Sprostowanie do dyrektywy Rady 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg o dokładności większej niż średnia

Sprostowanie do dyrektywy Rady 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg o dokładności większej niż średnia

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 84 z dnia 28 marca 1974 r.)

(Polskie wydanie specjalne, rozdział 13, tom 02, str. 63)

(Dz.U.UE L z dnia 22 sierpnia 2007 r.)

1) Strona 63, art. 1:

zamiast: "Niniejsza dyrektywa dotyczy odważników o dokładności większej niż średnia, których wartość nominalna jest równa 1 mg lub większa i jest równa lub mniejsza niż 50 kg.

Niniejszej dyrektywy nie stosuje się do odważników metrycznych w karatach lub do odważników specjalnych omówionych w innych dyrektywach.",

powinno być: "Niniejsza dyrektywa dotyczy odważników klasy dokładności wyższej niż średnia o masie nominalnej równej 1 mg lub większej i równej 50 kg lub mniejszej.

Niniejsza dyrektywa nie dotyczy odważników karatowych lub odważników specjalnych omówionych w innych dyrektywach.".

2) Strona 63, art. 2:

zamiast: "Odważniki, które mogą otrzymać oznakowania i symbole według EWG, są wymienione w wykazie w załączniku. Nie są one przedmiotem zatwierdzenia typu według EWG; muszą one przejść przez procedurę wstępnej weryfikacji według EWG.",

powinno być: "Odważniki, które mogą otrzymać oznaczenia i cechy EWG, są wymienione w wykazie w załączniku. Nie są one przedmiotem zatwierdzenia wzoru EWG; muszą one przejść legalizację pierwotną EWG.".

3) Strona 63, art. 3:

zamiast: "Żadne z państw członkowskich nie może odmówić, zabronić czy ograniczyć wprowadzania na rynek lub wprowadzania do użycia odważników określonych w art. 1 i posiadających znak wstępnej weryfikacji według EWG.",

powinno być: "Żadne z państw członkowskich nie może odmówić, zabronić lub ograniczyć wprowadzania do obrotu lub do użytkowania odważników określonych w art. 1 i oznaczonych cechą legalizacji pierwotnej EWG.".

4) Tekst załącznika zastępuje się tekstem w brzmieniu:

"ZAŁĄCZNIK

1. Definicje

1.1. Odważnik

Fizyczna miara masy, której konstrukcja i charakterystyki metrologiczne są określone poprzez kształt, wymiary, materiał, wykończenie powierzchni, wartość masy nominalnej i błąd graniczny dopuszczalny.

1.2. Komplety odważników

Komplety odważników są przeważnie umieszczane w skrzynce, w takim zestawieniu, które pozwala na ważenie wszystkich ładunków o każdej masie w zakresie od wartości masy nominalnej najmniejszego odważnika do wartości masy sumy wszystkich odważników, z taką rozdzielczością, w której wartość masy nominalnej najmniejszego odważnika kompletu stanowi jednostkę.

Zestawienie odważników w komplecie jest przeważnie następujące:

(1; 1; 2; 5) × 10n kg

(1; 1; 1; 2; 5) × 10n kg

(1; 2; 2; 5) × 10n kg

(1; 1; 2; 2; 5) × 10n kg

W tych wyrażeniach n przedstawia albo zero, albo dodatnią lub ujemną liczbę całkowitą.

1.3. Wzorce

Odważniki stosowane do sprawdzania wag i innych odważników nazywane są wzorcami.

2. Wartość masy nominalnej

Wartość masy nominalnej odważników musi być równa 1 × 10n kg lub 2 × 10n kg, lub 5 × 10n kg; w tych wyrażeniach n przedstawia albo zero, albo dodatnią lub ujemną całkowitą liczbę.

3. Masa umowna

3.1. Dla odważnika ważonego w temperaturze 20 °C masa umowna jest masą wzorca o gęstości 8.000 kg/m3, który go równoważy w powietrzu o gęstości 1,2 kg/m3.

3.2. Błędy graniczne dopuszczalne, wymienione w pkt 4, odnoszą się do masy umownej.

4. Błędy graniczne dopuszczalne przy legalizacji pierwotnej EWG

4.1. Błąd graniczny dopuszczalny, dodatni lub ujemny, dla każdego indywidualnego odważnika, podany jest w miligramach w poniższej tabeli:

