Rozporządzenie 593/2007 w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 593/2007
z dnia 31 maja 2007 r.
w sprawie opłat i honorariów pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1592/2002 z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego(1), a w szczególności jego art. 53 ust. 1,

po skonsultowaniu się z Zarządem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Transportu Lotniczego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 488/2005(2) ustanowiono opłaty i honoraria pobierane przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (zwaną dalej "Agencją").

(2) Przychody Agencji składają się z wpływów ze Wspólnoty i z europejskich krajów trzecich, będących stroną umów, o których mowa w art. 55 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, opłat wnoszonych przez składających wnioski o certyfikaty i zatwierdzenia wydawane, zachowywane i zmieniane przez Agencję, honorariów z tytułu publikacji, rozstrzygania odwołań, kształcenia oraz wszelkich innych usług świadczonych przez Agencję.

(3) Równowaga pomiędzy przychodami i wydatkami Agencji musi być utrzymana.

(4) Honoraria i opłaty określone w niniejszym rozporządzeniu powinny być wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję, w euro. Powinny one zostać ustalone w sposób przejrzysty, sprawiedliwy i jednolity.

(5) Opłaty pobierane przez Agencję nie powinny negatywnie wpływać na konkurencyjność przedmiotowego przemysłu europejskiego. Ponadto powinny opierać się na podstawach w należyty sposób uwzględniających zdolność wnoszenia wkładów przez małe przedsiębiorstwa.

(6) Podstawowym celem Agencji powinno być zapewnienie bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego, jednakże, wykonując powierzone jej zadania, powinna ona również w pełni uwzględniać ich efektywność pod względem kosztów.

(7) Usytuowanie geograficzne przedsiębiorstw na terytoriach państw członkowskich nie może być czynnikiem dyskryminującym. W związku z tym koszty podróży związane z procedurami certyfikacyjnymi prowadzonymi na rzecz takich przedsiębiorstw powinny być sumowane, a następnie dzielone między wnioskodawców.

(8) W miarę możliwości wnioskodawca powinien zostać poinformowany o przewidywalnej kwocie do zapłaty za usługę, która będzie świadczona na jego rzecz, a także o zasadach płatności przed rozpoczęciem wykonywania danej usługi. Kryteria służące za podstawę określenia tej kwoty powinny być zrozumiałe, jednolite i publiczne. W przypadku, gdy niemożliwe jest określenie tej kwoty z góry, wnioskodawca powinien być o tym poinformowany przed rozpoczęciem wykonywania usługi. W takim przypadku jasno sformułowane procedury oceny kwoty, jaką należy zapłacić w miarę wykonywania usługi, powinny zostać ustalone przed jej wykonaniem.

(9) Przemysł powinien mieć zapewnioną dobrą przejrzystość finansową i być w stanie przewidzieć koszty opłat, jakie będzie musiał ponieść. Jednocześnie musi być zachowana równowaga między ogólną sumą wydatków poniesionych przez Agencję w celu przeprowadzenia procedur certyfikacyjnych a ogólną sumą wpływów z opłat przez nią pobieranych. Należy zezwolić zatem na przeprowadzenie rocznej rewizji stawek opłat, na podstawie wyników budżetowych i prognoz Agencji.

(10) Przed jakąkolwiek zmianą opłat należy skonsultować się z zainteresowanymi stronami. Ponadto Agencja powinna regularnie przedstawiać zainteresowanym stronom informacje o tym, w jaki sposób i na jakiej podstawie obliczane są opłaty. Informacje takie powinny zapewniać zainteresowanym stronom pojęcie zarówno o kosztach poniesionych przez Agencję, jak i o jej produktywności.

(11) Taryfy opłat i honorariów ustanowionych w tym rozporządzeniu powinny być oparte na prognozach Agencji dotyczących nakładu pracy i kosztów z nim związanych.

(12) Niniejsze rozporządzenie należy poddać przeglądowi w ciągu pięciu lat od jego wejścia w życie.

(13) Rozporządzenie (WE) nr 488/2005 powinno zostać uchylone.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu powołanego w art. 54 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1 1

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do honorariów i opłat pobieranych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego, zwaną dalej "Agencją", w zamian za świadczone przez nią usługi, w tym za dostawę towarów. Określa ono w szczególności przypadki, w których należne są honoraria i opłaty, określone w art. 64 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 216/2008, a także wysokość tych honorariów i opłat oraz zasady płatności.

Artykuł  2 2

Do celów niniejszego rozporządzenia:

a)
"opłaty" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców zwracających się o przeprowadzenie procedur certyfikacyjnych;
b)
"honoraria" oznaczają kwoty pobierane przez Agencję i płatne przez wnioskodawców korzystających z usług świadczonych przez Agencję, innych niż procedury certyfikacyjne, w tym z dostaw towarów;
c)
"procedury certyfikacyjne" oznaczają wszelkie działania prowadzone przez Agencję bezpośrednio lub pośrednio w celu wydania, utrzymania lub wprowadzenia zmian do certyfikatów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 216/2008 i przepisach wykonawczych do niego;
d)
"wnioskodawca" oznacza dowolną osobę fizyczną lub prawną zwracającą się o możliwość skorzystania z procedury certyfikacyjnej lub innej usługi świadczonej przez Agencję;
e)
"koszty podróży" oznaczają koszty transportu, zakwaterowania i wyżywienia, koszty nieprzewidziane i diety za przejazdy przydzielone personelowi w ramach procedur certyfikacyjnych;
f)
"koszt rzeczywisty" oznacza wydatki rzeczywiście poniesione przez Agencję.

