Rozporządzenie 762/2008 w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie statystyk w dziedzinie akwakultury, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 788/96

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 762/2008
z dnia 9 lipca 2008 r.
w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie statystyk w dziedzinie akwakultury, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 788/96 *
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 1 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 788/96 z dnia 22 kwietnia 1996 r. w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie statystyk dotyczących produkcji akwakultury 2 zobowiązuje państwa członkowskie do przekazywania rocznych danych na temat wielkości produkcji.

(2) Rosnący udział akwakultury w całości produkcji rybackiej Wspólnoty wymaga szerszego zakresu danych na potrzeby racjonalnego rozwoju tego sektora i zarządzania nim w ramach wspólnej polityki rybackiej.

(3) Rosnące znaczenie wylęgarni i podchowalni dla akwakultury wymaga szczegółowych danych umożliwiających odpowiednie monitorowanie tego sektora i zarządzanie nim w ramach wspólnej polityki rybackiej.

(4) Do przeglądu i oceny rynku produktów akwakultury konieczne są informacje zarówno o wielkości, jak i o wartości produkcji.

(5) Dla zapewnienia prowadzenia działalności w sektorze w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego wymagane są informacje na temat struktury sektora oraz stosowanych technologii.

(6) Należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 788/96.

(7) W celu zapewnienia płynnego przejścia od systemu mającego zastosowanie na mocy rozporządzenia (WE) nr 788/96 niniejsze rozporządzenie powinno zezwalać na ustanowienie okresu przejściowego trwającego do trzech lat, przyznawanego państwom członkowskim, w których wdrożenie rozporządzenia do krajowych systemów statystycznych wymagałoby znacznych dostosowań i mogłoby spowodować poważne problemy natury praktycznej.

(8) Ponieważ cel niniejszego rozporządzenia, mianowicie ustanowienie wspólnych ram prawnych dla systematycznego tworzenia statystyk wspólnotowych w dziedzinie akwakultury, nie może być w wystarczającym stopniu osiągnięty przez państwa członkowskie i może być z lepszym skutkiem osiągnięty na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości, określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu.

(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty 3 stanowi ramy odniesienia dla statystyk w dziedzinie rybactwa. W szczególności wymaga ono poszanowania zasad bezstronności, rzetelności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych oraz przejrzystości.

(10) Gromadzenie i przekazywanie danych statystycznych stanowi narzędzie o zasadniczym znaczeniu dla prawidłowego zarządzania wspólną polityką rybacką.

(11) Działania niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 4 .

(12) Komisja powinna w szczególności być uprawniona do przyjmowania technicznych zmian do załączników do niniejszego rozporządzenia. Ponieważ są to środki o ogólnym zakresie, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, w tym jego uzupełnienie poprzez dodanie nowych elementów innych niż istotne, muszą one być przyjmowane zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji 1999/468/WE.

(13) Komisję powinien wspomagać Stały Komitet ds. Statystyk Rolniczych, ustanowiony na mocy decyzji Rady 72/279/EWG 5 ,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Obowiązki państw członkowskich

Państwa członkowskie przedkładają Komisji statystyki dotyczące wszelkiej działalności w dziedzinie akwakultury, prowadzonej na ich terytorium w wodach słodkich i słonych.

Artykuł  2

Definicje

1.
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
a)
"statystyki Wspólnoty" mają znaczenie zgodne z definicją w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 322/97;
b)
"akwakultura" ma znaczenie zgodne z definicją w art. 3 lit. d) rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego 6 ;
c)
"chów materiału pochodzenia naturalnego" oznacza pozyskiwanie okazów z naturalnego środowiska oraz ich późniejsze wykorzystanie w akwakulturze;
d)
"produkcja" oznacza produkty akwakultury przy pierwszej sprzedaży, w tym wprowadzaną do obrotu produkcję wylęgarni i podchowalni.
2.
Wszystkie inne definicje stosowane na użytek niniejszego rozporządzenia zawarto w załączniku I.
Artykuł  3

