uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(1), w szczególności jego art. 9,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(2), w szczególności jego art. 16,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze ("przedsiębiorstw sektora spożywczego") szczegółowe przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Zgodnie z tym rozporządzeniem podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze produkujące olej rybny przeznaczony do spożycia przez ludzi muszą przestrzegać odpowiednich przepisów załącznika III do tego rozporządzenia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 854/2004 ustanawia szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie to ma zastosowanie do działalności i osób objętych zakresem rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(3) Artykuł 7 ust. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającego środki przejściowe do celów wdrożenia rozporządzeń (WE) nr 853/2004, (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(3) przewiduje dla podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo spożywcze odstępstwo od wymogów dotyczących oleju rybnego przeznaczonego do spożycia przez ludzi, określonych w sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004, w związku z czym podmioty te mogą kontynuować do dnia 31 października 2008 r. przywóz oleju rybnego z zakładów w krajach trzecich, które zostały zatwierdzone dla tych celów przed datą wejścia w życie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1664/2006(4).
(4) Ponadto artykuł 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2076/2005 przewiduje odstępstwo od załącznika VI do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2074/2005 z dnia 5 grudnia 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze w odniesieniu do niektórych produktów objętych rozporządzeniem (WE) nr 853/2004 i do organizacji urzędowych kontroli na mocy rozporządzeń (WE) nr 854/2004 oraz (WE) nr 882/2004, ustanawiającego odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 852/2004 i zmieniające rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz (WE) nr 854/2004(5), dotyczące oleju rybnego, dla którego wydano świadectwo zgodnie z przepisami krajowymi obowiązującymi przed datą wejścia w życie rozporządzenia (WE) nr 2074/2005, należycie wypełnione i podpisane przed dniem 31 października 2008 r., i który to olej może być przywożony do Wspólnoty do dnia 31 grudnia 2008 r.
(5) Wymogi dotyczące produkcji oleju rybnego przeznaczonego do spożycia przez ludzi określone w rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 zostały zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1020/2008(6) w celu zlikwidowania trudności praktycznych, jakie napotykały kraje trzecie w ramach dostosowywania warunków przetwarzania w zakładach produkujących olej rybny.
(6) W celu uniknięcia niepotrzebnych zakłóceń w handlu, wynikających z procedur administracyjnych dotyczących zatwierdzania i sporządzania wykazów zakładów objętych zmienionymi zasadami, należy przedłużyć okres obowiązywania odstępstwa, o którym mowa w art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 2076/2005, do dnia 30 kwietnia 2009 r.
(7) Należy także przedłużyć do dnia 30 czerwca 2009 r. okres obowiązywania odstępstwa przewidzianego w art. 7 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2076/2005 odnośnie do przywozu do Wspólnoty oleju rybnego, dla którego wydano świadectwo zgodnie z przepisami krajowymi. Co więcej, świadectwa te powinny być należycie wypełnione i podpisane przed dniem 30 kwietnia 2009 r.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2076/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 października 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
(3) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 83.
(4) Dz.U. L 320 z 18.11.2006, s. 13.
(5) Dz.U. L 338 z 22.12.2005, s. 27.
(6) Zob. s. 8 niniejszego Dziennika Urzędowego.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.277.21 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1023/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2076/2005 w odniesieniu do przedłużenia okresu przejściowego przyznanego podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo spożywcze przywożącym olej rybny przeznaczony do spożycia przez ludzi |
| Data aktu: | 17/10/2008 |
| Data ogłoszenia: | 18/10/2008 |
| Data wejścia w życie: | 28/10/2008 |