ROZDZIAŁ  II

OPŁATY

Artykuł  3
1.
Opłaty zapewniają ogólny przychód wystarczający na pokrycie całości kosztów powstałych w związku z procedurami certyfikacyjnymi, w tym kosztów powstałych w związku ze stałym nadzorem.
2.
Agencja ma obowiązek wyróżnić wśród swoich przychodów i wydatków te, które wynikają z procedur certyfikacyjnych. W tym celu:
a)
opłaty pobierane przez Agencję lokowane są na oddzielnym rachunku i stanowią przedmiot oddzielnej księgowości;
b)
Agencja ustala księgowość analityczną przychodów i wydatków.
3.
Opłaty są uwzględniane w całościowym tymczasowym preliminarzu, który sporządzany jest na początku każdego roku budżetowego. Preliminarz ten opracowuje się na podstawie wcześniejszych wyników finansowych Agencji, przewidywanego stanu wydatków i przychodów oraz prognozowanego planu pracy Agencji.

Jeżeli na koniec roku budżetowego ogólne przychody z tytułu opłat, stanowiące wyznaczone przychody zgodne z art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002, przekraczają całkowity koszt procedur certyfikacyjnych, nadwyżkę wykorzystuje się do finansowania procedur certyfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem finansowym Agencji.

Artykuł  4 3

W skład opłat za daną procedurę certyfikacyjną uiszczanych przez wnioskodawcę wchodzi:

a)
kwota zryczałtowana, której wysokość różni się w zależności od procedury w celu odzwierciedlenia kosztów poniesionych przez Agencję podczas przeprowadzania tej procedury. Różne wysokości opłaty zryczałtowanej podano w częściach I i III załącznika; lub
b)
kwota zmienna proporcjonalna do poniesionych nakładów pracy, wyrażona jako liczba godzin pomnożona przez stawkę godzinową. Stawka godzinowa odzwierciedla wszystkie koszty wynikające z procedury certyfikacyjnej. Procedury certyfikacyjne, w których opłaty nalicza się według stawek godzinowych, oraz odpowiednie stawki godzinowe wyszczególniono w części II załącznika.

Od momentu wejścia do stosowania przyszłych rozporządzeń Agencja może pobierać opłaty zgodnie z częścią II załącznika z tytułu procedur certyfikacyjnych innych niż te, o których mowa w części I załącznika.

Wszelkie zmiany dotyczące danej organizacji, które zostaną zgłoszone Agencji i które mają wpływ na jej zatwierdzenie, mogą skutkować ponownym wyliczeniem opłaty należnej za sprawowanie nadzoru, która będzie stosowana od następnego okresu rozliczeniowego.

Artykuł  5
1.
Kwoty podane w załączniku ogłaszane są w urzędowej publikacji Agencji.
2.
Kwoty te podlegają rocznej indeksacji stosownie do wskaźnika inflacji podanego w części V załącznika.
3.
W razie konieczności załącznik podlega przeglądowi w cyklu rocznym.
4.
Co roku Agencja przedstawia Komisji, Zarządowi i organowi doradczemu złożonemu z zainteresowanych stron, ustanowionemu zgodnie z art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 informacje o składnikach będących podstawą do określania poziomu opłat. Informacje te powinny w szczególności zawierać podział kosztów w poprzednich i następnych latach. Ponadto dwa razy w roku Agencja przedstawia Komisji, Zarządowi i organowi doradczemu złożonemu z zainteresowanych stron dane wynikowe określone w części VI załącznika i wskaźniki wynikowe, o których mowa w ust. 5.
5.
W ciągu sześciu miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia Agencja przyjmuje, po skonsultowaniu się z organem doradczym złożonym z zainteresowanych stron, zestaw wskaźników wynikowych, w szczególności uwzględniających informacje wymienione w części VI załącznika.
6.
Przed wydaniem opinii w sprawie jakichkolwiek zmian opłat Agencja konsultuje się z organem doradczym złożonym z zainteresowanych stron. Podczas tych konsultacji Agencja przedstawia powody wnioskowanych zmian poziomu opłat.
Artykuł  6 4

Nie naruszając art. 4, w przypadku, gdy procedura certyfikacyjna toczy się w całości lub w części poza terytoriami państw członkowskich, koszty podróży poza te tereny są zawierane w opłacie, jaką poniesie wnioskodawca, zgodnie z wzorem:

d = f + v + h - e

gdzie:

d = należna opłata

f = opłata odpowiednia dla prowadzonej procedury, zgodnie z załącznikiem

v = koszty podróży

h = czas spędzony przez specjalistów w środkach transportu, fakturowany zgodnie ze stawką godzinową określoną w części II

e = średni koszt podróży na terytorium państw członkowskich, obejmujący średni czas spędzony w środkach transportu na terytorium państw członkowskich prze-mnożony przez stawkę godzinową określoną w części II

Artykuł  7

Na prośbę wnioskodawcy i za zgodą dyrektora wykonawczego Agencji procedura certyfikacyjna może być prowadzona w sposób szczególny, jak następuje:

a)
przydziela się kategorie personelu, które nie byłyby normalnie do tego przydzielone przez Agencję, gdyby stosowała się ona do swoich zwyczajowych procedur, i/lub
b)
przydziela się takie zasoby ludzkie, dzięki którym procedura zostanie wykonana w terminach krótszych od terminów przeznaczonych na wykonanie zwyczajowych procedur Agencji.

