Decyzja 2008/492/WE dotycząca przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Konwencji z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych

DECYZJA RADY
z dnia 23 czerwca 2008 r.
dotycząca przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Konwencji z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych

(2008/492/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 lipca 2008 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Akt przystąpienia z 2005 r., w szczególności jego art. 3 ust. 4,

uwzględniając zalecenie Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja 90/436/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych(1) (zwana dalej "Konwencją Arbitrażową") została podpisana w Brukseli w dniu 23 lipca 1990 r. i weszła w życie dnia 1 stycznia 1995 r.

(2) Konwencja Arbitrażowa została zmieniona Protokołem(2) podpisanym w dniu 25 maja 1999 r., który wszedł w życie dnia 1 listopada 2004 r., Konwencją z dnia 21 grudnia 1995 r.(3) podpisaną w dniu 21 grudnia 1995 r. oraz Konwencją z dnia 8 grudnia 2004 r.(4) podpisaną w dniu 8 grudnia 2004 r.

(3) Artykuł 3 ust. 3 Aktu przystąpienia z 2005 r. stanowi, że Bułgaria i Rumunia przystępują do konwencji i protokołów zawartych pomiędzy państwami członkowskimi, wymienionych w załączniku I do Aktu przystąpienia z 2005 r. Załącznik ten, uzupełniony decyzją Rady 2008/493/WE z dnia 23 czerwca 2008 r.(5) zmieniającą załącznik I do Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii, obejmuje Konwencję Arbitrażową, Protokół podpisany w dniu 25 maja 1999 r., Konwencję z dnia 21 grudnia 1995 r. oraz Konwencję z dnia 8 grudnia 2004 r. Mają one wejść w życie w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii w dniu określonym przez Radę.

(4) Zgodnie z art. 3 ust. 4 Aktu przystąpienia z 2005 r. Rada dokonuje wszelkich dostosowań wymaganych w związku z przystąpieniem do wymienionych konwencji i protokołów,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W Konwencji Arbitrażowej wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 ust. 2 lit. a)-y) otrzymują brzmienie:

"(i) w Belgii:

a) impôt des personnes physiques/personenbelasting;

b) impôt des sociétés/vennootschapsbelasting;

c) impôt des personnes morales/rechtspersonenbelasting;

d) impôt des non-résidents/belasting der nietverblijfhouders;

e) taxe communale et la taxe d'agglomération additionnelles à l'impôt des personnes physiques/aanvullende gemeentebelasting en agglomeratiebelasting op de personenbelasting;

(ii) w Bułgarii:

a) данък върху доходите на физическите лица;

b) корпоративен данък;

(iii) w Republice Czeskiej:

a) daň z příjmů fyzických osob;

b) daň z příjmů právnických osob;

(iv) w Danii:

a) indkomstskat til staten;

b) den kommunale indkomstskat;

c) den amtskommunale indkomstskat;

(v) w Niemczech:

a) Einkommensteuer;

b) Koerperschaftsteuer;

c) Gewerbesteuer, o ile podatek ten jest ustalany w oparciu o zyski z działalności gospodarczej;

(vi) w Estonii:

a) tulumaks;

(vii) w Irlandii:

a) Cáin Ioncaim;

b) Cáin Chorparáide;

(viii) w Grecji:

a) φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων;

b) φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων;

c) εισφορά υπέρ των επιχειρήσεων ύδρευσης και αποχέτευσης;

(ix) w Hiszpanii:

a) Impuesto sobre la Renta de las Personas Físicas;

b) Impuesto sobre Sociedades;

c) Impuesto sobre la Renta de no Residentes;

(x) we Francji:

a) impôt sur le revenu;

b) impôt sur les sociétés;

(xi) we Włoszech:

a) imposta sul reddito delle persone fisiche;

b) imposta sul reddito delle società;

c) imposta regionale sulle attività produttive;

(xii) na Cyprze:

a) Φόρος Εισοδήματος;

b) Έκτακτη Εισφορά για την Άμυνα της Δημοκρατίας;

(xiii) na Łotwie:

a) uzņēmumu ienākuma nodoklis;

b) iedzīvotāju ienākuma nodoklis;

(xiv) na Litwie:

a) Gyventojų pajamų mokestis;

b) Pelno mokestis;

(xv) w Luksemburgu:

a) impôt sur le revenu des personnes physiques;

b) impôt sur le revenu des collectivités;

c) impôt commercial, o ile podatek ten jest ustalany w oparciu o zyski z działalności gospodarczej;

(xvi) na Węgrzech:

a) személyi jövedelemadó;

b) társasági adó;

c) osztalékadó;

(xvii) na Malcie:

a) taxxa fuq l-income;

(xviii) w Niderlandach:

a) inkomstenbelasting;

b) vennootschapsbelasting;

(xix) w Austrii:

a) Einkommensteuer;

b) Körperschaftsteuer;

(xx) w Polsce:

a) podatek dochodowy od osób fizycznych;

b) podatek dochodowy od osób prawnych;

(xxi) w Portugalii:

a) imposto sobre o rendimento das pessoas singulares;

b) imposto sobre o rendimento das pessoas colectivas;

c) derrama para os municípios sobre o imposto sobre o rendimento das pessoas colectivas;

(xxii) w Rumunii:

a) impozitul pe venit;

b) impozitul pe profit;

c) impozitul pe veniturile obţinute din România de nerezidenț i;

