Szwajcaria-Unia Europejska. Umowa w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych. Bruksela.2008.04.28.

UMOWA
między Konfederacją Szwajcarską a Unią Europejską w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych

KONFEDERACJA SZWAJCARSKA, oraz

UNIA EUROPEJSKA, zwana dalej "UE", reprezentowana przez Prezydencję Rady Unii Europejskiej, zwane dalej "Stronami",

ZWAŻYWSZY, że Konfederacja Szwajcarska i UE posiadają wspólny cel polegający na wzmocnieniu wszelkimi sposobami swojego bezpieczeństwa i zapewnienia swoim obywatelom wysokiego poziomu bezpieczeństwa w ramach przestrzeni bezpieczeństwa,

ZWAŻYWSZY, że Konfederacja Szwajcarska i UE zgadzają się, że należy rozwinąć konsultacje i współpracę między nimi w kwestiach związanych z bezpieczeństwem, stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania,

ZWAŻYWSZY, że w tym kontekście zachodzi stała potrzeba wymiany informacji niejawnych między Konfederacją Szwajcarską a UE,

UZNAJĄC, że pełne i efektywne konsultacje oraz współpraca mogą wymagać zarówno dostępu do informacji i materiałów niejawnych Szwajcarii i UE, jak i wymiany informacji niejawnych i związanych z nimi materiałów między Konfederacją Szwajcarską a UE,

ŚWIADOME, że taki dostęp i wymiana informacji niejawnych i związanych z nimi materiałów wymaga odpowiednich środków bezpieczeństwa,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W celu wzmocnienia wszelkimi sposobami bezpieczeństwa każdej ze Stron niniejszą Umowę stosuje się do informacji lub materiałów niejawnych w każdej postaci, dostarczanych przez Strony lub wymienianych między Stronami.

Artykuł  2

Do celów niniejszej Umowy informacje niejawne oznaczają wszelkie informacje (tj. wiedzę, która może być przekazywana w każdej postaci) lub materiały określone jako wymagające ochrony przed nieuprawnionym ujawnieniem i zaklasyfikowane jako niejawne (zwane dalej "informacjami niejawnymi").

Artykuł  3

Do celów niniejszej Umowy "UE" oznacza Radę Unii Europejskiej (zwaną dalej "Radą"), Sekretarza Generalnego/Wysokiego Przedstawiciela i Sekretariat Generalny Rady oraz Komisję Wspólnot Europejskich (zwaną dalej "Komisją Europejską").

Artykuł  4

Każda Strona:

a) chroni i zabezpiecza informacje niejawne, będące przedmiotem niniejszej Umowy, dostarczone przez drugą Stronę lub z nią wymienione;

b) zapewnia, że dostarczone lub wymienione informacje niejawne, będące przedmiotem niniejszej Umowy, nadal podlegają klasyfikacji bezpieczeństwa przyznanej im przez Stronę przekazującą. Strona przyjmująca chroni i zabezpiecza informacje niejawne zgodnie z procedurami określonymi w jej własnych przepisach dotyczących bezpieczeństwa informacji lub materiałów objętych równoważną klasyfikacją bezpieczeństwa, zgodnie z uzgodnieniami dotyczącymi bezpieczeństwa, które mają być przyjęte na podstawie z art. 11 i 12;

c) nie wykorzystuje takich informacji niejawnych, będących przedmiotem niniejszej Umowy, do celów innych niż przewidziane przez organ zastrzegający ani do celów innych niż te, w jakich informacje są dostarczane lub przekazywane w drodze wymiany;

d) nie ujawnia takich informacji niejawnych, będących przedmiotem niniejszej Umowy, stronom trzecim lub którejkolwiek instytucji lub podmiotowi UE niewymienionym w art. 3, bez uprzedniej zgody organu zastrzegającego.

Artykuł  5
1.
Informacje niejawne mogą zostać ujawnione lub udostępnione, zgodnie z zasadą kontroli, przez organ zastrzegający, przez jedną Stronę, "Stronę przekazującą" drugiej Stronie, "Stronie otrzymującej".
2.
W celu udostępnienia informacji niejawnych odbiorcom innym niż Strony niniejszej Umowy decyzja o ujawnieniu lub udostępnieniu informacji niejawnych jest podejmowana przez Stronę otrzymującą po uzyskaniu zgody Strony przekazującej, zgodnie z zasadą kontroli przez organ zastrzegający określoną w jej przepisach dotyczących bezpieczeństwa.
3.
Podczas wykonywania postanowień ust. 1 i 2 nie jest możliwe ogólne udostępnienie informacji, chyba że Strony ustanowiły i uzgodniły między sobą procedury dotyczące niektórych kategorii informacji, istotnych ze względu na efektywność działania.
Artykuł  6

Każda ze Stron oraz podmioty określone w art. 3 posiadają organizację bezpieczeństwa i programy bezpieczeństwa, oparte na podstawowych zasadach i minimalnych normach bezpieczeństwa wdrażanych do systemów bezpieczeństwa Stron, które mają zostać określone zgodnie z art. 11 i 12, w celu zagwarantowania, że do informacji niejawnych będących przedmiotem niniejszej Umowy stosowany jest równoważny poziom ochrony.

