Decyzja 2006/255/WE w sprawie przepisów krajowych nakładających na supermarkety obowiązek umieszczania środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, zgłoszonych przez Cypr na mocy art. 95 ust. 5 traktatu WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 14 marca 2006 r.
w sprawie przepisów krajowych nakładających na supermarkety obowiązek umieszczania środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, zgłoszonych przez Cypr na mocy art. 95 ust. 5 traktatu WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 797)

(Jedynie tekst w języku greckím jest autentyczny)

(2006/255/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 marca 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

I. USTALENIE STANU FAKTYCZNEGO

(1) W piśmie z dnia 15 września 2005 r. przewodnicząca Komisji Środowiska w Izbie Reprezentantów Cypru zgłosiła Unii Europejskiej, zgodnie z art. 95 ust. 2 Traktatu WE, projekt ustawy z 2005 r. zmieniający ustawy o środkach spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (dalej zwane "ustawodawstwem podstawowym"), nakazujący umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie (dalej zwany "projektem ustawy") w drodze odstępstwa od przepisów rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1829/2003(1) i (WE) nr 1830/2003(2).

1. Artykuł 95 ust. 5 i 6 traktatu WE

(2) Artykuł 95 ust. 5 i 6 traktatu WE stanowi:

"5. ...Jeżeli po przyjęciu przez Radę lub Komisję środka harmonizującego państwo członkowskie uzna za niezbędne wprowadzenie przepisów krajowych opartych na nowych dowodach naukowych dotyczących ochrony środowiska naturalnego lub środowiska pracy ze względu na specyficzny problem tego państwa, który pojawił się po przyjęciu środka harmonizującego, zgłasza ono Komisji proponowane przepisy oraz przyczyny ich przyjęcia.

6. W terminie sześciu miesięcy od notyfikacji, o których mowa w ust. (...) 5, Komisja przyjmuje decyzję zatwierdzającą lub odrzucającą przepisy krajowe, o których mowa, po sprawdzeniu, czy nie są one środkiem arbitralnej dyskryminacji czy ukrytym ograniczeniem w handlu między państwami członkowskimi i czy nie stanowią one przeszkody w funkcjonowaniu rynku wewnętrznego.

W przypadku braku decyzji Komisji w tym terminie przepisy krajowe, o których mowa w ust. (...) 5, uważa się za zatwierdzone.".

2. Zgłoszone przepisy krajowe

(3) Projekt ustawy powinien nosić nazwę "ustawa (nowelizująca) w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) (art. 2) z 2005 r." i powinien być czytany w powiązaniu z ustawami w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (dalej zwanymi "ustawodawstwem podstawowym"). Dorobek prawny, na który składa się ustawodawstwo podstawowe oraz projekt ustawy, powinien być określony jako "ustawa w sprawie środków spożywczych (kontrola i sprzedaż) z lat 1996-2005 (art. 2)".

(4) Celem tego projektu ustawy jest zmiana "ustawodawstwa podstawowego" poprzez dodanie nowego art. 22 ust. 1 o następującej treści: "w każdym supermarkecie środki spożywcze zmodyfikowane genetycznie są umieszczane w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie".

(5) "Sprzedawca detaliczny" naruszający wyżej wymienione przepisy lub unikający ich przestrzegania jest uznany winnym popełnienia czynu karalnego i podlega karze grzywny nieprzekraczającej 3.000 funtów cypryjskich lub, w przypadku recydywy, grzywny nieprzekraczającej 6.000 funtów cypryjskich, bądź karze więzienia nieprzekraczającej okresu sześciu miesięcy, lub też obu tym karom.

(6) Według projektu ustawy "sprzedawca detaliczny" oznacza "każdą osobę fizyczną lub prawną lub każdy podmiot prawa publicznego bądź prywatnego odpowiedzialny za supermarket lub będący jego właścicielem", łącznie z właścicielem lub głównym udziałowcem, zarządcą, dyrektorem generalnym i wszystkimi innymi osobami zapewniającymi kontrolę lub zarządzanie wspomnianym supermarketem i władnymi podejmować decyzje dotyczące funkcjonowania supermarketu.

(7) Projekt ustawy stanowi również, że określenie "genetycznie zmodyfikowany środek spożywczy" powinno posiadać znaczenie nadane mu rozporządzeniem (WE) nr 1829/2003.

3. Uzasadnienia przytoczone przez Cypr

(8) Według władz Cypru celem projektu jest ochrona konsumenta. Ich zdaniem umieszczenie środków spożywczych zawierających GMO na oddzielnych półkach umożliwi wszystkim konsumentom łatwe rozpoznanie i oddzielenie różnych typów produktów oraz wybranie tych towarów, które faktycznie chcą kupić.

