uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 26 i art. 133 ust. 4,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1784/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1) przewiduje system ochrony przed ewentualnym negatywnym wpływem przywozu, którego celem jest w szczególności ustabilizowanie rynku wspólnotowego.
(2) Ogólnie stawki opłat celnych mające zastosowanie do produktów rolnych na mocy umów Światowej Organizacji Handlu (WTO) są ustalone we Wspólnej Taryfie Celnej. Jednak dla niektórych zbóż przywóz realizowany w ramach kontyngentów taryfowych, wynikających z umów międzynarodowych zawartych zgodnie z Traktatem lub wynikających z innych aktów Rady, podlega specjalnym stawkom celnym.
(3) Światowy popyt przeżywa strukturalną zwyżkę, związaną z podniesieniem poziomu życia w krajach o wschodzącej gospodarce oraz z rozwojem produkcji biopaliw, gdy tymczasem światowe zapasy zbóż pod koniec roku gospodarczego 2007/2008 maleją trzeci rok z rzędu i mają znaleźć się na najniższym poziomie od czasu roku gospodarczego 1979/1980. W tym kontekście światowe ceny zbóż wykazały duży wzrost od początku roku gospodarczego 2007/2008. Wynosi on 50 % dla pszenicy zwyczajnej, 30 % dla jęczmienia, 20-30 % dla kukurydzy.
(4) Ze względu na niekorzystne warunki klimatyczne w większej części państw członkowskich produkcja zbożowa w roku gospodarczym 2007/2008 jest szacowana na 258 mln ton, czyli o 8 mln ton mniej (3 %) niż zbiory w roku gospodarczym 2006/2007, które i tak były już niskie. Obniżenie poziomu produkcji wspólnotowej dotyczy szczególnie pszenicy zwyczajnej i kukurydzy, ma jednak wpływ na całość sektora zbożowego, zakłócając równowagę podaży na wspólnotowym rynku. Ten brak równowagi dotyczy szczególnie zbóż paszowych - ze względu na różnice stwierdzone w poszczególnych regionach Wspólnoty, w zakresie jakości i ilości produkowanych zbóż oraz zmian podejścia podmiotów przy wykorzystaniu dostępnych zbóż, które wynika z powyższych trudności. Ta globalna obniżka poziomu produkcji nie może być zrównoważona stwierdzoną występującą miejscowo zwyżką produkcji jęczmienia, żyta zwyczajnego i owsa.
(5) Wspólnotowe rynki zbożowe odnotowały spektakularną zwyżkę cen od początku roku gospodarczego 2007/2008. Zwyżka ta jest istotna zarówno w wielkościach nominalnych, jak i ze względu na wyjątkowo dużą różnicę między ceną rynkową a ceną interwencyjną. Napięcie to panuje na rynku zbóż z rodziny wiechlinowatych i rynku kukurydzy. Od początku nowego roku gospodarczego 2007/2008 cena pszenicy na mąkę w Rouen wzrosła ze 179 EUR/t do prawie 300 EUR/t na początku września 2007 r., podczas gdy cena jęczmienia paszowego w Rouen wzrosła ponaddwukrotnie w stosunku do lata 2006 r., osiągając poziom 270 EUR/t pod koniec września 2007 r. W przypadku jęczmienia browarnego odnotowano również wysoką zwyżkę, aż do osiągnięcia poziomu 310 EUR/t pod koniec września 2007 r. Cena kukurydzy francuskiej w Bayonne kształtowała się zgodnie z taką samą tendencją i wzrastała stopniowo na początku nowego roku gospodarczego od 183 EUR/t aż do osiągnięcia maksymalnej ceny 255 EUR/t w połowie września 2007 r. Sytuacja ta jest konsekwencją zmniejszonych zapasów wspólnotowych pszenicy zwyczajnej i kukurydzy, miernej jakości oraz wyczerpania wspólnotowych zapasów interwencyjnych, które aktualnie wynoszą poniżej 500.000 ton.
(6) W celu poprawy napiętej sytuacji na rynkach należy stworzyć korzystne warunki dla zaopatrzenia rynku wspólnotowego w zboża przez zawieszenie ceł przywozowych na niektóre zboża zarówno w ramach kontyngentów taryfowych ze zredukowaną stawką celną, jak i przywozów ze zwykłą stawką. Należy jednak ograniczyć zastosowanie powyższych środków do roku gospodarczego 2007/2008.
(7) Musi istnieć możliwość bezzwłocznego uchylenia tych środków w razie zakłócenia lub zagrożenia zakłóceniami na rynku Wspólnoty. Z tego względu należy przewidzieć możliwość niezwłocznego podjęcia przez Komisję odpowiednich środków mających na celu przywrócenie opłat celnych z chwilą, w której będzie to uzasadnione sytuacją rynkową oraz określić kryteria, według których sytuacja ta powinna być za taką uznana.
(8) Działania te powinny być ustanowione zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(2),
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2007 r.
| W imieniu Rady | |
| F. NUNES CORREIA | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 78. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 735/2007 (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, str. 6).
(2) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23. Decyzja zmieniona decyzją 2006/512/WE (Dz.U. L 200 z 22.7.2006, str. 11).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.1.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1/2008 w sprawie czasowego zawieszenia cła przywozowego na niektóre zboża w odniesieniu do roku gospodarczego 2007/2008 |
| Data aktu: | 20/12/2007 |
| Data ogłoszenia: | 04/01/2008 |
| Data wejścia w życie: | 11/01/2008 |