W takim przypadku podwyższa się odpowiednio opłatę pobieraną w celu całkowitego wyrównania kosztów poniesionych przez Agencję w odpowiedzi na taką szczególną prośbę.

Artykuł  8 5
1.
Wnioskodawca uiszcza opłatę w euro. Warunki płatności udostępniane są wnioskodawcom na stronie internetowej Agencji. Wnioskodawca uiszcza opłatę w całości, w tym wraz z ewentualnymi opłatami bankowymi związanymi z tą płatnością, przed wydaniem, utrzymaniem lub wprowadzeniem zmian do certyfikatu, chyba że - po należytym uwzględnieniu ryzyka finansowego - Agencja zdecyduje inaczej. Opłata uiszczana jest w terminie 30 dni kalendarzowych od dnia poinformowania wnioskodawcy o wystawieniu faktury przez Agencję. Jeżeli po upływie terminu oraz po przesłaniu przez Agencję formalnego powiadomienia nie otrzymano należnych opłat, wniosek może zostać anulowany bądź certyfikat może zostać zawieszony lub wycofany.
2.
Agencja może zafakturować opłatę jednorazowo po otrzymaniu wniosku lub w momencie rozpoczęcia się rocznego okresu bądź okresu nadzoru.
3.
W przypadku wszystkich procedur certyfikacyjnych, w związku z którymi pobiera się opłaty obliczane według stawek godzinowych, wnioskodawca może na własne żądanie otrzymać od Agencji kosztorys. Kosztorys ten zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub odwrotnie - gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.
4.
Jeżeli po rozpatrzeniu wniosku Agencja odmówi jego dalszego rozpatrywania, wszelkie opłaty już uiszczone zostają zwrócone wnioskodawcy, z wyjątkiem kwoty przeznaczonej na pokrycie kosztów administracyjnych związanych z obsługą wniosku. Kwota ta równa jest dwukrotności stawki godzinowej wskazanej w części II załącznika. Jeżeli Agencja jest w posiadaniu dowodów potwierdzających, że zdolność finansowa wnioskodawcy jest zagrożona, może ona odrzucić wniosek, chyba że wnioskodawca przedstawi gwarancję bankową lub wpłaci wadium. Agencja może także odrzucić wniosek, jeżeli wnioskodawca zalega z opłatami wynikającymi z procedur certyfikacyjnych lub usług wyświadczonych przez Agencję, chyba że wnioskodawca uiści należne niezapłacone kwoty za przeprowadzone procedury certyfikacyjne lub wyświadczone usługi.
5.
Jeżeli procedura certyfikacyjna musi zostać przerwana przez Agencję z powodu braku wystarczających środków po stronie wnioskodawcy lub niespełnienia przez niego dotyczących go wymagań, bądź jeżeli wnioskodawca postanawia wycofać wniosek lub odroczyć realizację projektu, kwota stanowiąca saldo wszelkich należności, obliczonych na podstawie stawek godzinowych za trwający dwunastomiesięczny okres, ale nieprzekraczająca wysokości opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w chwili zaprzestania pracy przez Agencję, wraz z wszelkimi pozostałymi należnościami wymagalnymi w danym momencie. Odpowiednia liczba godzin jest fakturowana w oparciu o stawki godzinowe podane w części II załącznika. Jeśli na prośbę wnioskodawcy Agencja ponownie wszczyna uprzednio przerwaną procedurę certyfikacyjną, opłaty z tytułu tej procedury nalicza się jak za nowy projekt.
6.
Jeśli posiadacz certyfikatu rezygnuje z certyfikatu lub jeśli Agencja cofa certyfikat, kwota stanowiąca saldo wszelkich należności, obliczonych na podstawie stawek godzinowych, ale nieprzekraczająca wysokości opłaty zryczałtowanej, jest wymagalna w całości w chwili rezygnacji lub cofnięcia, wraz z wszelkimi pozostałymi należnościami wymagalnymi w danym momencie. Odpowiednia liczba godzin jest fakturowana w oparciu o stawki godzinowe podane w części II załącznika.
7.
Jeżeli Agencja zawiesza certyfikat z powodu nieuiszczenia rocznej opłaty lub opłaty za sprawowanie nadzoru bądź niespełnienia przez wnioskodawcę dotyczących go wymagań, stosowne okresy rozliczeniowe kontynuują swój bieg.
Artykuł  9

Opłaty są wymagane i pobierane wyłącznie przez Agencję.

Państwa członkowskie nie pobierają opłat za procedury certyfikacyjne nawet, jeśli wykonują je w imieniu Agencji.

Agencja zwraca państwom członkowskim koszty poniesione w związku z procedurami certyfikacyjnymi, które wykonują w imieniu Agencji.

ROZDZIAŁ  III

HONORARIA

Artykuł  10
1.
Honoraria pobierane są przez Agencję z tytułu wszelkich usług, w tym za dostawę towarów, innych niż opisane w art. 3. Jednakże opłat nie pobiera się za:
a)
przekazanie dokumentów i informacji, w jakiejkolwiek formie, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady(3);
b)
dokumenty bezpłatnie udostępnione na stronie internetowej Agencji.
2. 6
(skreślony).
Artykuł  11 7

Wysokość honorariów pobieranych przez Agencję równa jest rzeczywistemu kosztowi wykonanej usługi, włącznie z kosztem jej udostępnienia wnioskodawcy. W związku z tym należności za czas spędzony przez Agencję na świadczenie usługi są fakturowane według stawki godzinowej wymienionej w części II załącznika.

