Decyzja 2008/386/WE zmieniająca załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 kwietnia 2008 r.
zmieniająca załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1565)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/386/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 maja 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/48/WE z dnia 23 lipca 1996 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

uwzględniając dyrektywę 2001/16/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. w sprawie interoperacyjności transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji 2006/679/WE(3) wprowadzono pierwszą specyfikację techniczną interoperacyjności ("TSI") dotyczącą interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych.

(2) Decyzją Komisji 2002/731/WE(4) wprowadzono pierwszą specyfikację techniczną interoperacyjności ("TSI") dotyczącą podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości; decyzję tę uchylono i zastąpiono decyzją Komisji 2006/860/WE(5).

(3) Decyzją 2007/153/WE dostosowano do postępu technicznego załącznik A do decyzji 2006/679/WE oraz do decyzji 2006/860/WE.

(4) W celu uwzględnienia porozumienia osiągniętego w ramach grup roboczych Europejskiej Agencji Kolejowej w zakresie podzbioru 108 należy uaktualnić załącznik A.

(5) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 96/48/WE oraz z art. 6 ust. 2 dyrektywy 2001/16/WE Europejska Agencja Kolejowa jest odpowiedzialna za przygotowywanie przeglądu i aktualizacji TSI oraz formułowanie zaleceń dla Komitetu, o którym mowa w art. 21, w celu uwzględnienia postępu technicznego i potrzeb społecznych.

(6) Zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 881/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady(6), Europejska Agencja Kolejowa zapewnia dostosowanie TSI do postępu technicznego, tendencji rynkowych i potrzeb społecznych oraz proponuje Komisji niezbędne jej zdaniem zmiany w TSI.

(7) W dniu 14 stycznia 2008 r. Europejska Agencja Kolejowa przyjęła zalecenie dotyczące wykazu specyfikacji obowiązkowych oraz wykazu specyfikacji o charakterze informacyjnym, zamieszczonych w specyfikacjach TSI dla systemów kolei konwencjonalnej i kolei dużych prędkości.

(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 21 dyrektywy 96/48/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wykaz specyfikacji obowiązkowych oraz wykaz specyfikacji o charakterze informacyjnym, zamieszczone w załączniku A do specyfikacji TSI stanowiącej załącznik do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz w załączniku A do specyfikacji TSI załączonej do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości, zastępuje się wykazem specyfikacji obowiązkowych oraz wykazem specyfikacji o charakterze informacyjnym, stanowiących załącznik do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Do dnia 31 grudnia 2008 r. specyfikacje europejskiego systemu sterowania pociągiem (ETCS), załączone do niniejszej decyzji, zostaną uzupełnione w celu uwzględnienia zaktualizowanych specyfikacji dotyczących wspólnych testów i skorygowania ewentualnych błędów.

Artykuł  3

Do dnia 31 grudnia 2008 r., i bez uszczerbku dla przepisów art. 7 dyrektywy 96/48/WE oraz art. 7 dyrektywy 2001/16/WE, państwa członkowskie informują Komisję, które z ich linii wyposażonych w ETCS są albo będą eksploatowane z uwzględnieniem specyfikacji obowiązkowych stosowanych przed wejściem w życie niniejszej decyzji.

W tym samym terminie państwa członkowskie informują Komisję także o dacie, od której pociągi spełniające warunki specyfikacji wskazanych w niniejszej decyzji mogą być eksploatowane na ich liniach ETCS.

Artykuł  4

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 czerwca 2008 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, s. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/32/WE (Dz.U. L 141 z 2.6.2007, s. 63).

(2) Dz.U. L 110 z 20.4.2001, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/32/WE.

(3) Dz.U. L 284 z 16.10.2006, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/153/WE (Dz.U. L 67 z 7.3.2007, s. 13).

(4) Dz.U. L 245 z 12.9.2002, s. 37. Decyzja zmieniona decyzją 2004/447/WE (Dz.U. L 155 z 30.4.2004, s. 65).

(5) Dz.U. L 342 z 7.12.2006, s. 1. Decyzja zmieniona decyzją 2007/153/WE.

(6) Dz.U. L 164 z 30.4.2004, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

