uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 4, art. 28 akapit drugi, art. 29 ust. 3 akapit pierwszy oraz art. 32 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 ustanawia wymagania dotyczące zdrowia zwierząt i ludzi w odniesieniu do przywozu oraz przewozu tranzytowego przez terytorium Wspólnoty produktów z krwi przeznaczonych do celów technicznych, włącznie ze wzorami świadectw weterynaryjnych stosowanych w przywozie oraz listą krajów objętych zezwoleniem na przywóz.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 stanowi, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego pozyskane ze zwierząt, które były leczone niektórymi substancjami zakazanymi w dyrektywie Rady 96/22/WE z dnia 29 kwietnia 1996 r. dotyczącej zakazu stosowania w gospodarstwach hodowlanych niektórych związków o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i ß-agonistycznym i uchylającej dyrektywy 81/602/EWG, 88/146/EWG oraz 88/299/EWG(2), mogą być przywożone do Wspólnoty jedynie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002 lub ze szczególnymi zasadami, które zostaną ustanowione.
(3) Możliwość przywozu takich produktów z krwi jest niezbędna dla przemysłu biotechnologicznego do wytwarzania różnych produktów technicznych używanych przede wszystkim w dziedzinie badań naukowych i farmacji. Ponieważ produkty te nie są przeznaczone do spożycia przez ludzi ani zwierzęta, a podczas przetwarzania i użycia technicznego nie stanowią ryzyka dla zdrowia ludzi ani zwierząt związanego z faktem, iż zostały pozyskane ze zwierząt leczonych niektórymi substancjami zabronionymi w dyrektywie 96/22/WE, należy zezwolić na przywóz do Wspólnoty takich produktów z krwi.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 stanowi, że produkty z krwi służące do wytwarzania produktów technicznych muszą być poddane szczególnej obróbce lub pochodzić z kraju lub regionu wolnego od pewnych chorób bez przeprowadzania szczepień. Wiele krajów lub niektóre ich regiony mają jednak prawo dostarczać świeże mięso przeżuwaczy do Wspólnoty, ponieważ prowadząc szczepienia, są wolne od zachorowań na pryszczycę, i zakłada się, że ryzyko ewentualnego występowania wirusa jest ograniczone. Podobnie należy zezwolić na przywóz niepoddanych obróbce produktów z krwi przeżuwaczy z takich krajów i regionów pod warunkiem, że produkty te w bezpiecznych warunkach przekazywane są do dalszej obróbki w miejscu przeznaczenia.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 stanowi także, iż w przypadku produktów z krwi przeżuwaczy, region pochodzenia musi posiadać prawo przywozu do Wspólnoty żywych zwierząt tego samego gatunku. Zgodnie z normami międzynarodowymi prawdopodobieństwo zakażenia danymi chorobami poprzez produkty z krwi jest mniejsze niż poprzez żywe zwierzęta. Należy więc usunąć ten warunek z odpowiednich wymogów.
(6) Część VI.A załącznika XI do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 zawiera wykazy państw trzecich, w odniesieniu do których państwa członkowskie mogą udzielić zezwolenia na przywóz produktów z krwi przeznaczonych do celów technicznych. W wykazach tych zawarte są jedynie kraje, z których dozwolony jest przywóz wszystkich rodzajów świeżego mięsa pochodzącego od zwierząt danych gatunków przeznaczonego do spożycia przez ludzi.
(7) Ponieważ obowiązujące wymogi pozwalają na obróbkę produktów z krwi, wykazy te powinny być rozszerzone także na kraje, z których nie jest dozwolony przywóz świeżego mięsa pochodzącego od zwierząt danych gatunków, ale które są w stanie sprostać wymogom obróbki. Dla przejrzystości powinny jednak zostać przewidziane odrębne świadectwa zdrowia dla produktów z krwi poddanych i niepoddanych obróbce.
(8) Należy zaktualizować wymogi związane z przywozem produktów z krwi drobiu i innych gatunków ptaków, odnosząc się do norm międzynarodowych zawartych w Kodeksie zdrowia zwierząt lądowych Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE).
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki VIII, X i XI do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.
(10) Należy wyznaczyć okres przejściowy po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia celem zapewnienia zainteresowanym podmiotom czasu na dostosowanie się do nowych zasad i umożliwienia ciągłości przywozu do Wspólnoty produktów z krwi, objętych aktualnie rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, 11 czerwca 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Androulla VASSILIOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 437/2008 (Dz.U. L 132 z 22.5.2008, s. 7).
(2) Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 3. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 2003/74/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 262 z 14.10.2003, s. 17).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.153.23 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 523/2008 zmieniające załączniki VIII, X i XI do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie przywozu produktów z krwi przeznaczonych do wytwarzania produktów technicznych |
| Data aktu: | 11/06/2008 |
| Data ogłoszenia: | 12/06/2008 |
| Data wejścia w życie: | 15/06/2008 |