lub inne rodzaje ha

- - - wspólne ha

- Rolnictwo ekologiczne

- - Czy w gospodarstwie stosuje się rolnictwo ekologiczne? Tak/Nie

- - Szczegóły 26

- - - Całkowita powierzchnia użytkowanych użytków rolnych ha

gospodarstwa, na której stosuje się ekologiczne

metody produkcji certyfikowane zgodnie z zasadami

krajowymi lub Unii Europejskiej

- - - Całkowita powierzchnia użytkowanych użytków rolnych ha

gospodarstwa, która jest w trakcie przestawiania na

ekologiczne metody produkcji, które będą certyfikowane

zgodnie z zasadami krajowymi lub Unii Europejskiej

- - - Powierzchnia gospodarstwa, na której stosuje się ekologiczne metody produkcji certyfikowane zgodnie z zasadami krajowymi lub Unii Europejskiej lub która jest w trakcie przestawiania na ekologiczne metody produkcji, które będą certyfikowane zgodnie z tymi zasadami

- - - - Zboża na ziarno (w tym materiał siewny) ha

- - - - Strączkowe jadalne na ziarno i uprawy białkowe na ziarno ha

(w tym materiał siewny i mieszanki zbóż oraz nasion roślin

strączkowych)

- - - - Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków ha

na sadzeniaki)

- - - - Buraki cukrowe (z wyjątkiem upraw nasiennych) ha

- - - - Uprawy oleiste ha

- - - - Świeże warzywa, melony i truskawki ha

- - - - Pastwiska i łąki, z wyjątkiem terenów ekstensywnego wypasu ha

- - - - Sady i plantacje roślin jagodowych ha

- - - - Plantacje owoców cytrusowych ha

- - - - Plantacje oliwek ha

- - - - Winnice ha

- - - - Inne uprawy (rośliny włókniste itp.), w tym tereny ekstensywnego ha

wypasu

- - - Metody produkcji ekologicznej stosowane w produkcji

zwierzęcej i certyfikowane zgodnie z zasadami krajowymi

lub Unii Europejskiej:

- - - - Bydło 5 zt.

- - - - Trzoda chlewna 5 zt.

- - - - Owce i kozy 5 zt.

- - - - Drób 5 zt.

- - - - Pozostałe zwierzęta Tak/Nie

- - Przeznaczenie produkcji gospodarstwa:

- - - ponad 50 % wartości produkcji końcowej przeznaczone Tak/Nie

jest na konsumpcję gospodarstwa domowego

- - - ponad 50 % całkowitej sprzedaży gospodarstwa przeznaczone Tak/Nie

jest na bezpośrednią sprzedaż konsumentom końcowym

II.
Użytkowanie gruntów

- Grunty orne

- - Zboża na ziarno (w tym materiał siewny):

- - - Pszenica zwyczajna i orkisz ha

- - - Pszenica durum ha

- - - Żyto ha

- - - Jęczmień ha

- - - Owies zwyczajny ha

- - - Kukurydza na ziarno ha

- - - Ryż ha

- - - Pozostałe zboża na ziarno ha

- - Strączkowe jadalne na ziarno i uprawy białkowe na ziarno ha

(w tym materiał siewny i mieszanki zbóż oraz nasion

roślin strączkowych)

- - - w tym groch, bób i łubin słodki ha

- - Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków ha

na sadzeniaki)

- - Buraki cukrowe (z wyjątkiem upraw nasiennych) ha

- - Pastewne rośliny okopowe i kapustne (z wyjątkiem upraw ha

nasiennych)

- - Rośliny przemysłowe:

- - - Tytoń ha

- - - Chmiel ha

- - - Bawełna ha

- - - Rzepak i rzepik ha

- - - Słonecznik ha

- - - Soja ha

- - - Siemię lniane (len oleisty) ha

- - - Inne rośliny oleiste ha

- - - Len ha

- - - Konopie ha

- - - Inne rośliny włókniste ha

- - - Rośliny aromatyczne oraz o zastosowaniu medycznym ha

i kulinarnym

- - - Inne rośliny przemysłowe, gdzie indziej niewymienione ha

- - Świeże warzywa, melony i truskawki, w tym:

- - - Uprawy gruntowe lub pod niskimi (niedostępnymi) osłonami ha

- - - - na otwartym polu ha

- - - - ogrodnictwo towarowe ha

- - - Uprawy pod szkłem lub innymi (dostępnymi) osłonami ha

- - Kwiaty i rośliny ozdobne (z wyłączeniem szkółek):

- - - Uprawy gruntowe lub pod niskimi (niedostępnymi) osłonami ha

- - - Uprawy pod szkłem lub innymi (dostępnymi) osłonami ha

- - Uprawy pastewne na zielonkę:

- - - Trawy polowe ha

- - - Pozostałe uprawy na zielonkę:

- - - - Kukurydza na zielonkę ha

- - - - Rośliny strączkowe ha

- - - - Pozostałe uprawy na zielonkę, gdzie indziej niewymienione ha

- - Nasiona i sadzonki na gruntach ornych ha

- - Pozostałe uprawy na gruntach ornych ha

- - Grunty ugorowane ha

- Ogrody przydomowe ha

- Trwałe użytki zielone ha

- - Pastwiska i łąki, z wyjątkiem terenów ekstensywnego wypasu ha

- - Tereny ekstensywnego wypasu ha

- - Trwałe użytki zielone niewykorzystywane już do produkcji ha

i objęte dopłatami

- Uprawy trwałe

- - Sady i plantacje roślin jagodowych ha

- - - Gatunki owoców, w tym: ha

- - - - owoce umiarkowanych stref klimatycznych ha

- - - - owoce podzwrotnikowych stref klimatycznych ha

- - - Gatunki jagodowe ha

- - - Orzechy ha

- - Plantacje owoców cytrusowych ha

- - Plantacje oliwek ha

- - - zwykle produkujące oliwki stołowe ha

- - - zwykle produkujące oliwki do produkcji oliwy ha

- - Winnice, w tym zwykle produkujące: ha

- - - Wina wysokiej jakości ha

- - - Inne wina ha

- - - Winogrona stołowe ha

- - - Rodzynki ha

- - Szkółki ha

- - Pozostałe uprawy trwałe ha

- - Uprawy trwałe pod szkłem ha

- Pozostałe grunty

- - Nieużytkowane grunty orne ha

- - Lasy i grunty leśne ha

- - - w tym zagajniki o krótkiej rotacji ha

- - Pozostałe grunty (grunty zajęte pod budynki, podwórza ha

gospodarstw, trakty, stawy, kamieniołomy, grunty nieurodzajne,

skały itd.).

- Uprawy grzybów ha

- Uprawy energetyczne ha

- Nawadnianie

- - Powierzchnia nawadniana

- - - Całkowita powierzchnia, która może być nawadniana ha

- - - Całkowity obszar uprawny nawadniany co najmniej raz ha

w ciągu poprzednich 12 miesięcy

- - Stosowane metody nawadniania

- - - Nawadnianie powierzchniowe (nawadnianie zalewowe, Tak/Nie

rowy melioracyjne)

- - - Nawadnianie przy użyciu deszczowni Tak/Nie

- - - Nawadnianie kropelkowe Tak/Nie

- - Źródło wody służącej do nawadniania, wykorzystywane

przez gospodarstwo

- - - Wody gruntowe na terenie gospodarstwa rolnego Tak/Nie

- - - Wody powierzchniowe na terenie gospodarstwa rolnego Tak/Nie

(stawy lub tamy)

- - - Wody powierzchniowe poza terenem gospodarstwa rolnego Tak/Nie

z jezior, rzek i cieków wodnych

- - - Woda ze wspólnych sieci wodociągowych spoza terenu Tak/Nie

gospodarstwa rolnego

- - - Pozostałe źródła Tak/Nie

III.
Zwierzęta gospodarskie

- Koniowate 5 zt.

- Bydło:

- - Cielęta poniżej 1 roku, byczki i jałówki 5 zt.

- - Byczki w wieku 1-2 lat 5 zt.

- - Jałówki w wieku 1-2 lat 5 zt.

- - Byczki w wieku dwóch lat i powyżej 5 zt.

- - Jałówki w wieku dwóch lat i powyżej 5 zt.

- - Krowy mleczne 5 zt.

- - Pozostałe krowy 5 zt.

- Owce i kozy:

- - Owce (w każdym wieku) 5 zt.

- - - Maciorki do dalszego chowu 5 zt.

