(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2007/606/WE, Euratom)
(Dz.U.UE L z dnia 14 września 2007 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając decyzję Rady 2007/162/WE, Euratom z dnia 5 marca 2007 r. ustanawiającej instrument finansowy ochrony ludności(1), w szczególności jej art. 4 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Mechanizm wspólnotowy ułatwiający współpracę w interwencjach wspierających ochronę ludności, zwany dalej "mechanizmem", ustanowiony został na mocy decyzji 2001/792/WE, Euratom(2). Zasady jego wdrożenia ustanawia decyzja Komisji 2004/277/WE, Euratom(3). Należy odnieść się do tej decyzji w celu zdefiniowania pojęć państw uczestniczących i państw trzecich.
(2) Decyzja 2007/162/WE, Euratom wprowadza specjalne przepisy dotyczące finansowania określonych zasobów transportowych w przypadku wystąpienia poważnej sytuacji nadzwyczajnej, w celu ułatwienia szybkiej i skutecznej interwencji.
(3) Niezbędne jest ustanowienie zasad i procedur w odniesieniu do wniosków o dofinansowanie ze strony Wspólnoty, składanych przez państwa uczestniczące, w zakresie transportu ich pomocy do państwa, którego dotyczy sytuacja nadzwyczajna, oraz w zakresie przyjmowania tych wniosków przez Komisję. W tym celu należy ustalić zasady i procedury zbierania lub identyfikowania zasobów transportowych, jako że jednym z warunków przyznania dofinansowania jest wyczerpanie wszelkich innych sposobów uzyskania transportu w ramach mechanizmu. Aby zapewnić szybką i skuteczną reakcję Wspólnoty na poważne sytuacje nadzwyczajne, należy ustalić termin, po upływie którego wnioski o dofinansowanie ze strony Wspólnoty mogą zostać rozpatrzone.
(4) Z uwagi na kwestie przejrzystości, spójności i skuteczności należy ustalić, jakie informacje muszą zostać uwzględnione we wniosku o pomoc w zakresie transportu, składanym przez państwo uczestniczące, oraz w związanej z takim wnioskiem odpowiedzi sporządzanej przez Komisję.
(5) W przypadkach gdy możliwe jest przyznanie dofinansowania przez Wspólnotę zgodnie z decyzją 2007/162/WE, Euratom, państwa uczestniczące powinny mieć możliwość wyboru dotacji albo usługi transportowej.
(6) Należy również określić informacje, jakie brane będą pod uwagę w celu określenia, czy spełniono kryteria wyszczególnione w art. 4 ust. 2 lit. c) pkt i) i iii) decyzji 2007/162/WE, Euratom oraz czy spełnione są zasady oszczędności, wydajności i skuteczności rozporządzenia finansowego.
(7) Należy określić kwalifikowalne wydatki, gdyż zgodnie z decyzją 2007/162/WE, Euratom dofinansowanie ze strony Wspólnoty może przyjąć formę dotacji i zamówień publicznych udzielanych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(4).
(8) Decyzja 2007/162/WE, Euratom stanowi, że państwa członkowskie występujące do Komisji z wnioskiem o dofinansowanie transportu udzielanej przez nie pomocy zwracają co najmniej 50 % otrzymanych wspólnotowych środków finansowych, nie później niż 180 dni po interwencji. Niezbędne jest ustanowienie zasad i procedur w tym zakresie. Koszty pokryte przez Komisję należy uznać za środki otrzymane przez państwa członkowskie zgodnie z treścią art. 4 ust. 3 decyzji 2007/162/WE, Euratom.
(9) Ponieważ państwa członkowskie odpowiadają za zapewnienie sprzętu i transportu na potrzeby oferowanej przez siebie pomocy w zakresie ochrony ludności w ramach mechanizmu, a także ze względu na to, że Komisja pełni tylko funkcję organu wspierającego w finansowaniu dodatkowych zasobów transportowych na prośbę państw członkowskich, należy zabezpieczyć interesy finansowe Wspólnoty w zakresie odszkodowania za ewentualne straty, ustalając, że państwa uczestniczące składające wniosek o pomoc w zakresie transportu powinny powstrzymać się od przedkładania Wspólnocie wniosku o odszkodowanie, jeśli takie straty wyniknęły ze świadczenia pomocy w zakresie transportu w ramach niniejszej decyzji, chyba że udowodnione zostanie, że straty te są wynikiem oszustwa lub poważnego naruszenia.
(10) Środki, o których mowa w niniejszej decyzji, są zgodne z opinią Komitetu do spraw Ochrony Ludności,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 sierpnia 2007 r.
| W imieniu Komisji | |
| Stavros DIMAS | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 71 z 10.3.2007, str. 9.
(2) Dz.U. L 297 z 15.11.2001, str. 7.
(3) Dz.U. L 87 z 25.3.2004, str. 20.
(4) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 1995/2006 (Dz.U. L 390 z 30.12.2006, str. 1).
(5) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE, Euratom) nr 478/2007 (Dz.U. L 111 z 28.4.2007, str. 13).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2007.241.17 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2007/606/WE,Euratom ustanawiająca zasady wdrażania przepisów dotyczących transportu z decyzji Rady 2007/162/WE, Euratom ustanawiającej instrument finansowy ochrony ludności |
| Data aktu: | 08/08/2007 |
| Data ogłoszenia: | 14/09/2007 |
| Data wejścia w życie: | 14/09/2007 |