Za obsługę odwołania złożonego zgodnie z art. 44 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008(4) pobiera się honoraria. Kwoty honorariów określono w części IV załącznika. Jeżeli wnioskodawca jest osobą prawną, ma on obowiązek dostarczyć Agencji podpisane zaświadczenie od upoważnionego pracownika danej organizacji, w którym określa się obrót finansowy apelanta. Zaświadczenie to składa się wraz z powiadomieniem o odwołaniu się. Honoraria z tytułu odwołania uiszczane są w terminie 60 dni kalendarzowych od dnia, w którym złożono odwołanie w Agencji zgodnie z obowiązującą procedurą ustanowioną przez Agencję. Jeżeli płatność nie zostanie dokonana w przewidzianym terminie, komisja odwoławcza odrzuca odwołanie. Jeżeli odwołanie rozstrzygane jest na korzyść apelanta, honoraria uiszczone z tytułu odwołania zostają niezwłocznie zwrócone przez Agencję.

Wnioskodawca może na własne żądanie otrzymać kosztorys kwoty honorariów przed wyświadczeniem danej usługi. Kosztorys ten zostaje zmieniony przez Agencję, jeśli okaże się, że dana procedura jest prostsza i szybsza do przeprowadzenia, niż było to przewidziane na początku, lub odwrotnie - gdy jej przeprowadzenie jest bardziej złożone i wymaga więcej czasu, niż można to było przewidzieć.

Artykuł  12 8

Honoraria są należne od wnioskodawcy lub, w przypadku odwołania, od osoby fizycznej lub prawnej wnoszącej odwołanie.

Są one wymagalne w euro.

Wnioskodawca zapewnia uregulowanie pełnej należności wobec Agencji. Ewentualne opłaty bankowe związane z płatnościami ponosi wnioskodawca.

Jeżeli Agencja i wnioskodawca albo osoba fizyczna lub prawna wnosząca odwołanie nie ustaliły inaczej, honoraria są pobierane przed wykonaniem usługi lub, w odpowiednim przypadku, przed rozpoczęciem postępowania odwoławczego.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  13

Rozporządzenie (WE) nr 488/2005 traci moc.

Artykuł  14
1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2007 r. Ma ono zastosowanie na następujących warunkach:
a)
Opłaty wymienione w tabelach 1-5 w części I załącznika obowiązują w odniesieniu do certyfikatów wydawanych po 1 czerwca 2007 r.
b)
Opłaty wymienione w tabeli 6 w części I załącznika obowiązują w odniesieniu do opłat rocznych nakładanych po 1 czerwca 2007 r.
c)
W przypadku wnioskodawców, którym przed dniem 1 czerwca 2007 r. naliczono opłatę za sprawowanie nadzoru, o której mowa w pkt vi) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 488/2005, opłaty wymienione w tabeli 7 w części I załącznika obowiązują z chwilą pierwszej raty rocznej następującej po zakończeniu trzyletniego okresu, o którym mowa w pkt vi) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 488/2005.
d)
W przypadku wnioskodawców, którym przed dniem 1 czerwca 2007 r. naliczono opłaty za sprawowanie nadzoru, o których mowa w pkt viii), x), xiii) lub xi) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 488/2005, opłaty wymienione odpowiednio w tabeli 8, 9 i 10 w części I oraz w ust. 2 części III załącznika do niniejszego rozporządzenia, obowiązują z chwilą pierwszej należności rocznej następującej po zakończeniu dwuletniego okresu, o którym mowa w pkt viii), x) i xiii) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 488/2005.
2.
Nie naruszając przepisów art. 13, rozporządzenie (WE) nr 488/2005 nadal obowiązuje w odniesieniu do opłat i honorariów, które nie wchodzą w zakres stosowania niniejszego rozporządzenia, jak opisano w ust. 1.
3. 9
Załącznik do rozporządzenia poddawany jest okresowym przeglądom, tak aby zapewnić należyte uwzględnienie istotnych informacji związanych z głównymi założeniami dotyczącymi prognozowanych przychodów i wydatków Agencji w kwotach opłat i honorariów pobieranych przez Agencję. W razie konieczności niniejsze rozporządzenie oraz załącznik do niego mogą zostać objęte przeglądem, przy czym przegląd ten musi mieć miejsce najpóźniej pięć lat po ich wejściu w życie.
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 31 maja 2007 r.

W imieniu Komisji
Jacques BARROT
Wiceprzewodniczący
______

(1) Dz.U. L 240 z 7.9.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1701/2003 (Dz.U. L 243 z 27.9.2003, str. 5).

(2) Dz.U. L 81 z 30.3.2005, str. 7. Rozporządzenie z zmienione rozporządzeniem (WE) nr 779/2006 (Dz.U. L 137 z 25.5.2006, str. 3).

(3) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(4) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  10

Nota wyjaśniająca

(1) Opłaty i honoraria określa się w euro.

(2) Opłaty związane z produktami, które zostały podane w tabelach 1-4 części I, są pobierane za daną procedurę i odnoszą się do okresu 12 miesięcy. O ile dotyczy, po pierwszym okresie 12-miesięcznym opłaty te określa się pro rata temporis (1/365 część odpowiedniej opłaty rocznej dziennie od chwili zakończenia pierwszego okresu 12- miesięcznego). Opłaty wymienione w tabeli 5 pobiera się za pojedynczą procedurę. Opłaty wymienione w tabeli 6 pobiera się za okres 12-miesięczny.

(3) W przypadku opłat dotyczących organizacji wymienionych w tabelach 7-10 w części I, opłaty za zatwierdzenie pobiera się jednokrotnie, a opłaty za sprawowanie nadzoru co 12 miesięcy.

