uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku) 1 , w szczególności jego art. 102 w powiązaniu z jego art. 4,
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2707/2000 z dnia 11 grudnia 2000 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/1999 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej do dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach edukacyjnych 2 zostało kilkakrotnie w znacznym stopniu zmienione 3 . Jako że istnieje potrzeba wprowadzenia kolejnych zmian, w celu zachowania jasności i racjonalności, wspomniane rozporządzenie należy uchylić i zastąpić nowym rozporządzeniem.
(2) Pomoc na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów powinna być przeznaczona dla żłobków, innych przedszkolnych instytucji oświatowych, szkół podstawowych i średnich. W świetle walki z otyłością oraz w celu zapewnienia dzieciom zdrowych przetworów mlecznych wymienione placówki powinny być traktowane jednakowo i mieć równy dostęp do programu. Aby uprościć zarządzanie, należy wyłączyć z programu spożycie mleka przez uczniów podczas pobytu na szkolnych obozach wakacyjnych.
(3) W celu sprecyzowania stosowania programu pomocy należy podkreślić, że uczniowie powinni korzystać z pomocy wyłącznie w dniach szkolnych. Ponadto całko-wita liczba dni szkolnych z wyłączeniem wakacji powinna zostać potwierdzona przez władze oświatowe lub instytucję oświatową każdego państwa członkowskiego.
(4) Doświadczenie pokazało, że istnieją trudności w monitorowaniu polityki subsydiowania przetworów mlecznych służących do przygotowywania posiłków podawanych uczniom. Ponadto nie jest to skuteczny sposób na osiągnięcie edukacyjnego celu programu. W związku z tym należy odpowiednio ograniczyć przygotowywanie posiłków.
(5) Uwzględniając odmienne nawyki żywieniowe w odniesieniu do mleka i niektórych przetworów mlecznych we Wspólnocie oraz odpowiadając na istniejące tendencje zdrowotne i żywieniowe, należy rozszerzyć i uprościć wykaz kwalifikujących się produktów, zostawiając państwom członkowskim możliwość określenia własnego zakresu produktów zgodnych z tym wykazem.
(6) W celu zapewnienia, że produkty kwalifikujące się do pomocy posiadają wysoką jakość, powinny one być przygotowywane zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 4 oraz oznakowane zgodnie z wymogami rozporządzenia (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego określone zasady higieny środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego 5 .
(7) Do celów zarządzania i kontroli systemu pomocy należy ustanowić procedurę zatwierdzania dla wnioskodawców.
(8) Stawkę pomocy w odniesieniu do różnych kwalifikujących się produktów należy określić, uwzględniając stawkę na mleko ustanowioną w art. 102 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 oraz zależności techniczne pomiędzy produktami.
(9) W odniesieniu do wypłaty pomocy należy ustanowić wymagania, jakie powinni spełnić wnioskodawcy, oraz zasady składania wniosków, kontroli i kar stosowanych przez właściwe organy oraz procedury płatności.
(10) Na mocy art. 102 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 maksymalna ilość dzienna na jednego ucznia, na którą może zostać przyznana pomoc, odpowiada 0,25 litra mleka. Należy określić przeliczniki między mlekiem i pozostałymi produktami.
(11) Państwa członkowskie powinny ustanowić zasady nadzoru nad systemem pomocy, aby zagwarantować, że pomoc jest należycie odzwierciedlona w cenie płaconej przez beneficjentów oraz że nie zmieniono przeznaczenia produktów objętych dopłatami.
(12) W celu ochrony interesów finansowych Wspólnoty należy przyjąć odpowiednie środki do zwalczania nieprawidłowości i nadużyć finansowych. Powinny one obejmować pełną kontrolę administracyjną uzupełnioną przez kontrole na miejscu. Należy określić zakres środków kontroli, ich przedmiot i termin oraz sposób przygotowywania sprawozdań w celu zapewnienia sprawiedliwego i jednolitego podejścia w różnych państwach członkowskich, uwzględniając różnice we wdrażaniu systemu w tych państwach. Ponadto nienależnie wypłacone kwoty należy odzyskać oraz określić kary w celu zniechęcenia wnioskodawców do dokonywania nadużyć.
(13) W celu uproszczenia pracy administracyjnej w państwach członkowskich należy dokonać obliczenia maksymalnej ilości kwalifikującej się do pomocy na podstawie liczby uczniów regularnie uczęszczających zgodnie z wykazem przedstawionym przez wnioskodawcę.
(14) Jak pokazało doświadczenie, beneficjenci pomocy nie są wystarczająco świadomi roli, jaką odgrywa Unia Europejska w programie dopłat do spożycia mleka w szkołach. W każdej instytucji oświatowej biorącej udział w programie dopłat do spożycia mleka w szkołach należy zatem jasno wskazać rolę, jaką Unia Europejska odgrywa w systemie dotacji.
(15) W celu monitorowania należy co roku przekazywać Komisji niektóre informacje związane z programem dopłat do spożycia mleka w szkołach.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Mariann FISCHER BOEL | |
| Członek Komisji |
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 1 lipca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.171.48/3).
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 966/2009 z dnia 15 października 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.271.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 października 2009 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.183.17 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 657/2008 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w odniesieniu do pomocy wspólnotowej na rzecz dostarczania mleka i niektórych przetworów mlecznych dla uczniów w instytucjach oświatowych |
| Data aktu: | 10/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 11/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 14/07/2008, 01/08/2008 |