uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając załączony do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską Protokół w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS oraz w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali,
uwzględniając decyzję Rady 2003/76/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającą środki niezbędne do wykonania Protokołu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską w sprawie skutków finansowych wygaśnięcia Traktatu EWWiS i w sprawie Funduszu Badawczego Węgla i Stali 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,
(1) Przychód z inwestycji wartości netto aktywów Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali w likwidacji oraz, z chwilą zakończenia likwidacji, majątek Funduszu Badawczego Węgla i Stali, zostaje przyznany Funduszowi Badawczemu Węgla i Stali, którego wyłącznym celem jest finansowanie projektów badawczych nieobjętych wspólnotowym ramowym programem w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w sektorach związanych z branżami węgla i stali.
(2) Fundusz Badawczy Węgla i Stali ma być zarządzany przez Komisję zgodnie z zasadami podobnymi do tych, które dotyczą obecnych programów badawczych EWWiS w dziedzinie węgla i stali oraz na podstawie wieloletnich wytycznych technicznych, które powinny stanowić rozszerzenie tych programów EWWiS, umożliwiając wysokie nasilenie działalności badawczej i zapewniając, aby uzupełniały one działania prowadzone w zakresie ramowego programu Wspólnoty dotyczącego badań, rozwoju technicznego i demonstracji.
(3) Siódmy program ramowy Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013), określony w decyzji nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. 3 (zwany dalej "siódmym programem ramowym") przewiduje środek zachęcający do przeglądu decyzji Rady 2003/78/WE z dnia 1 lutego 2003 r. ustanawiającej wieloletnie wytyczne techniczne dotyczące Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali 4 w celu zapewnienia, by Fundusz Badawczy Węgla i Stali stanowił uzupełnienie siódmego ramowego programu w sektorach związanych z branżami węgla i stali.
(4) Badania i rozwój techniczny stanowią bardzo ważny środek wspierania celów UE w dziedzinie energetyki w odniesieniu do zaopatrywania Wspólnoty w węgiel oraz do jego konkurencyjnego i przyjaznego dla środowiska przekształcania i wykorzystania. Ponadto coraz większe umiędzynarodowienie rynku węgla i globalna skala stojących przed nim problemów oznaczają, że Unia Europejska musi przejąć wiodącą rolę w podejmowaniu wyzwań związanych z nowoczesnymi technologiami, bezpieczeństwem kopalń i ochroną środowiska na całym świecie przez zapewnienie transferu wiedzy technicznej (know-how) niezbędnej dla dalszego postępu technologicznego, poprawy warunków pracy (bezpieczeństwo i higiena pracy) i lepszej ochrony środowiska.
(5) W ramach ogólnego celu zwiększania konkurencyjności i przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju główny nacisk w zakresie badań i rozwoju technologicznego położono na rozwój nowych lub udoskonalonych technologii, aby zapewnić rentowną, czystą i bezpieczną produkcję stali i wyrobów stalowych, charakteryzującą się stałą poprawą w zakresie parametrów, przydatności do konkretnych zastosowań, zadowolenia klienta, zakładanego okresu użytkowania, łatwości odzysku i recyklingu.
(6) Kolejność, w jakiej cele badawcze w dziedzinie węgla i stali przedstawione są w niniejszej decyzji, nie powinna odzwierciedlać hierarchii ważności tych celów.
(7) W zarządzaniu Funduszem Badawczym Węgla i Stali Komisja powinna być wspierana przez grupy doradcze i techniczne reprezentujące szerokie spektrum interesów branż i innych zainteresowanych stron.
(8) Ostatnie rozszerzenie obejmujące nowe państwa członkowskie wymaga zmiany wieloletnich wytycznych technicznych ustanowionych decyzją 2003/78/WE, w szczególności w odniesieniu do składu grup doradczych oraz do definicji węgla.
(9) Zgodnie z oświadczeniem nr 4 decyzji przedstawicieli rządów państw członkowskich zebranych w Radzie 2002/234/EWWiS z dnia 27 lutego 2002 r. 5 Komisja ponownie zbadała definicję stali i doszła do wniosku, że zmiana tej definicji nie jest konieczna. Co więcej, odlewy stalowe, odkuwki i wyroby metalurgii proszków stanowią zagadnienia objęte już siódmym programem ramowym.
(10) Ogólna koncepcja zmiany decyzji Rady 2003/78/WE powinna polegać na utrzymaniu nienaruszonych procedur, które uznane zostały przez grupy wspierające za skuteczne, wraz z ograniczoną, ale konieczną liczbą zmian i uproszczeń administracyjnych, w celu zapewnienia zgodności z siódmym programem ramowym.
(11) Zmiany te obejmują skreślenie niektórych środków towarzyszących, jak zostało to już przewidziane w siódmym programie ramowym. Konieczne jest także dostosowanie częstotliwości przeglądów i mianowania ekspertów Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali do takiej, jaka przewidziana jest w siódmym programie ramowym.
(12) Należy zmienić przepisy dotyczące składu grup doradczych, zwłaszcza w odniesieniu do reprezentacji zainteresowanych państw członkowskich i do równowagi płci zgodnie z decyzją Komisji 2000/407/WE z dnia 19 czerwca 2000 r. dotyczącą zapewnienia równowagi płci w powołanych przez nią komitetach i grupach ekspertów 6 .
(13) Komisji należy umożliwić ogłaszanie szczegółowych zaproszeń do składania wniosków w ramach celów badawczych określonych w niniejszej decyzji.
(14) Maksymalną łączną kwotę wkładu finansowego ze środków Funduszu Badawczego Węgla i Stali na projekty pilotażowe i demonstracyjne należy zwiększyć do 50 % kosztów kwalifikowalnych.
(15) Należy utrzymać koncepcję kosztów kwalifikowalnych wraz z bardziej precyzyjną definicją kategorii kosztów i zmienioną wartością procentową stosowaną do określania kosztów ogólnych.
(16) Komisja ponownie oceniła wieloletnie wytyczne techniczne określone w decyzji 2003/78/WE i stwierdziła, że w świetle wymaganych zmian decyzję tę należy zastąpić inną.
(17) W celu zapewnienia niezbędnej ciągłości z decyzją 2003/78/WE niniejszą decyzję należy stosować od dnia 16 września 2007 r. Wnioskodawcy, którzy złożą wnioski w okresie od dnia 16 września 2007 r. do dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, powinni zostać zaproszeni do ponownego złożenia swoich wniosków zgodnie z niniejszą decyzją, co powinno umożliwić im skorzystanie z bardziej korzystnych warunków przewidzianych niniejszą decyzją, zwłaszcza w odniesieniu do wsparcia finansowego projektów pilotażowych i demonstracyjnych.
(18) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji należy przyjąć zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 7 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
| W imieniu Rady | |
| D. RUPEL | |
| Przewodniczący |
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 decyzji nr (UE) 2017/955 z dnia 29 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.144.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 27 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 decyzji rady nr 2021/1094 z dnia 28 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.236.69) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 25 lipca 2021 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.130.7 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/376/WE w sprawie przyjęcia Programu badawczego Funduszu Badawczego Węgla i Stali i wieloletnich wytycznych technicznych dotyczących tego programu |
| Data aktu: | 29/04/2008 |
| Data ogłoszenia: | 20/05/2008 |
| Data wejścia w życie: | 21/05/2008, 20/05/2008, 16/09/2007 |