(4) Procedury, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe wymienione w części II, pociągają za sobą opłaty w wysokości równej odpowiedniej stawce godzinowej określonej w tej części, pomnożonej przez rzeczywistą liczbę roboczogodzin ze strony Agencji lub liczbę godzin podanej w tej części.

(5) Warunki techniczne certyfikacji (CS) określone w niniejszym załączniku są warunkami przyjętymi zgodnie z art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i ogłoszonymi w urzędowej publikacji Agencji zgodnie z decyzją EASA nr 2003/8 z dnia 30 października 2003 r. (www.easa.europa.eu).

(6) "Wiropłaty duże" odnoszą się do grupy CS 29 i CS 27 kat. A; "wiropłaty małe" odnoszą się do grupy statków powietrznych CS 27, o maksymalnej masie startowej poniżej 3.175 kg, w których miejsca ograniczają się do 4 siedzeń, włącznie z pilotem, oraz do CS VLR; "wiropłaty średniej wielkości" dotyczą pozostałych statków powietrznych z grupy CS 27.

(7) "Pochodne" oznaczają zmieniony certyfikat typu, który został określony przez posiadacza certyfikatu typu i o który posiadacz certyfikatu wnioskuje.

(8) W tabelach 1, 2 i 6 części I wartości podane w sekcji "części" odnoszą się do odpowiednich cen z wykazu producenta.

(9) w tabelach 3 i 4 w części I kolumny "proste", "standardowe" and "złożone" dotyczą następujących elementów:

Proste Standardowe Złożone
Uzupełniające certyfikaty typu (STC) EASA

Poważne zmiany projektowe EASA

Poważne naprawy EASA

STC, poważna zmiana projektowa lub naprawa, związana jedynie z obecnie stosowanymi i sprawdzonymi metodami uzasadnienia, w odniesieniu do których pełny zestaw danych (opis, lista kontrolna zgodności i dokumentacja zgodności) może zostać przekazany w momencie składania wniosku, w kontekście których wnioskodawca posiada udokumentowane doświadczenie i które kierownik odpowiedzialny za certyfikację projektu może ocenić samodzielnie lub przy ograniczonym wsparciu specjalisty z jednej dyscypliny Pozostałe STC, poważne zmiany projektowe lub naprawy Znaczący SSTC(*) lub poważna zmiana projektowa
STC zatwierdzony na podstawie umowy dwustronnej Podstawowe(**) Niepodstawowe(**) Niepodstawowe STC(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako "znaczącą"(*)
Poważna zmiana projektowa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej Poważne zmiany projektowe na poziomie 2(**) w sytuacji, gdy nie są one zatwierdzane automatycznie(***). Poziom 1(**) Poważna zmiana projektowa na poziomie 1(**), gdy organ certyfikujący(**) sklasyfikował zmianę jako "znaczącą"(*)
Poważna naprawa zatwierdzona na podstawie umowy dwustronnej nie dotyczy

(automatycznie zatwierdzane)

Naprawy podzespołu o znaczeniu krytycznym(**) nie dotyczy
(*) termin "znacząca" zdefiniowano w pkt 21A.101 lit. b) załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

(**) Jeśli chodzi o definicje terminów "podstawowe", "niepodstawowe", "poziom 1", "poziom 2", "podzespół o znaczeniu krytycznym" oraz "organ certyfikujący", patrz stosowne umowy dwustronne, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

(***) Kryteria automatycznego zatwierdzania przez EASA poważnych zmian na poziomie 2 podano w decyzji dyrektora wykonawczego EASA nr 2004/04/CF lub w stosownych umowach dwustronnych, na podstawie których odbywa się proces zatwierdzania.

(10) W tabeli 7 zawartej w części I wyróżniono następujące kategorie organizacji projektujących:

Zakres zatwierdzenia organizacji projektującej Grupa A Grupa B Grupa C
DOA 1

Posiadacze certyfikatów typu

Bardzo złożone/duże Złożone/małe i średnie Mniej złożone/bardzo małe
DOA 2

STC/zmiany/naprawy

Bez ograniczeń Z ograniczeniami (dziedzina techniki) Z ograniczeniami (wielkość statku powietrznego)
DOA 3

Drobne zmiany/naprawy

(11) W tabeli 8 podanej w części I obrót, który jest brany pod uwagę, stanowi obrót związany z działalnością wchodzącą w zakres umowy.

(12) W tabelach 7, 9 i 10 podanych w części I liczba pracowników brana pod uwagę jest liczbą pracowników zaangażowanych w działania wchodzące w zakres umowy.

CZĘŚĆ  I

Procedury, w odniesieniu do których stosuje się opłaty zryczałtowane

Tabela 1: Certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu (o których mowa w podczęściach B i O załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003(1))
(EUR)
Stawka zryczałtowana
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 2.600.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 1.330.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 1.060.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 410.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 227.000
Do 2.000 kg 12.000
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 6.000
Wiropłaty
Duże 525.000
Średnie 265.000
Małe 20.000
Inne
Balony 6.000
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 365.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 185.000
Silniki nieturbinowe 30.000
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 15.000
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 10.250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 2.925
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 2.000
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 1.000
Wartość poniżej 2.000 EUR 500

______

(1) Dz.U. L 243 z 27.9.2003, s. 6.

