uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 15,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
uwzględniając opinię Rady Unii Europejskiej,
uwzględniając opinię Trybunału Obrachunkowego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W związku z przyjęciem rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1995/2006 z dnia 13 grudnia 2006 r. zmieniającego rozporządzenie (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(3) konieczne jest dostosowanie rozporządzenia Komisji (WE) nr 1653/2004(4) w celu powiązania jego przepisów z przepisami rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (zwanego dalej ogólnym rozporządzeniem finansowym)(5).
(2) Konieczne stało się również wprowadzenie innych zmian na bazie doświadczeń zebranych przez istniejące agencje.
(3) Należy wyraźnie zaznaczyć, że należyte zarządzanie finansami wymaga efektywnej i skutecznej kontroli wewnętrznej. Należy określić podstawowe cechy i założenia systemów kontroli wewnętrznej.
(4) Należy uprościć proces publikacji budżetu administracyjnego agencji, nie naruszając przy tym prerogatyw władzy budżetowej i Trybunału Obrachunkowego.
(5) Procedura, zgodnie z którą dyrektorzy agencji dokonują przesunięć środków, w praktyce okazała się niejasna i czasochłonna. Dlatego należy ją uprościć i przyspieszyć.
(6) Do typowego rozporządzenia finansowego należy także wprowadzić wyjaśnienia dotyczące konfliktu interesów, nowe przepisy odnoszące się do weryfikacji ex ante podobnych transakcji indywidualnych powiązanych z określonymi standardowymi pozycjami wydatków, przepisy dotyczące odpowiedzialności intendentów oraz korzystania z systemu polecenia zapłaty.
(7) Należy zapewnić większą przejrzystość w stosunku do władzy budżetowej poprzez nałożenie na agencje nowych wymogów dotyczących przekazywania informacji w procedurze budżetowej, zwłaszcza w odniesieniu do liczby personelu kontraktowego oraz do przypadków rezygnacji z windykacji ustalonych kwot należności.
(8) W celu zapewnienia przejrzystości wykorzystania środków finansowych pochodzących z budżetu, należy udostępnić informacje o beneficjentach tych środków, z zachowaniem pewnych ograniczeń niezbędnych do ochrony uzasadnionych interesów publicznych i prywatnych.
(9) W celu wzmocnienia ochrony interesów finansowych Wspólnot agencje powinny uczestniczyć w działaniach ukierunkowanych na zapobieganie nadużyciom finansowym prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych.
(10) Aby zagwarantować, że dane osobowe nie będą przechowywane przez okres dłuższy niż jest to konieczne do realizacji celu, w którym dane zostały zgromadzone lub są dalej przetwarzane, należy ustanowić specjalny wymóg dotyczący dokumentów uzupełniających.
(11) W celu wzmocnienia ochrony interesów finansowych Wspólnot agencje powinny ustanowić wykaz należności, z podaniem nazw dłużników i kwoty długu w przypadkach, gdy sąd nakazał dłużnikowi dokonanie zapłaty prawomocnym orzeczeniem (res judicata) oraz gdy w ciągu jednego roku od jego ogłoszenia nie dokonano żadnej lub żadnej znaczącej płatności. Wykaz taki powinien zostać opublikowany przy uwzględnieniu przepisów prawnych mających zastosowanie do ochrony danych.
(12) Należy sprecyzować przepisy dotyczące odpowiedzialności księgowych w zakresie zatwierdzania sprawozdań finansowych na podstawie informacji finansowych dostarczonych im przez intendentów. W tym celu księgowy powinien być upoważniony, poprzez delegację uprawnień, do sprawdzania informacji otrzymanych przez intendenta oraz - w razie konieczności - do wnoszenia zastrzeżeń.
(13) Biorąc pod uwagę, że agencje mają uprawnienia intendentów Komisji, kwestie kontroli wewnętrznej w zakresie realizacji środków operacyjnych przez dyrektorów agencji wchodzą w zakres sprawozdań sporządzanych na mocy art. 86 ust. 3 i 4 ogólnego rozporządzenia finansowego. W celu usprawnienia mechanizmów sprawozdawczych oraz uniknięcia niezorganizowanego przepływu informacji sprawozdanie audytora wewnętrznego dotyczące środków administracyjnych agencji wykonawczych powinno stać się częścią sprawozdania sporządzanego przez niego na mocy art. 86 ust. 3 ogólnego rozporządzenia finansowego. Z tego samego powodu Komisja powinna włączyć sprawozdania sporządzane przez agencje zgodnie z art. 49 akapit 4 rozporządzenia (WE) nr 1653/2004 do swojego sprawozdania sporządzanego na mocy art. 86 ust. 4 ogólnego rozporządzenia finansowego i przekazywanego do organu udzielającego absolutorium.
(14) Należy doprecyzować warunki korzystania przez agencje ze wsparcia urzędów i służb Komisji, europejskich urzędów międzyinstytucjonalnych i ustanowionego rozporządzeniem Rady (WE) nr 2965/94(6) Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej. W odniesieniu do wyznaczania ekspertów należy wprowadzić przepisy odpowiadające przepisom zawartych w ogólnym rozporządzeniu finansowym.
(15) W celu wzmocnienia ochrony interesów finansowych Wspólnot i biorąc pod uwagę fakt, że agencje nie mogą wykonywać określonych prerogatyw zastrzeżonych dla instytucji wspólnotowych, należy nałożyć na nie wymóg włączenia specjalnych klauzul umownych do umów zawieranych przez nie z osobami trzecimi, umożliwiających im wykonywanie określonych praw, obejmujących prawo do zawieszenia i zakończenia umów i procedur przetargowych oraz ustanowienia terminu przedawnienia.
(16) Z uwagi na kwestie przejrzystości w stosunku do władzy budżetowej należy wprowadzić procedurę dotyczącą przekazywania informacji w przypadku projektów o znaczącym wpływie na budżet administracyjny agencji.
(17) W art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 przewiduje się udzielenie absolutorium do najpóźniej do dnia 29 kwietnia roku N+2, przy czym wyraźnie zaznacza się, że absolutorium udzielane jest wraz z absolutorium odnoszącym się do wykonania ogólnego budżetu Unii Europejskiej. W związku z wprowadzeniem zmian do ogólnego rozporządzenia finansowego, w którym obecnie przewiduje się udzielenie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej przed 15 maja roku N+2, treść art. 14 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 58/2003 stała się niezgodna z odpowiednim przepisem ogólnego rozporządzenia finansowego. Data udzielenia absolutorium dla budżetu operacyjnego agencji wykonawczych powinna zatem zostać zharmonizowana z datą udzielenia absolutorium dla budżetu ogólnego.
(18) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1653/2004,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 lipca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Dalia GRYBAUSKAITĖ | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 1.
(2) Dz.U. C 216 z 14.9.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 390 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, s. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1821/2005 (Dz.U. L 293 z 9.11.2005, s. 10).
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1525/2007 (Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9).
(6) Dz.U. L 314 z 7.12.1994, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1645/2003 (Dz.U. L 245 z 29.9.2003, s. 13).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.181.15 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 651/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1653/2004 w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 ustanawiającego statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi |
| Data aktu: | 09/07/2008 |
| Data ogłoszenia: | 10/07/2008 |
| Data wejścia w życie: | 30/07/2008 |