Rozporządzenie 983/2008 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2009 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 983/2008
z dnia 3 października 2008 r.
przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2009 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(1), w szczególności jego art. 43 lit. g) w związku z jego art. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2799/98 z dnia 15 grudnia 1998 r. ustanawiające agromonetarne porozumienia dotyczące euro(2), w szczególności jego art. 3 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3149/92 z dnia 29 października 1992 r. ustanawiającego szczegółowe zasady dostaw żywności z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej poszkodowane we Wspólnocie(3), Komisja powinna przyjąć plan dystrybucji zasobów, który zostanie sfinansowany ze środków dostępnych w roku budżetowym 2009. Plan powinien ustanowić w szczególności, w odniesieniu do każdego państwa członkowskiego podejmującego to działanie, maksymalne środki finansowe dostępne na cele realizacji części planu przypadającej na dane państwo oraz ilość każdego rodzaju produktu, którą można wycofać z zapasów posiadanych przez agencje interwencyjne.

(2) Państwa członkowskie objęte planem w roku budżetowym 2009 przekazały niezbędne informacje zgodnie z przepisami art. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

(3) Dokonując podziału zasobów, należy uwzględnić doświadczenia i stopień wykorzystania przez państwa członkowskie zasobów przyznanych im w poprzednich latach budżetowych.

(4) Artykuł 2 ust. 3 pkt 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 ustanawia dotację przeznaczoną na zakup na rynku produktów czasowo niedostępnych w ramach zapasów interwencyjnych. Zapasy zbóż nadających się do spożycia przez ludzi przechowywane obecnie przez agencje interwencyjne są bardzo ograniczone i podjęto już kroki dotyczące ich sprzedaży na rynku. Ponadto nie odnotowano żadnych zapasów ryżu ani odtłuszczonego mleka w proszku w posiadaniu agencji interwencyjnych oraz nie przewiduje się interwencyjnego zakupu tych produktów rolnych w roku 2008. W związku z tym należy określić wysokość wymienionej dotacji, aby umożliwić zakupy na rynku zbóż, odtłuszczonego mleka w proszku oraz ryżu niezbędne do realizacji planu w roku budżetowym 2009.

(5) Artykuł 7 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92 przewiduje możliwość przekazywania pomiędzy państwami członkowskimi produktów niedostępnych w zapasach interwencyjnych w państwie członkowskim, w którym występuje na nie zapotrzebowanie w ramach realizacji planu rocznego. Należy zatem zezwolić na niezbędne przekazywanie wewnątrzwspólnotowe w celu realizacji planu w 2009 r. na warunkach przewidzianych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

(6) Jako termin obowiązujący dla rozpoczęcia realizacji planu w rozumieniu art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98 przyjmuje się datę rozpoczęcia zarządzania zapasami publicznymi w danym roku budżetowym.

(7) Zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92, przy opracowywaniu planu Komisja konsultowała się z głównymi organizacjami znającymi problemy osób najbardziej potrzebujących we Wspólnocie.

(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W 2009 r. dystrybucja żywności do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie, w zastosowaniu art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, jest realizowana zgodnie z rocznym planem dystrybucji przedstawionym w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup na rynku zbóż, odtłuszczonego mleka w proszku i ryżu, zgodnie z wymogami planu, o którym mowa w art. 1, określa się w załączniku II.

Artykuł  3

Zezwala się na wewnątrzwspólnotowe przekazywanie produktów wymienionych w załączniku III do niniejszego rozporządzenia na warunkach określonych w art. 7 rozporządzenia (EWG) nr 3149/92.

Artykuł  4

W celu realizacji rocznego planu, o którym mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, za termin obowiązujący, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia (WE) nr 2799/98, przyjmuje się dzień 1 października 2008 r.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu następującym po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 3 października 2008 r.

W imieniu Komisji
Jean-Luc DEMARTY
Dyrektor Generalny ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich

______

(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.

(2) Dz.U. L 349 z 24.12.1998, s. 1.

