Rozporządzenie 981/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 423/2008 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 oraz wspólnotowy kodeks praktyk i procesów enologicznych

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 981/2008
z dnia 7 października 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 423/2008 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 oraz wspólnotowy kodeks praktyk i procesów enologicznych

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 46 ust. 1 i 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 zostało uchylone rozporządzeniem Rady nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniającym rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 3/2008 oraz uchylającym rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999(2). Niemniej rozdział I tytułu V rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 dotyczący praktyk i procesów enologicznych, jego art. 70 oraz odnośne przepisy, zawarte w szczególności załącznikach do wymienionego rozporządzenia, mają nadal zastosowanie do dnia 31 lipca 2009 r.

(2) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 przewiduje w pkt A ppkt 2 możliwość zwiększenia na zasadzie wyjątku maksymalnej łącznej zawartości ditlenku siarki dla niektórych kategorii win z zawartością cukru resztkowego większą lub równą 5 gramów na litr.

(3) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 przewiduje w pkt B ppkt 3 możliwość odstępstwa od maksymalnej łącznej zawartości kwasu lotnego dla niektórych kategorii win.

(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 423/2008(3) ustanawia niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 dotyczące w szczególności maksymalnej łącznej zawartości ditlenku siarki i maksymalnej łącznej zawartości kwasu lotnego w winie. Artykuł 23 ust. 1 wymienionego rozporządzenia stanowi w szczególności, że zmiany wykazu win, przewidzianego w załączniku V pkt A ppkt 2 do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, są zgodne z ustaleniami zawartymi w załączniku XIV do rozporządzenia (WE) nr 423/2008, a art. 24 tego rozporządzenia stanowi, że wina objęte wyjątkami dotyczącymi maksymalnej zawartości kwasu lotnego, zgodnie z załącznikiem V pkt B ppkt 3 do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, są ustalone w załączniku XVI do rozporządzenia (WE) nr 423/2008.

(5) Niektóre portugalskie gatunkowe białe wina produkowane w określonym regionie geograficznym (psr) o oznaczeniu "Douro", posiadające zapis "colheita tardia" mają zawartość cukru resztkowego równą lub większą niż 80 gramów na litr i wymagają, w celu zachowania dobrych warunków jakościowych, zawartości ditlenku siarki przekraczającej ogólny limit 260 mg/l, ale mniejszej niż 400 mg/l. Należy zatem dodać te wina do wykazu znajdującego się w akapicie pierwszym lit. b) załącznika XIV do rozporządzenia (WE) nr 423/2008.

(6) Niektóre hiszpańskie gatunkowe wina produkowane w określonym regionie geograficznym (psr), posiadające oznaczenia pochodzenia "Rioja" lub oznaczenia pochodzenia "Málaga", oraz niektóre portugalskie gatunkowe białe wina produkowane w określonym regionie geograficznym (psr) o oznaczeniu "Douro", które są wytwarzane przy zastosowaniu szczególnych metod i posiadają całkowite stężenie alkoholu wyższe niż 13 % objętościowych, mają zazwyczaj zawartość kwasu lotnego wyższą od wartości określonych w pkt B ppkt 1 załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, ale niższą, w zależności od przypadku, niż 25, 35 lub 40 milirównoważników na litr. Należy zatem dodać te wina do wykazu znajdującego się w załączniku XVI do rozporządzenia (WE) nr 423/2008.

(7) Artykuł 44 rozporządzenia (WE) nr 423/2008 ustanawia ogólne zasady eksperymentalnego stosowania przez państwa członkowskie nowych praktyk enologicznych. Warunek ustanowiony w ust. 1 lit. c) wymienionego artykułu, zabraniający wysyłki otrzymanych produktów poza państwo członkowskie, które wydało zgodę na zastosowanie eksperymentalnych praktyk enologicznych, stwarza trudności podmiotom, zwłaszcza w ocenianiu skutków gospodarczych eksperymentowanych praktyk. W przypadkach kiedy dana praktyka była już polecana i opisana przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina (OIV), należy znieść ten restrykcyjny warunek.

(8) Dopuszczenie do swobodnego obrotu w całej Wspólnocie win, które są przedmiotem eksperymentalnych praktyk enologicznych, powinno podlegać skutecznej kontroli i wymaga, aby zastosowane eksperymentalne praktyki zostały wyszczególnione w towarzyszących winom dokumentach, określonych w art. 70 ust. 1, jak również w rejestrach określonych w art. 70 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999.

(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 423/2008.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 423/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 44 ust. 1 akapit pierwszy wprowadza się następujące zmiany:

a) w lit. c) dodaje się zdanie w brzmieniu:

"Niemniej kiedy praktyka lub obróbka enologiczna, która stanowi przedmiot tego rodzaju eksperymentalnego pozwolenia, jest praktyką już polecaną i opisaną przez OIV, otrzymane w jej wyniku produkty mogą być sprzedawane w całej Wspólnocie.";

b) dodaje się lit. e) w brzmieniu:

"e) zastosowane praktyki lub procesy stanowią przedmiot wpisu do dokumentów towarzyszących, o których mowa w art. 70 ust. 1 i do rejestrów, o których mowa w art. 70 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1493/1999";

2) w załącznikach XIV i XVI wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 października 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, s. 1.

(2) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 127 z 15.5.2008, s. 13.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach do rozporządzenia (WE) nr 423/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku XIV lit. b) dodaje się tiret siódme w brzmieniu:

"- gatunkowe białe wina produkowane w określonym regionie geograficznym (psr), w stosunku do których można używać oznaczenia pochodzenia »Douro« z następującym po nim zapisem »colheita tardia«";

2) w załączniku XVI wprowadza się następujące zmiany:

a) w lit. f) ppkt (i) oraz (ii) otrzymują brzmienie:

"(i) 25 milirównoważników na litr w:

- gatunkowym winie produkowanym w określonym regionie geograficznym (psr), spełniającym wymogi do opisania terminem »vendimia tardía«,

- gatunkowym winie likierowym białym lub różowym produkowanym z przejrzałych winogron w określonym regionie geograficznym (psr), w stosunku do którego można używać oznaczenia pochodzenia Rioja;

(ii) 35 milirównoważników na litr w:

- gatunkowym winie produkowanym z przejrzałych winogron w określonym regionie geograficznym (psr), w stosunku do którego można używać oznaczenia pochodzenia Ribeiro,

- gatunkowym winie likierowym produkowanym w określonym regionie geograficznym (psr), opisanym terminem »generoso« lub »generoso de licor« i w stosunku do którego można używać oznaczenia pochodzenia Condado de Huelva, Jerez-Xerez-Sherry, Manzanilla-Sanlúcar de Barrameda, Málaga oraz Montilla-Moriles,

- gatunkowym winie oraz gatunkowym winie likierowym produkowanym w określonym regionie geograficznym (psr), w stosunku do którego można używać oznaczenia pochodzenia Málaga;";

b) dodaje się lit. p) w brzmieniu:

"p) w winach portugalskich:

30 milirównoważników na litr w białym gatunkowym winie produkowanym w określonym regionie geograficznym, w stosunku do którego można używać oznaczenia pochodzenia »Douro«, z następującym po nim zapisem »colheita tardía«, jeśli całkowite stężenie alkoholu jest wyższe niż 16 % objętościowych, a zawartość cukru resztkowego wynosi co najmniej 80 g/l.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.267.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 981/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 423/2008 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 oraz wspólnotowy kodeks praktyk i procesów enologicznych
Data aktu: 07/10/2008
Data ogłoszenia: 08/10/2008
Data wejścia w życie: 11/10/2008