Decyzja 2007/640/WE stwierdzająca, zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, że działania podjęte przez Republikę Czeską w odpowiedzi na zalecenie Rady skierowane na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu są niewystarczające

DECYZJA RADY
z dnia 10 lipca 2007 r.
stwierdzająca, zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, że działania podjęte przez Republikę Czeską w odpowiedzi na zalecenie Rady skierowane na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu są niewystarczające

(2007/640/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 października 2007 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 104 ust. 8,

uwzględniając zalecenie Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 104 Traktatu państwa członkowskie zobowiązane są unikać nadmiernego deficytu budżetowego.

(2) Pakt na rzecz stabilności i wzrostu opiera się na dążeniu do zapewnienia solidnych finansów państwa jako środka służącego wzmocnieniu warunków dla zapewnienia stabilności cen oraz silnego, trwałego wzrostu, sprzyjającego tworzeniu nowych miejsc pracy. Pakt na rzecz stabilności i wzrostu obejmuje rozporządzenie Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(1), które zostało przyjęte celem wsparcia szybkiej korekty nadmiernego deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(3) Decyzją Rady 2005/185/WE(2) stwierdzono, zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu i na zalecenie Komisji, że w Republice Czeskiej występuje nadmierny deficyt.

(4) Dnia 5 lipca 2004 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 Traktatu oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1467/97, Rada, na podstawie zalecenia Komisji, przyjęła skierowane do władz czeskich zalecenie jak najszybszego zlikwidowania nadmiernego deficytu oraz podjęcia działań średniookresowych mających na celu obniżenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do roku 2008 w sposób wiarygodny i trwały oraz zgodnie ze ścieżką obniżenia deficytu, określoną w programie konwergencji przedstawionym przez władze Republiki Czeskiej w maju 2004 r. i zatwierdzonym opinią Rady z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie programu konwergencji Republiki Czeskiej na lata 2004-2007(3), zakładającą następujące docelowe poziomy: 5,3 % PKB w 2004 r., 4,7 % PKB w 2005 r., 3,8 % PKB w 2006 r. oraz 3,3 % PKB w 2007 r. Termin podjęcia skutecznych działań dotyczących "środków służących osiągnięciu docelowego poziomu deficytu przewidzianego na rok 2005" Rada wyznaczyła na 5 listopada 2004 r. Republika Czeska zgodziła się na podanie zalecenia do publicznej wiadomości.

(5) Po upływie terminu 5 listopada 2004 r. Komisja w skierowanym do Rady komunikacie z dnia 14 grudnia 2004 r.(4) stwierdziła, że nie ma konieczności podjęcia kolejnych kroków w ramach procedury nadmiernego deficytu w stosunku do Republiki Czeskiej, ponieważ rząd czeski podjął skuteczne działania dotyczące środków służących osiągnięciu docelowego poziomu deficytu przewidzianego na rok 2005. W zaktualizowanej wersji programu konwergencji z listopada 2005 r. jako poziom deficytu w roku 2008 przyjęto 2,7 % PKB, co zostało zatwierdzone przez Radę w dniu 24 stycznia 2006 r.

(6) Ocena działań podjętych przez Republikę Czeską celem korekty nadmiernego deficytu do roku 2008 w odpowiedzi na zalecenie Rady na podstawie art. 104 ust. 7 prowadzi do następujących wniosków: - dnia 15 marca 2007 r. Republika Czeska przedłożyła najnowszą aktualizację programu konwergencji, obejmującą okres do roku 2009. Program zawiera następujące prognozy wysokości deficytu budżetowego: 4,0 % PKB w 2007 r., 3,5 % PKB w 2008 r. oraz 3,2 % PKB w roku 2009. Program zawiera również uzupełniające "oświadczenie nowego rządu", zgodnie z którym deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych ma przy pomocy szeregu niesprecyzowanych jeszcze środków politycznych zostać zmniejszony do 3,2 % PKB w roku 2008 i 2,8 % PKB w roku 2009; - opracowana wiosną 2007 r. prognoza gospodarcza służb Komisji, według której deficyt - zakładając niezmienioną politykę - osiągnie 3,9 % PKB w roku 2007 i 3,6 % PKB w roku 2008, potwierdza, że w przypadku kontynuacji dotychczasowej polityki określone w zaleceniu Rady na podstawie art. 104 ust. 7 docelowe poziomy deficytu dla roku 2007 (3,3 % PKB) i 2008 (poniżej 3 % PKB) nie zostaną osiągnięte. W kategoriach strukturalnych (tzn. przy dostosowaniu cyklicznym i bez uwzględnienia środków jednorazowych i innych środków tymczasowych) deficyt miałby w roku 2007 wzrosnąć o blisko 1¼ punktu procentowego, po tym jak saldo finansów publicznych pogarszało się już w latach 2005 i 2006; - zwiększenie deficytu w roku 2007 następuje w kontekście dużo bardziej dynamicznego wzrostu gospodarczego niż prognozowano w chwili formułowania zalecenia Rady; wynika ono głównie ze zwiększenia wydatków socjalnych uchwalonego jeszcze przed wyborami parlamentarnymi w roku 2006. Zwiększenie deficytu w roku 2007 nastąpić ma w kontekście dużo niższych niż zakładano w zaleceniu Rady na podstawie art. 104 ust. 7 deficytów w poprzednich latach. Wynikały one w pierwszym rzędzie z wyższego niż oczekiwano wzrostu gospodarczego, a nie z trwałych cięć w wydatkach.

(7) Prowadzi to do wniosku, że o ile dotychczas Republika Czeska z nadwyżką realizowała cele budżetowe przewidziane na lata 2004-2006 w ścieżce konsolidacji określonej w zaleceniu Rady z dnia 5 lipca 2004 r., to w roku 2007 deficyt znacznie przekroczy poziom docelowy ustalony przez Radę, a w roku 2008 - zakładając kontynuację obecnej polityki - wyraźnie przekroczy próg 3 % PKB. Cele budżetowe władz czeskich są sprzeczne z zaleceniem Rady w sprawie skorygowania nadmiernego deficytu do roku 2008. Od chwili przyjęcia zalecenia nie wystąpiły żadne nieprzewidziane, niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne, negatywne konsekwencje budżetowe w rozumieniu art. 3 ust. 5 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97. Wręcz przeciwnie: zmiany sytuacji gospodarczej istotne z punktu widzenia finansów publicznych przebiegały dużo korzystniej niż oczekiwano,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Działania podjęte przez Republikę Czeską w odpowiedzi na zalecenie Rady z dnia 5 lipca 2004 r., skierowane na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu, są niewystarczające dla skorygowania nadmiernego deficytu w terminie określonym w zaleceniu.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lipca 2007 r.

W imieniu Rady
J. SILVA
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 6. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1056/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 5).

(2) Dz.U. L 62 z 9.3.2005, str. 20.

(3) Dz.U. C 320 z 24.12.2004, str. 1.

(4) Komunikat Komisji do Rady w sprawie działań podjętych przez Republikę Czeską, Cypr, Maltę, Polskę i Słowację w odpowiedzi na zalecenia Rady w sprawie procedury nadmiernego deficytu, SEK(2004) 1630 z 22.12.2004.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.260.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2007/640/WE stwierdzająca, zgodnie z art. 104 ust. 8 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, że działania podjęte przez Republikę Czeską w odpowiedzi na zalecenie Rady skierowane na podstawie art. 104 ust. 7 Traktatu są niewystarczające
Data aktu: 10/07/2007
Data ogłoszenia: 05/10/2007