- - - Pozostałe owce 5 zt.

- - Kozy (w każdym wieku) 5 zt.

- - - Samice do dalszego chowu 5 zt.

- - - Pozostałe kozy 5 zt.

- Trzoda chlewna:

- - Prosiaki o wadze do 20 kilogramów 5 zt.

- - Lochy do dalszego chowu o wadze 50 kilogramów i powyżej 5 zt.

- - Pozostała trzoda chlewna 5 zt.

- Drób:

- - Brojlery 5 zt.

- - Kury nioski 5 zt.

- - Pozostały drób: 5 zt.

- - - Indyki 5 zt.

- - - Kaczki 5 zt.

- - - Gęsi 5 zt.

- - - Strusie 5 zt.

- - - Inny drób, gdzie indziej niewymieniony 5 zt.

- Króliki, samice hodowlane 5 zt.

- Pszczoły Ule

- Zwierzęta gospodarskie gdzie indziej niewymienione Tak/Nie

IV.
Siła robocza
IV.
(i) Praca w gospodarstwie rolnym

- Posiadacz

- - Płeć Mężczyzna/Kobieta

- - Wiek Przedziały wiekowe 27

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 1 28

- Osoba zarządzająca gospodarstwem

- - Płeć Mężczyzna/Kobieta

- - Wiek Przedziały wiekowe 29

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 2 30

- Poziom wykształcenia osoby zarządzającej

gospodarstwem

- - Poziom wykształcenia rolniczego osoby Kody wykształcenia 31

zarządzającej gospodarstwem

- - Kształcenie zawodowe podjęte przez osobę Tak/Nie

zarządzającą gospodarstwem w ciągu ostatnich

12 miesięcy

- Członkowie rodziny wyłącznego posiadacza pracujący w gospodarstwie rolnym: mężczyźni

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 2

- Członkowie rodziny wyłącznego posiadacza pracujący

w gospodarstwie rolnym: kobiety

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 2

- Pracownicy najemni stali: mężczyźni

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 2

- Pracownicy najemni stali: kobiety

- - Praca w gospodarstwie rolnym Przedział procentowy

(bez prac domowych) AWU 2

- Pracownicy najemni dorywczy: Dniówki w pełnym

mężczyźni i kobiety wymiarze czasu pracy

IV.
(ii) Inna działalność zarobkowa: prace pozarolnicze w gospodarstwie (niezwiązane bezpośrednio z gospodarstwem rolnym) i praca poza gospodarstwem

- Inna działalność zarobkowa, wykonywana przez P/D/B 32

posiadacza będącego również osobą zarządzającą

gospodarstwem:

- Inna działalność zarobkowa pozostałych członków Liczba osób

rodziny wyłącznego posiadacza: działalność podstawowa

- Inna działalność zarobkowa pozostałych członków Liczba osób

rodziny wyłącznego posiadacza: działalność dodatkowa

V.
Działalność zarobkowa gospodarstwa inna niż rolnicza (bezpośrednio związana z gospodarstwem)
V.
(i) Wykaz rodzajów zarobkowej działalności

innej niż rolnicza

- Świadczenie usług zdrowotnych, socjalnych Tak/Nie

i edukacyjnych

- Turystyka, wynajem pokoi i inna działalność związana Tak/Nie

z wypoczynkiem

- Rękodzieło Tak/Nie

- Przetwórstwo produktów rolnych Tak/Nie

- Produkcja energii odnawialnej Tak/Nie

- Przetwórstwo drewna (np. piłowanie) Tak/Nie

- Akwakultura Tak/Nie

- Prace najemne (z wykorzystaniem środków produkcji

gospodarstwa)

- - rolnicze (na rzecz innych gospodarstw) Tak/Nie

- - nierolnicze Tak/Nie

- Leśnictwo Tak/Nie

- Inne Tak/Nie

- Kto jest zaangażowany?

