Dyrektywa 2007/26/WE zmieniająca dyrektywę 2004/6/WE w celu przedłużenia okresu jej stosowania

DYREKTYWA KOMISJI 2007/26/WE
z dnia 7 maja 2007 r.
zmieniająca dyrektywę 2004/6/WE w celu przedłużenia okresu jej stosowania
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/398/EWG z dnia 3 maja 1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego(1), w szczególności jej art. 4 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa Komisji 2001/15/WE z dnia 15 lutego 2001 r. w sprawie substancji, które mogą być dodawane w szczególnych celach odżywczych do żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego(2) określa pewne kategorie substancji i dla każdej z nich wymienia substancje chemiczne, które mogą być stosowane przy wytwarzaniu środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego.

(2) W czasie gdy przyjmowano dyrektywę 2001/15/WE, niektóre substancje chemiczne dodawane w szczególnych celach odżywczych do żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego, będące w obrocie w niektórych państwach członkowskich, nie mogły zostać zawarte w załączniku do tej dyrektywy, ponieważ nie były jeszcze ocenione przez Naukowy Komitet ds. Żywności (SCF).

(3) Dyrektywa Komisji 2004/6/WE(3) stanowi, że zanim Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) nie zakończy do dnia 31 grudnia 2006 r. oceny tych substancji, państwa członkowskie mogą zezwalać w dalszym ciągu na obrót na swoim terytorium produktami zawierającymi te substancje, o ile spełnione są pewne warunki dotyczące bezpieczeństwa.

(4) Ukończenie ocen i związanych z nimi działań administracyjnych do dnia 31 grudnia 2006 r. nie było możliwe. Zatem, aby uniknąć niepotrzebnych zakłóceń w handlu przedmiotowymi środkami spożywczymi, należy przedłużyć stosowanie dyrektywy 2004/6/WE.

(5) Aby uwzględnić czas konieczny do ukończenia oceny tych substancji przez EFSA i na transpozycję związanych z nimi środków do ustawodawstwa krajowego, należy umożliwić przedłużenie okresu stosowania dyrektywy 2004/6/WE do dnia 31 grudnia 2009 r.

(6) Data 31 grudnia 2006 r. określona w art. 1 dyrektywy 2004/6/WE powoduje, iż konieczna jest niezwłoczna transpozycja niniejszej dyrektywy. W celu uniknięcia trudności w handlu produktami zawierającymi substancje wymienione w dyrektywie 2004/6/WE należy umożliwić stosowanie niniejszej dyrektywy od dnia 1 stycznia 2007 r.

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 1 dyrektywy 2004/6/WE datę "31 grudnia 2006 r." zastępuje się datą "31 grudnia 2009 r.".

Artykuł  2

Transpozycja

1.
Państwa członkowskie przyjmują i publikują najpóźniej do dnia 8 lipca 2007 r. przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów oraz tabelę korelacji między tymi przepisami a niniejszą dyrektywą.

Państwa członkowskie stosują wspomniane przepisy od dnia 1 stycznia 2007 r.

Przepisy przyjęte przez państwa członkowskie zawierają odesłanie do niniejszej dyrektywy lub odesłanie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odesłania określane są przez państwa członkowskie.

2.
Państwa członkowskie przekazują Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 2007 r.
W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 186 z 30.6.1989, str. 27. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).

(2) Dz.U. L 52 z 22.2.2001, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2006/34/WE (Dz.U. L 83 z 22.3.2006, str. 14).

(3) Dz.U. L 15 z 22.1.2004, str. 31.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.118.5

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2007/26/WE zmieniająca dyrektywę 2004/6/WE w celu przedłużenia okresu jej stosowania
Data aktu: 07/05/2007
Data ogłoszenia: 08/05/2007
Data wejścia w życie: 09/05/2007