(3) Dz.U. L 313 z 30.10.1992, s. 50.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I 1

ROCZNY PLAN DYSTRYBUCJI NA ROK BUDŻETOWY 2009

a) Środki finansowe udostępnione poszczególnym państwom członkowskim w celu realizacji planu:
(w EUR)
Państwo członkowskie Dystrybucja
Belgique/België 6.984.395
България 8.666.207
Eesti 320.646
Éire/Ireland 397.711
Elláda 20.045.000
España 61.957.787
France 77.884.234
Italia 129.220.273
Latvija 5.463.353
Lietuva 9.392.047
Luxembourg 128.479
Magyarország 13.417.068
Malta 725.419
Polska 102.177.040
Portugal 24.718.296
România 28.202.682
Slovenija 2.279.813
Suomi/Finland 4.019.550
Razem 496.000.000

b) Ilość każdego rodzaju produktu, która ma zostać wycofana z zapasów interwencyjnych Wspólnoty dla celów dystrybucji w każdym państwie członkowskim w ilościach nieprzekraczających wartości maksymalnych określonych w lit. a):

(w tonach)
Państwo członkowskie Cukier
Belgique/België 4.000
България 5.700
España 8.450
France 4.995
Italia 12.556
Lietuva 5.614
Magyarország 5.000
Malta 571
Polska 49.544
Portugal 2.158
România 20.000
Slovenija 1.100
Razem 119.687

ZAŁĄCZNIK  II

Dotacje dla państw członkowskich przeznaczone na zakup produktów na rynku wspólnotowym w ilościach nieprzekraczających wartości maksymalnych określonych w literze a) załącznika I:
(w EUR)
Państwo członkowskie Zboża Ryż Odtłuszczone mleko w proszku
Belgique/België 2.026.200 300.000 3.000.000
България 3.545.850 2.400.000 424.500
Eesti 303.930 0 0
Éire/Ireland 0 0 376.977
Elláda 6.000.000 3.000.000 10.000.000
España 13.170.300 2.340.000 40.483.716
France 16.412.220 7.897.500 47.898.216
Italia 34.458.775 3.000.000 80.962.837
Latvija 3.312.432 0 1.866.102
Lietuva 3.317.885 1.543.920 2.224.368
Luxembourg 0 0 121.781
Magyarország 9.000.000 0 2.100.000
Malta 80.964 34.250 387.714
Polska 36.471.600 0 44.350.200
Portugal 2.623.162 3.074.726 17.033.678
România 20.262.000 0 0
Slovenija 486.288 300.000 1.018.800
Suomi/Finland 2.640.000 0 1.170.000
Razem 154.111.606 23.890.396 253.418.889

ZAŁĄCZNIK  III 2

Wewnątrzwspólnotowe przekazywanie cukru dozwolone zgodnie z planem na rok budżetowy 2009

Ilość (w tonach) Właściciel Odbiorca
1. 8.450 OFI, Ireland FEGA, España
2. 2.158 OFI, Ireland IFAP, Portugal
3. 4.995 BIRB, Belgique ONIGC, France
4. 5.614 Statní Zemědělský Intervenční Fond, Česká Republika Lietuvos žemės ūkio ir maisto produktų rinkos reguliavimo agentūra, Lietuva
5. 23.000 Statní Zemědělský Intervenční Fond, Česká Republika ARR, Polska
6. 14.000 Pôdohospodárska Platobná Agentúra, Slovensko ARR, Polska
7. 12.544 AGEA, Italia ARR, Polska
8. 20.000 Pôdohospodárska Platobná Agentúra, Slovensko Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura, România
9. 571 AGEA, Italia AP, Malta
10. 1.100 AGEA, Italia Agencija Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, Slovenija
11. 5.700 AGEA, Italia Държавен фонд "Земеделие"-Разплащателна агенция, България
1 Załącznik I zmieniony przez sprostowanie z dnia 7 stycznia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.3.6).
2 Załącznik III zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1303/2008 z dnia 18 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.344.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 października 2008 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.268.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 983/2008 przyjmujące plan podziału pomiędzy państwa członkowskie zasobów zapisanych w roku budżetowym 2009 na dostawy żywności pochodzącej z zapasów interwencyjnych do wykorzystania przez osoby najbardziej potrzebujące we Wspólnocie
Data aktu: 03/10/2008
Data ogłoszenia: 09/10/2008
Data wejścia w życie: 10/10/2008