(2008/691/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 sierpnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
Uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1528/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie stosowania uzgodnień dotyczących produktów pochodzących z niektórych państw wchodzących w skład grupy państw Afryki, Karaibów i Pacyfiku (KAP) przewidzianych w umowach ustanawiających lub prowadzących do ustanowienia umów o partnerstwie gospodarczym(1), w szczególności art. 36 ust. 4 załącznika II do tego rozporządzenia,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dnia 24 kwietnia 2008 r. Seszele zwróciły się zgodnie z art. 36 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007 o odstępstwo od reguł pochodzenia ustalonych w tym załączniku na okres jednego roku, począwszy od dnia 1 marca 2008 r. Wniosek dotyczy całkowitej rocznej ilości wynoszącej 4.000 Ton tuńczyka konserwowanego objętego pozycją Has nr 1604. Wniosek złożono ze względu na zmniejszenie połowów i podaży pochodzącego surowego tuńczyka na Południowo-Wschodnim Oceanie Indyjskim.
(2) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Seszele połowy surowego tuńczyka w 2007 r. były niezwykle niskie, nawet uwzględniając normalne wahania sezonowe. Dane dotyczące 2008 r. wskazują na tylko niewielką poprawę w stosunku do poziomu połowów w 2007 r. Taka nietypowa sytuacja przez pewien czas uniemożliwia Seszelom przestrzeganie reguł pochodzenia ustalonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007.
(3) W celu zagwarantowania, by po wygaśnięciu umowy o partnerstwie AKP-WE(2) Seszele mogły nadal prowadzić wywóz do Wspólnoty Europejskiej, należy przyznać nowe odstępstwo.
(4) Aby zapewnić sprawne przejście z układu o partnerstwie AKP-WE na tymczasową umowę o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a Wspólnotą Europejską, należy przyznać nowe odstępstwo z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2008 r.
(5) Tymczasowe odstępstwo od reguł pochodzenia ustalonych w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007 nie spowoduje poważnego zagrożenia dla ustanowionego przemysłu wspólnotowego, uwzględniając przewidziany przywóz, pod warunkiem, że zostaną spełnione niektóre warunki dotyczące ilości, nadzoru i czasu trwania.
(6) Dlatego też uzasadnione jest przyznanie tymczasowego odstępstwa na mocy art. 36 ust. 1 lit. a) załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007.
(7) Seszele będą korzystały z automatycznego odstępstwa od reguł pochodzenia w odniesieniu do tuńczyka konserwowanego objętego pozycją HS nr 1604 zgodnie z art. 42 ust. 8 protokołu w sprawie reguł pochodzenia załączonego do tymczasowej umowy ustanawiającej ramy umowy o partnerstwie gospodarczym między państwami Afryki Wschodniej i Południowej, z jednej strony, a Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej strony, (tymczasowa umowa o współpracy między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a UE), kiedy umowa ta wejdzie w życie lub będzie tymczasowo stosowana.
(8) Zgodnie z art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1528/2007 reguły pochodzenia określone w załączniku II do tego rozporządzenia oraz odstępstwa od nich mają zostać zastąpione regułami ustanowionymi w tymczasowej umowie o współpracy między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a UE, której wejście w życie lub początek tymczasowego stosowania przewiduje się na 2008 r. Odstępstwo nie może zostać zatem przyznane na okres, na który zwrócono się we wniosku, lecz powinno zostać przyznane na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2008 r.
(9) Zgodnie z art. 42 ust. 8 protokołu w sprawie reguł pochodzenia załączonego do tymczasowej umowy o współpracy między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a UE automatyczne odstępstwo od reguł pochodzenia podlega ograniczeniu do rocznej ilości wynoszącej 8.000 ton tuńczyka konserwowanego dla państw przystępujących do umowy o współpracy między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a UE (Komory, Mauritius, Madagaskar, Seszele i Zimbabwe).
Mauritius złożył już oficjalny wniosek o udzielenie tymczasowego odstępstwa zgodnie z art. 36 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007 i należy spodziewać się podobnych wniosków ze strony innych państw regionu Afryki Wschodniej i Południowej, szczególnie ze strony Madagaskaru. Niewłaściwe byłoby przyznanie odstępstwa na mocy art. 36 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1528/2007, które przekraczałoby roczną ilość tuńczyka konserwowanego przewidzianą dla państw regionu Afryki Wschodniej i Południowej na mocy tymczasowej umowy o współpracy między państwami Afryki Wschodniej i Południowej a UE. Nie należy zatem przyznawać odstępstwa obejmującego ilości, których dotyczył wniosek, natomiast odstępstwo powinno objąć 3.000 ton tuńczyka konserwowanego.
(10) W związku z tym Seszelom należy przyznać odstępstwo obejmujące 3.000 ton tuńczyka konserwowanego na okres od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia 2008 r.
(11) Rozporządzenie (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiające przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(3) określa zasady dotyczące zarządzania kontyngentami taryfowymi. W celu zapewnienia skutecznego zarządzania odbywającego się w bliskiej współpracy między władzami Seszeli, organami celnymi Wspólnoty i Komisją wspomniane zasady powinny obowiązywać, z uwzględnieniem niezbędnych zmian, w odniesieniu do ilości przywiezionych na mocy odstępstwa przyznanego niniejszą decyzją.
(12) Aby pozwolić na skuteczniejsze monitorowanie funkcjonowania odstępstwa, władze Seszeli powinny regularnie powiadamiać Komisję o szczegółach wydawanych świadectw pochodzenia.
(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
(1) Dz.U. L 348 z 31.12.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, s. 3. Umowa ostatnio zmieniona decyzją nr 1/2008 Rady Ministrów AKP-WE (Dz.U. L 171 z 1.7.2008, s. 63).
(3) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 214/2007 (Dz.U. L 62 z 1.3.2007, s. 6).
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2009/471/WE z dnia 15 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.155.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2010/560/UE z dnia 16 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.245.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 1 decyzji nr 2011/377/UE z dnia 27 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.168.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2012/190/UE z dnia 4 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.102.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2012 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2009/471/WE z dnia 15 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.155.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2010/560/UE z dnia 16 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.245.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 2 decyzji nr 2011/377/UE z dnia 27 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.168.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 2012/190/UE z dnia 4 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.102.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2012 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 2009/471/WE z dnia 15 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.155.46) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2009 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 2010/560/UE z dnia 16 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.245.35) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2010 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 3 decyzji nr 2011/377/UE z dnia 27 czerwca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.168.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2011 r.
- zmieniony przez art. 2 pkt 4 decyzji nr 2012/190/UE z dnia 4 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.102.9) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2012 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.225.17 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/691/WE w sprawie tymczasowego odstępstwa od reguł pochodzenia ustalonych w załączniku II do rozporządzenia Rady (WE) nr 1528/2007 w celu uwzględnienia szczególnej sytuacji Seszeli w odniesieniu do tuńczyka konserwowanego |
| Data aktu: | 14/08/2008 |
| Data ogłoszenia: | 23/08/2008 |
| Data wejścia w życie: | 23/08/2008, 01/01/2008 |