- - Posiadacz, który jest także osobą zarządzającą P/D/B 33

gospodarstwem

- - Pozostali członkowie rodziny wyłącznego posiadacza: Liczba osób

działalność podstawowa

- - Pozostali członkowie rodziny wyłącznego posiadacza: Liczba osób

działalność dodatkowa

- - Pracownicy najemni stali w gospodarstwie: Liczba osób

działalność podstawowa

- - Pracownicy najemni stali w gospodarstwie: Liczba osób

działalność dodatkowa

V.
(ii) Znaczenie zarobkowej działalności innej niż rolnicza, związanej bezpośrednio z gospodarstwem

- Procentowy udział w produkcji końcowej Przedziały procentowe ( 34 )

gospodarstwa rolnego

VI.
Wsparcie rozwoju obszarów wiejskich

- Korzystanie przez gospodarstwo z jednego Tak/Nie

z wymienionych poniżej środków wsparcia rozwoju obszarów

wiejskich w ciągu ostatnich trzech lat 35

- - Uczestnictwo rolników w systemach jakości żywności Tak/Nie

- - Płatności związane z obszarami Natura 2000 oraz Tak/Nie

z ramową dyrektywą wodną 36

- - Płatności rolnośrodowiskowe - płatności klimatyczne Tak/Nie

- - Rolnictwo ekologiczne Tak/Nie

- - Płatności z tytułu dobrostanu zwierząt Tak/Nie

- - Inwestycje w środki trwałe Tak/Nie

- - Zapobieganie szkodom w potencjale produkcyjnym Tak/Nie

w rolnictwie z powodu klęsk żywiołowych

i katastrof oraz jego odtwarzanie

- - Rozwój gospodarstw rolnych i działalności gospodarczej Tak/Nie

- - Inwestycje przeznaczone na rozwój obszarów leśnych Tak/Nie

oraz poprawę rentowności lasów

- - Zalesianie i tworzenie terenu zalesionego Tak/Nie

- - Zakładanie systemów rolno-leśnych Tak/Nie

- - Zapobieganie zniszczeniom lasów oraz odtwarzanie lasów Tak/Nie

- - Inwestycje przeznaczone na poprawę odporności lasów Tak/Nie

i ich wartości dla środowiska

- - Inwestycje przeznaczone na technologie w zakresie leśnictwa Tak/Nie

oraz w przetwarzanie, mobilizację i wprowadzanie

do obrotu produktów leśnych

- - Płatności z tytułu obszarów z ograniczeniami naturalnymi Tak/Nie

lub innymi szczególnymi ograniczeniami

- - Usługi leśnośrodowiskowe i klimatyczne oraz ochrona lasów Tak/Nie

- - Zarządzanie ryzykiem Tak/Nie

VII.
Gleba i praktyki zarządzania nawozami naturalnymi stosowane w gospodarstwach rolnych

- Metody uprawy 37 na nieosłoniętych gruntach ornych

- - Uprawa tradycyjna ha

- - Uprawa konserwująca ha

- - Uprawa bezorkowa (z wyjątkiem obszarów nieosłoniętych ha

gruntów rolnych pokrytych roślinami wieloletnimi)

- Pokrywa gleby 38 na nieosłoniętych gruntach ornych

- - Uprawy ozime ha

- - Uprawa okrywowa lub poplony ha

- - Pozostałości roślin ha

- - Ugór ha

- - Nieosłonięte obszary gruntów ornych pokrytych ha

roślinami wieloletnimi

- Płodozmian na gruntach ornych

- - Odsetek gruntów ornych objętych płodozmianem Przedział procentowy

gruntów ornych 39

- Obszar proekologiczny - całkowity obszar obrzeży pola, ha 40

pasów buforowych, żywopłotów, szpalerów drzew,

gruntów ugorowanych, biotopów, obszarów zalesionych

oraz cech krajobrazu.

- Metody stosowania nawozów naturalnych:

- - Stosowanie rozrzutowe

- - - Bez przyorania Przedział % stosowania

nawozów naturalnych 41

- - - Z przyoraniem w ciągu 4 godzin Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- - - Z przyoraniem po 4 godzinach Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- - Nawożenie rzędowo-wgłębne

- - - węże wleczone Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- - - płozy Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- - Nawożenie wtryskowe