Masa nominalna Klasa E1 Klasa E2 Klasa F1 Klasa F2 Klasa M1
50 kg 25 75 250 750 2.500
20 kg 10 30 100 300 1.000
10 kg 5 15 50 150 500
5 kg 2,5 7,5 25 75 250
2 kg 1,0 3,0 10 30 100
1 kg 0,50 1,5 5 15 50
500 g 0,25 0,75 2,5 7,5 25
200 g 0,10 0,30 1,0 3,0 10
100 g 0,05 0,15 0,5 1,5 5
50 g 0,030 0,10 0,30 1,0 3,0
20 g 0,025 0,080 0,25 0,8 2,5
10 g 0,020 0,060 0,20 0,6 2,0
5 g 0,015 0,050 0,15 0,5 1,5
2 g 0,012 0,040 0,12 0,4 1,2
1 g 0,010 0,030 0,10 0,3 1,0
500 mg 0,008 0,025 0,08 0,25 0,8
200 mg 0,006 0,020 0,06 0,20 0,6
100 mg 0,005 0,015 0,05 0,15 0,5
50 mg 0,004 0,012 0,04 0,12 0,4
20 mg 0,003 0,010 0,03 0,10 0,3
10 mg 0,002 0,008 0,025 0,08 0,25
5 mg 0,002 0,006 0,020 0,06 0,20
2 mg 0,002 0,006 0,020 0,06 0,20
1 mg 0,002 0,006 0,020 0,06 0,20

5. Ogólny kształt odważników

Odważnik jednogramowy może posiadać kształt odważnika o wielokrotności jednego grama lub kształt odważnika o podwielokrotności jednego grama.

5.1. Odważniki jednogramowe i wielokrotności jednego grama.

5.1.1. Odważniki klasy dokładności M1 powinny mieć kształt odważników średniej klasy dokładności.

5.1.2. Odważniki innych klas dokładności mogą mieć zewnętrzne wymiary odważników średniej klasy dokładności.

Odważniki od 10 g do 1 grama mogą mieć także kształt walca lub lekko ściętego stożka zakończonego główką.

5.1.2.1. Wysokość korpusu powinna być w przybliżeniu równa średniej średnicy, dopuszczalna różnica pomiędzy średnią średnicą a wysokością wynosi pomiędzy 3/4 a 5/4 tej średnicy.

5.1.2.2. We wszystkich odważnikach wysokość główki powinna zawierać się pomiędzy średnią średnicą a połową średniej średnicy korpusu.

5.1.3. Odważniki klas dokładności E1, E2 oraz F1 nie muszą posiadać główki; mogą one stanowić jednolity korpus w kształcie walca.

5.1.4. Odważniki klasy dokładności E1 oraz E2 muszą być wykonane w całości; inne odważniki mogą mieć jamę adiustacyjną zamkniętą główką lub w jakikolwiek inny odpowiedni sposób. Objętość jamy adiustacyjnej nie powinna przekraczać 1/5 całkowitej objętości odważnika.

5.2. Odważniki jednogramowe oraz podwielokrotności jednego grama.

Odważniki jednogramowe oraz podwielokrotności jednego grama powinny być wykonane jako wieloboczne blaszki lub odpowiednio ukształtowane druciki, ułatwiające posługiwanie się nimi.

Kształty odważników powinny wskazywać na ich masę nominalną.

Wieloboczne blaszki, ich kształt i wartości:

trójkątne dla 1 - 10 - 100 - 1.000 mg

kwadratowe dla 2 - 20 - 200 mg

pięciokątne dla 5 - 50 - 500 mg

Wielosegmentowe druciki i ich wartości:

1 segment dla 1 - 10 - 100 - 1.000 mg

2 segmenty dla 2 - 20 - 200 mg

5 segmentów dla 5 - 50 - 500 mg

Tam, gdzie dwa lub trzy odważniki w komplecie są identyczne, powinny być one rozróżniane odpowiednio jedną lub dwiema gwiazdkami lub kropkami w przypadku odważników blaszkowych albo odpowiednio jednym lub dwoma wygięciami w przypadku drucików.

5.3. Odważniki 20 kg i 50 kg, inne niż klasy dokładności M1, mogą mieć kształt przystosowany do sposobu posługiwania się nimi.

6. Materiał na odważniki

6.1. Odważniki powinny być wykonane z metalu lub stopu metalu. Metal lub stop powinien być takiej jakości, żeby w normalnych warunkach użytkowania zużycie odważników było pomijalnie małe w stosunku do błędów granicznych dopuszczalnych dla danej klasy dokładności odważników.

6.1.1. Gęstość odważnika powinna być taka, żeby odchylenie gęstości powietrza o 10 % od gęstości przyjmowanej (1,2 kg/m3) nie spowodowało błędu większego niż 1/4 wartości błędu granicznego dopuszczalnego.

6.1.2. Metal lub stop na odważniki klas dokładności E1, E2 oraz F1 powinien być praktycznie niemagnetyczny.

6.2. Odporność na korozję i łuszczenie się metalu lub stopu stosowanego do wytwarzania odważników od 5 kg do 50 kg klasy dokładności M1 o kształcie prostopadłościanu powinna być co najmniej równa tej, jaką posiada żeliwo szare.

6.3. Odważniki walcowe klasy dokładności M1 o masie nominalnej mniejszej lub równej 10 kg powinny być wykonane z mosiądzu lub z materiału o jakości co najmniej równej tej, jaką posiada mosiądz.

