(Dz.U.UE L z dnia 15 stycznia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 58/2003 z dnia 19 grudnia 2002 r. ustanawiające statut agencji wykonawczych, którym zostaną powierzone niektóre zadania w zakresie zarządzania programami wspólnotowymi(1), w szczególności jego art. 3 ust 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 58/2003 upoważnia Komisję do ustanowienia agencji wykonawczych zgodnie z ogólnym statutem ustanowionym tym rozporządzeniem i do powierzenia im niektórych zadań odnoszących się do zarządzania jednym lub większą liczbą programów wspólnotowych.
(2) Celem upoważnienia Komisji do ustanowienia agencji wykonawczych jest umożliwienie jej skoncentrowania się na priorytetowych działaniach i funkcjach, których nie można zlecić podmiotom zewnętrznym, ale bez utraty kontroli i ostatecznej odpowiedzialności za działania, którymi zarządzają agencje wykonawcze.
(3) Decyzja nr 1982/2006/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. dotycząca siódmego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji (2007-2013)(2) obejmuje realizację projektów w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji w ramach programów szczegółowych "Ludzie", "Możliwości" i "Współpraca", z którymi nie wiąże się podejmowanie decyzji natury politycznej, ale które wymagają dużego doświadczenia technicznego i finansowego w trakcie całego projektu.
(4) Umowy w sprawie przyznania grantów zawarte na podstawie siódmego programu ramowego mogą obowiązywać przez kilka lat, przy znaczącej liczbie grantów, które zostaną przyznane w 2014 r. i będą aktywnie zarządzane do roku 2017 lub dłużej.
(5) Przekazanie agencji wykonawczej zadań związanych z realizacją programu może nastąpić dzięki wyraźnemu rozdzieleniu etapu programowania przeprowadzanego przez Komisję i realizacji projektów powierzonej agencji wykonawczej.
(6) Program szczegółowy "Ludzie" oraz część programu szczegółowego "Możliwości" dotycząca badań na rzecz MŚP charakteryzują się projektami, w ramach których dokonywane są liczne małe operacje.
(7) Bezpieczeństwo i przestrzeń kosmiczna to nowe obszary programu szczegółowego "Współpraca", w których przypadku Komisja nie posiada jeszcze znaczącej wewnętrznej wiedzy specjalistycznej i które mogłyby pełnić rolę pilotażowych projektów dla realizacji przez agencję wykonawczą bardziej złożonych projektów badawczych opartych na współpracy.
(8) Agencja wykonawcza mogłaby również realizować centralne zadania administracyjne i logistyczne w innych obszarach programu ramowego.
(9) Swój budżet na bieżące funkcjonowanie agencja powinna wykonywać zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1653/2004 z dnia 21 września 2004 r. w sprawie typowego rozporządzenia finansowego dla agencji wykonawczych, na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 określającego status agencji wykonawczych, odpowiedzialnych za niektóre czynności dotyczące obsługi programów wspólnotowych(3).
(10) Analiza kosztów i korzyści przeprowadzona w tym celu wykazała, że utworzenie agencji wykonawczej ds. badań byłoby korzystne zarówno pod względem finansowym, jak i pod innymi względami.
(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Agencji Wykonawczych,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 grudnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Janez POTOČNIK | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, str. 1.
(2) Dz.U. L 412 z 30.12.2006, str. 1.
(3) Dz.U. L 297 z 22.9.2004, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1821/2005 (Dz.U. L 293 z 9.11.2005, str. 10).
(4) Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 272.
(5) Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 299.
(6) Dz.U. L 400 z 30.12.2006, str. 86.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.11.9 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2008/46/WE ustanawiająca "Agencję Wykonawczą ds. Badań Naukowych" w celu zarządzania niektórymi obszarami szczegółowych programów wspólnotowych "Ludzie", "Możliwości" i "Współpraca" w dziedzinie badań na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 58/2003 |
| Data aktu: | 14/12/2007 |
| Data ogłoszenia: | 15/01/2008 |
| Data wejścia w życie: | 14/12/2007 |