- - - płytkie/otwarte szczeliny Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- - - głębokie/zamknięte szczeliny Przedział % stosowania

nawozów naturalnych

- Przywóz nawozu naturalnego do gospodarstwa

i jego wywóz z gospodarstwa

- - Całkowita ilość wytworzonego nawozu wywiezionego Tony

z gospodarstwa

- - Nawóz przywieziony do gospodarstwa Tony

ZAŁĄCZNIK  IV

 WYMOGI DOKŁADNOŚCI

Badania reprezentacyjne określone w niniejszym rozporządzeniu muszą być reprezentatywne statystycznie na poziomie regionów NUTS 2 oraz dla krajowych agregatów danych z obszarów o niekorzystnych warunkach gospodarowania 42 pod względem typu i wielkości gospodarstwa rolnego zgodnie z decyzją Komisji 85/377/EWG z dnia 7 lipca 1985 r. ustanawiającą wspólnotową typologię gospodarstw rolnych 43 . Ponadto wymagane są określone poziomy dokładności dla cech badanych gospodarstw rolnych odnoszących się do upraw i zwierząt gospodarskich.

Te poziomy dokładności podano poniżej w tabelach dokładności, a mają one zastosowanie do wszystkich regionów NUTS 2 obejmujących co najmniej 10.000 gospodarstw. W odniesieniu do regionów NUTS 2, w których znajduje się mniej niż 10.000 gospodarstw, te poziomy dokładności mają zastosowanie do odpowiednich regionów NUTS 1, pod warunkiem że w takich odpowiednich regionach NUTS 1 znajduje się co najmniej 1.000 gospodarstw. Do badania metod produkcji rolnej odpowiednie cechy odnoszące się do upraw i zwierząt gospodarskich będą dostępne z wyników badania struktury gospodarstw rolnych w 2010 roku.

Kategorie dokładności dla badań struktury gospodarstw rolnych w roku 2013 oraz w roku 2016

Cechy objęte badaniem odnoszące się do upraw:

Zboża na ziarno (w tym materiał siewny), obejmujące pszenicę zwykłą i orkisz, pszenicę durum, żyto, jęczmień, owies, kukurydzę na ziarno, ryż i inne zboża na ziarno
Strączkowe jadalne na ziarno i uprawy białkowe na ziarno (w tym materiał siewny i mieszanki zbóż oraz nasion roślin strączkowych)
Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków na sadzeniaki)
Buraki cukrowe (z wyjątkiem upraw nasiennych)
Uprawy nasion oleistych obejmujące rzepak i rzepik, słonecznik, soję, siemię lniane (len oleisty) i inne uprawy nasion oleistych
Świeże warzywa, melony i truskawki
Kwiaty i rośliny ozdobne (z wyłączeniem szkółek roślinnych)
Uprawy pastewne na zielonkę
Pastwiska i łąki, z wyjątkiem nieuprawianych terenów do wypasu
Sady i plantacje owoców jagodowych
Plantacje owoców cytrusowych
Plantacje oliwek
Winnice

Cechy objęte badaniem odnoszące się do zwierząt gospodarskich:

Krowy mleczne
Pozostałe krowy
Pozostałe bydło
Lochy do dalszego chowu
Pozostała trzoda chlewna
Owce
Kozy
Drób

Kategorie dokładności dla badań reprezentacyjnych przeprowadzonych jako część badania struktury gospodarstw rolnych w 2010 roku i badania metod produkcji rolnej

Cechy objęte badaniem odnoszące się do upraw:

Zboża na ziarno (w tym materiał siewny), obejmujące pszenicę zwykłą i orkisz, pszenicę durum, żyto, jęczmień, owies, kukurydzę na ziarno, ryż i inne zboża na ziarno
Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków na sadzeniaki) oraz buraki cukrowe (z wyłączeniem upraw nasiennych)
Uprawy nasion oleistych obejmujące rzepak i rzepik, słonecznik, soję, siemię lniane (len oleisty) i inne uprawy nasion oleistych
Uprawy gruntowe trwałe obejmujące sady, plantacje roślin jagodowych, owoców cytrusowych i oliwek, winnice, szkółki leśne i inne uprawy gruntowe trwałe
Świeże warzywa, melony, truskawki, kwiaty i rośliny ozdobne (z wyłączeniem szkółek roślinnych)
Trawy polowe i trwałe użytki zielone

Cechy objęte badaniem odnoszące się do zwierząt gospodarskich:

Bydło (w każdym wieku)
Owce i kozy (w każdym wieku)
Trzoda chlewna
Drób

Tabela dokładności dla regionów nuts 2, w których znajduje się co najmniej 10.000 gospodarstw rolnych