Tabela 2: Pochodne - certyfikaty typu i ograniczone certyfikaty typu

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 1.000.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 500.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 400.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 160.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 80.000
Do 2.000 kg 2.800
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe szybowce 2.400
Wiropłaty
Duże 200.000
Średnie 100.000
Małe 6.000
Inne
Balony 2.400
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 100.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 50.000
Silniki nieturbinowe 10.000
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 5.000
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 2.500
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 770
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 1.000
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 600
Wartość poniżej 2.000 EUR 350
(1) W odniesieniu do pochodnych obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y) w projekcie typu, opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 3: Uzupełniające certyfikaty typu (o których mowa w podczęści E załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)
Złożone Standardowe Proste
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 25.000 6.000 3.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 13.000 5.000 2.500
Od 22.000 kg do 50.000 kg 8.500 3.750 1.875
Od 5.700 kg do 22.000 kg 5.500 2.500 1.250
Od 2.000 kg do 5.700 kg 3.800 1.750 875
Do 2.000 kg 1.600 1.000 500
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250 250 250
Wiropłaty
Duże 11.000 4.000 2.000
Średnie 5.000 2.000 1.000
Małe 900 400 250
Inne
Balony 800 400 250
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 12.000 5.000 2.500
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 5.800 2.500 1.250
Silniki nieturbinowe 2.800 1.250 625
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 1.400 625 300
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 2.000 1.000 500
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 1.500 750 375
(1) W odniesieniu do uzupełniających certyfikatów typu obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

Tabela 4: Poważne zmiany i poważne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)
Złożone Standardowe Proste
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 20.000 6.000 3.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 9.000 4.000 2.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 6.500 3.000 1.500
Od 5.700 kg do 22.000 kg 4.500 2.000 1.000
Od 2.000 kg do 5.700 kg 3.000 1.400 700
Do 2.000 kg 1.100 500 250
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250 250 250
Wiropłaty
Duże 10.000 4.000 2.000
Średnie 4.500 2.000 1.000
Małe 850 400 250
Inne
Balony 850 400 250
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 5.000 2.000 1.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 2.500 1.000 500
Silniki nieturbinowe 1.300 600 300
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 600 300 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 5.700 kg 250 250 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej do 5.700 kg 250 250 250
(1) W odniesieniu do poważnych zmian obejmujących zasadniczą(-e) zmianę(-y), opisaną(-e) w podczęści B załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003, zastosowanie mają odpowiednie opłaty za certyfikat typu lub ograniczony certyfikat typu, zgodnie z tabelą 1.

(2) Należności za zmiany i naprawy pomocniczego zespołu napędowego (APU) nalicza się identycznie, jak za zmiany i naprawy silników o takiej samej mocy.

Tabela 5: Drobne zmiany i drobne naprawy (o których mowa w podczęściach D i M załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 500
Od 50.000 kg do 150.000 kg 500
Od 22.000 kg do 50.000 kg 500
Od 5.700 kg do 22.000 kg 500
Od 2.000 kg do 5.700 kg 250
Do 2.000 kg 250
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 250
Wiropłaty
Duże 500
Średnie 500
Małe 250
Inne
Balony 250
Napęd
Silniki turbinowe 500
Silniki nieturbinowe 250
Napęd śmigłowy: 250
(1) Opłaty określone w niniejszej tabeli nie mają zastosowania do drobnych zmian i napraw dokonywanych przez organizacje projektujące zgodnie z częścią 21.A.263 lit. c) ppkt 2 podczęści J załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003.

(2) Należności za zmiany i naprawy pomocniczego zespołu napędowego (APU) nalicza się identycznie, jak za zmiany i naprawy silników o takiej samej mocy.

Tabela 6: Opłata roczna dla posiadaczy certyfikatów typu i ograniczonych certyfikatów typu EASA oraz innych certyfikatów typu akceptowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1592/2002

(EUR)
Stawka zryczałtowana(1)(2)(3)
Konstrukcja z UE Konstrukcja spoza UE
Stałopłaty
Ponad 150.000 kg 270.000 90.000
Od 50.000 kg do 150.000 kg 150.000 50.000
Od 22.000 kg do 50.000 kg 80.000 27.000
Od 5.700 kg do 22.000 kg 17.000 5.700
Od 2.000 kg do 5.700 kg 4.000 1.400
Do 2.000 kg 2.000 670
Bardzo lekkie statki powietrzne, szybowce motorowe, szybowce 900 300
Wiropłaty
Duże 65.000 21.700
Średnie 30.000 10.000
Małe 3.000 1.000
Inne
Balony 900 300
Napęd
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu powyżej 25.000 N lub o mocy startowej powyżej 2.000 kW 40.000 13.000
Silniki turbinowe o startowej sile ciągu poniżej 25.000 N lub o mocy startowej poniżej 2.000 kW 6.000 2.000
Silniki nieturbinowe 1.000 350
Silniki nieturbinowe CS 22 H, CS VLR App. B 500 250
Napęd śmigłowy do statków powietrznych o maksymalnej masie startowej powyżej 750 250
Części
Wartość powyżej 20.000 EUR 2.000 700
Wartość od 2.000 do 20.000 EUR 1.000 350
Wartość poniżej 2.000 EUR 500 250"
(1) Dla transportowych wersji statków powietrznych posiadających własny certyfikat typu stosuje się współczynnik 0,85 wysokości opłaty należnej w odniesieniu do równoważnej wersji pasażerskiej.