Zestawianie statystyk

1.
Dane obejmujące co najmniej 90 % całkowitej wielkości produkcji wyrażonej objętościowo lub, w przypadku wylęgarni i podchowalni, wyrażonej liczbą egzemplarzy są tworzone przez państwa członkowskie na podstawie badań lub innych potwierdzonych statystycznie metod, bez uszczerbku dla ust. 4. Dane obejmujące pozostałą część produkcji łącznej mogą pochodzić z szacunków. W celu oszacowania więcej niż 10% całkowitej produkcji państwa członkowskie mogą złożyć wniosek o odstępstwo na warunkach określonych w art. 8.
2.
Źródła inne niż badania mogą być stosowane pod warunkiem zapewnienia oceny ex post jakości statystycznej tych źródeł.
3.
Państwo członkowskie, którego całkowita produkcja roczna wynosi poniżej 1.000 ton, może przedstawiać skrótowe dane szacunkowe dotyczące całości produkcji.
4.
Państwa członkowskie określają produkcję dla poszczególnych gatunków. Jednak produkcja gatunków, której wielkość nie przekracza 500 ton i nie stanowi więcej niż 5 % wagowych całkowitej produkcji danego państwa członkowskiego, może zostać oszacowana i podana łącznie. Produkcja wylęgarni i podchowalni, wyrażona liczbą egzemplarzy tych gatunków, może zostać oszacowana.
Artykuł  4

Dane

Dane odnoszą się do danego roku kalendarzowego i obejmują:

a)
roczną produkcję akwakultury (wyrażoną w wielkości i wartości jednostkowej);
b)
roczny wkład do chowu materiału pochodzenia naturalnego (wyrażony w wielkości i wartości jednostkowej);
c)
roczną produkcję wylęgarni i podchowalni;
d)
strukturę sektora akwakultury.
Artykuł  5

Przekazywanie danych

1.
Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) dane, o których mowa w załącznikach I, II i IV, w ciągu 12 miesięcy od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą te statystyki. Pierwszym rokiem kalendarzowym, którego dotyczą przekazywane statystyki, jest rok 2008.
2.
Dane dotyczące struktury sektora akwakultury, o których mowa w załączniku V, przekazywane są Komisji (Eurostatowi) co trzy lata, począwszy od danych za rok 2008, w ciągu 12 miesięcy od końca roku kalendarzowego, którego dotyczą.
Artykuł  6

Ocena jakości

1.
Każde państwo członkowskie przedkłada Komisji (Eurostatowi) roczne sprawozdanie dotyczące jakości przekazanych danych.
2.
Przy przekazaniu danych każde państwo członkowskie przekazuje Komisji szczegółowe sprawozdanie dotyczące zastosowanych metod. W sprawozdaniu tym państwa członkowskie opisują sposób gromadzenia i zestawiania danych. Sprawozdanie zawiera szczegółowe informacje o zastosowanych technikach wyrywkowych, metodach szacowania oraz o wykorzystanych źródłach innych niż badania, a także ocenę jakości otrzymanych danych szacunkowych. Proponowany format sprawozdania zawiera załącznik VI.
3. 7
Komisja analizuje sprawozdania i przedstawia swoje wnioski państwom członkowskim.
Artykuł  7

Okres przejściowy

1.
Zgodnie z procedurą zarządzania, o której mowa w art. 10 ust. 2, państwom członkowskim mogą zostać przyznane okresy przejściowe, liczone w pełnych latach kalendarzowych, w celu wdrożenia niniejszego rozporządzenia, trwające maksymalnie trzy lata od dnia 1 stycznia 2009 r., jeżeli stosowanie niniejszego rozporządzenia do krajowych systemów statystycznych wymaga poważnych adaptacji i może wiązać się ze znacznymi problemami praktycznymi.
2.
W tym celu państwo członkowskie przedstawia Komisji należycie uzasadniony wniosek do dnia 31 grudnia 2008 r.
Artykuł  8

