UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) (zwane dalej Porozumieniem EOG), w szczególności jego art. 109 i protokół 1,
UWZGLĘDNIAJĄC Porozumienie pomiędzy państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości, w szczególności jego art. 5 ust. 2 lit. b) oraz protokół 1,
UWZGLĘDNIAJĄC akt prawny, o którym mowa w pkt 54zn rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG,
rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 z dnia 8 marca 2001 r. ustalające najwyższe dopuszczalne poziomy dla niektórych zanieczyszczeń w środkach spożywczych(1),
zmienione i dostosowane do porozumienia EOG na mocy protokołu 1 do tego porozumienia,
UWZGLĘDNIAJĄC akt prawny, o którym mowa w pkt 54zzc rozdziału XII załącznika II do Porozumienia EOG,
dyrektywa Komisji 2002/69/WE z dnia 26 lipca 2002 r. ustanawiająca metody pobierania próbek i metody analizy do celów urzędowej kontroli dioksyn i oznaczania dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w środkach spożywczych(2),
zmieniona i dostosowana do Porozumienia EOG na mocy protokołu 1 do tego porozumienia,
UWZGLĘDNIAJĄC decyzję Urzędu Nadzoru EFTA nr 37/07/COL z dnia 27 lutego 2007 r., na mocy której zwrócono się do właściwego członka kolegium o przyjęcie zalecenia, o ile projekt tego zalecenia pozostaje w zgodności z opinią Komitetu ds. Środków Spożywczych EFTA (EFC),
MAJĄC NA UWADZE, że rozporządzenie Komisji (WE) nr 466/2001 ustala najwyższe dopuszczalne poziomy dioksyn oraz dla sumy dioksyn i dioksynopodobnych polichlorowanych bifenyli (PCB) w środkach spożywczych,
MAJĄC NA UWADZE, że konieczne jest uzyskanie rzetelnych danych na obszarze całego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, dotyczących obecności dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB w jak najszerszej gamie środków spożywczych, aby uzyskać jasny obraz tendencji czasowych występowania tych substancji w tle w środkach spożywczych,
MAJĄC NA UWADZE, że zalecenie Urzędu Nadzoru EFTA 144/06/COL z dnia 11 maja 2006 r. w sprawie ograniczenia obecności dioksyn, furanów i polichlorowanych bifenyli (PCB) w paszach i środkach spożywczych zaleca państwom EFTA wyrywkowe monitorowanie na obecność dioksyn i dioksynopochodnych PCB oraz, w miarę możliwości, niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych zgodnie z zaleceniem Komisji 2004/705/WE(3),
MAJĄC NA UWADZE, że w zaleceniu Komisji 2004/705/WE państwom członkowskim zaleca się zachowanie minimalnej częstotliwości pobierania próbek poddawanych analizie co roku w przypadku różnych kategorii środków spożywczych oraz format przedstawiania wyników monitoringu na obecność w tle dioksyn, furanów i dioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych,
MAJĄC NA UWADZE, że należy skorygować obecny program kontroli określony w zaleceniu 2004/705/WE uwzględniając zgromadzone doświadczenia oraz fakt, że państwa EFTA należące do EOG uczestniczą w badaniach poziomu dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych,
MAJĄC NA UWADZE, że istotne jest, aby zebrane na podstawie niniejszego zalecenia dane były regularnie zgłaszane Urzędowi Nadzoru EFTA oraz, zgodnie z art. 2 ust. 1 Protokołu 1 porozumienia o nadzorze i trybunale, aby Urząd Nadzoru EFTA przekazywał te informacje Komisji Europejskiej, która zagwarantuje, że dane te zostaną zebrane w jednej bazie danych. Należy również przedstawić dane z ostatnich lat uzyskane dzięki wykorzystaniu metody analizy zgodnej z wymogami określonymi w dyrektywie Komisji 2002/69/WE,
MAJĄC NA UWADZE, że środki przewidziane w niniejszym zaleceniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Spożywczych EFTA wspierającego Urząd Nadzoru EFTA,
NINIEJSZYM ZALECA PAŃSTWOM EFTA:
2. Aby w miarę możliwości przeprowadzały one również analizę niedioksynopochodnych PCB w tych samych próbkach.
3. Aby przesyłały one regularnie do Urzędu Nadzoru EFTA dane z monitoringu zawierające informacje, o których mowa w załączniku II, przedstawione w sposób określony w tym załączniku, w celu umieszczenia w jednej bazie danych. Należy również dostarczyć dane z ostatnich lat uzyskane przy wykorzystaniu metody analizy zgodnej z wymogami określonymi w dyrektywie 2002/69/WE i pokazujące poziomy tła.
4. Odesłania do zalecenia 2004/705/WE w zaleceniu Urzędu Nadzoru EFTA 144/06/COL z dnia 11 maja 2006 r. należy odczytywać jako odesłania do niniejszego zalecenia.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 kwietnia 2007 r.
| W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA | |
| Kristján Andri STEFÁNSSON | Niels FENGER |
| Członek Kolegium | Dyrektor |
______
(1) Dz.U. L 77 z 16.3.2001, s. 1.
(2) Dz.U. L 209 z 6.8.2002, s. 5.
(3) Dz.U. L 321 z 22.10.2004, s. 45.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.275.65 |
| Rodzaj: | Zalecenie |
| Tytuł: | Zalecenie 119/07/COL w sprawie monitorowania poziomu tła dioksyn, dioksynopochodnych PCB i niedioksynopochodnych PCB w środkach spożywczych |
| Data aktu: | 16/04/2007 |
| Data ogłoszenia: | 16/10/2008 |
| Data wejścia w życie: | 16/04/2007 |