II. PROCEDURA

(9) W piśmie z dnia 15 września 2005 r. Izba Reprezentantów Cypru poinformowała Komisję, zgodnie z art. 95 ust. 5 traktatu, o istnieniu projektu ustawy nakazującej umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, w drodze odstępstwa od przepisów rozporządzeń (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1830/2003 i w świetle art. 37, 95 i 152 ust. 4 lit. b) traktatu WE, który stanowi podstawę prawną wcześniej cytowanych rozporządzeń.

(10) W piśmie z dnia 11 listopada 2005 r. Komisja poinformowała władze Cypru, że otrzymała notyfikację z tytułu art. 95 ust. 5 traktatu WE, i że okres sześciu miesięcy przewidziany na jej zbadanie zgodnie z art. 95 ust. 6 zacznie biec dnia 16 września 2005 r., to znaczy dnia następującego po otrzymaniu notyfikacji.

(11) W piśmie z dnia 20 grudnia 2005 r. Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie o wniosku przekazanym przez Republikę Cypryjską. Komisja opublikowała również notyfikację odnoszącą się do wniosku w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w celu poinformowania zainteresowanych stron o projekcie środków krajowych, jakie Republika Cypryjska zamierza przyjąć.

III. OCENA PRAWNA

(12) Procedura odstępstwa przewidziana w art. 95 ust. 5 traktatu jest przeznaczona jedynie w odniesieniu do przyjęcia przepisów krajowych, mających na celu realizację wymienionych w nich celów. Zatem notyfikacja przedstawiona przez dane państwo członkowskie, która nie zawiera odesłania do jednego z tych celów, musi zostać uznana za niedopuszczalną zgodnie z tym postanowieniem traktatu WE.

(13) Projekt ustawy wymaga umieszczania w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanym miejscu, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie. W uzasadnieniu towarzyszącym projektowi ustawy władze Cypru uznały, że treść projektu mogłaby ingerować w przepisy w sprawie etykietowania zawarte w rozporządzeniach (WE) nr 1829/2003 i (WE) nr 1830/2003. Wskazały one również jasno, że celem tego działania było umożliwienie konsumentom łatwiejszego rozróżnienia między środkami spożywczymi zmodyfikowanymi genetycznie a innymi środkami spożywczymi, dając im możliwość świadomego wyboru.

(14) Notyfikacja z Cypru nie zawiera żadnego odesłania do jednego z dwóch celów wymienionych w art. 95 ust. 5 traktatu WE. W tych okolicznościach Komisja nie jest w stanie przeprowadzić weryfikacji przewidzianej w ust. 6 tego postanowienia. Komisja nie wypowiada się na temat tego, czy notyfikacja dotyczy dziedziny zharmonizowanej przez prawodawstwo wspólnotowe, ani też na temat zgodności środka z prawem wspólnotowym bądź z zasadami WTO.

IV. WNIOSKI

(15) Komisja uznaje więc, że notyfikacja przekazana przez władze Cypru nie zawiera elementów, które pozwalałyby na ocenę środka zgodnie z art. 95 ust. 5 i 6 traktatu WE. W związku z tym Komisja uznaje, że notyfikacja jest niedopuszczalna.

(16) W świetle powyższych ustaleń i bez uszczerbku dla dalszych badań, które Komisja może przeprowadzić w odniesieniu do zgodności notyfikowanych działań krajowych z prawem wspólnotowym, zdaniem Komisji notyfikacja Republiki Cypryjskiej dotycząca obowiązku umieszczania w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, złożona w dniu 15 września 2005 r. zgodnie z art. 95 ust. 5 traktatu, jest niedopuszczalna,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Notyfikację dotyczącą projektu ustawy nakazującej umieszczanie w supermarketach środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w specjalnie do tego przygotowanych miejscach, w osobnych działach, oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, którą Republika Cypryjska przedłożyła Komisji dnia 15 września 2005 r. na podstawie art. 95 ust. 5 traktatu WE, uznaje się za niedopuszczalną.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Cypryjskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 14 marca 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 1.

(2) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, str. 24.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.92.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/255/WE w sprawie przepisów krajowych nakładających na supermarkety obowiązek umieszczania środków spożywczych zmodyfikowanych genetycznie w osobnych działach oddzielonych od produktów niezmodyfikowanych genetycznie, zgłoszonych przez Cypr na mocy art. 95 ust. 5 traktatu WE
Data aktu: 14/03/2006
Data ogłoszenia: 30/03/2006