(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2008/689/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 23 sierpnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską.
uwzględniając dyrektywę 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 września 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2 lit. b),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE zabrania stosowania ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach pojazdów wprowadzanych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., z wyjątkiem przypadków wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy i na określonych w nim warunkach. Zgodnie z art. 4. ust. 2 lit. b) dyrektywy 2000/53/WE, załącznik II do tej dyrektywy ma być regularnie aktualizowany przez Komisję w celu jego dostosowania do postępu naukowego i technicznego.
(2) Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE wymienia materiały i części, w stosunku do których nie obowiązuje zakaz metali ciężkich, o którym mowa w jej art. 4 ust. 2 lit. a). Niektóre ze zwolnień wygasają w terminach podanych w załączniku. Pojazdy wprowadzone na rynek przed datą wygaśnięcia danego zwolnienia mogą zawierać metale ciężkie w materiałach i częściach wymienionych w załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE.
(3) Niektóre zwolnienia z zakazu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE, nie powinny zostać przedłużone, ponieważ dzięki postępowi technicznemu istnieje obecnie możliwość uniknięcia ołowiu, rtęci lub sześciowartościowego chromu w tych zastosowaniach.
(4) Niektóre materiały i części zawierające ołów, rtęć, kadm lub sześciowartościowy chrom powinny być nadal zwolnione z zakazu, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a), ponieważ stosowanie wspomnianych substancji w tych materiałach i częściach jest nadal nieuniknione. W niektórych przypadkach należy zweryfikować datę wygaśnięcia zwolnień z zakazu, aby zapewnić wystarczającą ilość czasu w celu wyeliminowania zabronionych substancji w przyszłości.
(5) Załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE, zmieniony decyzją Komisji 2005/438/WE z dnia 10 czerwca 2005 r. zmieniającą załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji(2), stanowi w tiret trzecim "Uwag", że części zamienne wprowadzone na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., wykorzystywane w pojazdach wprowadzonych na rynek przed dniem 1 lipca 2003 r., są wyłączone z postanowień art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE. Zwolnienie to umożliwia naprawę pojazdów wprowadzonych na rynek przed wejściem w życie zakazu metali ciężkich, o którym mowa w art. 4 ust. 2 lit. a) dyrektywy 2000/53/WE, z wykorzystaniem części zamiennych spełniających takie same wymogi jakościowe i bezpieczeństwa jak części fabrycznie zamontowane w tych pojazdach.
(6) Części zamienne do pojazdów wprowadzonych na rynek po dniu 1 lipca 2003 r., lecz przed wygaśnięciem danego zwolnienia, określonego w załączniku II do dyrektywy 2000/53/WE, nie są objęte tiret trzecim "Uwag". W związku z tym części zamienne do tych pojazdów muszą być wolne od metali ciężkich, nawet jeśli są wykorzystywane w celu wymiany części pierwotnie zawierających metale ciężkie.
(7) W niektórych przypadkach nie jest możliwa z technicznego punktu widzenia naprawa pojazdów z wykorzystaniem części zamiennych innych niż oryginalne, gdyż wymagałoby to zmian cech wymiarowych i właściwości funkcjonalnych całych układów pojazdu. Takie części zamienne nie pasują do układów pojazdów fabrycznie wyprodukowanych przy użyciu części zawierających metale ciężkie, więc pojazdy takie nie mogą być naprawiane i może być konieczne ich przedwczesne złomowanie. W związku z powyższym załącznik II powinien zostać odpowiednio zmieniony. Decyzja ta powinna mieć wpływ jedynie na ograniczoną liczbę pojazdów oraz materiałów i części pojazdów i tylko przez ograniczony czas.
(8) Ponieważ zasadnicze znaczenie ma bezpieczeństwo użytkownika, a ponowne wykorzystanie, modernizacja i przedłużanie cyklu życia pojazdów są korzystne dla środowiska naturalnego, należy zapewnić dostęp do części zamiennych wykorzystywanych do naprawy pojazdów wprowadzonych na rynek w okresie pomiędzy dniem 1 lipca 2003 r. a datą wygaśnięcia danego zwolnienia. Należy zatem dopuścić wykorzystanie ołowiu, rtęci, kadmu lub sześciowartościowego chromu w materiałach i częściach stosowanych w częściach zamiennych służących do naprawy takich pojazdów.
(9) Wskazane jest ujednolicenie brzmienia zwolnień w stosunku do innych dyrektyw środowiskowych odnoszących się do odpadów, przewidujących podobne zwolnienia.
(10) Dyrektywa 2000/53/WE powinna zatem zostać odpowiednio zmieniona.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 18 ust. 1 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów(3),
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 269 z 21.10.2000, s. 34. Dyrektywa ostatnio zmieniona Dyrektywą 2008/33/WE (Dz.U. L 81 z 20.3.2008, s. 62).
(2) Dz.U. L 152 z 15.6.2005, s. 19.
(3) Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.225.10 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/689/WE zmieniająca załącznik II do dyrektywy 2000/53/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji |
| Data aktu: | 01/08/2008 |
| Data ogłoszenia: | 23/08/2008 |
| Data wejścia w życie: | 26/08/2008, 23/08/2008 |