(2) Dla posiadaczy wielu certyfikatów typu i/lub wielu ograniczonych certyfikatów typu istnieje zniżka opłaty rocznej, stosowana w ramach tej samej kategorii produktu dla drugiego i każdego następnego certyfikatu typu lub ograniczonego certyfikatu typu, zgodnie z poniższą tabelą:

Produkt tej samej kategorii Rabat od stawki zryczałtowanej
pierwszy 0%
drugi 10 %
trzeci 20 %
czwarty 30 %
piąty 40 %
szósty 50 %
siódmy 60 %
ósmy 70 %
dziewiąty 80 %
dziesiąty 90 %
jedenasty i kolejne produkty 100 %
(3) W przypadku, gdy na całym świecie zarejestrowanych jest mniej niż 50 egzemplarzy danego statku powietrznego, opłata za prowadzenie działań związanych z ciągłą zdatnością do lotu jest pobierana według stawki godzinowej w wysokości określonej w części II załącznika do poziomu opłaty pobieranej w przypadku odpowiedniej kategorii produktu przeznaczonego dla statków powietrznych. W przypadku produktów, części i wyposażenia niebędących statkami powietrznymi ograniczenie dotyczy liczby statków powietrznych, na których pokładzie zainstalowane są odpowiednio, odnośny produkt, odnośna część lub odnośne wyposażenie.

Tabela 7: Zatwierdzanie organizacji projektujących (o którym mowa w podczęści J załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1702/2003)

(EUR)
DOA 1A DOA 1B

DOA 2A

DOA 1C

DOA 2B

DOA 3A

DOA 2C

DOA 3B

DOA 3C
Opłata za zatwierdzenie
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 11.250 9.000 6.750 4.500 3.600
10 do 49 31.500 22.500 13.500 9.000 -
50 do 399 90.000 67.500 45.000 36.000 -
400 do 999 180.000 135.000 112.500 99.000 -
1.000 do 2.499 360.000 - - - -
2.500 do 5.000 540.000 - - - -
Ponad 5.000 3.000.000 - - - -
Opłata za sprawowanie nadzoru
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 10 5.625 4.500 3.375 2.250 1.800
10 do 49 15.750 11.250 6.750 4.500 -
50 do 399 45.000 33.750 22.500 18.000 -
400 do 999 90.000 67.500 56.250 49.500 -
1.000 do 2.499 180.000 - - - -
2.500 do 5.000 270.000 - - - -
Ponad 5.000 1.500.000 - - - -

Table 8: Zatwierdzanie organizacji produkujących (o którym mowa w podczęści G załącznika do rozporządzenia (WE nr 1702/2003)

(EUR)
Opłata za zatwierdzenie Opłata za sprawowanie nadzoru
Obrót poniżej 1.000.000 EUR 9.000 6.500
Od 1.000.000 do 4.999.999 38.000 28.000
Od 5.000.000 do 9.999.999 58.000 43.000
Od 10.000.000 do 49.999.999 75.000 57.000
Od 50.000.000 do 99.999.999 270.000 200.000
Od 100.000.000 do 499.999.999 305.000 230.000
Od 500.000.000 do 999.999.999 630.000 475.000
Ponad 999.999.999 900.000 2.000.000

Tabela 9: Zatwierdzanie organizacji obsługujących (o którym mowa w załączniku I podczęść F i załączniku II do rozporządzenia Komisji (WE) nr 2042/2003)(*))

(EUR)
Opłata za zatwierdzenie(1) Opłata za sprawowanie nadzoru(1)
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 3.000 2.300
Od 5 do 9 5.000 4.000
Od 10 do 49 11.000 8.000
Od 50 do 99 22.000 16.000
Od 100 do 499 32.000 23.000
Od 500 do 999 43.000 32.000
Ponad 999 53.000 43.000
(1) Na należną opłatę składa się stawka zryczałtowana wynikająca z liczby zaangażowanych pracowników oraz stawka zryczałtowana (stawki zryczałtowane) wynikająca (wynikające) z oceny technicznej.
(EUR)
Ocena techniczna Opłata zryczałtowana, zależna od oceny technicznej(1)
A 1 11.000
A 2 2.500
A 3 5.000
A 4 500
B 1 5.000
B 2 2.500
B 3 500
C 500
(1) W przypadku organizacji posiadających kilka ocen A i/lub B nalicza się jedynie opłatę najwyższą. W przypadku organizacji posiadających jedną lub kilka ocen C i/lub D dla każdej oceny nalicza się opłatę wynikającą z "oceny C".

Tabela 10: Zatwierdzanie organizacji prowadzących szkolenia w zakresie obsługi (o którym mowa w załączniku IV do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003)

(EUR)
Opłata za zatwierdzenie Opłata za sprawowanie nadzoru
Zaangażowani pracownicy - mniej niż 5 4.000 3.000
Od 5 do 9 7.000 5.000
Od 10 do 49 16.000 14.000
Od 50 do 99 35.000 30.000
Ponad 99 42.000 40.000

______

(*)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 315 z 28.11.2003, str. 1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 376/2007 (Dz.U. L 94 z 4.4.2007, str. 18).

