uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz art. 19 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1266/2007(2) ustanawia zasady dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt do i ze stref zamkniętych w związku z chorobą niebieskiego języka. Rozporządzenie ustanawia także warunki zwolnienia z zakazu opuszczania, mającego zastosowanie do przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, wprowadzonego dyrektywą 2000/75/WE.
(2) Uzyskane ostatnio przez państwa członkowskie nowe informacje naukowe w zakresie patogenezy wirusa choroby niebieskiego języka wskazują na prawdopodobieństwo przenikania przez łożysko wirusa choroby niebieskiego języka przynajmniej w przypadku serotypu 8. W związku z tym powinny zostać utrzymane środki ostrożności podjęte w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu choroby przez zwierzęta ciężarne albo niektóre nowo narodzone zwierzęta, ustanowione w rozporządzeniu (WE) nr 1266/2007, zmienionym rozporządzeniem Komisji (WE) nr 384/2008(3).
(3) Zwierzęta, które zostały uodpornione na chorobę niebieskiego języka przed sztuczną inseminacją lub kryciem w wyniku zaszczepienia zmodyfikowaną żywą szczepionką lub szczepionką inaktywowaną, nie stanowią znacznego ryzyka, jeżeli chodzi o tę chorobę, pod warunkiem że upłynął wystarczający okres między szczepieniem a inseminacją lub kryciem. Rozporządzenie (WE) nr 1266/2007, zmienione rozporządzeniem (WE) nr 384/2008, obejmuje jedynie zwierzęta szczepione szczepionką inaktywowaną.
(4) Ponieważ uzyskane ostatnio wstępne informacje naukowe nie wskazują na istnienie dodatkowego ryzyka związanego ze szczepieniem zwierząt ciężarnych zmodyfikowaną żywą szczepionką co najmniej 60 dni przed inseminacją lub kryciem, powinno być możliwe zwolnienie z zakazu opuszczania wszystkich uodpornionych zwierząt, szczepionych zmodyfikowaną żywą szczepionką lub szczepionką inaktywowaną, pod warunkiem że między szczepieniem a inseminacją lub kryciem upłynął wystarczający czas.
(5) Zwierzęta, które zgodnie z art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/2007 mogą nie spełniać wszystkich niezbędnych warunków przemieszczania się z gospodarstwa położonego w strefie zamkniętej do innego gospodarstwa położonego poza strefą zamkniętą, ale które są wywożone do kraju trzeciego, nie stanowią dodatkowego zagrożenia dla zdrowia we Wspólnocie, ponieważ nie są przeznaczone do gospodarstw we Wspólnocie. W związku z tym warunki związane z przemieszczaniem zwierząt do punktu odprawy, określone w decyzji Komisji 93/444/EWG z 2 lipca 1993 r., w sprawie szczegółowych zasad regulujących handel wewnątrzwspólnotowy niektórymi żywymi zwierzętami i produktami przeznaczonymi na wywóz do państw trzecich(4) nie powinny być większe od stosowanych w przypadku zwierząt przesyłanych do rzeźni, zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1266/2007. W związku z powyższym, w przypadku gdy tego rodzaju zwierzętom towarzyszy świadectwo zgodnie z decyzją Komisji 93/444/EWG żadne dodatkowe świadectwa dotyczące warunków ustanowionych w załączniku III rozporządzenia (WE) nr 1266/2007 nie powinny być wymagane. Odesłanie do decyzji 93/444/EWG powinno zatem zostać usunięte z załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007.
(6) Jeżeli zgodnie z zasadami odnoszącymi się do dobrostanu zwierząt, ze względu na długość transportu zwierząt do rzeźni lub punktu odprawy przewidziany jest okres odpoczynku, odstępstwa w zakresie przemieszczania zwierząt mogą być stosowane jedynie, jeżeli odpoczynek może mieć miejsce na stanowisku kontrolnym znajdującym się w tej samej strefie zamkniętej co gospodarstwo, z którego pochodzą zwierzęta, gdyż jedynie w takim przypadku nie ma dodatkowego ryzyka związanego z tego rodzaju przerwaniem bezpośredniego przewozu na stanowiskach kontrolnych.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1266/2007.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 24 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74. Dyrektywa ostatnio zmieniona decyzją Komisji 2007/729/WE (Dz.U. L 294 z 13.11.2007, s. 26).
(2) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 394/2008 (Dz.U. L 117 z 1.5.2008, s. 22).
(3) Dz.U. L 116 z 30.4.2008, s. 3.
(4) Dz.U. L 208 z 19.8.1993, s. 34.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.197.18 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 708/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w odniesieniu do warunków zwolnienia niektórych zwierząt należących do gatunków podatnych na zarażenie z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE |
| Data aktu: | 24/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 25/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 01/08/2008 |