"WYKAZ SPECYFIKACJI OBOWIĄZKOWYCH
Nr indeksu Nr referencyjny Nazwa dokumentu Wersja
1. ERA/ERTMS/003204 ERTMS/ETCS Functional requirement specification 5.0
2. Celowo usunięty
3. UNISIG SUBSET-023 Glossary of terms and abbreviations 2.0.0
4. UNISIG SUBSET-026 System requirement specification 2.3.0
5. UNISIG SUBSET-027 FFFIS Juridical recorder-downloading tool 2.2.9
6. UNISIG SUBSET-033 FIS for man-machine interface 2.0.0
7. UNISIG SUBSET-034 FIS for the train interface 2.0.0
8. UNISIG SUBSET-035 Specific transmission module FFFIS 2.1.1
9. UNISIG SUBSET-036 FFFIS for Eurobalise 2.4.1
10. UNISIG SUBSET-037 EuroRadio FIS 2.3.0
11. Zastrzeżony 05E537 Offline key management FIS
12. UNISIG SUBSET-039 FIS for the RBC/RBC handover 2.1.2
13. UNISIG SUBSET-040 Dimensioning and engineering rules 2.0.0
14. UNISIG SUBSET-041 Performance requirements for interoperability 2.1.0
15. ERA SUBSET-108 Interoperability related consolidation on TSI annex A documents 1.2.0
16. UNISIG SUBSET-044 FFFIS for Euroloop subsystem 2.2.0
17. Celowo usunięty
18. UNISIG SUBSET-046 Radio infill FFFS 2.0.0
19. UNISIG SUBSET-047 Trackside-trainborne FIS for radio infill 2.0.0
20. UNISIG SUBSET-048 Trainborne FFFIS for radio infill 2.0.0
21. UNISIG SUBSET-049 Radio infill FIS with LEU/interlocking 2.0.0
22. Celowo usunięty
23. UNISIG SUBSET-054 Assignment of values to ETCS variables 2.0.0
24. Celowo usunięty
25. UNISIG SUBSET-056 STM FFFIS Safe time layer 2.2.0
26. UNISIG SUBSET-057 STM FFFIS Safe link layer 2.2.0
27. UNISIG SUBSET-091 Safety requirements for the technical interoperability of ETCS in levels 1 and 2 2.2.11
28. Zastrzeżony Reliability - availability requirements
29. UNISIG SUBSET-102 Test specification for interface "k" 1.0.0
30. Celowo usunięty
31. UNISIG SUBSET-094 UNISIG Functional requirements for an onboard reference test facility 2.0.0
32. EIRENE FRS GSM-R Functional requirements specification 7
33. EIRENE SRS GSM-R System requirements specification 15
34. A11T6001 12 (MORANE) Radio transmission FFFIS for EuroRadio 12
35. ECC/DC(02)05 ECC Decision of 5 July 2002 on the designation and availability of frequency bands for railway purposes in the 876-880 and 921-925 MHz bands
36a. Celowo usunięty
36b. Celowo usunięty
36c. UNISIG SUBSET-074-2 FFFIS STM Test cases document 1.0.0
37a. Celowo usunięty
37b. UNISIG SUBSET-076-5-2 Test cases related to features 2.2.2
37c. UNISIG SUBSET-076-6-3 Test sequences 2.0.0
37d. UNISIG SUBSET-076-7 Scope of the test specifications 1.0.0
37e. Celowo usunięty
38. 06E068 ETCS Marker-board definition 1.0
39. UNISIG SUBSET-092-1 ERTMS EuroRadio conformance requirements 2.2.5
40. UNISIG SUBSET-092-2 ERTMS EuroRadio test cases safety layer 2.2.5
41. Zastrzeżony UNISIG SUBSET 028 JRU Test specification
42. Celowo usunięty
43. UNISIG SUBSET 085 Test specification for Eurobalise FFFIS 2.2.2
44. Zastrzeżony Odometry FIS
45. UNISIG SUBSET-101 Interface "K" specification 1.0.0
46. UNISIG SUBSET-100 Interface "G" specification 1.0.1
47. Zastrzeżony Safety requirements and requirements to safety analysis for interoperability for the control-command and signalling subsystem
48. Zastrzeżony Test specification for mobile equipment GSM-R
49. UNISIG SUBSET-059 Performance requirements for STM 2.1.1
50. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-103 Test specification for Euroloop
51. Zastrzeżony Ergonomic aspects of the DMI
52. UNISIG SUBSET-058 FFFIS STM Application layer 2.1.1
53. Zastrzeżony AEIF-ETCS-Variables-Manual AEIF-ETCS Variables manual
54. Celowo usunięty
55. Zastrzeżony Juridical recorder baseline requirements
56. Zastrzeżony 05E538 ERTMS Key management conformance requirements
57. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-107 Requirements on pre-fitting of ERTMS onboard equipment
58. UNISIG SUBSET-097 Requirements for RBC-RBC safe communication interface 1.1.0
59. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-105 Requirements on pre-fitting of ERTMS trackside equipment
60. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-104 ETCS Version management
61. Zastrzeżony GSM-R Version management
62. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-099 RBC-RBC Test specification for safe communication interface
63. UNISIG SUBSET-098 RBC-RBC Safe communication interface 1.0.0"

