(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/98/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 15 lutego 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Skuteczne i spójne wykorzystanie widma radiowego ma podstawowe znaczenie dla rozwoju usług komunikacji elektronicznej i może pomóc Wspólnocie Europejskiej w zwiększeniu tempa wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i zatrudnienia. Dostęp do widma musi zostać ułatwiony celem polepszenia wydajności, wspierania innowacji, a także osiągnięcia większej elastyczności dla użytkowników i większego wyboru dla konsumentów, przy jednoczesnym uwzględnieniu celów leżących w interesie ogólnym(2).
(2) Komisja wspiera nowe i innowacyjne systemy łączności wykorzystujące wszelkiego rodzaju platformy techniczne i umożliwiające świadczenie usług w państwach członkowskich, na poziomie regionalnym lub ogólnoeuropejskim.
(3) W tym kontekście systemy umożliwiające świadczenie satelitarnych usług komunikacji ruchomej (mobile satellite services - MSS) postrzegane są jako nowatorska, alternatywna platforma techniczna dla różnorodnych ogólnoeuropejskich usług telekomunikacyjnych, nadawczych i multiemisji niezależnych od lokalizacji użytkowników końcowych, takich jak szybki dostęp do internetu/intranetu, przenośne usługi multimedialne, ochrona publiczna oraz pomoc w przypadku klęsk żywiołowych. Usługi tego typu mogą polepszyć zasięg na obszarach wiejskich Wspólnoty, dzięki czemu zlikwidowane zostaną spowodowane czynnikiem geograficznym różnice w dostępie do usług cyfrowych. Wprowadzenie nowych systemów dostarczających MSS może przyczynić się do rozwoju rynku wewnętrznego i nasilenia konkurencji poprzez zwiększenie oferty i dostępności ogólnoeuropejskich usług oraz możliwości bezpośredniego podłączenia użytkownika końcowego, a także stanowiąc zachętę do inwestowania w wydajność.
(4) Systemy zdolne do dostarczania MSS powinny obejmować co najmniej jedną stację kosmiczną i mogą być uzupełnione elementami naziemnymi (complementary ground components - CGC), tzn. umieszczonymi na powierzchni ziemi stacjami o stałej lokalizacji służącymi poprawie dostępu do satelitarnych usług komunikacji ruchomej na obszarach, gdzie nie może zostać zapewniona łączność o wymaganej jakości z jedną lub więcej stacjami kosmicznymi.
(5) Dostępne jest widmo radiowe w pasmach częstotliwości 1.980-2.010 MHz i 2.170-2.200 MHz (pasma częstotliwości 2 GHz) i zgodnie z decyzjami podjętymi przez Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU) podczas Światowej Konferencji Radiokomunikacyjnej w roku 1992 (WARC-92) planowane jest jego wykorzystanie dla zastosowań MSS.
(6) Konieczne jest zharmonizowane i wydajne wykorzystanie pasm 2 GHz przez systemy dostarczające MSS na poziomie regionalnym i ogólnoeuropejskim, w szczególności w związku z zasięgiem sygnałów satelitarnych, które ze względu na swój charakter przekraczają granice państwowe.
(7) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE, dnia 6 października 2005 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu(3) dotyczącego zbadania zharmonizowanych warunków technicznych dla wykorzystania na terenie Wspólnoty pasma 2 GHz przez MSS. W konsekwencji tego mandatu CEPT przedłożyła sprawozdanie dotyczące technicznych warunków wykorzystania pasm 2 GHz przez takie systemy.
(8) Pasma częstotliwości 2 GHz są obecnie niewykorzystywane w większości państw członkowskich i zgodnie z technicznymi wnioskami CEPT powinny we wszystkich państwach członkowskich zostać bezzwłocznie przyznane i udostępnione systemom dostarczającym MSS, tak by zapewnić rozwój tych systemów.
(9) CEPT stwierdziła, że jednoczesne funkcjonowanie systemów zdolnych do dostarczania MSS i systemów świadczących jedynie naziemne usługi komunikacji ruchomej w tych samych częstotliwościach w paśmie 2 GHz i na tym samym obszarze geograficznym nie jest możliwe bez szkodliwych zakłóceń. Dlatego też w celu uniknięcia szkodliwych zakłóceń MSS i niedostatecznego wykorzystania widma radiowego konieczne jest przyznanie i udostępnienie na zasadzie pierwszej ważności pasm 2 GHz dla systemów zdolnych do dostarczania MSS. Oznacza to, że w przypadku gdy pasma 2 GHz wykorzystywane są przez inne systemy, które nie są zdolne do dostarczania MSS, systemy te nie powinny powodować szkodliwych zakłóceń w funkcjonowaniu MSS oraz nie mogą żądać ochrony przed zakłóceniami ze strony systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej. Zgodnie z CEPT CGC nie powodują szkodliwych zakłóceń pod warunkiem, że stanowią integralną cześć systemów dostarczających MSS, są sterowane przez ich mechanizmy zarządzania siecią i zasobami oraz działają w tym samym paśmie częstotliwości, co satelitarne elementy systemu. Przy spełnieniu tych warunków, będących przedmiotem stosownego systemu autoryzacji, CGC mogą być stosowane nawet wówczas, gdy elementy satelitarne nie przekazują żadnych sygnałów.
(10) Wyniki prac wykonanych w konsekwencji mandatu Komisji powinny zostać wdrożone na terenie Wspólnoty.
(11) Nadanie pierwszeństwa dla systemów dostarczających MSS w pasmach 2 GHz jest właściwe ze względu na fakt, że inne pasma częstotliwości, na przykład te przyznane GSM i UMTS/IMT-2000, są dostępne dla systemów świadczących jedynie naziemne usługi komunikacji ruchomej.
(12) Biorąc pod uwagę rozwój rynku i techniki, konieczność przyjęcia niniejszej decyzji, a także jej zakres i zastosowanie mogą w przyszłości zostać poddane weryfikacji, w szczególności na podstawie oceny Komisji i informacji dostarczonych przez państwa członkowskie.
(13) Postanowienia niniejszej decyzji powinny pozostawać bez uszczerbku dla przyznawania praw do wykorzystywania częstotliwości pasm 2 GHz.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 14 lutego 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Viviane REDING | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, str. 1.
(2) Konkluzje Rady 15530/04 i 15533/04 z 3.12.2004.
(3) Mandat udzielony CEPT w celu zbadania i określenia warunków technicznych związanych ze zharmonizowanym podejściem w Unii Europejskiej w zakresie satelitarnych usług komunikacji ruchomej w pasmach 2GHz (1.980-2.010 MHz i 2.170-2.200MHz).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.43.32 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/98/WE w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma radiowego w pasmach częstotliwości 2 GHz celem wdrożenia systemów dostarczających satelitarne usługi komunikacji ruchomej |
| Data aktu: | 14/02/2007 |
| Data ogłoszenia: | 15/02/2007 |
| Data wejścia w życie: | 15/02/2007 |