(Dz.U.UE L z dnia 30 maja 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 218 ust. 2,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 131,
uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 28 ust. 1 i art. 41 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(1) zawiera przepisy dotyczące stosowania Konwencji z Aarhus do instytucji i organów Wspólnoty w odniesieniu do dostępu do informacji dotyczących środowiska, udziału społeczeństwa w planach i programach dotyczących środowiska oraz przeglądów wewnętrznych i dostępu do sprawiedliwości.
(2) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 instytucje lub organy Wspólnoty dostosowują w niezbędnych przypadkach swój regulamin wewnętrzny do przepisów tego rozporządzenia.
(3) Na mocy art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 w przypadku gdy instytucja lub organ Wspólnoty otrzymuje wniosek o uzyskanie dostępu do informacji dotyczących środowiska i w przypadku gdy informacje te nie znajdują się w posiadaniu tej instytucji lub organu Wspólnoty, informuje ona wnioskodawcę, najszybciej jak jest to możliwe, ale nie później niż w ciągu 15 dni roboczych, o instytucji lub organie Wspólnoty lub o organie władzy publicznej, do których, zgodnie z jej wiedzą, można się zwrócić o udzielenie wnioskowanych informacji, lub przekazuje wniosek odpowiedniej instytucji lub organowi Wspólnoty lub odpowiedniemu organowi władzy publicznej i informuje o tym wnioskodawcę. Nie ma takiego przepisu w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(2) ani w szczegółowych zasadach stosowania wspomnianego rozporządzenia określonych w regulaminie wewnętrznym Komisji(3) zmienionym decyzją Komisji 2001/937/WE, EWWiS, Euratom(4). W związku z tym do regulaminu wewnętrznego należy dodać przepis szczegółowy dotyczący wniosków o udzielenie dostępu do informacji dotyczących środowiska, niebędących w posiadaniu Komisji.
(4) W odniesieniu do udziału społeczeństwa art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 wymaga, aby instytucje i organy Wspólnoty zapewniały, poprzez odpowiednie przepisy, wczesne i skuteczne możliwości udziału społeczeństwa w przygotowywaniu, modyfikowaniu lub dokonywaniu przeglądów planów lub programów odnoszących się do środowiska, gdy wszystkie opcje są jeszcze otwarte. Uwarunkowania udziału społeczeństwa określono w ust. 3-5 tego artykułu. W przypadku Komisji przepisy określono w sposób ogólny w komunikacie "Zasady ogólne i minimalne standardy stosowane przez Komisję w trakcie konsultacji z zainteresowanymi stronami"(5). Zasady te powinny być stosowane przez wszystkie departamenty Komisji w odniesieniu do przygotowywania, modyfikowania lub dokonywania przeglądów planów i programów odnoszących się do środowiska.
(5) W tytule IV rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 określono przepisy dotyczące przeglądu wewnętrznego aktów administracyjnych i przypadków zaniechania, której zastosowanie wymaga od Komisji przyjęcia szczegółowych zasad.
(6) W celu nadania skuteczności art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 społeczeństwo należy poinformować o jego prawach na mocy tego rozporządzenia za pomocą praktycznego przewodnika.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić regulamin wewnętrzny.
(8) Zgodnie z art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 niniejszą decyzję należy stosować od dnia 28 czerwca 2007 r.,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 30 kwietnia 2008 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 264 z 25.9.2006, s. 13.
(2) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(3) Dz.U. L 308 z 8.12.2000, s. 26.
(4) Dz.U. L 345 z 29.12.2001, s. 94.
(5) COM(2002) 704 wersja ostateczna z 11.12.2002.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.140.22 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/401/WE zmieniająca jej regulamin wewnętrzny w odniesieniu do szczegółowych zasad stosowania rozporządzenia (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty |
| Data aktu: | 30/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 30/05/2008 |
| Data wejścia w życie: | 28/06/2007 |