uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 185 ust. 1,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Rady,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Po zmianie rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej "ogólnym rozporządzeniem finansowym") rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006(3) konieczne jest dostosowanie rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002(4) w celu uzgodnienia jego przepisów z przepisami ogólnego rozporządzenia finansowego. Wprowadzenie pewnych zmian stało się konieczne w obliczu doświadczeń zgromadzonych przez obecne organy Wspólnoty.
(2) Jeśli chodzi o różnicę między terminem wydawania decyzji o udzieleniu absolutorium, dotyczących organów wspólnotowych, oraz terminem przewidzianym dla budżetu ogólnego w ogólnym rozporządzeniu finansowym, w niniejszym rozporządzeniu należy kierować się terminem określonym w podstawowych aktach prawnych ustanawiających organy Wspólnoty, od których to aktów niniejsze rozporządzenie nie może odbiegać. Odnośna instytucja oraz, w stosownych przypadkach, organy Wspólnoty powinny w związku z tym starać się unikać trudności w praktyce i dążyć do harmonizacji aktów podstawowych w przyszłości.
(3) Należy wyraźnie zaznaczyć, że należyte zarządzanie finansami wymaga efektywnej i skutecznej kontroli wewnętrznej. Należy określić podstawowe założenia i cele systemów kontroli wewnętrznej.
(4) Większą przejrzystość wobec władzy budżetowej należy zapewnić poprzez nowe wymogi w zakresie przekazywania informacji, nałożone na organy Wspólnoty w procedurze budżetowej, w szczególności jeśli chodzi o szacunki dotyczące liczby pracowników kontraktowych, nadwyżek, dochodów przeznaczonych na określony cel oraz przypadków odstąpienia od windykacji ustalonych należności.
(5) Aby zagwarantować, że dane osobowe nie będą przechowywane przez okres dłuższy niż jest to konieczne w celu, w którym zostały zgromadzone lub w którym są poddawane dalszemu przetworzeniu, konieczne jest ustanowienie szczegółowych wymogów dotyczących dokumentów uzupełniających.
(6) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot każdy organ Wspólnoty powinien sporządzić wykaz należności, z podaniem nazwisk (nazw) dłużników oraz kwot należności w tych przypadkach, w których sąd prawomocnym orzeczeniem (res judicata) nakazał dłużnikowi dokonanie zapłaty i w których w ciągu roku od wydania orzeczenia nie dokonano żadnych lub żadnych znaczących płatności. Wykaz taki należy opublikować, uwzględniając przy tym przepisy dotyczące ochrony danych.
(7) Aby zapewnić przejrzystość wykorzystania środków pochodzących z budżetów organów Wspólnoty, wskazane jest nałożenie na te organy ogólnego obowiązku udostępniania informacji o beneficjentach tych środków.
(8) Wykaz pozycji dochodów przeznaczonych na określone cele okazał się niekompletny i dlatego należy go uzupełnić zgodnie z art. 18 ust. 1 ogólnego rozporządzenia finansowego.
(9) Konieczne jest uproszczenie procesu publikacji budżetu organów Wspólnoty, nie naruszając przy tym prerogatyw władzy budżetowej i Trybunału Obrachunkowego.
(10) Procedura, zgodnie z którą dyrektorzy organów Wspólnoty dokonują przesunięć środków, jest stosowana niejednolicie, stąd należy ją doprecyzować. W szczególności władza budżetowa powinna otrzymywać informacje na temat istotnych przesunięć środków.
(11) Wnioski o płatności kierowane do Komisji powinny być uzasadnione i oparte na rygorystycznych zasadach zarządzania środkami pieniężnymi, tak by uniknąć nadwyżek na koniec roku.
(12) Należy określić wpływ pracy w niepełnym wymiarze godzin na plan zatrudnienia, aby ułatwić korzystanie z możliwości pracy w niepełnym wymiarze godzin zwłaszcza w małych organach Wspólnoty.
(13) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot organy Wspólnoty powinny uczestniczyć w działaniach Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych ukierunkowanych na zapobieganie nadużyciom finansowym.
(14) Wskazane jest doprecyzowanie przepisów dotyczących sprzeczności interesów, tak by obejmowały one wszystkie osoby zaangażowane w procedury związane z udzielaniem zamówień publicznych i przyznawaniem dotacji.