"WYKAZ SPECYFIKACJI O CHARAKTERZE INFORMACYJNYM

Nr indeksu Nr referencyjny Nazwa dokumentu Wersja Typ
B1. EEIG 02S126 RAM requirements (chapter 2 only) 6 2 (Index 28)
B2. EEIG 97S066 Environmental conditions 5 2 (Index A5)
B3. UNISIG SUBSET-074-1 Methodology for testing FFFIS STM 1.0.0 2 (Index 36)
B4. EEIG 97E267 Odometer FFFIS 5 1 (Index 44)
B5. O2475 ERTMS GSM-R QoS test specification 1.0.0 2
B6. UNISIG SUBSET-038 Offline key management FIS 2.1.9 1 (Index 11)
B7. UNISIG SUBSET-074-3 FFFIS STM Test specification traceability of test cases with specific transmission module FFFIS 1.0.0 2 (Index 36)
B8. UNISIG SUBSET-074-4 FFFIS STM Test specification traceability of testing the packets specified in the FFFIS STM application layer 1.0.0 2 (Index 36)
B9. UNISIG SUBSET 076-0 ERTMS/ETCS Class 1, test plan 2.2.3 2 (Index 37)
B10. UNISIG SUBSET 076-2 Methodology to prepare features 2.2.1 2 (Index 37)
B11. UNISIG SUBSET 076-3 Methodology of testing 2.2.1 2 (Index 37)
B12. UNISIG SUBSET 076-4-1 Test sequence generation: methodology and rules 1.0.0 2 (Index 37)
B13. UNISIG SUBSET 076-4-2 ERTMS ETCS Class 1 states for test sequences 1.0.0 2 (Index 37)
B14. UNISIG SUBSET 076-5-3 Onboard data dictionary 2.2.0 2 (Index 37)
B15. UNISIG SUBSET 076-5-4 SRS v.2.2.2 traceability 2.2.2 2 (Index 37)
B16. UNISIG SUBSET 076-6-1 UNISIG test database 2.2.2. 2 (Index 37)
B17. UNISIG SUBSET 076-6-4 Test cases coverage 2.0.0 2 (Index 37)
B18. Celowo usunięty
B19. UNISIG SUBSET 077 UNISIG causal analysis process 2.2.2 2 (Index 27)
B20. UNISIG SUBSET 078 RBC interface: failure modes and effects analysis 2.2.2 2 (Index 27)
B21. UNISIG SUBSET 079 MMI: failure modes and effects analysis 2.2.2 2 (Index 27)
B22. UNISIG SUBSET 080 TIU: failure modes and effects analysis 2.2.2 2 (Index 27)
B23. UNISIG SUBSET 081 Transmission system: failure modes and effects analysis 2.2.2 2 (Index 27)
B24. UNISIG SUBSET 088 ETCS Application levels 1 and 2 - safety analysis 2.2.10 2 (Index 27)
B25. TS50459-1 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 1 - Ergonomic principles of ERTMS/ETCS/GSM-R information

2005 2 (Index 51)
B26. TS50459-2 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 2 - Ergonomic arrangements of ERTMS/ETCS information

2005 2 (Index 51)
B27. TS50459-3 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 3 - Ergonomic arrangements of ERTMS/GSM-R information

2005 2 (Index 51)
B28. TS50459-4 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 4 - Data entry for the ERTMS/ETCS/GSM-R systems

2005 2 (Index 51)
B29. TS50459-5 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 5 - Symbols

2005 2 (Index 51)
B30. TS50459-6 Railway applications - Communication, signalling and processing systems - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 6 - Audible information

2005 2 (Index 51)
B31. Zastrzeżony EN50xxx Railway applications - European Rail Traffic Management System - driver machine interface

Part 7 - Specific transmission modules

2 (Index 51)
B32. Zastrzeżony Guideline for references Brak
B33. EN 301.515 Global System for Mobile communication (GSM); Require-ments for GSM operation in railways 2.1.0 2 (Index 32, 33)
B34. 06E225 Operational DMI information 1 1 (Index 51)
B35. Zastrzeżony UNISIG SUBSET-069 ERTMS Key management conformance requirements 1 (Index 56)
B36. 04E117 ETCS/GSM-R Quality of service user requirements - Operational analysis 1 2 (Index 32)
B37. UNISIG SUBSET-093 GSM-R Interfaces - Class 1 requirements 2.3.0 1 (Index 32, 33)
B38. UNISIG SUBSET-107A Requirements on pre-fitting of ERTMS onboard equipment 1.0.0 2 (Index 57)
B39. UNISIG SUBSET-076-5-1 ERTMS ETCS Class 1 feature list 2.2.2 2 (Index 37)
B40. UNISIG SUBSET-076-6-7 Test sequences evaluation and validation 1.0.0 2 (Index 37)
B41. UNISIG SUBSET-076-6-8 Generic train data for test sequences 1.0.0 2 (Index 37)
B42. UNISIG SUBSET-076-6-10 Test sequence viewer (TSV) 2.10 2 (Index 37)
B43. 04E083 Safety requirements and requirements to safety analysis for interoperability for the control-command and signalling subsystem 1.0 1 (Index 47)
B44. 04E084 Justification report for the safety requirements and require-ments to safety analysis for interoperability for the control-command and signalling subsystem 1.0 2 (Index B43)
B45. ERA/ERTMS/003205 Traceability of changes to ETCS FRS 0.1 2 (Index 1)"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.136.11

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/386/WE zmieniająca załącznik A do decyzji 2006/679/WE dotyczącej technicznej specyfikacji dla interoperacyjności odnoszącej się do podsystemu sterowania ruchem kolejowym transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych oraz załącznik A do decyzji 2006/860/WE dotyczącej specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu "Sterowanie" transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości
Data aktu: 23/04/2008
Data ogłoszenia: 24/05/2008
Data wejścia w życie: 01/06/2008, 24/05/2008