Rozporządzenie 922/2007 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 w odniesieniu do przejściowego ustalenia dotyczącego środków finansowych przyznanych Bułgarii i Rumunii na restrukturyzację i konwersję

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 922/2007
z dnia 1 sierpnia 2007 r.
wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 w odniesieniu do przejściowego ustalenia dotyczącego środków finansowych przyznanych Bułgarii i Rumunii na restrukturyzację i konwersję

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), w szczególności jego art. 15,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuły 16 i 17 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1227/2000 z dnia 31 maja 2000 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, w odniesieniu do potencjału produkcyjnego(2) ustalają zasady dotyczące finansowania systemu restrukturyzacji i konwersji.

(2) W odniesieniu do roku budżetowego 2007 środki finansowe zostały przyznane Bułgarii i Rumunii decyzją Komisji 2007/381/WE z dnia 1 czerwca 2007 r. ustalającą orientacyjną wysokość środków finansowych dla Bułgarii i Rumunii w odniesieniu do określonej liczby hektarów przeznaczonych na restrukturyzację i konwersję winnic na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 na rok gospodarczy 2006/2007(3).

(3) Artykuły 16 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 stanowią w szczególności, że środki przyznane państwu członkowskiemu, które nie poniosło ani nie zatwierdziło do dnia 30 czerwca odpowiednich wydatków, zostaną rozdzielone pomiędzy państwa członkowskie, które poniosły i zatwierdziły wydatki w wysokości równej przyznanym im środkom finansowym. Wymienione artykuły ustanawiają również kwoty przyznane państwom członkowskim, które zostaną zmniejszone w kolejnym roku budżetowym, jeżeli wydatki poniesione przez nie do dnia 30 czerwca są mniejsze niż 75 % wstępnie przyznanych im środków finansowych.

(4) Bułgaria i Rumunia, dla których rok winiarski 2006/2007 jest pierwszym rokiem stosowania systemu restrukturyzacji i konwersji, nie są w stanie wykorzystać większości wstępnie przyznanych im środków finansowych do dnia 30 czerwca. Stosowanie art. 16 i 17 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 doprowadziłoby do nadmiernego obniżenia kwot dostępnych dla tych państw członkowskich na restrukturyzację i konwersję w bieżącym i następnym roku budżetowym.

(5) W związku z tym, w drodze odstępstwa od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 oraz na zasadzie przejściowych ustaleń na rok winiarski 2006/2007, należy uniknąć wspomnianego nadmiernego obniżania kwot poprzez zezwolenie Bułgarii i Rumunii na wypłacenie do końca bieżącego roku budżetowego 90 % wstępnie przyznanych im środków finansowych na rok winiarski 2006/2007 poprzez wyłączenie tych państw z obniżenia wstępnie przyznanych im środków w kolejnym roku winiarskim.

(6) Podobny przepis wprowadzono w 2001 i 2005 r., kiedy to system restrukturyzacji i konwersji winnic został po raz pierwszy zastosowany przez określone państwa członkowskie. Ponieważ brak zdolności wykorzystania przez Bułgarię i Rumunię wstępnie przyznanych im środków finansowych mógłby również być spowodowany opóźnieniem w publikacji decyzji ustanawiającej wstępnie przyznane środki, możliwość wykorzystania tych środków należy określić na takim samym wysokim poziomie jak w 2005 r.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Na zasadzie odstępstwa od art. 16 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 i w odniesieniu do roku budżetowego 2007, Bułgaria i Rumunia mogą skierować do Komisji, nie później niż do dnia 10 lipca 2007 r., wniosek o dodatkowe finansowanie wydatków w roku budżetowym 2007, w kwocie wyższej niż kwota zgłoszona Komisji zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a) i b) wymienionego rozporządzenia i w granicach 90 % środków finansowych, przyznanych im na mocy decyzji 2004/381/WE. Mogą one wypłacić, nie później niż do dnia 15 października 2007 r., 90 % wstępnie przyznanych im środków finansowych na rok winiarski 2006/2007.
2.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000, wnioski o dodatkowe finansowanie przekazane Komisji na mocy art. 16 ust. 1 lit. c) wymienionego rozporządzenia przez państwa członkowskie inne niż Bułgaria i Rumunia przyjmowane są na zasadzie pro rata, z zastosowaniem kwoty dostępnej po odjęciu łącznie kwot wszystkich państw członkowskich, zgłoszonych zgodnie z art. 16 lit. a) i b) wymienionego rozporządzenia oraz kwot zgłoszonych przez Bułgarię i Rumunię zgodnie z art. 16 ust. 1 lit. a) i b) wymienionego rozporządzenia i zgodnie z ust. 1 niniejszego artykułu.
3.
Na zasadzie odstępstwa od art. 17 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 i w odniesieniu do roku budżetowego 2007, do Bułgarii i Rumunii nie stosuje się żadnych obniżek w odniesieniu do wstępnie przyznanych im środków finansowych na kolejny rok winiarski.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 1 sierpnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, str. 1).

(2) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1216/2005 (Dz.U. L 199 z 29.7.2005, str. 32).

(3) Dz.U. L 141 z 2.6.2007, str. 80.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.201.7

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 922/2007 wprowadzające odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 w odniesieniu do przejściowego ustalenia dotyczącego środków finansowych przyznanych Bułgarii i Rumunii na restrukturyzację i konwersję
Data aktu: 01/08/2007
Data ogłoszenia: 02/08/2007
Data wejścia w życie: 02/08/2007