Rozporządzenie 434/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1689/2005 z powodu przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 434/2007
z dnia 20 kwietnia 2007 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1689/2005 z powodu przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Akt przystąpienia Bułgarii i Rumunii(1), w szczególności jego art. 34 ust. 3 oraz art. 56,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR)(2), w szczególności jego art. 91,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 34 i załącznik VIII Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii określa ogólnie warunki, na których będzie przyznawane tymczasowe dodatkowe wsparcie dla przejściowych środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w tych nowych państwach członkowskich. W celu uzupełnienia tych warunków należy przyjąć przepisy wprowadzające oraz dostosować pewne przepisy przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(3).

(2) Powyższe zasady muszą być zgodne z zasadami pomocniczości i proporcjonalności, w związku z czym powinny być ograniczone do tego, co jest niezbędne dla osiągnięcia założonych celów.

(3) Należy zatem szczegółowo określić warunki kwalifikowalności dla pewnych przejściowych środków.

(4) W celu ułatwienia sporządzania programów rozwoju obszarów wiejskich obejmujących powyższe środki, a także ich kontroli i zatwierdzania przez Komisję, należy ustanowić wspólne przepisy dotyczące ich struktury i treści, w szczególności na podstawie art. 16 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.

(5) Należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1974/2006.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1974/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) w rozdziale III sekcji I podsekcji 1 dodaje się art. 25a w brzmieniu:

"Artykuł 25a

1 Wsparcie na świadczenie usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej, o których mowa w załączniku VIII sekcja I D Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii można przyznać organom i jednostkom świadczącym te usługi na rzecz rolników. Dotyczy to zwłaszcza sporządzania biznesplanów, pomocy przy wypełnianiu wniosków o środki na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej związanych z przestrzeganiem zasad dobrej kultury rolnej i środowiskowej oraz wymogów podstawowych w zakresie zarządzania określonych w art. 4 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz w załącznikach III i IV do tego rozporządzenia.

2. Organy i jednostki wybrane w celu świadczenia na rzecz rolników usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej mają do dyspozycji odpowiednie zasoby w formie wykwalifikowanego personelu, administracji, bazy technicznej oraz posiadają doświadczenie w zakresie świadczenia usług i wiarygodność w odniesieniu do usług, jakie mają świadczyć.

3. W okresie 2007-2009 Bułgaria i Rumunia mogą wprowadzać, w odniesieniu do świadczenia na rzecz rolników usług doradztwa, niniejszy środek lub środek »korzystanie z usług doradczych przez rolników i posiadaczy lasów«, o którym mowa w art. 20 lit. a) pkt iv) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.";

2) w rozdziale III sekcja I podsekcja 4 do art. 37 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W Bułgarii i Rumunii pierwsze nabory wniosków organizuje się nie później niż trzy lata po zatwierdzeniu programu.";

3) w rozdziale III sekcja I podsekcja 4 dodaje się art. 37a w brzmieniu:

"Artykuł 37a

W Bułgarii i Rumunii nabywanie umiejętności, o których mowa w art. 63 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, może również obejmować koszty związane z tworzeniem reprezentatywnych lokalnych partnerstw na rzecz rozwoju, opracowywanie zintegrowanych strategii rozwoju, finansowanie badań naukowych i sporządzanie wniosków dotyczących wyboru lokalnych grup działania. Koszty takie kwalifikują się do lokalnych grup działania.";

4) w rozdziale III sekcja 1 dodaje się podsekcję 4a w brzmieniu:

"Pod Sekcja 4 a

Przejściowy środek dodatkowy dla Bułgarii i Rumunii

Artykuł 39a

Warunki kwalifikowalności dla przyznawania wsparcia w ramach środka przewidzianego w sekcji I pkt E załącznika VIII do Aktu przystąpienia Bułgarii i Rumunii »Uzupełnienia do płatności bezpośrednich« są zdefiniowane decyzją Komisji zatwierdzającą dodatkowe krajowe płatności bezpośrednie.";

5) w załączniku II wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2007 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 kwietnia 2007 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1)Akt przystąpienia został przyjęty decyzjami Rady 2006/663/WE (Dz.U. L 277 z 9.10.2006, str. 2) oraz 2006/664/WE (Dz.U. L 277 z 9.10.2006, str. 4).

(2) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2012/2006 (Dz.U. L 384 z 29.12.2006, str. 8).

(3) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, str. 15.

