uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(1), w szczególności jego art. 4 ust. 2 lit. e), art. 5 ust. 2 lit. g) oraz art. 6 ust. 2 lit. i),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 92/2005 z dnia 19 stycznia 2005 r. wdrażające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające sposoby usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i zmieniające jego załącznik VI w odniesieniu do przetwarzania biogazu i wytopionych tłuszczów(2) ustanawia przepisy wykonawcze dla niektórych metod alternatywnych usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego (metody alternatywne).
(2) W szczególności art. 4 rozporządzenia (WE) nr 92/2005 nakłada wymóg znakowania niektórych materiałów wynikający ze stosowania metod alternatywnych i określa dozwolone sposoby końcowego wykorzystania tego rodzaju materiału. Rozporządzenie (WE) nr 1774/2005 zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1432/2007(3) ustanawia ujednolicone przepisy dotyczące znakowania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, co przyczyni się do ich właściwej identyfikacji i poprawi identyfikowalność produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego. W art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 92/2005 należy odpowiednio zmienić odesłanie do załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.
(3) Na podstawie opinii Panelu Naukowego ds. zagrożeń biologicznych Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności w sprawie Biodiesel Process as a method for safe disposal of Category 1 animal by-products (ABP) (Metody przetwarzania w paliwo ekologiczne jako bezpiecznego sposobu usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 1), przyjętej dnia 2 czerwca 2004 r.(4) właściwe jest zezwolenie na dodatkowe sposoby końcowego wykorzystania materiałów kategorii 1, kategorii 2 i kategorii 3, zgodnie z ogólnymi zasadami ustanowionymi w rozporządzeniu (WE) nr 1774/2002. Należy również zezwolić na spalanie paliwa ekologicznego produkowanego zgodnie z załącznikiem IV do rozporządzenia (WE) nr 92/2005 w silnikach stacjonarnych i ruchomych.
(4) W szczególności należy obecnie zezwolić na składowanie materiału powstałego w trakcie przetwarzania materiału kategorii 1 na składowiskach, na które wydano zezwolenie zgodnie z dyrektywą Rady 1999/31/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. w sprawie składowania odpadów(5).
(5) Artykuł 5 rozporządzenia (WE) nr 92/2005 ustanawia określone szczególne środki kontroli, które należy powziąć w ciągu dwóch pierwszych lat wdrażania niektórych metod alternatywnych w danym państwie członkowskim. Wymogi związane z tymi środkami kontroli powinny uwzględniać doświadczenie nabyte przy stosowaniu w praktyce metody przetwarzania opracowanej w innym państwie członkowskim i powinny być dostosowane do celu, jakim jest zagwarantowanie wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt. Wyznaczenie i nadzór zakładu pilotażowego w celu wykorzystania metody alternatywnej po raz pierwszy w każdym zainteresowanym państwie członkowskim powinno zatem odbywać się na warunkach uproszczonych.
(6) Testy, które trzeba przeprowadzić w początkowej fazie wdrażania metody alternatywnej, powinny być oparte na testach przeprowadzonych w celu oceny danej metody alternatywnej przez właściwy organ naukowy.
(7) Wyniki dodatkowej kontroli w danym państwie członkowskim należy udostępnić innym państwom członkowskim, aby dokonać oceny nowych zastosowań w celu wykorzystania jednej z odnośnych metod alternatywnych na podległym im obszarze. Informacje należy dostarczyć do punktów kontaktowych ds. metod alternatywnych, wskazanych w wykazie opublikowanym przez Komisję w Internecie.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 92/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 grudnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Markos KYPRIANOU | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 829/2007 (Dz.U. L 191 z 21.7.2007, str. 1).
(2) Dz.U. L 19 z 21.1.2005, str. 27. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1678/2006 (Dz.U. L 314 z 15.11.2006, str. 4).
(3) Dz.U. L 320 z 6.12.2007, str. 13.
(4) Pytanie nr EFSA-Q-2004-028.
(5) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.340.89 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1576/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 92/2005 wdrażające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające sposoby usuwania i wykorzystania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego |
| Data aktu: | 21/12/2007 |
| Data ogłoszenia: | 22/12/2007 |
| Data wejścia w życie: | 11/01/2008 |