Odstępstwa

1. 8
W przypadkach, w których włączenie określonego sektora akwakultury państwa członkowskiego do statystyk sprawiłoby władzom krajowym trudności niewspółmierne do znaczenia tego sektora, Komisja przyjmuje akty wykonawcze przyznające odstępstwo zezwalające państwu członkowskiemu na wyłączenie danych statystycznych dotyczących tego sektora z ogółu przekazywanych krajowych danych statystycznych. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 10 ust. 2.
2.
Państwa członkowskie na poparcie wszelkich wniosków o odstępstwa, które muszą być złożone przed terminem pierwszego przekazania danych, przesyłają Komisji sprawozdanie dotyczące problemów w zakresie stosowania rozporządzenia.
3.
Jeśli na skutek zmiany sytuacji w zakresie gromadzenia danych władze krajowe napotkają nieprzewidziane trudności, możliwe jest złożenie przez dane państwo członkowskie odpowiednio uzasadnionego wniosku o odstępstwo po terminie pierwszego przekazania danych.
Artykuł  9 9

Przepisy techniczne

1.
Komisja jest uprawniona do przyjęcia aktów delegowanych, zgodnie z art. 9a, dotyczących zmian technicznych załącznika I, w celu dostosowania definicji do zmian w definicjach międzynarodowych oraz dotyczących zmian załączników II-VI.

Te akty delegowane przyjmuje się wyłącznie, gdy jest to konieczne, w celu uwzględnienia zmian gospodarczych i postępu technicznego; nie zmieniają one opcjonalnego charakteru wymaganych informacji i nie nakładają znaczących dodatkowych obciążeń na państwa członkowskie ani na respondentów.

Komisja należycie uzasadnia działania statystyczne przewidziane w tych aktach delegowanych, opierając się w stosownych przypadkach na opinii odpowiednich ekspertów na temat analizy opłacalności, w tym oceny obciążenia respondentów i kosztów związanych z tworzeniem statystyk, o której mowa w art. 14 ust. 3 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 10

2.
Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające format, w jakim przedstawiane są dane statystyczne. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 10 ust. 2.
Artykuł  9a 11

Wykonywanie przekazanych uprawnień

1.
Powierzenie Komisji uprawnień do przyjęcia aktów delegowanych podlega warunkom określonym w niniejszym artykule.
2.
Uprawnienia do przyjęcia aktów delegowanych, o których mowa w art. 9 ust. 1, powierza się Komisji na okres pięciu lat od dnia 10 stycznia 2014 r. Komisja sporządza sprawozdanie dotyczące przekazania uprawnień nie później niż dziewięć miesięcy przed końcem okresu pięciu lat. Przekazanie uprawnień zostaje automatycznie przedłużone na takie same okresy, chyba że Parlament Europejski lub Rada sprzeciwią się takiemu przedłużeniu nie później niż trzy miesiące przed końcem każdego okresu.
3.
Przekazanie uprawnień, o którym mowa w art. 9 ust. 1, może zostać w dowolnym momencie odwołane przez Parlament Europejski lub przez Radę. Decyzja o odwołaniu kończy przekazanie określonych w niej uprawnień. Decyzja o odwołaniu staje się skuteczna od następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub w określonym w tej decyzji późniejszym terminie. Nie wpływa ona na ważność jakichkolwiek już obowiązujących aktów delegowanych.
4.
Niezwłocznie po przyjęciu aktu delegowanego Komisja przekazuje go równocześnie Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.
5.
Akt delegowany przyjęty na podstawie art. 9 ust. 1 wchodzi w życie tylko wówczas, gdy ani Parlament Europejski ani Rada nie wyraziły sprzeciwu w terminie dwóch miesięcy od przekazania tego aktu Parlamentowi Europejskiemu i Radzie lub gdy, przed upływem tego terminu, zarówno Parlament Europejski, jak i Rada poinformowały Komisję, że nie wniosą sprzeciwu. Termin ten przedłużana się o dwa miesiące z inicjatywy Parlamentu Europejskiego lub Rady.
Artykuł  10 12

Procedura komitetowa

1.
Komisję wspomaga Komitet ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 223/2009. Komitet ten jest komitetem w rozumieniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 13
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu stosuje się art. 5 rozporządzenia (UE) nr 182/2011.
Artykuł  11

Ocena

W terminie do dnia 31 grudnia 2011 r., a następnie co trzy lata Komisja przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie oceniające na temat danych statystycznych zestawianych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, a w szczególności na temat ich przydatności i jakości.