CZĘŚĆ  II

Procedury, w odniesieniu do których stosuje się stawki godzinowe

1. Stawka godzinowa:
Stosowana stawka godzinowa 225 EUR

2. Stawki godzinowe w zależności od danej procedury(1):

Wykazanie zdolności projektowych z zastosowaniem alternatywnych procedur rzeczywista liczba godzin
Produkcja bez zatwierdzenia rzeczywista liczba godzin
Alternatywne sposoby potwierdzania zgodności z dyrektywą dotyczącą zdatności do lotu rzeczywista liczba godzin
Pomoc w zatwierdzaniu (akceptowanie certyfikatów EASA przez organy zewnętrzne) rzeczywista liczba godzin
Pomoc techniczna wymagana przez organy zewnętrzne rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzanie sprawozdań rady kontroli obsługi technicznej (Maintenance Review Board) przez EASA rzeczywista liczba godzin
Przekazanie certyfikatów rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla zatwierdzonej organizacji szkolenia rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla centrum medycyny lotniczej rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji zarządzania ruchem lotniczym (ATM)/służby żeglugi powietrznej (ANS) rzeczywista liczba godzin
Certyfikat dla organizacji szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego rzeczywista liczba godzin
Dane operacyjne dotyczące certyfikatu typu, zmiany w certyfikacie typu i uzupełniającym certyfikacie typu(2) rzeczywista liczba godzin
Certyfikat kwalifikacji szkoleniowego urządzenia symulacji lotu rzeczywista liczba godzin
Zatwierdzenie warunków lotu w celu zezwolenia na lot 3 godziny
Ponowne wydanie dokumentacji drogą administracyjną Jedna godzina
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla statków powietrznych z grupy 25 6 godzin
Eksportowy certyfikat zdatności do lotu (E-CoA) dla pozostałych statków powietrznych 2 godziny

______

(1) Niniejszy wykaz procedur nie jest wyczerpujący. Nieuwzględnienia danej procedury w niniejszej części nie należy automatycznie rozumieć jako wskazania, że nie może ona zostać zrealizowana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego.

(2) Zob. art. 5 i 20 rozporządzenia (WE) nr 216/2008 i rozporządzenia (WE) nr 1702/2003 oraz zmiany do nich.

CZĘŚĆ  III

Opłaty za inne procedury związane z certyfikacją

1. Akceptowanie zatwierdzeń równoważnych zatwierdzeniom "part 145" i "part 147" zgodnie z odpowiednimi porozumieniami dwustronnymi:
Nowe zatwierdzenia, za wniosek 1.500 EUR
Odnowienia istniejących zatwierdzeń na okres 12 miesięcy 750 EUR

2. zatwierdzanie organizacji zarządzających nieprzerwaną zdatnością do lotu (o którym mowa w części m podczęść g załącznika i do rozporządzenia (WE) nr 2042/2003):

Nowe zatwierdzenia, za wniosek 24.000 EUR
Odnowienia istniejących zatwierdzeń na okres 12 miesięcy 18.000 EUR

3. Odrębne przeglądy i/lub zmiany w instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego:

Nalicza się, jak za zmiany w odpowiednim produkcie.

CZĘŚĆ  IV

Honoraria z tytułu odwołań

Każdy wniosek w sprawie odwołania wiąże się z uiszczeniem zryczałtowanej stawki honorarium podanej w tabeli, pomnożonej przez współczynnik wskazany w odniesieniu do odpowiedniego rodzaju honorarium pobieranego od zainteresowanej osoby lub organizacji.

Odwołanie zostaje uznane za dopuszczalne, jedynie jeżeli uiszczone zostało honorarium z tytułu odwołania.

Honorarium w formie zryczałtowanej stawki 10.000 EUR
Rodzaj honorarium pobieranego od osób fizycznych Współczynnik odpowiadający zryczałtowanej stawce honorarium
0,1
Rodzaj honorarium pobieranego od organizacji, według obrotu finansowego wnioskodawcy (w EUR) Współczynnik odpowiadający zryczałtowanej stawce honorarium
Mniej niż 100 001 0,25
Od 100 001 do 1 200 000 0,5
Od 1 200 001 do 2 500 000 0,75
Od 2 500 001 do 5 000 000 1
Od 5 000 001 do 50 000 000 2,5
Od 50 000 001 do 500 000 000 5
Od 500 000 001 do 1 000 000 000 7,5
Ponad 1 000 000 000 10

CZĘŚĆ  V

Roczny wskaźnik inflacji

Kwoty podane w częściach I, II i III podlegają indeksacji według wskaźnika inflacji podanego w niniejszej części. Indeksacji dokonuje się co rok od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Stosowany roczny wskaźnik inflacji: Wskaźnik HICP podawany przez EUROSTAT (wszystkie pozycje) - 27 krajów UE (2005 = 100) Zmiana procentowa/średnia z 12 miesięcy
Wartość wskaźnika, którą należy przyjąć: Wartość wskaźnika na dzień 31 grudnia przed zastosowaniem indeksacji

CZĘŚĆ  VI

Informacje o działalności Agencji

Następujące informacje odnoszą się do okresu ostatnich 6 miesięcy przed ich podaniem przez Agencję zgodnie z art. 5.
Liczba pracowników Agencji prowadzących procedury certyfikacyjne
Liczba godzin zleconych na zewnątrz krajowym organom administracji lotnictwa (NAA) Łączny koszt certyfikacji
Liczba procedur certyfikacyjnych przeprowadzonych (w pełni lub wszczętych) przez Agencję
Liczba procedur certyfikacyjnych przeprowadzonych (w pełni lub wszczętych) w imieniu Agencji
Liczba godzin spędzonych przez pracowników Agencji w ramach działań związanych z zapewnianiem nieprzerwanej zdatności do lotu
Łączna kwota wykazana na fakturach wystawionych podmiotom branżowym
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
2 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
3 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
4 Art. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
5 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
6 Art. 10 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
7 Art. 11 zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.
8 Art. 12 zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
9 Art. 14 ust. 3:

- skreślony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

- dodany przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.

10 Załącznik:

- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 1356/2008 z dnia 23 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.350.46) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 494/2012 z dnia 11 czerwca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.151.22) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2012 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 26.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024