6.4. Wymagania jakościowe podane w pkt 6.2 i 6.3 można uzyskać poprzez odpowiednią obróbkę powierzchni.

7. Stan powierzchni

7.1. Powierzchnia odważników, łącznie z ich podstawami i krawędziami, powinna być całkowicie gładka. Powierzchnia odważników klas dokładności E1, E2, F1 i F2 nie powinna wykazywać porowatości podczas jej oceny gołym okiem oraz powinna być dokładnie wypolerowana.

Powierzchnia odważników walcowych klasy dokładności M1 od 10 kg do 1 kg powinna być wypolerowana i nie powinna wykazywać porowatości widocznych gołym okiem. Stan powierzchni odważników prostopadłościennych klasy dokładności M1 50 kg, 20 kg, 10 kg oraz 5 kg powinien być porównywalny do stanu powierzchni odważników z żeliwa szarego dokładnie odlanych w formie z piasku drobnoziarnistego.

7.2. Powierzchnia odważników klas dokładności E1, E2, F1 i F2 jednogramowych i ich wielokrotności może być zabezpieczana metalową powłoką ochronną.

7.3. Powierzchnia odważników klasy dokładności M1 jednogramowych i ich wielokrotności może być zabezpieczana odpowiednią powłoką ochronną.

8. Materiał adiustacyjny

Odważniki klas dokładności F1 i F2 z jamą adiustacyjną powinny być adiustowane albo tym samym materiałem, z którego są wykonane, albo czystą cyną, albo molibdenem.

Odważniki klasy dokładności M1 mogą być adiustowane ołowiem.

9. Oznaczenia

9.1. Odważniki blaszkowe lub z drutu o masie nominalnej mniejszej lub równej jeden gram nie powinny posiadać żadnych oznaczeń wartości nominalnej.

9.2. Odważniki o masie nominalnej większej lub równej jeden gram:

- klas dokładności E1 i E2 - nie powinny mieć żadnych oznaczeń ich wartości nominalnej,

- klasy dokładności F1 - powinny mieć jedynie oznaczenie wartości nominalnej, jak to przedstawiono w pkt 9.2.1; oznaczenie to powinno być wybite lub wygrawerowane,

- klasy dokładności F2 - powinny mieć oznaczenia odważników klasy dokładności F1, dołączając literę F;

- klasy dokładności M1 - powinny mieć oznaczenie masy nominalnej w postaci cyfr z następującym po nich symbolem odpowiedniej jednostki, albo wytłoczone albo wyryte, na górnej powierzchni korpusu lub główki odważników.

Odważniki walcowe powinny być oznaczane literą M, albo wytłoczoną albo wyrytą; odważniki prostopadłościenne powinny być oznaczane literą M, która nie musi być wytłoczona lub wyryta.

9.2.1. Wartości nominalne odważników powinny być oznaczane w:

- kilogramach dla odważników 1 kilogram i powyżej,

- gramach dla odważników od 1 grama do 500 gramów.

9.2.2. Odważniki występujące w komplecie po dwa lub trzy powinny być rozróżnione jedną lub dwiema gwiazdkami lub jedną lub dwiema kropkami.

10. Cecha legalizacji EWG

Na skrzynkach zawierających odważniki klas dokładności E1, E2 i F1 oraz na skrzynkach zawierających odważniki jeden gram i podwielokrotności jednego grama powinna być umieszczona cecha legalizacji EWG.

Dla odważników klasy dokładności F2 cecha legalizacji EWG powinna być umieszczona na zamknięciu jamy adiustacyjnej, a w przypadku gdy nie ma jamy adiustacyjnej, na powierzchni podstawy odważnika. Dla odważników klasy dokładności M1 od jednego grama do 50 g cecha legalizacji EWG powinna być umieszczona na plombie zamykającej jamę adiustacyjną lub na powierzchni podstawy, w przypadku gdy odważniki nie posiadają jamy adiustacyjnej.

11. Przechowywanie

11.1. Pojedyncze odważniki i komplety odważników klas dokładności E1, E2, F1 i F2 powinny być umieszczane w skrzynkach.

11.2. Dla klasy dokładności M1:

- pojedyncze odważniki lub komplety odważników do 500 gramów powinny znajdować się w skrzynkach,

- odważniki o masie nominalnej większej niż 500 gramów mogą być umieszczane w skrzynkach, w podstawkach lub mogą być luzem bez zabezpieczenia.

11.3. Wieka skrzynek powinny być oznakowane tak, aby wskazywać na klasę dokładności znajdujących się w nich odważników, czyli: E1; E2; F1; F2 lub M1.".

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.217.42

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do dyrektywy Rady 74/148/EWG z dnia 4 marca 1974 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do odważników od 1 mg do 50 kg o dokładności większej niż średnia
Data aktu: 22/08/2007
Data ogłoszenia: 22/08/2007
Data wejścia w życie: 07/03/1974