Takie sprawozdanie obejmuje również analizę stosunku kosztów do korzyści wprowadzonego systemu gromadzenia i opracowywania danych statystycznych oraz wskazuje najlepsze praktyczne sposoby zmniejszenia obciążenia państw członkowskich oraz poprawy użyteczności i jakości danych.

Artykuł  12

Uchylenie

1.
Bez uszczerbku dla ust. 3 niniejszym uchyla się rozporządzenie (WE) nr 788/96.
2.
Odesłania do uchylonego rozporządzenia uznaje się za odesłania do niniejszego rozporządzenia.
3.
W drodze odstępstwa od art. 13 akapit drugi niniejszego rozporządzenia państwo członkowskie, któremu przyznano okres przejściowy zgodnie z art. 7 niniejszego rozporządzenia, nadal stosuje przepisy rozporządzenia (WE) nr 788/96 podczas przyznanego okresu przejściowego.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Strasburgu dnia 9 lipca 2008 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
H.-G. PÖTTERING J.-P. JOUYET
Przewodniczący Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

 Definicje stosowane na potrzeby przekazywania danych w dziedzinie akwakultury

1. "Woda słodka" oznacza wodę o stałym nieznacznym zasoleniu.

2. "Woda słona" oznacza wodę o znacznym zasoleniu. Termin ten może oznaczać wodę o stale wysokim zasoleniu (np. wodę morską) lub wodę, której zasolenie jest znaczne, ale nie utrzymuje się stale na wysokim poziomie (np. wodę słonawą) - może ono podlegać okresowym wahaniom spowodowanym napływem wody słodkiej bądź morskiej.

3. "Gatunki" oznaczają gatunki organizmów wodnych określone za pomocą międzynarodowego kodu alpha-3 wprowadzonego przez FAO (wykaz gatunków do celów statystyki rybackiej ASFIS).

4. "Główne obszary FAO" oznaczają obszary geograficzne określone za pomocą międzynarodowego dwucyfrowego kodu wprowadzonego przez FAO (Przewodnik po normach statystycznych stosowanych w rybactwie opracowany przez roboczą grupę koordynacyjną ds. statystyki rybackiej. Sekcja H: Obszary połowowe do celów statystycznych). Główne obszary FAO, objęte dla celów niniejszego rozporządzenia, są następujące:

Kod Obszar
01 Wody śródlądowe (Afryka)
05 Wody śródlądowe (Europa)
27 Atlantyk Północno-Wschodni
34 Atlantyk Środkowo-Wschodni
37 Morze Śródziemne i Morze Czarne
... Inne obszary (do określenia)

5. "Stawy" oznaczają stosunkowo płytkie i przeważnie małe akweny wody stojącej lub o niewielkiej wymienności, zwykle stworzone sztucznie, ale termin ten może również odnosić się do naturalnych zbiorników wodnych, niewielkich jezior, sadzawek i innych akwenów o niewielkich rozmiarach.

6. "Wylęgarnie i podchowalnie" oznaczają miejsca sztucznego rozmnażania, wylęgu organizmów wodnych oraz odchowu ich wczesnych form. Do celów statystycznych w przypadku wylęgarni bierze się pod uwagę wyłącznie produkcję zapłodnionej ikry. Pierwsze, wczesne stadia rozwoju organizmów wodnych uznaje się za produkcję podchowalni.

7. "Przegrody i sadze" oznaczają obszary akwenów ograniczone siatkami i innymi barierami pozwalającymi na swobodny przepływ wody. Ich cechą charakterystyczną jest to, że zajmują całą wysokość słupa wody od dna do powierzchni, co obejmuje zwykle stosunkowo dużą objętość wody.