Artykuł  7
1.
Strony zapewniają, że wszystkie osoby, które wykonując swoje obowiązki urzędowe, winny mieć dostęp do informacji niejawnych dostarczonych lub wymienionych na mocy niniejszej Umowy, albo osoby, które z uwagi na pełnione obowiązki lub funkcje mogą mieć dostęp do takich informacji niejawnych, zostaną odpowiednio sprawdzone pod względem bezpieczeństwa przed uzyskaniem dostępu do takich informacji.
2.
Procedury sprawdzające dotyczące bezpieczeństwa mają na celu stwierdzenie, czy dana osoba, uwzględniając jej lojalność, wiarygodność i solidność, może mieć dostęp do informacji niejawnych.
Artykuł  8

Strony zapewniają wzajemną pomoc w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji niejawnych będących przedmiotem niniejszej Umowy oraz kwestii dotyczących bezpieczeństwa stanowiących przedmiot wspólnego zainteresowania. Organy określone w art. 11 przeprowadzają wspólnie uzgodnione wzajemne konsultacje oraz inspekcje dotyczące bezpieczeństwa w ramach ich odpowiedniego zakresu obowiązków, w celu oceny skuteczności uzgodnień, które mają zostać dokonane zgodnie z art. 11 i 12.

Artykuł  9
1.
Do celów niniejszej Umowy:

a) W odniesieniu do UE:

wszelka korespondencja kierowana jest do Rady na następujący adres:

Council of the European Union

Chief Registry Officer

Rue de la Loi/Wetstraat, 175

B-1048 Brussels.

Wszelka korespondencja przekazywana jest państwom członkowskich i Komisji Europejskiej za pośrednictwem kierownika kancelarii tajnej (Chief Registry Officer) Rady, z zastrzeżeniem ust. 2.

b) W odniesieniu do Konfederacji Szwajcarskiej:

wszelka korespondencja jest kierowana do dyrektora kancelarii tajnej (Chief Registry Officer) Ministerstwa Spraw Zagranicznych Szwajcarii i przekazywana, w stosownych przypadkach, za pośrednictwem Przedstawicielstwa Szwajcarii przy Unii Europejskiej, na następujący adres:

Mission of Switzerland to the European Union

Registry Officer

Place du Luxembourg, 1

B-1050 Brussels.

2.
W razie potrzeby korespondencja jednej Strony, która jest dostępna wyłącznie dla określonych właściwych urzędników, organów lub służb tej Strony, może, ze względu na efektywność działania, być kierowana do określonych właściwych urzędników, organów lub służb drugiej Strony, wyznaczonych konkretnie jako odbiorcy, oraz być dostępna wyłącznie dla nich, z uwzględnieniem ich uprawnień oraz zgodnie z zasadą ograniczonego dostępu. W przypadku Unii Europejskiej taka korespondencja przekazywana jest za pośrednictwem kierownika kancelarii tajnej (Chief Registry Officer) Rady. W przypadku Konfederacji Szwajcarskiej taka korespondencja może być przekazywana za pośrednictwem Przedstawicielstwa Szwajcarii przy Unii Europejskiej.
Artykuł  10

Sekretarz Stanu w Federalnym Ministerstwie Spraw Zagranicznych Konfederacji Szwajcarskiej oraz Sekretarze Generalni Rady i Komisji Europejskiej sprawują nadzór nad wykonaniem niniejszej Umowy.

Artykuł  11

W celu wykonania niniejszej Umowy:

1. Krajowe organy bezpieczeństwa Konfederacji Szwajcarskiej (Federalne Ministerstwo Sprawiedliwości i Policji, Federalny Urząd ds. Policji, Federalne Ministerstwo Obrony, Ochrony Ludności i Sportu, Grupa ds. Obrony - Sztab Dowódcy Sił Zbrojnych, Bezpieczeństwa Informacji i Ochrony Obiektów), działając w imieniu rządu Konfederacji Szwajcarskiej i pod jego zwierzchnictwem, są odpowiedzialne za opracowanie uzgodnień dotyczących bezpieczeństwa, służących ochronie i zabezpieczeniu informacji niejawnych dostarczonych Konfederacji Szwajcarskiej na podstawie niniejszej Umowy.