Kategorie dokładności Badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2013 i w roku 2016 Badania metod produkcji rolnej
Przewaga danej cechy w regionie NUTS 2 Względny błąd standardowy Przewaga danej cechy w regionie NUTS 2 Względny błąd standardowy
Cechy gospodarstwa rolnego objęte badaniem odnoszące się do upraw 7,5 % lub więcej użytkowanych użytków rolnych < 5% 10 % lub więcej użytkowanych użytków rolnych < 10 %
Cechy gospodarstwa rolnego objęte badaniem odnoszące się do zwierząt gospodarskich 7,5 % lub więcej sztuk dużych i więcej niż 5 % udziału w pogłowiu krajowym każdej kategorii zwierząt < 5% 10 % lub więcej sztuk dużych i więcej niż 5 % udziału w pogłowiu krajowym każdej kategorii zwierząt < 10 %

Tabela dokładności dla regionów nuts 2 o liczbie gospodarstw rolnych poniżej 10.000

Kategorie dokładności Badania struktury gospodarstw rolnych w roku 2013 i w roku 2016 Badania metod produkcji rolnej
Przewaga danej cechy w odpowiednim regionie NUTS 1, w którym znajduje się co najmniej 1.000 gospodarstw Względny błąd standardowy Przewaga danej cechy w odpowiednim regionie NUTS 1, w którym znajduje się co najmniej 1.000 gospodarstw Względny błąd standardowy
Cechy gospodarstwa rolnego objęte badaniem odnoszące się do upraw 7,5 % lub więcej użytkowanych użytków rolnych < 5% 10 % lub więcej użytkowanych użytków rolnych < 10 %
Cechy gospodarstwa rolnego objęte badaniem odnoszące się do zwierząt gospodarskich 7,5 % lub więcej sztuk dużych i więcej niż 5 % udziału w pogłowiu krajowym każdej kategorii zwierząt < 5% 10 % lub więcej sztuk dużych i więcej niż 5 % udziału w pogłowiu krajowym każdej kategorii zwierząt < 10 %

ZAŁĄCZNIK  V

 Wykaz cech objętych badaniem metod produkcji rolnej

Cecha objęta badaniem Jednostki/kategorie
Metody uprawy Uprawa tradycyjna (pług lemieszowy lub pług talerzowy) ha
Uprawa konserwująca (płytka orka) ha
Uprawa bezorkowa (siew bezpośredni) ha
Ochrona gleby Pokrywa gleby zimą: Uprawy ozime ha
Uprawa okrywowa lub poplony ha
Pozostałości roślin ha
Gleba niepokryta roślinnością ha
Płodozmian: Część gruntów ornych wyłączonych z planowanego płodozmianu Przedział % gruntów ornych(1)
Cechy krajobrazu Elementy linearne utrzymywane przez rolnika w ciągu ostatnich 3 lat, w tym: Żywopłoty Tak/Nie
Szpalery drzew Tak/Nie
Kamienne mury Tak/Nie
Elementy linearne utworzone w ciągu ostatnich 3 lat, w tym: Żywopłoty Tak/Nie
Szpalery drzew Tak/Nie
Kamienne mury Tak/Nie
Wypas zwierząt Wypas na terenie gospodarstwa Obszar będący pastwiskiem w ciągu ostatniego roku ha
Ilość czasu, jaką zwierzęta spędzają na otwartej przestrzeni na pastwisku Liczba miesięcy w roku
Wypas na gruntach wspólnego wypasu: Całkowita liczba zwierząt wypasanych na gruntach wspólnego wypasu Szt.
Ilość czasu, jaką zwierzęta spędzają na gruntach wspólnego wypasu Liczba miesięcy w roku
Pomieszczenia inwentarskie Bydło: Obora stanowiskowa (uwięziowa) - z obornikiem i gnojówką Liczba stanowisk
Obora stanowiskowa (uwięziowa) - z gnojowicą Liczba stanowisk
Obora wolnostanowiskowa - z obornikiem i gnojówką Liczba stanowisk
Obora wolnostanowiskowa - z gnojowicą Liczba stanowisk
Pozostałe Liczba stanowisk
Trzoda chlewna: Na podłogach częściowo rusztowych Liczba stanowisk
Na podłogach całkowicie rusztowych Liczba stanowisk
Na podłożu ze ściółki (utrzymywanie zwierząt na głębokiej ściółce) Liczba stanowisk
Pozostałe Liczba stanowisk
Kury nioski: Na podłożu ze ściółki (utrzymywanie zwierząt na głębokiej ściółce) Liczba stanowisk
Klatki bateryjne (wszystkie rodzaje) Liczba stanowisk
Klatka bateryjna z przenośnikiem taśmowym odchodów Liczba stanowisk
Klatka bateryjna, z głębokim, otwartym i wentylowanym zbiornikiem odchodów Liczba stanowisk
Klatka bateryjna z głębokim, zakrytym, napowietrzanym grawitacyjnie zbiornikiem odchodów Liczba stanowisk
Pozostałe Liczba stanowisk
Zastosowanie nawozu Użytkowane użytki rolne, na których stosuje się nawóz stały/obornik Ogółem Przedział % użytkowanych użytków rolnych(2)
Z jednoczesnym przyorywaniem Przedział % użytkowanych użytków rolnych(2)
Użytkowane użytki rolne, na których stosuje się gnojowicę Ogółem Przedział % użytkowanych użytków rolnych(2)
Z jednoczesnym przyorywaniem lub wstrzykiwaniem Przedział % użytkowanych użytków rolnych(2)
Procentowy udział w całkowitej z gospodarstwa ilości wytworzonego nawozu wywiezionego Przedział procentowy(3)
Obiekty do składowania i zabezpieczania nawozu Obiekty do składowania obornika: obornik Tak/Nie
gnojówki Tak/Nie
gnojowicy zbiornik na gnojowicę Tak/Nie
laguna Tak/Nie
Czy obiekty do składowania są zakryte? dla obornika Tak/Nie
dla gnojówki Tak/Nie
dla gnojowicy Tak/Nie
Nawadnianie Tereny nawadniane

