Decyzja 2007/738/WE uchylająca decyzję 2006/125/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

DECYZJA RADY
z dnia 9 października 2007 r.
uchylająca decyzję 2006/125/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie

(2007/738/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 listopada 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 12,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją 2006/125/WE(1), przyjętą na podstawie zalecenia Komisji i zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, Rada stwierdziła występowanie nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie. Rada stwierdziła, że w roku budżetowym 2004/2005(2) deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych wyniósł 3,2 % PKB, przekraczając określoną w Traktacie wartość odniesienia wynoszącą 3 % PKB, podczas gdy zadłużenie brutto sektora instytucji rządowych i samorządowych osiągnęło poziom 40,8 % PKB, znacznie poniżej określonej w Traktacie wartości odniesienia w wysokości 60 % PKB.

(2) W dniu 24 stycznia 2006 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(3), Rada, na podstawie zalecenia Komisji, skierowała do Zjednoczonego Królestwa zalecenie likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej do końca roku budżetowego 2006/2007. Zalecenie to zostało podane do publicznej wiadomości.

(3) Zgodnie z art. 104 ust. 12 Traktatu decyzja Rady w sprawie istnienia nadmiernego deficytu powinna zostać uchylona, jeżeli nadmierny deficyt w danym państwie członkowskim został, w ocenie Rady, skorygowany.

(4) Zgodnie z Protokołem w sprawie procedury nadmiernego deficytu załączonym do Traktatu Komisja dostarcza danych służących do zastosowania procedury. W ramach stosowania tego protokołu państwa członkowskie przedkładają dane na temat deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz inne związane z tym zmienne dwa razy w roku, mianowicie do dnia 1 kwietnia oraz do dnia 1 października, zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3605/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(4). W związku z faktem, że dane przekazane w marcu 2007 r. za rok budżetowy 2006/2007 były prognozami rządowymi, Zjednoczone Królestwo zdecydowało się na przekazanie, w kontekście procedury nadmiernego deficytu, dodatkowego zawiadomienia. Zawiadomienie to, otrzymane dnia 16 lipca 2007 r., zawiera rzeczywiste wyniki za rok 2006/2007, które pozwoliły Komisji na ocenę rozwoju sytuacji budżetowej w Zjednoczonym Królestwie w świetle zalecenia Rady w sprawie likwidacji nadmiernego deficytu najpóźniej w roku budżetowym 2006/2007.

(5) W świetle danych przekazanych przez Komisję (Eurostat) zgodnie z art. 8g ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3605/93 po otrzymaniu zawiadomienia Zjednoczonego Królestwa w dniu 16 lipca 2007 r., a także prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r., uzasadnione są następujące wnioski:

- deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych zmniejszył się z 3,2 % PKB w roku budżetowym 2005/2006 do 2,7 % PKB w roku 2006/2007, tj. poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 % PKB. Poziom ten jest nieznacznie niższy od 2,8 % PKB przewidywanych w zaktualizowanym programie konwergencji Zjednoczonego Królestwa z grudnia 2005 r.,

- konsolidacja fiskalna w roku 2006/2007 nastąpiła w wyniku wzrostu wskaźnika dochodów o 0,4 punktu procentowego, głównie z uwagi na wyższe dochody z podatków od osób prawnych. Całkowite wydatki sektora instytucji rządowych i samorządowych pomiędzy rokiem 2005/2006 a 2006/2007 wzrastały zgodnie z nominalnym PKB, mimo że wydatki inwestycyjne były niższe od zakładanych w programie konwergencji z grudnia 2006 r., a wydatki bieżące wyższe. W porównaniu do roku 2005/2006, kiedy to przypisanie jednorazowej transakcji zmniejszyło deficyt o 0,3 % PKB, szacuje się, że w roku 2006/2007 poprawa salda strukturalnego (tzn. dostosowanego cyklicznie salda bez środków jednorazowych i innych środków tymczasowych) wyniesie 0,7 % PKB,

- W roku 2007/2008, zgodnie z założeniami dotyczącymi deficytu opublikowanymi w budżecie z marca 2007 r., prognoza służb Komisji z wiosny 2007 r. przewiduje dalsze obniżenie deficytu do 2,6 % PKB, spowodowane zwiększeniem wskaźnika dochodów, szczególnie obciążenia podatkowego, które jest jednakże niemal całkowicie zniwelowane wzrostem wskaźnika wydatków. Wskaźnik deficytu jest wyższy niż oficjalna prognoza deficytu w wysokości 2,3 % PKB zawarta w zaktualizowanym programie konwergencji z grudnia 2006 r., co wynika z obniżenia dochodów z podatków od osób prawnych. Na rok 2008/2009 prognoza wiosenna przewiduje, przy założeniu utrzymania dotychczasowej polityki, dalsze zmniejszenie deficytu do 2,4 % PKB. Wskazuje to, że deficyt zmniejszono do poziomu poniżej 3 % PKB w wiarygodny i trwały sposób. Pod względem strukturalnym zakłada się, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych obniży się o 0,2 punktu procentowego PKB w roku 2007/2008 i, przy założeniu utrzymania dotychczasowej polityki, o 0,3 punktu procentowego w roku 2008/2009. W obliczu korzystnych perspektyw gospodarczych wskazuje to na raczej mało ambitną drogę przyszłej konsolidacji,

- dług publiczny wzrósł z 39,6 % PKB w roku budżetowym 2004/2005 do 42,5 % w roku 2006/2007. Według prognozy służb Komisji z wiosny 2007 r. wskaźnik zadłużenia wzrośnie do około 43,9 % do końca marca 2009 r., ale pozostanie znacznie poniżej wartości odniesienia wynoszącej 60 % PKB. Zahamowanie wzrostu wskaźnika zadłużenia będzie wymagało konsolidacji budżetowej w stopniu większym niż przewidziano na rok 2008/2009.

(6) W opinii Rady nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany i w związku z tym należy uchylić decyzję 2006/125/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Z całościowej oceny wynika, że nadmierny deficyt w Zjednoczonym Królestwie został skorygowany.

Artykuł  2

Niniejszym uchyla się decyzję 2006/125/WE.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 9 października 2007 r.

W imieniu Rady
F. TEIXEIRA DOS SANTOS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 51 z 22.2.2006, str. 14.

(2) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1467/97 odpowiednie dane dotyczące budżetu Zjednoczonego Królestwa są ustalane w roku budżetowym obejmującym okres od dnia 1 kwietnia do dnia 31 marca.

(3) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).

(4) Dz.U. L 332 z 31.12.1993, str. 7. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2103/2005 (Dz.U. L 337 z 22.12.2005, str. 1).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.300.49

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/738/WE uchylająca decyzję 2006/125/WE w sprawie istnienia nadmiernego deficytu w Zjednoczonym Królestwie
Data aktu: 09/10/2007
Data ogłoszenia: 17/11/2007
Data wejścia w życie: 17/11/2007