Rozporządzenie 777/2008 zmieniające załączniki I, V i VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 777/2008
z dnia 4 sierpnia 2008 r.
zmieniające załączniki I, V i VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 32 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 ustanawia przepisy sanitarne w odniesieniu do gromadzenia, transportu, przechowywania, postępowania, przetwarzania i użytkowania lub usuwania zwierzęcych produktów ubocznych, włącznie z wprowadzaniem ich do obrotu.

(2) Załącznik I do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 podaje definicję "mączki z krwi". W celu wyjaśnienia definicji należy sprecyzować, że obejmuje ona również produkty otrzymane w wyniku obróbki cieplnej frakcji krwi zgodne z załącznikiem VII rozdział II do wspomnianego rozporządzenia i przeznaczone do spożycia przez zwierzęta lub do produkcji organicznych nawozów sztucznych.

(3) Szczególne wymagania dotyczące przetworzonego białka zwierzęcego ssaków są wymienione w rozdziale II załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002. Ustanowione w lit. A ust. 1 tego rozdziału wymagania dotyczące obróbki przetworzonego białka zwierzęcego ssaków powinny zostać zmienione w celu uwzględnienia nowej definicji "mączki z krwi" ujętej w załączniku I do wymienionego rozporządzenia.

(4) Załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 stanowi, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego muszą być przetwarzane w innym miejscu niż miejsce składowania, chyba że będą to całkowicie oddzielne zabudowania. Dopuszcza on również, pod pewnymi warunkami, przetwarzanie produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego pochodzących z tych samych miejsc w zakładach przetwórczych połączonych z ubojnią za pomocą układu przenośnikowego.

(5) W celu ułatwienia praktycznego stosowania przepisów załącznika V do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 do zakładów przetwórczych kategorii 3 właściwe władze mogą wprowadzić odstępstwo od danych przepisów i zezwolić na wprowadzenie surowca kategorii 3 przetworzonego w innych pomieszczeniach zatwierdzonych na mocy rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(2) celem uniknięcia zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Załączniki I, V i VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 sierpnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 523/2008 (Dz.U. L 153 z 12.6.2008, s. 23).

(2) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1243/2007 (Dz.U. L 281 z 25.10.2007, s. 8).

ZAŁĄCZNIK

W załączniku I, V i VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 wprowadza się następujące zmiany:

1) w załączniku I pkt 6 otrzymuje brzmienie:

"6. »Mączka z krwi« oznacza produkty otrzymane w wyniku obróbki cieplnej krwi lub frakcji krwi zgodnie z załącznikiem VII rozdział II i przeznaczone do spożycia przez zwierzęta lub do produkcji organicznych nawozów sztucznych.";

2) załącznik V, rozdział I pkt 1 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a) zakłady przetwórcze nie mogą znajdować się w tym samym miejscu co ubojnie, chyba że zagrożenie dla zdrowia ludzi i zwierząt wynikające z przetwarzania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, które pochodzą z takich ubojni, jest ograniczone przez zapewnienie, że spełnione zostaną przynajmniej następujące warunki:

i) zakład przetwórczy musi być fizycznie oddzielony od ubojni odpowiednio, by stanowiły całkowicie oddzielne zabudowania;

ii) muszą być zainstalowane i eksploatowane:

- układ przenośnikowy łączący zakład przetwórczy z ubojnią,

- oddzielne wejścia, zatoki odbioru, wyposażenie i wyjścia zakładu przetwórczego i ubojni;

iii) należy podjąć środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się zagrożenia poprzez wdrażanie pracowników zatrudnionych w zakładzie przetwórczym;

iv) do zakładu przetwórczego nie mogą mieć wstępu osoby nieupoważnione ani zwierzęta.

W drodze odstępstwa od ppkt i)-iv) w przypadku zakładów przetwórczych kategorii 3 właściwe władze mogą zezwolić na warunki inne niż zawarte w wymienionych punktach celem uniknięcia zagrożenia dla zdrowia ludzi i zwierząt, włącznie z zagrożeniem powstałym w wyniku przetwarzania surowca kategorii 3 pochodzącego z zewnętrznych przedsiębiorstw zatwierdzonych zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 853/2004. Państwa członkowskie, których właściwe władze stosują to odstępstwo, poinformują o tym Komisję i pozostałe państwa członkowskie w ramach komitetu, o którym mowa w art. 33 ust. 1.";

3) w załączniku VII, rozdział II lit. A pkt 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Przetworzone białko zwierzęce ssaków musi być poddane przetworzeniu metodą 1. Krew pozyskana od świń lub frakcje krwi pozyskanej od świń mogą natomiast być poddane przetworzeniu którąkolwiek z metod 1-5 lub metodą 7, pod warunkiem że w przypadku metody 7 zastosowana zostanie obróbka cieplna w temperaturze wynoszącej co najmniej 80 °C, obejmującej całość jej substancji.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.207.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 777/2008 zmieniające załączniki I, V i VII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi
Data aktu: 04/08/2008
Data ogłoszenia: 05/08/2008
Data wejścia w życie: 25/08/2008