Całkowity obszar uprawny nawadniany co najmniej raz w ciągu poprzednich 12 miesięcy

Średnia powierzchnia nawadniana w ciągu ostatnich trzech lat ha
Ogółem ha
Zboża na ziarno (w tym materiał siewny) (bez kukurydzy i ryżu) ha
Kukurydza (na ziarno i na zielonkę) ha
Ryż ha
Strączkowe na ziarno i uprawy białkowe na ziarno (w tym materiał siewny i mieszanki zbóż oraz nasion roślin strączkowych) ha
Ziemniaki (w tym odmiany wczesne i uprawy ziemniaków na sadzeniaki) ha
Buraki cukrowe (z wyjątkiem upraw nasiennych) ha
Rzepak i rzepik ha
Słonecznik ha
Uprawy włókniste (len, konopie, inne uprawy włókniste) ha
Świeże warzywa, melony i truskawki gruntowe ha
Trawy polowe oraz pastwiska stałe ha
Inne uprawy na gruntach ornych ha
Sady i plantacje roślin jagodowych ha
Plantacje owoców cytrusowych ha
Plantacje oliwek ha
Winnice ha
Stosowane metody nawadniania: Nawadnianie powierzchniowe (nawadnianie zalewowe, rowy melioracyjne) Tak/Nie
Nawadnianie przy użyciu deszczowni Tak/Nie
Nawadnianie kropelkowe Tak/Nie
Źródło wody służącej do nawadniania, wykorzystywane przez gospodarstwo: Wody gruntowe na terenie gospodarstwa Tak/Nie
Wody powierzchniowe na terenie gospodarstwa (stawy lub tamy) Tak/Nie
Wody powierzchniowe poza terenem gospodarstwa z jezior, rzek i cieków wodnych Tak/Nie
Wody powierzchniowe poza terenem gospodarstwa z sieci wodociągowych Tak/Nie
Pozostałe źródła Tak/Nie
(1) Przedział procentowy gruntów ornych: (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75).

(2) Przedział procentowy użytkowanych użytków rolnych: (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75).

(3) Przedział procentowy: (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75).