2. Biuro Bezpieczeństwa Sekretariatu Generalnego Rady (zwane dalej "Biurem Bezpieczeństwa SG Rady"), pod kierownictwem i w imieniu Sekretarza Generalnego Rady, działając w imieniu Rady i pod jej zwierzchnictwem, jest odpowiedzialne za opracowanie uzgodnień dotyczących bezpieczeństwa, służących ochronie i zabezpieczaniu informacji niejawnych dostarczanych UE w ramach niniejszej Umowy.

3. Dyrekcja Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, działając w imieniu Komisji Europejskiej i pod jej zwierzchnictwem, jest odpowiedzialna za opracowanie uzgodnień dotyczących bezpieczeństwa służących ochronie i zabezpieczaniu informacji niejawnych dostarczanych lub wymienianych w ramach niniejszej Umowy w obrębie Komisji Europejskiej i w jej obiektach.

Artykuł  12

Uzgodnienia dotyczące bezpieczeństwa, które mają być dokonane zgodnie z art. 11 w drodze porozumienia pomiędzy czterema zainteresowanymi urzędami, określą normy wzajemnej ochrony bezpieczeństwa informacji niejawnych będących przedmiotem niniejszej Umowy. W odniesieniu do UE normy te podlegają zatwierdzeniu przez Komitet Bezpieczeństwa Rady.

Artykuł  13

Organy, o których mowa w art. 11, określają procedury, które mają być stosowane w przypadku udowodnionego lub podejrzewanego naruszenia wymogów bezpieczeństwa informacji niejawnych będących przedmiotem niniejszej Umowy.

Artykuł  14

Przed dostarczeniem informacji niejawnych, będących przedmiotem niniejszej Umowy między Stronami, określone w art. 11 organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo muszą być zgodne co do tego, że Strona otrzymująca jest w stanie chronić i zabezpieczyć informacje będące przedmiotem niniejszej Umowy w sposób odpowiadający uzgodnieniom, które mają być dokonane zgodnie z art. 11 i 12.

Artykuł  15

Niniejsza Umowa w żaden sposób nie uniemożliwia Stronom zawierania innych umów dotyczących dostarczania lub wymiany informacji niejawnych będących przedmiotem niniejszej Umowy, pod warunkiem że nie są one sprzeczne z postanowieniami niniejszej Umowy.

Artykuł  16

Wszelkie różnice stanowisk między Stronami powstałe przy interpretacji lub stosowaniu niniejszej Umowy są rozwiązywane w drodze negocjacji między Stronami.

Artykuł  17
1.
Niniejsza Umowa wchodzi w życie pierwszego dnia pierwszego miesiąca po wzajemnym notyfikowaniu sobie przez Strony zakończenia niezbędnych procedur wewnętrznych.
2.
Niniejsza Umowa może zostać poddana przeglądowi w celu rozważenia możliwych zmian na wniosek jednej ze Stron.
3.
Wszelkie zmiany niniejszej Umowy dokonywane są wyłącznie w formie pisemnej, za obopólną zgodą Stron. Zmiany wchodzą w życie po dokonaniu wzajemnej notyfikacji przewidzianej w ust. 1.
Artykuł  18

Niniejsza Umowa może zostać wypowiedziana przez każdą ze Stron w drodze pisemnego zawiadomienia o wypowiedzeniu przekazanego drugiej Stronie. Wypowiedzenie takie staje się skuteczne sześć miesięcy po otrzymaniu zawiadomienia przez drugą Stronę, ale nie narusza zobowiązań podjętych wcześniej na mocy postanowień niniejszej Umowy. W szczególności wszelkie informacje niejawne dostarczone lub wymienione zgodnie z niniejszą Umową będą nadal chronione zgodnie z postanowieniami niniejszej Umowy.

W DOWÓD CZEGO niżej podpisani, należycie upoważnieni, złożyli podpisy pod niniejszą Umową.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 kwietnia 2008 r. w dwóch egzemplarzach w języku angielskim.

W imieniu Konfederacji Szwajcarskiej W imieniu Unii Europejskiej

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.181.58

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Szwajcaria-Unia Europejska. Umowa w sprawie procedur bezpieczeństwa przy wymianie informacji niejawnych. Bruksela.2008.04.28.
Data aktu: 28/04/2008
Data ogłoszenia: 10/07/2008
Data wejścia w życie: 01/06/2008