8. "Klatki" oznaczają struktury zamknięte, odkryte lub zakryte, zbudowane z siatki lub innego materiału przepuszczalnego umożliwiającego naturalny przepływ wody. Mogą to być struktury unoszące się na wodzie, zawieszone bądź przymocowane do podłoża z możliwością przepływu wody od spodu.

9. "Baseny i tory wodne" oznaczają sztuczne jednostki zbudowane powyżej lub poniżej poziomu gruntu, umożliwiające wysoki przepływ wody lub charakteryzujące się dużą wymianą wody i ściśle kontrolowanym środowiskiem, lecz w których nie występuje recyrkulacja wody.

10. "Systemy recyrkulacji" oznaczają systemy, w których woda jest wykorzystywana ponownie po przetworzeniu (np. poprzez filtrowanie).

11. "Przeniesienie do środowiska kontrolowanego" oznacza celowe uwolnienie w celu dalszych czynności w ramach akwakultury.

12. "Uwolnienie do środowiska naturalnego" oznacza celowe uwolnienie w ramach zarybienia rzek, jezior i innych wód dla celów innych niż czynności w ramach akwakultury. Uwolnione organizmy mogą następnie być odławiane.

13. "Wielkość" oznacza:

a) w przypadku ryb, skorupiaków i mięczaków oraz innych zwierząt wodnych - ekwiwalent żywej wagi produktów. W przypadku mięczaków w żywą wagę wlicza się wagę muszli;

b) w przypadku roślin wodnych - wagę produktu w postaci mokrej.

14. "Wartość jednostkowa" oznacza całkowitą wartość produkcji (po odliczeniu zafakturowanego podatku od wartości dodanej), wyrażoną w walucie krajowej, podzieloną przez całkowitą wielkość produkcji.

ZAŁĄCZNIK  II

 Produkcja akwakultury z wyjątkiem wylęgarni i podchowalni(a)

Kraj: Rok:
Gatunki produkowane Główny obszar FAO Woda słodka Woda słona Ogółem
Kod 3-alpha Nazwa zwyczajowa Nazwa systematyczna Wielkość

(w tonach

metrycznych)

Wartość jednostkowa (w walucie krajowej) Wielkość

(w tonach

metrycznych)

Wartość jednostkowa (w walucie krajowej) Wielkość

(w tonach

metrycznych)

Wartość

jednostkowa

(w walucie

krajowej)

RYBY
Stawy
Baseny i tory wodne
Przegrody i sadze
Klatki
Systemy recyrkulacji
Inne metody
SKORUPIAKI
Stawy
Baseny i tory wodne
Przegrody i sadze
Inne metody
MIĘCZAKI
Na dnie
Poza dnem
Inne metody
WODOROSTY MORSKIE
Wszelkie metody
IKRA (przeznaczona do spożycia)(b)
Wszelkie metody
INNE ORGANIZMY WODNE
Wszelkie metody
(a) Z wyjątkiem gatunków akwariowych i ozdobnych.

(b) Ikra przeznaczona do spożycia, wchodząca w zakres tej pozycji, to wyłącznie ikra pozyskana w celu spożycia przy pierwszej sprzedaży.

ZAŁĄCZNIK  III

 Wkład do chowu materiału pochodzenia naturalnego(a)

Kraj: Rok:
Gatunek Jednostka (określić)(b) Wartość jednostkowa (w walucie krajowej)
Kod 3-alpha Nazwa zwyczajowa Nazwa systematyczna
RYBY
SKORUPIAKI
MIĘCZAKI
(a) Z wyjątkiem gatunków akwariowych, ozdobnych i roślin.

(b) Waga lub liczba sztuk; w przypadku podania liczb należy podać również współczynnik przeliczenia na żywą wagę.