1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 21 maja 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 20 października 2008 r.
2 Dz.U. L 56 z 2.3.1988, s. 1.
3 Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
4 Komunikat zatytułowany "Opracowanie rolno-środowiskowych wskaźników monitorowania włączenia problematyki ochrony środowiska do wspólnej polityki rolnej".
5 Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1.
6 Dz.U. L 151 z 15.6.1990, s. 1.
7 Dz.U. L 293 z 24.10.1990, s. 1.
8 Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1.
9 Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
10 Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
11 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
12 Dz.U. L 179 z 7.8.1972, s. 1.
13 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników (Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1).
14 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny (Dz.U. L 204 z 11.8.2000, s. 1).
15 Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r.. w sprawie produkcji ekologicznej produktów rolnych oraz znakowania produktów rolnych i środków spożywczych (Dz.U. L 189 z 20.7.2007, s. 1).
16 Art. 13 ust. 4a dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.122.67) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2014 r.
17 Art. 14 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.122.67) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2014 r.
18 Art. 14 ust. 4 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.122.67) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2014 r.
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
20 Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 378/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.122.67) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 maja 2014 r.
21 Rozporządzenie Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościam (Dz.U. L 292 z 15.11.1996, s. 2).
22 Załącznik III zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 715/2014 z dnia 26 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.190.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 lipca 2014 r.
23 Współrzędne geograficzne nie są w 2016 r. wymagane.
24 Wspólna klasyfikacja jednostek terytorialnych do celów statystycznych.
25 L - obszar o niekorzystnych warunkach gospodarowania niebędący obszarem górskim; M - obszar górski o niekorzystnych warunkach gospodarowania; N - obszar normalny (niebędący obszarem o niekorzystnych warunkach gospodarowania). Klasyfikacja ta może być zmieniona w przyszłości ze względu na zmiany we wspólnej polityce rolnej do 2020 r.
26 Część tę należy wypełnić wyłącznie w przypadku udzielenia odpowiedzi twierdzącej na poprzednie pytanie.
27 Przedziały wiekowe: (od ukończenia szkoły do 24 lat), (25-34), (35-39), (40-44), (45-54), (55-64), (65 i więcej).
28 Pierwszy przedział procentowy rocznych jednostek pracy (AWU): (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75-< 100), (100).
29 Przedziały wiekowe: (od ukończenia szkoły do 24 lat), (25-34), (35-39), (40-44), (45-54), (55-64), (65 i więcej).
30 Drugi przedział procentowy rocznych jednostek pracy (AWU): (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75-< 100), (100).
31 Kody wykształcenia: (jedynie praktyczne doświadczenie rolnicze), (zasadnicze wykształcenie rolnicze), (pełne wykształcenie rolnicze).
32 P - działalność podstawowa, D - działalność dodatkowa, B - nie świadczy się działalności tego typu.
33 P - działalność podstawowa, D - działalność dodatkowa, B - nie świadczy się działalności tego typu.
34 Przedziały procentowe: (≥ 0-≤ 10), (> 10-≤ 50), (> 50-< 100).
35 Środki wsparcia rozwoju obszarów wiejskich zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1305/2013 Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487) - te cechy objęte badaniem powinny być dostępne ze źródeł administracyjnych.
36 Dyrektywa 2000/60/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2000 r. ustanawiająca ramy wspólnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej (Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 1).
37 Obszar nieosłoniętych gruntów ornych uprawianych tradycyjnie + obszar nieosłoniętych gruntów ornych uprawianych konserwująco + obszar nieosłoniętych gruntów ornych uprawianych bezorkowo + obszar nieosłoniętych gruntów ornych pokrytych roślinami wieloletnimi = całkowita powierzchnia obszaru nieosłoniętych gruntów ornych.
38 Obszar nieosłoniętych gruntów ornych pod uprawy ozime + obszar nieosłoniętych gruntów ornych pod uprawy okrywowe lub poplony + obszar nieosłoniętych gruntów ornych pokrytych pozostałościami roślin + obszar nieosłoniętych gruntów ornych będących ugorem + obszar nieosłoniętych gruntów ornych pokrytych roślinami wieloletnimi = całkowita powierzchnia obszaru nieosłoniętych gruntów ornych.
39 Przedział procentowy gruntów ornych: (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75).
40 Dane wymagane jedynie od gospodarstw rolnych posiadających więcej niż 15 ha gruntów ornych.
41 Udział procentowy stosowania nawozów naturalnych przy użyciu określonych metod stosowania: (0), (> 0-< 25), (≥ 25-< 50), (≥ 50-< 75), (≥ 75-< 100), (100).
42 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1257/1999 z 17 maja 1999 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) (Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 80).
43 Dz.U. L 220 z 17.8.1985, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024