(15) Należy uprościć zasady obsługi podobnych transakcji indywidualnych, związanych z określonymi standardowymi pozycjami wydatków, w odniesieniu do obowiązków dotyczących weryfikacji ex ante.
(16) Odpowiedzialność finansowa intendentów powinna zostać wyraźnie ograniczona do przypadków poważnego zaniedbania i celowego uchybienia.
(17) Aby ułatwić dokonywanie transakcji w niektórych przypadkach należy umożliwić organom Wspólnoty korzystanie z systemu polecenia zapłaty.
(18) Zważywszy, że dyrektor organu Wspólnoty w funkcji intendenta jest przełożonym księgowego, konieczne jest wprowadzenie wyraźnego zapisu o funkcjonalnej niezależności księgowego w wykonywaniu jego obowiązków.
(19) Należy sprecyzować przepisy dotyczące odpowiedzialności księgowych w zakresie zatwierdzania sprawozdań na podstawie informacji finansowych dostarczonych im przez intendentów. W tym celu księgowy powinien być upoważniony do sprawdzania informacji, które otrzymuje od intendenta delegowanego, oraz - w razie konieczności - do wnoszenia zastrzeżeń.
(20) Konieczne jest przyjęcie szeregu przepisów dotyczących opłat i należności pobieranych przez organy Wspólnoty w celu uwzględnienia tych potrzeb niektórych organów Wspólnot, które są finansowane z tego rodzaju dochodów.
(21) Organy Wspólnoty powinny mieć możliwość korzystania z wiedzy fachowej działającego przy Komisji wyspecjalizowanego zespołu do spraw nieprawidłowości finansowych, powołanego na mocy art. 66 ust. 4 ogólnego rozporządzenia finansowego, który zasadniczo powinien posiadać kompetencje w odniesieniu do organów Wspólnoty, chyba że organy te zdecydują o utworzeniu zespołu lub o uczestnictwie we wspólnym zespole ustanowionym przez kilka organów Wspólnoty.
(22) Należy określić warunki korzystania przez organy Wspólnoty ze wsparcia urzędów i służb Komisji, europejskich urzędów międzyinstytucjonalnych i ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2965/94 z dnia 28 listopada 1994 r. Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej(5) oraz przeprowadzania wspólnych procedur udzielania zamówień publicznych z przyjmującymi państwami członkowskimi, tak aby pogłębić współpracę instytucji z organami Wspólnoty, współpracę między organami Wspólnoty oraz współpracę organów Wspólnoty z przyjmującymi państwami członkowskimi.
(23) W celu zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Wspólnot oraz zważywszy, że organy Wspólnoty nie mogą wykonywać pewnych wyłącznych prerogatyw instytucji wspólnotowych, należy nałożyć na nie obowiązek umieszczania określonych klauzul w umowach lub umowach w sprawie przyznania dotacji zawieranych przez nie z osobami trzecimi, które zapewniłyby im możliwość korzystania z pewnych praw, w tym prawa do zawieszenia wykonania i wypowiedzenia umów oraz zawieszenia i zakończenia procedur przetargowych, a także do określenia okresu przedawnienia.
(24) W celu zapewnienia większej przejrzystości względem władzy budżetowej należy wprowadzić procedurę informowania o projektach mających znaczący wpływ na budżet administracyjny danego organu Wspólnoty.
(25) Niezbędne jest wprowadzenie zapisów dotyczących procedury wyboru ekspertów, odpowiadającej procedurze przewidzianej w ogólnym rozporządzeniu finansowym.
(26) Należy poprawić wymianę informacji i współpracę między dyrektorem organu Wspólnoty a jego zarządem w ramach procedury udzielania absolutorium.
(27) Zgodnie z art. 185 ust. 1 ogólnego rozporządzenia finansowego należy wprowadzić zapis, zgodnie z którym w przypadku, gdy organ Wspólnoty przyjmuje zasady w celu wykonania obowiązującego go rozporządzenia finansowego, przyjęcie takich zasad uzależnione jest od uprzedniej zgody Komisji.
(28) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2343/2002,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Dalia GRYBAUSKAITĖ | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).
(2) Dz.U. C 23 z 28.1.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 314 z 7.12.1994, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1645/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, s. 13).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.181.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 652/2008 WE,Euratom zmieniające rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2343/2002 w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich |
| Data aktu: | 09/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 13/07/2008 |