ZAŁĄCZNIK  IV

 Produkcja wylęgarni i podchowalni(a)

Kraj: Rok:
Gatunek Stadium rozwoju Przeznaczenie
Kod

3-alpha

Nazwa zwyczajowa Nazwa systematyczna Ikra

(w mln)

Osobniki młode

(w mln)

Przeniesienie do środowiska kontrolowanego (w celu dalszego wzrostu)(b) (w mln) Uwolnienie do środowiska naturalnego(b) (w mln)
Ikra Osobniki młode Ikra Osobniki młode
(a) Z wyjątkiem gatunków akwariowych i ozdobnych.

(b) Dobrowolne.

ZAŁĄCZNIK  V

 Dane dotyczące struktury sektora akwakultury(a)(d)

Kraj: Rok:
Główny obszar FAO Woda słodka Woda słona Ogółem
Wielkość obiektu(c) Wielkość obiektu(c) Wielkość obiektu(c)
tys. m3 ha tys. m3 ha tys. m3 ha
RYBY
Stawy
Baseny i tory wodne
Przegrody i sadze
Klatki
Systemy recyrkulacji
Inne metody
SKORUPIAKI
Stawy
Baseny i tory wodne
Przegrody i sadze
Inne metody
MIĘCZAKI
Na dnie(b)
Poza dnem(b)
Inne metody(b)
WODOROSTY MORSKIE
Wszelkie metody
(a) Z wyjątkiem gatunków akwariowych i ozdobnych.

(b) W przypadku hodowli na linach można zastosować jednostkę długości.

(c) Należy uwzględnić potencjalną wielkość.

(d) Zacieniowane pola wskazują, gdzie informacje nie mają zastosowania.

ZAŁĄCZNIK  VI

 Format sprawozdań dotyczących metod stosowanych w ramach krajowych systemów statystyk w dziedzinie akwakultury

1. Organizacja krajowego systemu statystyk w dziedzinie akwakultury.

– Organy odpowiedzialne za gromadzenie i przetwarzanie danych oraz zakresy ich kompetencji.

– Ustawodawstwo krajowe odnoszące się do gromadzenia danych w dziedzinie akwakultury.

– Jednostka odpowiedzialna za przekazywanie danych do Komisji.

2. Metody gromadzenia, przetwarzania i zestawiania danych dotyczących akwakultury.

– Wskazać źródło każdego typu danych.

– Opisać metody gromadzenia danych (np. kwestionariusz rozsyłany pocztą, rozmowy bezpośrednie, spisy, badania wyrywkowe, częstość badań, metody szacowania) w odniesieniu do każdej części sektora akwakultury.

– Opisać sposób przetwarzania i zestawiania danych oraz czas potrzebny na przeprowadzenie tych działań.

3. Aspekty jakościowe zgodnie z "Kodeksem postępowania dotyczącym Europejskiego Systemu Statystycznego".

– Jeśli w odniesieniu do niektórych elementów danych stosowane są techniki szacowania - opisać zastosowane metody oraz oszacować poziom stosowania i rzetelność tych metod.

– Wskazać ewentualne braki w systemach krajowych, sposoby ich zniwelowania oraz, w uzasadnionych przypadkach, harmonogram działań naprawczych.

* Z dniem notyfikacji decyzji Komisji nr 2011/626/UE z dnia 22 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.246.33) od stosowania nin. rozporządzenia wprowadzono odstępstwa zgodnie z art. 1-3 przywoływanej decyzji.
1 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 31 stycznia 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) i decyzja Rady z dnia 23 czerwca 2008 r.
2 Dz.U. L 108 z 1.5.1996, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).
3 Dz.U. L 52 z 22.2.1997, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady.
4 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23. Decyzia zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, s. 11).
5 Dz.U. L 179 z 7.8.1972, s. 1.
6 Dz.U. L 223 z 15.8.2006, s. 1.
7 Art. 6 ust. 3 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
8 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
9 Art. 9 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
11 Art. 9a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
12 Art. 10 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1350/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.351.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 stycznia 2014 r.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.218.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 762/2008 w sprawie przekazywania przez państwa członkowskie statystyk w dziedzinie akwakultury, uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 788/96
Data aktu: 09/07/2008
Data ogłoszenia: 13/08/2008
Data wejścia w życie: 02/09/2008, 01/01/2009