ZAŁĄCZNIK 

W załączniku II część A do rozporządzenia (WE) nr 1974/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) w pkt 3.4 po akapicie pierwszym dodaje się akapit w brzmieniu:

"W przypadku Bułgarii i Rumunii opis, o którym mowa w poprzednim akapicie, dotyczy wpływu środków finansowych SAPARD.";

2) w pkt 5.2 do pierwszego tiret dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku Bułgarii i Rumunii wskazanie wszystkich bieżących operacji/umów, włącznie z warunkami finansowymi, oraz procedur/zasad (również przejściowych), które mają do nich zastosowanie zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 248/2007(*) w sprawie środków dotyczących wieloletnich umów finansowych i rocznych umów finansowych zawartych w ramach programu Sapard oraz przejścia z programu Sapard na rozwój obszarów wiejskich.

______

(*) Dz.U. L 69 z 9.3.2007, str. 5.";

3) w ppkt 5.3.1.2.3 dodaje się tiret szóste w brzmieniu:

"- Wykaz przedsiębiorstw korzystających z okresu przejściowego, o którym mowa w sekcji II ust. 3 załącznika VIII do Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii.";

4) tytuł pkt 5.3.1.4 otrzymuje brzmienie:

"5.3.1.4. Środki przejściowe dla Bułgarii, Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Rumunii, Słowenii i Słowacji ";

5) w pkt 5.3.1.4 dodaje się punkt w brzmieniu:

"5.3.1.4.3. Świadczenie usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej w Bułgarii i Rumunii

- opis rodzaju usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej, które będą świadczone,

- minimalne wymogi dla jednostek odpowiedzialnych za świadczenie tych usług,

- procedury wyboru tych jednostek.";

6) w pkt 5.3.4.3 dodaje się tiret trzecie w brzmieniu:

"- W przypadku Bułgarii i Rumunii minimalne kryteria dla określenia potencjalnych lokalnych grup działania zgodnie z art. 37a.";

7) dodaje się pkt 5.3.5 w brzmieniu:

"5.3.5. Uzupełnienia do płatności bezpośrednich

- wkład wspólnotowy w każdym z lat 2007, 2008 i 2009,

- wyznaczenie agencji płatniczej.";

8) dla Bułgarii i Rumunii po pkt 6.2 dodaje się tabelę w brzmieniu:

"6.2 a. Plan finansowy w podziale na osie dla Bułgarii i Rumunii (w EUR na cały okres)

Wkład publiczny
Ogółem wkład publiczny Stawka wkładu EFRROW (%) Kwota EFRROW
Oś 1
Oś 2
Oś 3
Oś 4
Pomoc techniczna
Uzupełnienia do płatności bezpośrednich
Ogółem";

9) w uwadze po tabeli 6.2a dodaje się zdanie w brzmieniu:

"W przypadku Bułgarii i Rumunii w celu identyfikacji takich wydatków stosuje się tabelę korelacji znajdującą się w załączniku I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 248/2007.";

10) dla Bułgarii i Rumunii po tabeli 7 dodaje się tabelę w brzmieniu:

"7a. Indykatywny podział na poszczególne środki rozwoju obszarów wiejskich dla Bułgarii i Rumunii (w EUR na cały okres)

Środek/oś Wydatki publiczne Wydatki prywatne Koszt całkowity
Środek 111

Środek 112

Środek 121

Środek 1...

Łącznie oś 1
Środek 211

Środek 212

Środek 221

Środek 2...

Łącznie oś 2
Środek 311

Środek 312

Środek 321

Środek 3...

Łącznie oś 3
41 Lokalne strategie rozwoju:

- 411 Konkurencyjność

- 412 Środowisko/gospodarowanie gruntami

- 413 Jakość życia/zróżnicowanie

421 Współpraca:

431 Koszty funkcjonowania, nabywanie umiejętności, aktywizacja

Łącznie oś 4(*)
511 Pomoc techniczna z czego kwota na krajową sieć obszarów wiejskich (gdzie stosowne):

a) koszty funkcjonowania;

b) plan działania

611 Uzupełnienie do płatności bezpośrednich

Suma łączna
(*) W celu weryfikacji zgodności z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 klucz podziału między osiami wynikający z lokalnych strategii rozwoju będzie zastosowany do łącznego przydziału osi 4.";

11) do tabeli w pkt 7 dodaje się kody środków w brzmieniu:

"(143) świadczenie usług z zakresu doradztwa rolniczego i upowszechniania wiedzy rolniczej w Bułgarii i Rumunii;

(611) dodatkowe płatności bezpośrednie w Bułgarii i Rumunii."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2007.104.8

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 434/2007 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1689/2005 z powodu przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej
Data aktu: 20/04/2007
Data ogłoszenia: 21/04/2007
Data wejścia w życie: 28/04/2007, 01/01/2007