(xxiii) w Słowenii:

a) dohodnina;

b) davek od dobička pravnih oseb;

(xxiv) w Słowacji:

a) daň z príjmov právnických osôb;

b) daň z príjmov fyzických osôb;

(xxv) w Finlandii:

a) valtion tuloverot/de statliga inkomstskatterna;

b) yhteisöjen tulovero/inkomstskatten för samfund;

c) kunnallisvero/kommunalskatten;

d) kirkollisvero/kyrkoskatten;

e) korkotulon lähdevero/källskatten å ränteinkomst;

f) rajoitetusti verovelvollisen lähdevero/källskatten för begränsat skattskyldig;

(xxvi) w Szwecji:

a) statlig inkomstskatt;

b) kupongskatt;

c) kommunal inkomstskatt;

(xxvii) w Zjednoczonym Królestwie:

a) Income Tax;

b) Corporation Tax.";

2) w art. 3 ust. 1 dodaje się tiret w brzmieniu:

"- w Bułgarii:

Министъра на финансите или негов упълномощен представител

- w Rumunii:

Preşedintele Agenț iei Naț ionale de Administrare Fiscală sau un reprezentant autorizat.".

Artykuł  2

Teksty Konwencji Arbitrażowej oraz Protokołu z dnia 25 maja 1999 r., wraz z konwencjami z dnia 21 grudnia 1995 r. i dnia 8 grudnia 2004 r., sporządzone w językach bułgarskim i rumuńskim(6) są autentyczne na tych samych warunkach, jak pozostałe wersje językowe tych konwencji i protokołów.

Artykuł  3

Konwencja Arbitrażowa oraz Protokół z dnia 25 maja 1999 r., wraz z konwencjami z dnia 21 grudnia 1995 r. i z dnia 8 grudnia 2004 r., wchodzi w życie w odniesieniu do Bułgarii i Rumunii w dniu 1 lipca 2008 r.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem 1 lipca 2008 r.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 23 czerwca 2008 r.

W imieniu Rady
I. JARC
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 225 z 20.8.1990, s. 10.

(2) Dz.U. C 202 z 16.7.1999, s. 1.

(3) Dz.U. C 26 z 31.1.1996, s. 1.

(4) Dz.U. C 160 z 30.6.2005, s. 1.

(5) Zob. s. 6 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(6) Teksty konwencji i protokołów w języku bułgarskim i rumuńskim zostaną opublikowane w wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego w późniejszym terminie.

DEKLARACJE JEDNOSTRONNE DOTYCZĄCE KONWENCJI Z DNIA 23 LIPCA 1990 R. W SPRAWIE ELIMINOWANIA PODWÓJNEGO OPODATKOWANIA W PRZYPADKU KOREKTY ZYSKÓW PRZEDSIĘBIORSTW POWIĄZANYCH

Deklaracje jednostronne dotyczące art. 7 Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych:

Włochy, Litwa i Malta deklarują, że będą stosować art. 7 ust. 3.

Deklaracje jednostronne dotyczące art. 8 Konwencji w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych:

Deklaracja Bułgarii:

Termin "surowa kara" oznacza wszelkie sankcje nakładane za czyn stanowiący naruszenie administracyjne lub podatkowe, w tym naruszenie prawa procesowego w odniesieniu do obliczenia podstawy wymiaru podatku lub poboru podatku, i za przestępstwa wobec systemu podatkowego. Uznaje się, że istnieją również "surowe kary" nakładane na przedsiębiorstwa, w przypadku gdy sankcje są nakładane za przestępstwa wobec systemu podatkowego popełnione przez osobę pracującą w tym przedsiębiorstwie, której czyny wpłynęły na wysokość zobowiązań podatkowych tego przedsiębiorstwa lub ich pobór.

Deklaracja Rumunii:

Termin "surowa kara" obejmuje sankcje nakładane za każdy czyn niedozwolony przewidziany w ustawie o unikaniu opodatkowania, ustawie o rachunkowości, prawie spółek lub ustawodawstwie podatkowym. Obejmuje również sankcje administracyjne za:

– odmowę złożenia zeznań (deklaracji) podatkowych lub oświadczeń informacyjnych, o które wystąpiły organy podatkowe,

– odmowę złożenia dokumentów i ksiąg wymaganych przez organu nadzoru podatkowego,

– niezłożenie okresowych dokumentów finansowych i sprawozdań księgowych lub złożenie takich dokumentów lub sprawozdań zawierających nieprawidłowe dane,

– czyny zawarte w rejestrze podatkowym, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem.

Deklaracja Republiki Słowackiej:

Termin "surowa kara" oznacza sankcje nakładane zgodnie z kodeksem karnym za przestępstwa popełniane przez naruszenie stosownych przepisów podatkowych, ustawy o administracji podatkowej lub ustawy o rachunkowości.

Deklaracja Królestwa Hiszpanii:

"Surowe kary" oznaczają sankcje karne za poważne i bardzo poważne naruszenia podatkowe oraz wyroki za przestępstwa mające wpływ na finanse publiczne.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.174.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/492/WE dotycząca przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Konwencji z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w przypadku korekty zysków przedsiębiorstw powiązanych
Data aktu: 23/06/2008
Data ogłoszenia: 03/07/2008
Data wejścia w życie: 01/07/2008